متفرقه

خودران‌های ویمو تشخیص خودروهای اورژانسی را می‌آموزند

همه می‌دانیم که با شنیدن آژیر بلند آمبولانس یا دیدن چراغ‌های چشمک‌زن پلیس، باید هرچه سریع‌تر راه را برای آنان باز کنیم. اما آیا یک خودروی خودران هم از اهمیت ماجرا خبر دارد؟ خب از لحاظ تکنیکی، هنوز هم پاسخ به این سؤال، منفی است. اما با تلاش‌های ویمو (Waymo) این در همیشه بر روی یک پاشنه نخواهد چرخید.


ماه سپتامبر سال گذشته و زمانی که ویمو هنوز همان گوگل خودمان بود، پتنتی برای تشخیص بلادرنگ وسایل نقلیه اورژانسی به ثبت رساند. حالا که چندماهی گذشته، نوبتی هم که باشد، نوبت انجام آزمایشات در دنیای واقعی است.


به لطف همکاری پلیس و پایگاه‌های آتش‌نشانی شهر چندلر در ایالت آریزونا، مینی ون کرایسلر پاسیفیکای ویمو این روزها سخت مشغول سر و کله زدن با سر و صدای آژیرهاست.


این شرکت با انتشاری پستی در بلاگ خود نوشت:

خودروهای ما – که با مجموعه‌ای قدرتمند از حسگرها تجهیز شده بودند – شب و روز و هنگامی‌که خودروهای پلیس، موتورسیکلت‌ها، اتومبیل‌های آتش‌نشانی و حتی تعدادی خودروی پلیس مخفی آن‌ها را دنبال می‌کردند، از کنارشان می‌گذشتند و یا حتی به چراغ‌های خود به آن‌ها هشدار می‌دادند، آن‌ها را تحت نظر داشتند.

هنگامی‌که این خودروهای اورژانسی به این‌طرف و آن‌طرف می‌رفتند، سنسورهای ما در سرعت‌ها، فواصل و زوایای مختلف نمونه برمی‌داشتند به این امید که با ساخت مجموعه‌ای از نشانه‌های دیداری و صوتی، به خودروهای خودران خود طریقه برخورد با خودروهای اورژانسی در جاده را بیاموزیم.


طبق آخرین آزمایشات، فرزندان ویمو به لطف حسگرها و نرم‌افزارهای بهبودیافته خود، نه‌تنها می‌توانند دو برابر گذشته “بشنوند.”، بلکه اکنون می‌دانند که صدای آژیر از کدام سمت به حسگرشان می‌رسد. مثلاً اگر صدای آژیرها از پست سرشان بیاید، آن‌ها سریعاً در کنار جاده توقف می‌کنند. با حس کردن صدای آژیر از روبه‌روی خود، می‌دانند که در تقاطع‌ها و مواقع این‌چنینی، حق عبور با آن‌هاست.

اما اگر این خودروهای بدون سرنشین با الگوی نور و صدای تازه‌ای روبه‌رو شوند چه عکس‌العملی نشان خواهند داد؟ ازآنجایی‌که در ایالات‌متحده هر حوزه قضایی از الگو و رنگ‌های متفاوتی برای خودروهای اورژانسی خود استفاده می‌کنند، ویمو در تلاش است تا با بهبود نرم‌افزار خود، توانایی تعیین این‌گونه وسیله نقلیه را به آنان بیاموزد. بااین‌همه، می‌دانیم که هنوز تمامی سناریوهای ممکن بررسی نشده‌اند. مثلاً اشاره‌ای به خودروهای ساختمانی که بعضاً با چراغ‌هایی مشابه خودروهای اورژانسی جولان می‌دهند، نشده. حتی نمی‌دانیم اگر خودروهای موردبحث چراغ و آژیر خود را خاموش کنند، واکنش خودران‌های ویمو چه خواهد بود. فارغ از این بحث‌ها، ویمو می‌خواهد اطمینان حاصل کند که در شرایط اضطراری، خودروهای خودرانش جان هیچ حادثه‌دیده‌ای را به خطر نیاندازند و این، ستودنی است.

دیجیتال ترندز/ cnet

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    میترسم از روزی که خیابون‌ها پر بشن از خودروهای تمام برقی بی سر و صدا و خودران‌های هوشمند. . .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مهدی

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (263 ديدگاه)

      تا ایران خودرو و سایپا پیشرفته هستن این اتفاق نمیفته

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. MAHDI . TUNING

      ۲۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1477 ديدگاه)

      فرشاد خیالت راحت تو کشور ما این اتفاق نمیفته

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا