متفرقه

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟

پس از جمع‌بندی قضایای هسته‌ای، مباحث پیرامون خودرو و صنایع مربوطه، جان تازه‌ای به خود گرفت و در این میان سازندگان چینی و فرانسوی هم بیش‌ازپیش، آماج تیرهای زهرآگین منتقدان خود قرار گرفتند، گویی هر چی مصیبت است زیر سر آن‌هاست و با رفتنشان، درهای بهشت! بر روی‌مان باز شده و خیابان‌های ما لبریز و آکنده از خودروهای ارزان آلمانی و ژاپنی و… می‌گردند و… و لابد در این میان میلیون‌ها مصرف‌کننده ایرانی هم خواهند توانست با بودجه‌ای محدود و یا متوسط باکیفیت‌ترین خودروها را مالک شوند؛ البته ما به‌نوبه خود امیدواریم که چنین اتفاقی رخ دهد و این خواسته به‌حق هم‌وطنانمان تحقق یابد ولی فارغ از هر رؤیا و آرزو، برخی از واقعیات محکم و ریشه‌دار تاریخی در صنایع و اقتصادمان مأوا گزیده‌اند که نمی‌توان تنها با رؤیاپردازی صرف و یا ساده‌انگاری محض بر روی آن‌ها خط بطلان کشید.

خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
خودروی ارزان: سراب، رؤیا، آرزو و یا واقعیت؟
همه ما کمابیش آگاهیم که تحریم‌های ظالمانه یکی از بزرگ‌ترین موانع نوسازی و بهسازی صنایع خودروسازی‌مان بود و بهانه‌ای بود برای بسیاری از کم‌کاری‌ها و غفلت‌ها در امور. اکنون این دیوار ستبر تا حد زیادی ترک برداشته ولی آیا به‌صرف فروپاشی این دیوار، گشایش و چرخش سریعی نیز در بازار و صنعت خودروی ما پدیدار خواهد شد؟ و یا این درب کماکان بر همان پاشنه قدیمی خود می‌گردد؟ برای پاسخ به تک‌تک این سؤالات سعی خواهیم نمود که این موضوع را از زوایای گوناگونی مورد واکاوی خود قرار دهیم.

cars-cartoon-02
پرسش نخست آن است که پس از قضایای اخیر، چه متغیر واقعی و نه صرفاً روانی در نهادهای اقتصادی و یا صنعتی‌مان تغییر کرده که ماحصلش حضور خودروهای ارزان‌قیمت و مدرن باشد؟ در وهله نخست، تولید و ارائه هر خودروی جدیدی لااقل تا چندین سال، نیاز به ورود قطعات منفصله از خارج دارد و لازم به گفتن نیست که برای دریافت این قطعات باید یورو و دلار پرداخت کرد و نه ریال! آیا تاکنون تغییری در نرخ ارز حاصل شده و یا بهای دلار از سقف سه هزار تومان پایین‌تر آمده که حاصلش ارزانی خودرو باشد؟ اگر پاسخ این پرسش‌ها خیر است، پس نمی‌توان انتظارش را داشت که بهای خودرو به پیش از سال ۱۳۹۰ شمسی برگردد! یعنی دوره و زمانه‌ای که بهای دلار کمی بیش از هزار تومان بود.

cars-cartoon-05
مسئله دوم هم مربوط به نرخ تعرفه‌هاست، همان‌طور که آگاهید دولت هرساله درآمد کلانی را از بابت عوارض و مالیات خودروهای وارداتی اخذ نموده و به حساب خزانه‌داری کل واریز می‌نماید و این موضوع دارای ردیف خاصی در بودجه سالانه است؛ و از سوی دیگر، گرچه در حال حاضر نرخ اسمی تعرفه خودرو ۴۵ درصد تعیین شده ولی در عمل بابت انواع مالیات‌های ریزودرشتی که وجود دارد نرخ مؤثر این تعرفه از ۱۰۰ درصد هم فراتر رفته است. آیا تاکنون دولت محترم از این رقم و نیز مالیات‌ها ذره‌ای کاسته است؟ اگر پاسخ خیر است پس انتظار کاهش قیمت خودروهای وارداتی محلی از اعراب ندارد. البته این مسئله تنها به خودروهای وارداتی محدود نمی‌گردد بلکه دولت مبلغ فراوانی هم بابت عوارض و… از تولید هر دستگاه خودروی داخلی اخذ می‌نماید که رقم آن از چند میلیون تومان نیز فراتر می‌رود.

cars-cartoon-06
نکته مهم دیگر معطوف به این قضیه است که به فرض تولید خودروهای جدید اروپایی و… این خودروها با چه نیات و اهدافی در مدار تولید قرار می‌گیرند و آیا فی‌الفور جایگزین انواع قدیمی خواهند شد؟ آیا اصولاً سازندگان داخلی قادر و یا حتی مایل‌اند که خودروهای کهنه، پرمصرف و آلاینده‌ای همچون پژو ۴۰۵ و پارس و پراید و… را از رده خارج نموده و نمونه‌های واقعاً جدیدی را جایگزینشان نمایند و یا این بار مثل همیشه، شبکه‌های قوی و ذی‌نفوذ و صاحبان منافع و… با عناوین نخ نمایی همچون خودکفایی، صرفه‌جویی ارزی و… مانع این کار خواهند شد. در این صورت همانند آنچه که در سال‌های قبل دیده‌ایم خودروهای جدید با تیراژی اندک و بهایی بالا و در حاشیه خودروهای قدیمی تولید شده و تنها قشر مرفه جامعه از آن‌ها نصیب خواهد برد، درست همانند آنچه که پیش از این در مورد خودروهایی همچون مزدا ۳، رنو مگان، نیسان ماکسیما و… شاهد بوده‌ایم. پر واضح است که از این وضع خیر و فایده‌ای عاید اقشار کم‌درآمد و متوسط جامعه نخواهد شد و کماکان خودروهای قدیمی و از رده خارج میهمان خیابان‌های کشورمان بوده و سفره دلالان هم روز به روز رنگین‌تر می‌گردد. همان‌گونه که تاکنون چنین بوده است! ممکن است در این میان گفته شود که نمی‌توان خودروهای جدید را سریعاً داخلی سازی کرد و… اما اگر تنها به این نکته توجه شود که این کار در ممالکی همچون ترکیه، مالزی و برزیل و… در حال انجام است پس بالطبع در ایران هم شدنی است. فقط کافی است که اصول آن را یاد بگیریم و در عمل اجرا نماییم.

cars-cartoon-04
چه بخواهیم و چه نخواهیم به دلیل کسری بودجه مزمنی که دولت همواره با آن مواجه است تورم نیز میهمان همیشگی خانه‌های ما خواهد بود! کافی است که در این رابطه نیم‌نگاهی به گرانی‌هایی که هرساله و در آستانه سال نو روی می‌دهد بیافکنیم؛ و آیا می‌توان انتظار داشت که سال‌به‌سال بهای سوخت، مواد اولیه و… گران‌تر شود و درعین‌حال قیمت خودرو ثابت باقی بماند؟

cars-cartoon-03
اما مهم‌تر از همه وضعیت خود خودروسازان است، خودروسازان ایرانی با سد محکمی به نام «بهره‌وری پایین» مواجه‌اند که غلبه بر آن بسیار صعب و دشوار است و برای رفع آن به کار و فداکاری درخوری نیاز است. بهره‌وری پایین به زبان عادی همان بازدهی کم در مقابل مخارج زیاد می‌باشد و از هزینه‌های سنگین و سربار تولیدی ناشی می‌گردد و بدون تعارف باید گفت که امروزه در هر یک از بخش‌های تولیدی ما و به‌خصوص مجموعه‌های مستقر در جاده مخصوص، بخش اعظمی از هزینه‌ها غیرموجه و اضافی است، خواه این هزینه‌ها مربوط به خرید یک تیم فوتبال باشد و یا ریخت‌وپاش‌های مسرفانه ای که گاه‌به‌گاه صورت می‌پذیرد و خواه ساخت یک سایت تولیدی در فلان کشور دورافتاده آفریقایی! و
دراین‌بین، مهم‌تر از همه، وجود هزاران نیروی سرگردان است که کار چندانی را صورت نداده و بودونبودشان فرق چندانی به حال تولید ندارد ولی درعین‌حال هزینه‌های ناشی از حقوق و دستمزدشان، روی خودروهای تولیدی سرشکن می‌شود و این خودش تا حد زیادی بر بهای خودروها می‌افزاید، نکته جالب اینجاست که این مسئله تنها در خود سایت‌های تولیدی نیست که نمود بارزی دارد بلکه هر خودروساز صاحب نامی در کشورمان ده‌ها زیرمجموعه به‌اصطلاح نظارتی، تحقیقاتی و… تحت سرپرستی دارد که در بیشتر آن‌ها کمابیش همچنین وضعی برقرار است، در بیشتر این مراکز و در گوشه و کنار آن‌ها، کارمندان به‌اصطلاح خوشبخت! را می‌بینیم که با سفارش و توصیه وارد این بخش‌ها شده و در اکثر مواقع از صبح تا حوالی عصر مشغول گپ و گفتگو در پای کامپیوترها و یا بازی با موبایل‌های خویش و… هستند! و به‌جای کار، کارنمایی می‌کنند و…مسلماً تا زمانی که بازدهی این افراد بالا نرود و از وجود آن‌ها ارزش افزوده‌ای وارد سیستم نشود، کماکان تولید خودرو در ایران سخت گران تمام خواهد شد ولو آنکه از بهترین و مدرن‌ترین ماشین‌آلات هم استفاده شود. البته همین جا تذکر این نکته لازم است که منظور از این سخنان بدان معنا نیست که تمامی کارکنان موجود در صنایع خودروسازی ما بدین گونه‌اند که اگر چنین بود تاکنون اثری هم از این صنعت نبود! بی‌شک بسیاری از شاغلین موجود در این مراکز افرادی متعهد و زحمتکش بوده و از سایه وجود آن‌هاست که تاکنون چرخ این صنعت می‌گردد، علی‌الخصوص کارکنان شاغل در بوت های رنگ، PVC و نیز تعمیرکاران و…

car cartoon
در جمع‌بندی مطالب فوق این جمله را مجدداً تکرار می‌کنیم که تا زمانی که متغیرهایی همچون نرخ ارز، نرخ تعرفه مؤثر، سبد تولیدی خودروسازان، میزان بهره‌وری و مهم‌تر از همه نرخ تورم سالانه تغییر درخوری را شاهد نباشد نمی‌توان انتظار داشت که اکثر مصرف‌کنندگان ایرانی از نعمت رانندگی با خودرویی نسبتاً ارزان، با کیفیت و مدرن برخوردار گردند و یک‌بار و برای همیشه طلسم گرانی خودروهای «مناسب» در ایران درهم شکسته شود، البته این گفته بدان معنا نیست که مشتریان ایرانی از مطالبات خود دست کشیده و هر خودروی بی‌کیفیتی را با هر قیمتی پذیرا شوند؛ زیرا درنهایت تصمیم‌گیرنده نهایی خود خریدار است و تنها اوست که می‌تواند بر بسیاری از معادلات ظاهراً محتوم و خلل‌ناپذیر تأثیر بگذارد، آنتونی رابینز روانشناس شهیر آمریکایی و نویسنده کتاب به‌سوی کامیابی دراین‌باره چنین می‌گوید:
«بدانید که خواسته شما چیست، از قدرت خرید خود استفاده کنید و الگوهای مخرب را درهم بشکنید، شرکت‌ها را وادارید که در جستجوی مواد جانشین برآیند؛ و آنگاه رفتارهای تازه آنان را مورد تشویق قرار دهید»

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۶۹ دیدگاه‌ها

  1. علي رضا

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (229 ديدگاه)

    حالا که تو این شرایط قرار گرفتیم باید خودمون رو بکشیم بیرون و این شرایط رو خودمون درستش کنیم..اینا دلشون به حال ما نمی سوزه..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    اولا کشیدن کارکاتور وزیر کار جالبی نیست به هر صورتی .
    دوما این که نشد دولت قبلی یه جوری حلا دولت جدید سر کار است وتمرکزش روی سیاست خارجی بود وحلا که به نتیجه رسید به حول وقوه الهی در حوزه های دیگر هم مانند سیاست خارجی به نتیجه های خوبی به تدریج می رسد .
    اداره کشور اونم با کار هایی که دولت قبلی انجام داده که چیزی جز هدر دادن بیت المال نبوده کار راحتی نیست .
    ایران خودرو الان 36 ساله در گیره این مسایل هست نه تودو این 4-5 ساله .باید از ریشه درستش کرد .
    بهروری خودرو سازان با چیزی جز افزایش دانش فنی به وجود نمی اید.
    چشم بستن به خودرو ساز های خارجی از اساس اشتباه است.هیچ کشوری به طور کامل دانش فنی خودش را در اختیار کشور دیگری نمی زاره.همین 206 را که 14 ساله داره تولید می شه یک قطعه فنی داخل موتورش داره که مربوط به زمان بندی سوپاپ ها است که ایران خودرو بعد تحریم ها دانش فنی را نداشت وبه هر دری زد ونتونس بومی سازیش کنه و دسته اخر داد چین مهندسی معکوسش کنه ونتیجه ان هم این شد که از راهنمایی رانندگی موتور tu3 مجوز نگرفت.یا گیربکس 206 که بعد تحریم ها گیربکس 405 جایگزین شد.
    نکته اخر رفع تحریم ها عصای موسی نیست وتا وقتی دنبال کسب دانش فنی نباشیم.
    همین اشه وهمین کاسه……………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رهگذر

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (353 ديدگاه)

      ناراحت شدی ابولمشاغل کاریکاتورشو کشیدن؟ اینا میخواستن 100 روزه کشورو روبراه کنند 100 تا 100 روز گذشت بدتر هم شد ماه عسل هر دولتی یه حدی و زمانی داره یعنی هر چی گند میزنه میندازه گردن دولت قبل ماه عسل این دولت خیلی وقته تموم شده بیدار شو از خواب سنگینی که خودتو بهش زدی

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. یه پسر

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      منم از عملکرد نعمت زاده بدم میاد
      و قبول دارم دولت روحانی نتونست امید مردم رو به نتیجه ای که ملت می خواستن برسونه

      اما دیگه رهگذر عزیز شما اگه خدای نکرده آلزایمر هم داشته باشید بازم خاطرتتون هست ایران از چه شرایط سختی خودش رو به یه جزیره ثبات رسوند
      من نمی خوام خاطرات تلخمون رو یادآوری کنم ، اینکه بهت زده در عرض سه ماه دارایی و درآمدمون تقسیم به 3 شد و دست یافتنی هامون آرزو شدن از طرفی سر کله نوکیسه های ***پورشه و مزارتی سوار بابک ها و خاوری ها و … پیدا شد
      در کل می گم دوستان بدونن که دولت روحانی از صفرشروع نکرده از خیلی پایین تر از کف داره کشورو می کشه بالا هر چند کند

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حسین . ش

        ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (28 ديدگاه)

        کاملا با نظر شما موافقم . یک سری از اشکالها کلی هستند ومربوط به کشور ماست. مردم زود فراموش میکنند توی دولت قبل هر روز یه چیزی گرون میشد. دولت قبل واقعا *** دولت بود به خصوص در زمینه هدر دادن منابع و عدم سرمایه گذاری در بخش صنعت . توی این دولت حداقل چند نفر که یک مقدار تخصص دارند بر سر کار اومدن. امیدوارم به مرور اوضاع بهتر بشه به خصوص در بخش خودرو . من یک ماشین خارجی داشتم که پارسال واسه خرید خونه فروختم . الان هم 3ماهه که 40 تومن وام با بدبختی گرفتم که یه ماشین بخرم ولی جرأت ندارم ، چون هر کدوم از همکارام تازگیا 206 یا تندر90 گرفتن یه پاشون تو تعمیرگاهه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    فقط باکسب دانش فنی میشه وضع صنعت را تغییر داد هیچ کشوری دانش فنی خودش را در اختیار کشور دیگری قرار نمی زاره .
    اخرش بعد 14 سال تولید 206 باید بعد تحریم گیربکش 405 روش بزاریم.
    تا خودمون دانش فنی به دست نیاریم همین اشه وهمین کاسه ………………….
    نمونش کشور هند دید دانش فنی ساخت خودرو را نداره وبا توجه به جمعیت زیاد کشورش
    واردات خروج ارزی زیادی داره .در سال 2008 تصمیم گرفت کمپانی تاتاموتور شرکت انگلیسی لندرور وجگوار را خریداری کنه البته به تمام سهام ودانش فنی ان را.والان به بهره وری بالایی رسیده وخودش خودرو تولید می کنه.واز قدرت مند ترین خودرو سازان جهانه .
    خوبه برین تاریخچه تاتا موتور را مطالعه کنین .
    چشم داشتن به خارجی ها که بیان براما خودرو بسازن یعنی کشششششک……….
    اخرش تحریممون می کنن وبهمون می گن زرشک.
    فقط خودمون می تونیم به داد خودمون برسیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عیبی نداره ، فعلا تحریم رو ادامه میدیم تا انشاالله نابودی و و رشکستگی خودروسازها!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (302 ديدگاه)

    باید هدف گذاری کرد توافق با امریکا عصای موسی نیست.که معجزه کنه !!!!
    هدف ما باید کسب دانش فنی تا چند سال اینده باشه.
    هیچ کاری نشد نداره :کشور هایی مثل مالزی وهند با برنامه ریزی این کا را کردن شده.
    حالم بهم می خوره از کسایی که هی می گن المانی ها چینیا ویا ژاپنیا بیان برامون کارخونه بزنن.
    اگه به این امید هستین بشینین تا توفیقتون بشه……..ایشا الله.
    تو این 37 سال چقدر مدیر عامل عوض کردیم چقدر خودرو از انگیلیس وفرانسه مونتاژ کردیم تهش چی شد.
    اخرشم بعد از کنار گذاشتن تحریم ها اگه بشه یا نشه خدا عالمه مردم ومسولان دنبال وارد کردن مک دونالد اند نه تکنولوژی بویینگ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    تا طرز فکر این باشه تا 100 ساله دیگه هم پراید سواریم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین . ش

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (28 ديدگاه)

      صحبت شما در زمینه کسب دانش فنی در زمینه خودرو کاملا متین است.
      ولی مثالی که در زمینه مک دونالد زدین به نظرم اشتباه است چون اونم تو بخش خودش یعنی صنایع غذایی و مدیریت رستورانهای زنجیره ای مدرن جزء اولین های دنیاست و اگه بیاد تو ایران میدونید چقدر شغل ایجاد میشه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. milad

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (36 ديدگاه)

    اینقدر پول ایران بی ارزش شده که ما (مردم عادی)هیچ وقت نمیتونیم ماشین خوب سوار شیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرامرز

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (8 ديدگاه)

    قیمت دلار 5000هزارتومانم باشه بازم قیمت خودروهای داخلی بیش از اندازه کذایی ودروغینه قیمت واقعی این خودروهای داخلی در شرایط کنونی بازم بسیارزیاده حالا حالاها اگه مردم نخرند قینتارومجبورندکاهش بدندتاجلوی صررشونو بگیرند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. محسن

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    مشکل اصلى نه انتظار ورود خودروهاى روز به صنعت خودروسازى بلکه قیمتهاى کاذب خودروهاى کنونى خودروسازان است. چگونه است که پژو پارس به بهاى ۵۵٠٠ دلار در عراق عرضه مى شود اما در داخل کشور از ٣۴ تا ۴٣ میلیون تومان متغییر است؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. یه پسر

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    در شرایط فعلی اینقدر قدرت خرید مردم مخصوصا قشر متوسط مملکت که اکثریت جامعه ( کارمندان و …) رو تشکیل می دن پایین هست که اگه مردم واقع بین باشن و در شرایط فعلی منتظر افت شدید قیمت و … نباشن ؛ باز هم بازار تو رکوده و همین شرایط و اوضاع رو داره

    مسلما قیمت دلار پایین نمی آد اگه هم پایین بیاد اونقدر چشم گیر نیست که نزدیک به اوایل سال 91 باشه اما دولت به راحتی می تونه با پراداخت تسهیلات منصفانه (نه احمقانه) و یا حذف یه سری از خرج ها و عوارض بی کاربرد خودرو حداقل خودرو های داخلی این صنعت رو نجات بده

    در کل بگم با این اوضاعی که جیب مردم داره اگه ملت بجای کمپین خودرو صفر ممنوع گروه خودرو صفر از ایرانخودرو بخر حالشو ببر هم راه بندازن بازم پول واسه خرید لیفان 60 میلیونی و پارس 40 میلیون نیس

    امروز ملت خوب می دونن و می فهمن که در چه اوضاع و شرایطی زندگی می کنن و مطمئن هم باشین این رکودی که تو بازار حکم فرماست و گریبان کارخانجات رو گرفته انتظار مردم برای ورود بنز های سری اس با قیمت پرشیا نیس
    بلکه یک سر خوردگی اجتماعی از زخم های دوره تحریمه که امروز بعد از توافق بجای ترمیم داره از طرف یه عده فئودال بی نا… نمک پاشی میشه و هروز مردم تهدید می شن که فردا باید خودرو ها رو گرونتر از قیمتی که امروز داره بخرن

    من مطمئنم صدای منو اونایی که باید بشنون نمی شنون اما بازم بهشون می گم که بترسین از اون روزی که دو هزاری همین مردم ساده لوح جا بیفته

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (302 ديدگاه)

      درسته با این قسمت نظرت کاملا موافقم:
      (در کل بگم با این اوضاعی که جیب مردم داره اگه ملت بجای کمپین خودرو صفر ممنوع گروه خودرو صفر از ایرانخودرو بخر حالشو ببر هم راه بندازن بازم پول واسه خرید لیفان 60 میلیونی و پارس 40 میلیون نیس).

      موافقم 0
      مخالفم 0
  10. moghaddam

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (29 ديدگاه)

    همون که آقا محمد عزیز گفت…تحریم خودروساز ها تا برشکست شن…هیچ دولتی نه تنها این دولت به فکر رفاه واقعی ملت نیس وگرنه نمیاد خودرویی که صدی 5 میسوزونه رو حدود دوبرابر قیمت بده..ما باید خودمون با اتحادمون تعیین کنیم…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. AHMADREZA

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1022 ديدگاه)

    مرسی نویسنده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. امیر

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    یه روز تو کشور آلمان مردم رفتن شیر بخرن ، دیدن بی دلیل گرون شده.
    هیچ کس اعتراض نکرد، فقط نخرید.
    روز دوم شد، بازم کسی نخرید.
    روز سوم دولت قیمت هارو مثل قبل کرد،بازم کسی نخرید.
    روز چهارم مسوول قیمت گذاری عذر خواهی کرد، از فرداش مردم خریدن.
    نمیدونم این داستان دقیقا تو آلمان بوده یا کشوری دیگه.
    واقعی هست یا نه.
    ولی این فرهنگ بالا رو میشه به وضوح دید که اگه دولتشون یه محصول بد وارد کنه، خود مردم جلوی کامیونا رو تو جاده میگیرن و خالی می کنن و محصول و آتیش میزنن.
    این و من خودم چندین بار تو اخبار دیدم.
    این میشه که اونا بنز سوار و ما پراید سوار میشیم.
    فکر کنم حالا وقتشه. بزارید یه بار ماهم به این سطح برسیم و با نخریدن این ظلم و جبران کنیم.
    خودروسازی کشور ورشکست بشه. اشکالی نداره. مگه این خودروساز چه فایده به حال ملتش داشته.
    دولت ضرر میکنه، بزار بکنه. مگه این دولت برای رفاه حال مردم نیست؟ خوب مردمم رفاه میخوان. ما نمیتونیم جون دادن مردمومون و تو این ماشینای بی کیفیت ببینیم.
    اگه امروز نه نگیم، تا ابد همین آش و همین کاسه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد20

      ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (85 ديدگاه)

      آره منم شنیدم. همون آلمان بود فک کنم
      فعلا که ما هم دست کمی از آلمانیا نداریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. شنتیا فراریه

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (46 ديدگاه)

    عجب عکسای خنده داری.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. ارمان

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    چقدر سانسور شدیم سردبیر ;) دمت گرم حس تلخیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. امید

    ۳۱ مرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (3 ديدگاه)

    آقا من دوست دارم 10 سال پولمو جم کنم برم یه ماشینی که دوست دارم بخرم، ولی به قیمت واقعی، مثلاً دودج چلنجز، با همین حرفا که شما زدی قیمت کارخونش 27000 دلار در 3350 میشه 90 میلیون که 100 درصد بیاد روش میشه 180 میلیون، ولی آیا اگر این ماشینو بتونی بیاری ایران، میشه با 180 خرید یا این که باید حتماً 40-50 میلیون تومن هم به دللالین عزیز بدیم، اونم بدون هیچ گونه خدمات پس از فروشی، بهتر نیست خودشون بیان، ماشیناشونو بفروشن، فکر کنم حداقل 50 درصد شرایط فروشی که تو کشور خودشون اجرا میکنن را اینجا اجرا کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. مهدی

    ۸ شهریور ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    آقای نویسنده محترم:
    آیا اخلاق حرفه ای نداشته ی این لگن سازها و نمایندگی های کلاهبردارشون هم به قیمت دلار و تورم و دردهای بی درمون اقتصاد ما ربط داره؟ آیا نصب قطعات دست دوم و معیوب هم جزء مشکلات اقتصادی هست؟ آیا مونتاژ کاملا معیوب این لگن ها به قیمت دلار ربط داره؟ آیا اینکه مردم بیچاره پول خرید ماشین رو که با خون جگر به دست آورده اند و دو دستی و در کمال عجز و استیصال تقدیم این لاشخورها میکنن باید جور بدقولی های زمان تحویل رو هم بکشن؟ این چیزها که دیگه پولی نیست؟! پس این دوتا سرطان که بلای جون مردم شدن قیمت دلار و نرخ تورم و غیره رو بهانه ای برای سرپوش گذاشتن برحقه بازی ها شون کردن! امیدوارم به حق امام رضا (ع) هردو خودروساز وطنی ورشکست بشن و ریخت نحس تولیداتشون رو دیگه نبینیم! البته این دعا فکر نکنم مستجاب بشه!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۱۵ شهریور ۱۳۹۴
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      دوست عزیز،اتفاقا به نکته خوبی اشاره کرده اید یعنی نداشتن «اخلاق حرفه ای» اخلاق حرفه ای و یا همان وجدان کاری از مسائل متعددی ناشی می شود که به نظر من مهمترین آنها فرهنگ است و فرهنگ هم تا حد زیادی با اقتصاد مرتبط بوده و اقتصاد هم به نوبه خود مـتأثر از تورم است.از آنجایی شخصا چندان اطلاعی در باب جامعه شناسی و یا اقتصاد ندارم،توجه شما را به گفته های ذیل جلب می کنم که توسط دکتر محسن رنانی استاد اقتصاد دانشگاه اصفهان بر زبان ایشان جاری شده است.این مطلب وی در مورد پیامدهای اخلاقی تورم در سطح جامعه است.
      «باید دقت داشت که پول،استاندارد همه چیز از جمله استاندارد استانداردهاست.تورم باعث می شود که استاندارد بودن پول از بین برود.پول،استاندارد همه چیز از جمله استاندارد اخلاق است.استاندارد اخلاق،ارزش های اخلاقی که در کتاب ها آمده نیست،آن ارزش های اخلاقی مربوط به اخلاق فردی است.اما استاندارد اخلاق در هر جامعه را باید در رفتار عمومی و روزمره مردم مشاهده کرد.تورم،رفتارهای عمومی مردم و معیارهای اخلاقی جامعه را بر هم می زند.کاهش ارزش پول یعنی کاهش سطح ارزش های اخلاقی.
      …….تورم باعث می شود که استاندارد اخلاقی جامعه پایین بیاید .از جمله آن موارد،پایین آمدن کیفیت تولید بنگاه ها (منظور مجموعه صنعتی،اقتصادی و….است) و رواج رفتارهای فریبکارانه برای گمراه کردن مصرف کنندگان،کاهش ایثار و رفتارهای ایثارگرانه مانند قرض دادن در میان مردم،حسابگر شدن مردم،گسترش ربا خواری،شکست تعهدات مالی و کاهش اعتماد بین مردم و رفتارهای غیراخلاقی از این دست است و….بدین ترتیب، اقتصاد به علت شرایط ساختاری خودش،دارای یک حلقه تورم و رکود هست،اما به علت سقوط اخلاقی جامعه نیز بنگاه های ما با یک حلقه رکودی دیگر روبرو می شوند.این فرایند را اگر به زبان خیلی ساده بیان کنیم باید گفت تورم،اخلاق را از بین می برد و بی اخلاقی رکود می آورد»
      امیدوارم که پاسخ پرسش تان را تا اندازه ای گرفته باشید.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. علی

      ۱ اسفند ۱۳۹۴
      سوابق: (20 ديدگاه)

      ا… نگو این حرفو آدم که از رحمت خدا نا امید نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا