متفرقه

حمله لفظی شدید کلارکسون به فعال محیط‌زیست!

همه‌ی ما با نظرات عجیب‌وغریب جرمی کلارکسون مجری برنامه گرندتور آشنا هستیم اما جدیدترین نظرات او کاملاً جنجال‌برانگیز بوده است.


مجری اسبق برنامه تاپ گیر در مصاحبه با سان گفته است:

همه‌ی افراد زیر ۲۵ ساله‌ای که من می‌شناسم کوچک‌ترین علاقه‌ای به خودروها ندارند. گرتا تانبرگ نمایشگاه‌های خودرویی را از بین برده است.

احتمالاً می‌دانید که تانبرگ یک فعال محیط‌زیست و آب و هوایی ۱۶ ساله اهل سوئد است که سخنرانی او در سازمان ملل توجهات زیادی را به خود جلب کرد. به همین خاطر بود که تصویر تانبرگ روی مجله تایم رفت و البته در ادامه حواشی زیادی نیز به خاطر سبک زندگی او به وجود آمد.


نیازی به گفتن نیست که تانبرگ مسئول از رونق افتادن نمایشگاه‌های خودرویی نبوده است. چندین سال است که نمایشگاه‌های زیادی با مشکل روبرو بوده و یکی از بارزترین مثال‌ها نمایشگاه خودروی دیترویت است که زمانی یکی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی دنیا بوده اما حالا شاهد انصراف خودروسازان زیادی از حضور در آن هستیم.

سال پیش اوضاع کاملاً وخیم شد و دست‌اندرکاران برگزاری نمایشگاه دیترویت برنامه‌های خود برای تغییر زمان برگزاری آن را اعلام کردند. ظاهراً قرار است با این تغییر زمان بازدیدکنندگان بیشتری به این رویداد جذب شوند. مقامات برگزاری نمایشگاه دیترویت در آن زمان اعلام کردند: “با تغییر زمان بازدیدکنندگان شاهد کاهش هزینه‌های خود خواهند بود.” البته مشخص نیست که آیا برندهای خودرویی دوباره با دیترویت آشتی خواهند کرد یا خیر.

البته نمایشگاه دیترویت تنها رویدادی نیست که ما مشکل روبرو شده چراکه مسئولان برگزاری نمایشگاه فرانکفورت هم به فکر ایجاد تغییراتی در آن افتاده‌اند. این نمایشگاه هم با افت بازدیدکننده مواجه شده و خودروسازان مشهوری هم قید حضور در آن را زده‌اند.

اگرچه انتقاد از تانبرگ به خاطر نمایشگاه‌های خودرویی بی‌معنی است اما کلارکسون گفته کودکان پیش از آن کلمات پدر و مادر را بر زبان بیاورند در مدرسه درس می‌آموزند و به آن‌ها گفته می‌شود که خودروها شیطان هستند! او از تانبرگ به عنوان یک احمق نام برده و گفته است: “گفتن اینکه همه‌ی ما خواهیم مرد هیچ‌چیزی را حل نمی‌کند.”

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴۳ دیدگاه‌ها

  1. Joker

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (522 ديدگاه)

    با جرمی موافقم،فاز این فعالان بیکار محیط زیست رو نمیشه فهمید،بچه ۱۶ ساله هر چیزی که بهش دیکته کنن رو میگه،یه مشت اوسکل فاز پیامبری برداشتن،نمونش آرنولد که سنگ محیط زیست رو به سینه میزنه و دم از آلایندگی میزنه بعد هر روز با بوگاتی رانندگی میکنه…

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (10061 ديدگاه)

      از رختخواب بلند شده با صورت نشسته رفته سازمان ملل .

      یکی مثل جرمی مُقَیَد به اصولی از زندگی مکانیکی و در طرف مقابل ، نسل جوان امروزی مقید به راحتی و تکنولوژی که فقط توسط رُبات کنترل میشوند .

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (10061 ديدگاه)

      هفته ای که ایران در باتلاق گرانی بنزین و قطعی اینترنت سِیر میکرد ، نمایشگاه شهر دوبی با سوپر اسپرتهای لاکچری برقرار بود اما بدون حضور بسیاری از شرکتهای آلمانی ژاپنی کره ای و آمریکایی .

      یکی از خبرنگاران دلیلش را این میدونست که دیگه با پیشرفت شبکه های مجازی و مهمانیهای خصوصی با حضور سلبریتیها و خبرنگاران دیگه جایی برای هزینه کردن در نمایشگاها نمیمونه و باید یواش یواش از چنین رویدادهایی خداحافظی کنیم .

      دقیقاً هم درست میگه ، وقتی میشه با هزینه ای شاید در حد صفر تو فضای مجازی با میلیاردها بازدید کننده در مقابل هزینه زیادی که صرف این نمایشگاه ها میشه و شاید چند صد هزار بازدید هم داشته باشه ، شما کدام را انتخاب میکنید .

      عصر جدید خیلی از سنتهارو میکشه و متاسفانه فقط باعث دوری مستقیم و رابطه ما انسانها میشه ، ولی چه میشه کرد ، یارای مقابله با اینترنت نیست و دنیا دیگه واقعاً شده دهکده جهانی .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. morteza

        ۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (279 ديدگاه)

        اینجوری هم نیست.مثله اینه که بگیم من تعطیلات نوروز به سفر نمی‌رم ،میرم تو نت از دیدن جاده ی چالوس و سواحل کاسپین و بارون روی شیشه و چای ذغالی تو فضای مجازی لذت میبرم یا کنسرت شادمهر نمی‌رم میشینم تو خونه، استوری که بچه ها میزارنو میبینم و حالشو میبرم.احتمالا مشکل این نیست در مورد دبی هم .،که طرف میگه به اینا هرچی بدی سوار میشن نمایشگاه می‌خوان چیکار.تو بگو این ماشین100میلیارد طرف جیرینگی میگه بیا داداش این یک و صد من میخرمش.البته فقط تو کشورای عرب.وگرنه که بیشتر دنیا درگیر بحران های اقتصادی هست البته نه به اندازه ایران.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. morteza

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (279 ديدگاه)

      اصن کاری به این دختره ندارم کاری به جرمی هم ندارم.فقط اینو به من بگید تو این وضعیت که برقی و الکتریکی سوار شدن رویای دست نیافتنیه.من آرزوی داشتن ی بنزین سوز ناب ارزون قیمت آمریکایی یا بنزینی تند و تیز ژاپنی یا بنزینی بیسیک آلمانی رو باس به گور ببرم.؟آخه چرا.اصن من کی یم ،کجام.؟تا چند سال دیگه همه میشن برقی و حس من به بنزین فقط خلاصه میشه به روشن کردن ی زیپوی آمریکایی.هی زندگی…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Sina

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (809 ديدگاه)

    کار به صحبت های جرمی ندارم
    اما احساس میکنم این دختره از اینهاست که الکی واسه اسم در کردن به یک موضوعی جو میدنو چند نفری هم پشتشن و هلش میدن جلو که از آب گل آلود ماهی بگیرن و کلا هم محیط زیست براشون مهم نیست و قظیه پول و منافعه

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (111 ديدگاه)

      این دختره هم دنبال شوآفه ، طرف با کشتی چند میلیون دلاری شخصی سفر میکنه از اون طرف میگه بچگیمو ازم گرفتن ! از محیط زیست حرف میزنه تو قطار میشینه انواع خوراکیا جلوی میزشه تو پیجش براش کامنت میکنن وقتی اینطوری حرف میزنه

      موافقم 1
      مخالفم 0
  3. سروش

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    گرتا تانبرگ آلت دست سیاست‌های پشت پرده‌است. محیط زیست بهونه است. هنوز سوزوندن زغال سنگ برای نیروگاه ها رو کنار نذاشتن می‌خوان خودرو‌ها رو جمع کنند! هر وقت استفاده نیروگاهی سوخت فسیلی صفر شد حرفشون رو میشه بررسی کرد

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. مرتضی

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (78 ديدگاه)

      اصلا این کار شدنی نیست ، هنوز 90 درصد انرژی جهان با نفت و گازه و اگه بخوان عوضش کنن چون بالای 50 درصد ارزش معاملات جهان مربوط به نفته اقتصاد های دنیا به هم میریزه ، حالا این وسط امریکا بزرگترین اقتصاد دنیاست با بیشترین ذخیره نفت!
      حتی اگه بخوان با بستن چشمشون نفت رو جایگزین کنند 50 سال طول میکشه درحالی که مثلا کشور خودمون حداقل به اندازه صد سال با همین مصرف نفت و گاز منابع داره و اصلا نمیصرفه بره سراغ بقیه انرژی ها ، مگر اینکه بخوان تولید انرژی رو چند برابر کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Genius

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1232 ديدگاه)

    من نمی تونم درک کنم چطور جرمی کلارکسونی که حتی تکنسین فنی هم نیست صرف اینکه پول داره و میتونه انواع خودروی تاپ و کلکسیونی رو بخره به خودش اجازه میده در مورد مسائل اساسی صنعت خودرو و انرژی که یک حوزه فوق تخصصی مهندسی است اظهارنظر کنه؟؟!!
    ایکاش این آقا و سایر افرادی که نادانسته فقط یه چیزی میگن این رو میدونستن که Energy Conversion یا تبدیل انرژی یک زیرشاخه عظیم و بنیادین از علم مهندسی مکانیکه که امروزه به نوعی پیش قراول علوم مهندسی است فلذا هر شخص عامی ای حق نداره درباره خطرات و ریسک هایی که در این حوزه وجود داره بدون پشتوانه علمی ایده بده!
    همین امسال داریم می بینیم که تقریبا به نیمه آذر رسیدیم اما هنوز در شهرهای صنعتی و بزرگ کشور خودمون خبری از سرمای آنچنان و نزولات جوی نیست!!!! این یعنی خطـــــــر

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. At

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (752 ديدگاه)

      این حرف شما درست ولی این دختره ۱۶ ساله هم فوق دکترا تبدیل انرژی نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. John

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (214 ديدگاه)

    تا زمانی که خودروها تمام برقی نشن، بزرگترین معضل برای اتمسفر زمین هستن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Elmiraj

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    سال ۲۰۰۸ که تسلا رودستر با شتاب ۳.۷ ثانیه و بُرد ۳۲۰ کیلومتر همه معادلات خودرو های درون‌سوز را بهم ریخت…..این آدم در یک اقدام مهندسی شده ایرادی نموند که از ماشین نگیره…!!!
    ولی ایلان ماسک با Model X قاطعانه جوابشو داد…
    .
    .
    این ایلان ماسک هست که شده خاری در چشم مافیای نفت و طرافداران سوخت های فسیلی نه امثال گرتا تانبرگ .

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (10061 ديدگاه)

      Elmiraj عزیز
      به فرض مثال : شما وقتی میری لباسی از چرم کرکودیل یا گاو یا بز یا شترمرغ بگیری یا خز سَمور روسی یا روباه به این فکر کردی پشت قضیه چیه و چه حیواناتی در بدترین شرایط نگهداری میشوند برای کنده شُدنه پوستشان زنده زنده تا بهترین کیفیت ممکن را داشته باشه و ما با بهایی گران اون را بخریم و بَه بَه چَه چَه بزنیم .

      حالا ربطش چیه به ایلان ماسک و برقیها ؟
      خودروهای برقی خوب هستند اما نه الان ، بلکه در آینده ای نزدیک ، بلکه زمانی که هزینه ساخت و آلودگی تولید باتریهای لیتیوم بیاد پائین و کمتر به محیط زیست آسیب برسونه (( مثل تولید چرم مصنوعی و خَز مصنوعی برای مثال بالا )) تا جایی که همین دانشمندان متخصص اعلام کرده اند ضرر بازیافت و تولید باتری بیش از نفعش هست بیش از بنزینی ها صدمه میرسونه ، اما مشتری وقتی میره میخره ، فکرش اینه که عجب تکنولوژی داره و هم به محیط زیست کمک کرده و هم بهترین خودرو را سوار شده در صورتی که فقط من و شما که علاقه به خودرو داریم میفهمیم چه خبره و نه اون خریداری که خودرو را میخره مثل خرید بقیه لوازم مورد استفاده در زندگی و طبق مُد روز میره جلو .

      احساس میکنم عاقبت تسلا میشه نوکیا و فیسکر کارما و…..که با هیاهو میایند ولی بعد از چند سال به حاشیه میروند و شاید هم محو میشوند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (3088 ديدگاه)

        NAVID0098@
        دوست عزیز از آن جایی که ماشین های درون‌سوز یکی از سه تولید کننده های گازهای گلخانه‌ای هستن چطور میگی که ربطش به برقی ها و ایلان ماسک چیه…!!!
        سوخت های فسیلی در طی چندین بار آلوده سازی محیط زیست وارد باک یک خودروی درون سوز میشن…. استخراج و پالایش نفت ( بدون وارد شدن یک قطره بنزین به باک خودرو ) اگر در شهرهای جنوب ایران تشریف برده باشین خواهی دید که چه بلایی به سر این سیاره میارن ، مطمئن باش بار ها و بار ها آلوده کننده تر از تولید و بازیافت باطری لیتیومی هست این در حالیه که باتری های لیتیومی تا تجاری سازی ابرخازن ها که نهایتا ۲۰ سال دیگر طول می کشه عمر باقی دارن….
        بِدان ، پشت شایعه سازی در مورد باتری های لیتیومی مافیای بسیار قدرتمندی قرار دارن که توسط امثال ExxonMobil ، Shell ، pennzoil ، Total و Aramko تغزیه و توسط امثال دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین پشتیبانی میشن ولی پشت سوخت های پاک در قوی ترین حالت ممکن یه ایلان ماسک و همین فعالان سخنور جوان قرار گرفته…..
        .
        و در پایان باید و لازمه بگم که یک تسلا model S با موتور التریکیش در کشور دانمارک که ۱۰۰ درصد انرژیش از منابع تجدیدپذیر تولید میشه ، هزاران بار بیشتر از یک داج چلنجری که با موتور هلکتش در امارات دریفت می زنه حافظ محیط زیست هست…..!!!!!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۹ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (10061 ديدگاه)

          دوج هلکت را مگه چند درصد آدمها میتوانند سوار بشوند .
          مورد نظر ما خودروهای اقتصادی در خط تولیده ، مثل تویوتاها ، فولکسها ، کیاها و….. که فروش بالایی دارند .

          من تخصصی و موشکافانه نمیتوانم در این مورد نظر بدم چون تخصصش را ندارم ، ولی چیزی که معلومه و در سایتهای مختلف بهش پرداخته میشه را اینجا برای جواب آوردم .
          کاری به تولید و بازیافت لیتیوم ندارم که اصل قضیه هست ، شما فقط تولید برق را در نظر بگیر که چقدر نیاز به انرژی داره تا اِلا آخر …

          موافقم 1
          مخالفم 0
        2. Sina

          ۹ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (2427 ديدگاه)

          آقای elmiraj من نمی دونم چزا بی دلیل بحث یه چیزی رو میارین وسط. تسلا چه ربطی داشت. بدترین راه واسه محیط ماشین برقیه (باتری+برق) اونوقت دوباره بحثش رو باز می کنین

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. datsun

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      الکتریکی ها هم پاک نیستن تحقیقاتی که تو ایالات صورت گرفته دی اکسید تولید شده از یه خودروی معمولی بسیار کمتر از خودرو الکتریکی بوده که برقش از سوختن زغال سنگ به وجود اومده آلودگی های باتری ها هم یه بحثه
      تحقیقات وسرمایه گذاری روی کاهش مصرف سوخت درون سوزها خوب پیش میرفت تا اینکه سرو کله الکتریکی ها پیدا شد و متوقف شد اگه طبق روال قبلی پیش میرفت دنیا شاهد درون سوزها با کمترین مصرف و آلایندگی بود یا هیبریدهای که برقشون از موتور درون سوز خودشون تامین میشد با مصرف کمتر از ۳ لیتر و کمترین آلایندگی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حامد قدسی

        ۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (262 ديدگاه)

        میشه لطف کنید لینک دو تا مقاله ی معتبر در مورد این تحقیقات موهوم که میگید رو بیارید؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. datsun

          ۹ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (3431 ديدگاه)

          نه گوگل دم دسته سرچ کن
          من اینا رو تو یه سایت معتبر ماشینی خوندم.

          موافقم 1
          مخالفم 0
  7. arash66

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    از آلودگی شدید هوای تهران و سایر شهر های بزرگ چه خبر!؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. حامد قدسی

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (262 ديدگاه)

    اشکال دنیا می دونید چیه؟ اونایی که صلاحیت صحبت کردن رو دارن و حرف هاشون واقعا درسته نه تریبون دارن نه اصلا اجازه ی حرف زدن بهشون داده میشه بعد اونایی که تنها چیزی که دارن معروف بودنشونه هر چرندی از دهنشون در میاد. با مسخره بازی محبوب شدن نمی گم بده ها آدم می خنده با شو هاشون اما نظراتشون واقعا قابل اعتنا و دارای اعتبار نیست. اینکه ممکنه با موضوع تغییرات محیط زیست با افراط و تفریط نگاه بشه یه موضوعه اما اینکه اصل ماجرا رو به خاطر یه تعصب پوسیده ی احمقانه زیر سوال ببریم واقعا اشتباهه چون چیزی نیست که قابل شک کردن باشه. فکته.
    من به این دختر هم حق می دم هرچند ممکنه همه ی رفتارهاش رو تایید نکنم. طبیعی هم هست انتظارم ازش در حد یه بچه تو همون سنه اما جنس دغدغه هاش برای آینده جنس اهمیت دادنش چیزیه واقعا باید ارزشش رو فهمید چیزی که همه نیاز داریم تو دنیا بفهمیم اینه که چیزای مهم تری از جنگ و دعوا سر مسائل پوچ و بی اهمیت دینی، نژادی و … غیر هست. کاش بفهمیم کاش بفهمیم و کاش بفهمیم…

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. meysam

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1772 ديدگاه)

      حامد جان کاملا باهات موافقم.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. NAVID۰۰۹۸

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (10061 ديدگاه)

    حامد قدسی عزیز

    این انسانی که دارید نَقدش میکنید و میگوئید لوده بازی و تعصب پوسیده ، در بهترین کشور دنیا با انبوهی از تکنولوژی به صورت طنز و عملی خودرو را به دنیا معرفی میکنه و افرادی هم که علاقه ای به خودرو ندارند را ، میخکوب برنامه های خود میکنه .

    درسته ، جرمی کلارکسون حامی سوختهای فسیلیه که خودش هم همیشه در برنامه هاش ذکر میکنه ، اما رفیق ، چند نفر را در دنیا میشناسی که با دلقک بازی توانسته اند به این زیبایی خودرو را نقد و به دل نشسته من و شما بگذارند .

    این که هزینه و آلودگی تولید باطری لیتیوم یون بیشتر از بنزینی سوزها هست به چشم نمیاد اما دغدغه یه دختر بچه ۱۶ساله که فقط حرف در دهانش گذاشته اند و شوی رسانه ایش کردند و احساس مظلوم نمایی میکنه به چشم میاد .

    مشکل این دنیا اینه که تریبون اُفتاده دست یه مشت خانه نشسته اَلاف که تو رختخواب نشسته اند و جهان را نقد میکنند ، بخدا جهان قبل از شبکه های مجازی با فالوورهای مجازی بهتر بود اما امروز همه لایِ استرس زندگی میکنند .
    این روزها احساس میکنم اگر خیلی چیزهارو نمیدیدم یا اطلاعات کمتری از دنیا داشتم ، راحتر زندگی میکردم ، حداقل دغدغه های کمتری در زندگی داشتم .
    جرمی کلاکسون باید فکر ساختن برنامش باشه اما یه بچه ۱۶ساله شده دغدغه ذهن مبارکش .

    این اورانگوتان حالاحالاه باید بتازون و ما را شاد کنه با برنامه هاش .

    هرکسی هم ناراحتِ یا شروع کنه به گیاه خواری و علف خوری یا بره دَم سازمان ملل اعتصاب کنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد قدسی

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (262 ديدگاه)

      اولش با عزیز شروع کردین و خیلی ممنونم از احترامتون. بعدش یه سری جملاتی رو گفتین که بارها و بارها در سایت و جاهای دیگه نقدش کردم و واقعا فک کنم بیشتر گفتنم گزافه گوییه. بهتره اجازه بدید با هم موافق نباشیم. اما همین بس که بعضی کلمات با اینکه به ظاهر توهین آمیز نیستن اما عمیقا تند و زننده هستن. به عنوان توصیه ای دوستانه بهتون میگم نقدی که همراه با احترام باشه خیلی مهمه و چیزیه که دنیا بهش نیاز داره.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (10061 ديدگاه)

        از اینکه نوشتار من باعث رنجش و کدورت شده ، طلب بخشش دارم ، و اینکه اصلاً روی صحبتم با شما نبود ، بلکه با نسل فعلی بوده در تمام دنیا .
        و اینکه کلارکسون یکدونه هست بدون بازگشت و مُدَعی .

        موافقم 1
        مخالفم 0
  10. مک وال

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (217 ديدگاه)

    من با دختره موافقم.
    جرمی خیلی بی ادب و گستاخه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MOHAMAD.n.r

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1141 ديدگاه)

      بی ادب و گستاخ نیست فقط بدون حاشیه و…می ره سر اصل مطلب و خیلی رُک حرفش رو میزنه.
      (بریتانیایی ها کلا خیلی رک حرف میزنن و مثل ما تعارف و… ندارند.)

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. datsun

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (3431 ديدگاه)

      جرمی صادقانه حرفش و این دخترفقط حرفهای که بهش یاد داده شده بود با مظلوم نمایی از طرف کسایی که خودشون سالها با طرز بی رحمانه ای با طبیعت رفتار کردن و به اهدافشون رسیدن….

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Khosrow

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (2282 ديدگاه)

      پس ادرس رو اشتباه اومدی برادر / پیج خعلی ما با کلاسیم جای دیگس ..

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. محمد

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (353 ديدگاه)

    یعنی الان ماشین ها فقط دارن گند میزنن به محیط زیست ؟!!به نظر من عامل اصلی مشکلات زیست محیطی بالا بودن تعداد جمعیته یه حقیقتی وجود داره و اون اینه که محیط نمیتونه با همون سرعتی که جمعیت پیش می‌ره خودشو بازسازی کنه .هر چه قدر زمین پرجمعیت تر بشه انرژی بیشتری هم باید صرف اون میشه فرقی هم نمیکنه چی میخواد باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. علیرضا

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    تبلیغات الکی … جمعش کنید بابا …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. " Swedish Arrogant Tiger"

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1894 ديدگاه)

    خب بنظر منم اون افراد زیر 25 سال احمق ان اگه بخاطر این حرف ها و امثال این دختر و یک سری که فقط حرف از پاکی محیط زیست میزنن علاقه ای به خخودرو ندارن.

    موافقم 1
    مخالفم 0
  14. Saeed

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    این گرتا رو بدین به من ببرمش تو یه اتاق، درش رو هم ببندم و بهش درس زندگی ایران زمین رو بهش تحویل بدم :)))))))

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. morteza

      ۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (279 ديدگاه)

      دمت گرم دیگه داداش،⁦☺️⁩⁦☺️⁩⁦☺️⁩

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Saeed

        ۹ آذر ۱۳۹۸
        سوابق: (757 ديدگاه)

        نوکرم حاجی
        والا بخدا راست میگم
        یادت میاد پارسال دوتا زن تو cnn ادعا کردن مورگان فریمنی که بیش از ۷۰ سالشه بهشون…..کرده؟؟
        یادته چند وقت پیش یه زنی گفت که کریستیانو رونالدو بهش……کرده؟؟
        اصن خیلی وقته منطق از این دنیا پریده
        چه برسه به این دختر :|

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. morteza

          ۱۰ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (279 ديدگاه)

          این مسایل برای ما مسئله س برای اونا خاطرس…خیلی وقته حل شده.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. Saeed

          ۱۰ آذر ۱۳۹۸
          سوابق: (757 ديدگاه)

          شاید فریمن و رونالدو به خاطر وکیل های قوی که دارند این مسائل رو حل کردند
          ولی باز هم چیزی از دست دادند
          اون چیه؟؟
          اعتبار و آبرو……
          من منکر فعالیت های گرتا که دقیقا همسن من هست(!) نیستم
          اون به هرحال واسه خودش و خانوادش افتخاری هم بدست میاره
          مقصر اصلی
          سازمان ملله
          که منتظره یکی یه پخی بده بیرون بعد بیاد بگه هرچیزی که کربن تولید میکنه تعطیله!!!!
          من مطمئنم این دختر واقعا یک فعال محیط زیسته
          چون مردم کشور سوئد خیلی به طبیعت خودشون میرسن
          منتهی مقصر اصلی این جنتلمن‌هایی هستن که همه چیزو بهم ربط میدن
          جرمی باید به اونا رکب میزد
          نه به این دختر……
          که البته نمیتونه چون آبروش میره و میره تو رسانه ها و اِله و بِله
          کلا اصن یه وضعیه
          همه ما فکر میکنیم ایران عدالت نداره
          درحالی که کل کره زمین بی عدالتیه
          کل زمین دست جنتلمن های سوسوله

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. morteza

      ۱۰ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (279 ديدگاه)

      البته بعداً توی کتابی که منتشر میکنه در مورد خاطراتش تو ایران که محاله یادش بره و همچنین نحوه ی آشناییش و همچنین نقش مجله اینترنتی معظم پدال در ایجاد آشناییش یادها رو زنده می‌کنه.⁦☺️⁩

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. Ahmadreza 2002

      ۱۴ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (1465 ديدگاه)

      دغدغه های ۱۶ ساله های اونا و ۱۶ ساله های ما در یک پیج…

      خیلی وقتها با خودم میگم شاید واقعا حقنه که پراید ۵۰۰۰۰۰۰۰۰ ریالی سوار شیم و تولید همینم بمونیم و هزاران مورد دیگه که خودتون بهتر میدانید از من

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. امیر

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (752 ديدگاه)

    خودرو برقی که برقش از انرژی پاک مثل انرژی خورشیدی، باد و سد آبی و زمین گرمایی و غیره تامین شده تا حدی قابل قبول اما چون باتریش خودش ایجاد آلودگی می‌کنه چه زمان تولید و بعد از استفاده و غیر از اون ایجاد میدان الکتریکی می‌کنه کاملا پاک نیست هیچ خودروی در زمان تولید کاملا پاک نیست همه خودرو ها فلز درشون بکار رفته که اون فلز خودش در چرخه تولید آلودگی ایجاد کرده پس باید مصرف گرایی ابتدا از بین بره و به قدر نیاز و به صرفه از منابع زمین استفاده کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. Saeed

    ۹ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    ولی معلومه گرتا واسه اینکه معروف بشه خودشو زده به این راه
    این دختر سوئدیه
    کشور سوئد یک کشور بسیار سرده!!!
    تابستانش خیلی گرم باشه شاید ۲۰ درجه بشه!!!!
    سوئد به این سردی؛ بعد این خانم خانم‌ها میاد درباره گرمایش جهانی حرف میزنه؟؟!!
    باز خوبه نیومده تو تابستان اهواز زندگی کنه که چند بار بدتر از دوزخه?

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. یاس ی

    ۱۰ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    saeed جان منظور از گرمایش زمین صرفا زمستون و تابستون نیست و این گرمایشی که راجبش داره بحث میشه ضررش به کل جهان میرسه نه به منطقه خاصی.
    از بین نظرات دوستان نظر امیر بیشتر به دل میشینه ؛ چون آلایندگی خودرو قبل از خروجش از کارخونه و روشن شدن شروع شده. پس در حال حاظر الکتریکی کردنشون کمک کمی میکنه به کم کردن آلایندگی.
    یک گله دیگه دارم از saeed. ایکاش توی اون کامنت روش زندگی ایرانی را جور دیگه ای یاد میدادین!!!!!!!!!!! لازم نیست پشت در بسته چیزی را به کسی یاد بدین.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا