متفرقه

خودروهای الکتریکی بازار نفت را کساد می‌کنند؟!

سازمان کشورهای صادر کننده نفت یا همان اوپک می‌گوید باوجود افزایش فروش خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۴۰ تقاضا برای نفت به اوج خود می‌رسد!


بنا به گزارش بلومبرگ، ظاهراً اگر یک‌چهارم خودروهای دنیا از قوای محرکه الکتریکی استفاده کنند، تقاضای جهانی برای نفت می‌تواند در نیمه دوم سال ۲۰۳۰ تقریباً به ۱۰۹ میلیون بشکه در روز برسد.


اما اوپک هنوز انتظار دارد که مصرف نفت در دهه‌های آینده افزایش می‌یابد زیرا خودروهای الکتریکی احتمالاً نمی‌توانند با سرعت رشد کنونی خودروهای مجهز به پیشرانه‌های احتراق داخلی را کنار بزنند مگر اینکه سناریوی دیگری رخ دهد.


در خبر جدید منتشر شده آمده است:

احتمال اینکه خودروهای الکتریکی بتوانند در کمتر از ۲۴ سال بازار خودروهای سواری را تحت سیطره خود قرار دهند بسیار کم است. با این وجود چندین کشور تلاش‌های خود برای کسب سهم بیشتر از بازار برای خودروهای الکتریکی را اعلام کرده‌اند.

کمپانی‌های نفتی توجه رو به افزایشی به بازارهایی چون فرانسه، بریتانیا و حتی چین نشان می‌دهند زیرا این کشورها برنامه‌هایی برای منع فروش خودروهای احتراق داخلی در سال‌های آینده دارند. اوپک می‌گوید تا سال ۲۰۴۰ تنها ۸ درصد بازار در اختیار خودروهای الکتریکی خواهد بود و این امر تأثیر کمی روی مصرف نفت خواهد داشت. این در حالی است که یکی از متخصصان بلومبرگ می‌گوید تا آن زمان یک‌سوم خودروها قوای محرکه الکتریکی خواهند داشت.


دیگر تغییری که می‌تواند روی تقاضای نفت تأثیر بگذارد استفاده انبوه از سرویس‌های اشتراک خودرویی مشابه اوبر و Lyft است. در آمریکا سرویس‌های اشتراک خودرویی می‌توانند تقاضا برای نفت را تا سال ۲۰۴۰ به اندازه ۷ درصد کاهش دهند.


این سرویس‌ها در چین نیز می‌توانند بازار خودرو را از رونق انداخته و بدین ترتیب باعث شوند حداکثر تقاضا برای نفت در سال ۲۰۳۵ رخ دهد و پس از آن این روند کاهش داشته باشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. .....::::LAST VIPER::::.....

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (589 ديدگاه)

    اینکه الکتریکی ها بتونن رو
    فروش نمونه های احتراق داخلی
    تاثیر بذارن که منجر به کم شدن مصرف سوخت بشه فیلا به دور از انتظاره چون به نوعی الکتریکیها
    هم در کنار یه احتراق داخلی عرضه میشن نمونه های کاملا الکتریکی هم که اکثرا با برق نیروگاههای سوخت فسیلی سطح شهر شارژ میشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سید علیرضا

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (216 ديدگاه)

    .
    به نظر من تقاضا برای نفت کم نمیشه که هیچ بیشتر هم میشه. چون لااقل برای تولید برق مورد نیاز خودرو ها باید از سوخت فسیلی استفاده کرد. دیگه مابقی وسایل مورد نیاز آدما که از نفت ساخته میشه بماند….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. مجید سبزواری

      ۲۳ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (82 ديدگاه)

      دوست عزیز تا چند سال اینده برای تولید برق جایگزینی پیدا میکنند
      اما برای ساخت وسایل به این زودیا فکر نکنم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. .....::::LAST VIPER::::.....

        ۲۳ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (589 ديدگاه)

        آیدی جدید مبارک

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. من

        ۲۳ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (249 ديدگاه)

        البته همین صفحات خورشیدی هم از نفت ساخته میشن! دوران نفت به این زودی ها تموم نمیشه هزاران محصول دیگه غیر از بنزین داره، نیروگاه های فسیلی هم که هنوز همه جای دنیا دارن ساخته میشن و کاملا جایگزین نشدن

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. Achtung

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    رشد تقاضا برای نفت متوقف میشه ولی تقاضا برای گاز خیلی زیاد میشه چون آلودگش نصف گازوئیله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Mohsen

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (77 ديدگاه)

    شماره الکتریکی شدن خودرو ها رو در نظر نگیری تکنولوژی جدید مزدا قراره 30 درصد مصرف سوخت رو کاهش بده اگه شرکت های دیگه تا چند سال دیگه ازیه همچین تکنولوژی هایی برای خودرو هاشون استفاده کنن تا سال 2030 مصرف سوخت خودرو های بنزینی عادی هم تقریبا نصف می شه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۲۳ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      محسن جان توجه داشته باش انجین های الان هم خیلی کمتر از انجین های دهه ی ۷۰ مصرف دارن ولی نکته اینجاس که این کاهش مصرف با افزایش جمعیت و همینطور افزایش وسایل نقلیه جبران میشه و حتی مصرف بنزین و نفت بیشتر میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Mohsen

        ۲۳ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (77 ديدگاه)

        اینکه کدوم سریع تر پیشرفت می کنه رو دیگه محققین باید حساب کنن کار ما نیست به شخصه فک نمی کنم مصرف نفت به شکل قابل توجهی کم بشه
        ولی به مقدار کم چرا

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. Amir

    ۲۳ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    به نظر من در کوتاه مدت خیر و در بلند مدت ( 30-40 سال آینده) بله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Saeed Boroomand

    ۲۴ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (477 ديدگاه)

    این گزارش ارزش زیادی نداره چون از کارتل اوپک بیرون اومده و منافعش در تضاده با الکتریکی شدن .
    گزارش های خود بلومبرگ اما ارزشمندن اگه نگاه بندازین که حداقل ده میلیون بشکه در روز مصرف کم میشه.
    به جز این امریکا یکی دو سال دیگه بزرگترین تولید کننده نفت میشه و حتی با افزایش تقاضا قیمت نفت کم کم پایین خواهد اومد به خاطر تعدد شرکت های فرکینگ و رقابت اون ها بر عکس اوپک.
    چند تا فاکتور هست تولید برق بادی و خورشیدی که الان قیمت تموم شده خورشیدی از سیکل تریکیبی نیروگاه های گازی هم کمتر شده و این روند ادامه خواهد داشت. تا سی سال دیگه حدود ۴۰ تیریلیون دلار فقط توی این دو تا بخش قراره سرمایه گذاری بشه. پس برق داره ارزون تر میشه و پاک تر. علاوه بر اون خودرو ها قرار نیست فشار زیادی به شبکه بیارن. به خاطر این که اکثر صنایع شب ها خاموشن. و روز ها هم تولید برق خورشیدی توی پیک هست. در واقع با ذخیره کمتر از ۸ درصدی انرزی های نو میشه ۹۰ درصد عدم تعادل توی بار شبکه رو کم کرد که این کارو میشه با نیروگاه های پیکر گازی راحت انجام داد.
    ماشین ها مصرف سوختشون در حال کاهشه و برقی سازی یا هیبرید های ۴۸ ولت و بقیه این مسیله رو تشدید میکنن.
    از تمام این ها انقلابی تر خودران ها هستن که طی یکی دو دهه نیاز افراد به خرید ماشین با اشتراک خودرو با بقیه شدیدا کم میشه و در نتیجه تعداد کلی خود رو ها.
    در نهایت بحث سوخت های سینتتیک و هدروزن هست که باعث میشه کسی نیاز نداشته باشه از خاورمیانه نفت بخره به مقدار قبل.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا