متفرقه

خودروهای خودران هک شده، اسلحه‌ای آماده شلیک!

مسئله‌ی امنیت را اصلاً نباید دست‌کم گرفت و به لیست بلندبالای خطراتی که قبلاً وجود داشته باید خودروهای خودران را نیز اضافه کرد.


مدیر اجرایی شرکت بلک‌بری آقای جان چن هشدار داده خودروهای خودران می‌توانند هک شده و به سلاح‌هایی کاملاً آماده تبدیل شوند. این کمپانی تکنولوژی در حال حاضر مشغول توسعه سیستم‌های خودران به همراه غول چینی بایدو است اما هنوز هم ریسک خودروهای بدون راننده از بین نرفته است.


چن در مصاحبه با نشریه تلگراف گفته که این خودروها خطوط کد بیشتری در مقایسه با جنگنده‌ای عادی دارند و بنابراین هکرها منافذ ورود زیادی برای هک خودروهای خودران دارند.

این مدیر ارشد می‌گوید:

یک خودرو به آسانی می‌تواند به ویروس‌ها آلوده شده و به اسلحه‌ای کاملاً آماده تبدیل شود. اگر هکرها به این اسلحه دست پیدا کنند می‌توانید تصور کنید که چه توانایی‌هایی خواهند داشت.


چن در ادامه خاطرنشان می‌سازد:

من می‌توانم خودرویی بسازم که از نظر خودم ۹۰ درصد بدون ویروس است اما این خودرو به زودی وارد جاده شده و مالک از آن استفاده می‌کند بنابراین این شرایط باید به‌طور منظم بررسی شوند.

بلک‌بری فکر نمی‌کند که خودروهای خودران حداقل تا ۵ سال دیگر به‌صورت تجاری مورد استفاده قرار گیرند هرچند بسیاری از غول‌های تکنولوژی و خودروسازان نظر دیگری دارند. بنا به گفته‌ی چن، چالش‌های اصلی زیادی باید پیش از ورود خودروهای خودران به جاده‌ها حل شوند.

او عقیده دارد:

قوانین و مسائل ایمنی باید قبل از ارائه‌ی خودران ها به خوبی تثبیت شوند. خودروهای خودران هنوز هم دارای خطای انسانی و کنترل ایمنی زیادی هستند.

خودروهای بدون راننده همچنین چالش‌هایی را برای شرکت‌های بیمه و قانون‌گذاران خواهند داشت زیرا در زمان وقوع تصادف تشخیص مقصر امری سخت خواهد بود.

Self-Driving car hacker
هنوز مشخص نیست که میزان پیشرفت تکنولوژی خودروی خودران بلک‌بری چگونه است اما این شرکت اواخر سال گذشته روشی با ۷ بند اصلی منتشر کرد که امیدوار است خودروسازان در تولید محصولات خود به آن‌ها توجه ویژه‌ای داشته باشند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. Sajjad

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    یاد بازی واچ داگز افتادم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (10174 ديدگاه)

    فکر کردن بهش وحشتناکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. حسین وی

    ۲۷ شهریور ۱۳۹۷
    سوابق: (463 ديدگاه)

    متاسفانه همینطوره من خودم امنیت میخونم و الان حوضه ی IOT به شدت ضعیف و نفوذ پذیر هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا