متفرقه

هجوم خودروهای الکتریکی و کاهش تقاضای نفت

احتمالاً تقاضا برای نفت در سال‌های آینده افت بزرگی را تجربه خواهد کرد زیرا خودروهای الکتریکی بیشتری تولید خواهند شد و تعداد کشورهایی که برنامه‌هایی برای ممنوعیت تولید و تردد خودروهای احتراق داخلی اعلام خواهند کرد افزایش خواهد یافت.


استفاده از خودروهای الکتریکی و مصرف سوخت بهتر می‌توانند سبب افت تقاضای ۳.۵ میلیون بشکه‌ای به نفت در روز تا سال ۲۰۲۵ شوند. این میزان کاهش تقاضا تقریباً برابر با تولید نفت ایران که سومین تولیدکننده طلای سیاه اوپک می‌باشد خواهد بود.


اگر خودروهای الکتریکی تا سال ۲۰۴۰ یک‌سوم بازار را به دست گیرند، می‌توانیم شاهد کاهش تقاضای ۹ میلیون بشکه‌ای نفت در روز باشیم که چیزی در حدود ۹۰ درصد تولید روزانه عربستان سعودی است.


فرانسه، آلمان، بریتانیا، چین و هند اخیراً پیشنهادهایی برای ممنوعیت یا محدودیت استفاده از خودروهایی با پیشرانه‌های احتراق داخلی اعلام کرده‌اند.


موسسه تحلیلی Barclays همچنین گفته که خودروهای الکتریکی راه درازی برای دست‌یابی به فروش انبوه دارند. مشتریان می‌توانند به خاطر قیمت بیشتر و طول عمر باتری از این خودروها دور شوند و درعین‌حال توانایی صنعت خودرو برای افزایش سریع تولید هنوز زیر سؤال است.


فروش جهانی خودروهای الکتریکی در سال پیش رشد ۴۰ درصدی داشته و تعداد کل مدل‌های الکتریکی حاضر در جاده‌ها به حدود ۲ میلیون دستگاه می‌رسد که کمتر از ۰.۲ درصد کل بازار خودروی جهان را شامل می‌شود. نیازی به گفتن نیست که قیمت نازل بهای سوخت نیز نقش مهمی داشته و مشتریان را به خرید خودروهای بزرگی چون شاسی بلندها با پیشرانه‌های احتراق داخلی تشنه تشویق می‌کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۱ دیدگاه‌ها

  1. علیرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (337 ديدگاه)

    این موضوع کاملا درست نیست چون برای تولید برق هم نیاز به سوخت های فسیلی هست…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۱۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      تو کشورهایی مثل ایران اره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محسن

        ۱۷ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (13 ديدگاه)

        حتی اگر از‌سوخت فسیلی هم استفاده بشه…باز به علت اینکه‌کانون الودگی از شهر ب محل تولید برق انتقال داده میشه…قطعا در کم کردن الودگی هوای داخل شهرها مفید خواهد بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. محمد حسین

      ۱۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (489 ديدگاه)

      منابع تولید نیروی برق فقط محدود به سوخت فسیلی نیست
      ضمن اینکه در آینده ای که خودروهای الکتریکی بخش بزرگی از بازار رو تشکیل بدن ، وابستگی نیروگاه های برق به سوخت های فسیلی کمتر هم میشه چون صنعت برق هم مشابه صنعت خودروسازی در حال پیشرفت و حرکت به سمت انرژی های پاک هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. hamed#

    ۱۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    تو ایران برای تولید برق از سوخت فسیلی استفاده میشه ولی تو کشورهای پیشرفته مثل امریکا و فرانسه و…..از راکتور اتمی استفاده میکنند -در ضمن کشورهایی مثل المان -ژاپن- فرانسه راکتورهای همجوشی هسته ای دارنددرست میکنند که در مقایسه با راکتورهای شکاف هسته ای انرژی بیشتری تولید میکنندکه نیاز اونها به نفت در سالهای نچندان دور به حداقل می رسه-ایران هم برای اینده مردم و کشور باید هر چه سریعتر تو این عرصه ورود کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. امین

    ۱۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    در پاسخ به عزیزانی که می گویند نیروگاهها هم از سوخت فسیلی استفاده می کنند پس چگونه مصرف سوخت پائین می آید؟!

    با فرض اینکه تمامی نیروگاهها برای تولید برق نیاز به سوخت فسیلی داشته باشند ولی مواردی را هم باید در نظر داشته باشیم:
    – نیروگاههای برق راندمان بالایی دارند ( مخصوصا سیکل ترکیبی) و همین موضوع باعث می شود که این راندمان بر روی خودرو ها هم به صورت غیر مستقیم تاثیر داشته باشد.
    – در ساعاتی که مصـرف برق کمتـراست ( مثـل تـابستان ها از 12 شب تا 6 صبح) می تــوان از شارژ خانـــگی جهت شارژ کردن باتری این خودروها استفاده نمود که همین امر باعث افزایش راندمان نیروگاههای برق و مصرف بهینه سوخت می گردد. که همین تکنیک هم در ایران جهت مصرف برق پمپ های آب زمین های کشاورزی استفاده شد و هزینه ها ی برق در این ساعات رایگان محاسبه می شود.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ماتئوس

    ۱۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (687 ديدگاه)

    ما هم نشستیم و فقط این پیشرفت ها رو نگاه میکنیم … نه نقشی در پیشرفت نه سهمی از پیشرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. SERIAL WINNER

    ۱۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    تا زمین از دست نرفته سوخت های فسیلی باید زودتر جمع بشن و از منابع تجدیدپذیر استفاده بشه.
    در کشور هایی که از نظر انرژی تجدید پذیر پیشقدم هستن اول آلمانه بعد ایتالیا

    سال 2013 خوندم که آلمان ببش از 15 درصد از انرژی مورد نیازش ( میشه 35 گیگاوات) رو از خورشید و باد تامین میکنه که الان فکر کنم به بالای 20 درصد رسیده باشه.

    سال 2013 ایتالیا 7 درصد انرژیش رو از این منابع تامین میکرد که الان احتمالا بالای 10 درصد شده.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hussein

      ۱۷ مهر ۱۳۹۶
      سوابق: (74 ديدگاه)

      نروژ تقریبا صد درصد انرژی تحدید پذیر داره، سوئد بالای شصت درصد، فنلاند بالای چهل درصد تولید انرژی از منابع تجدید پذیر هست،
      دانمارک هم همینطوره
      نیروگاه های خورشیدی با بازده بسیار بالایی تو افریقا ساخته میشه و با کابلهای زیردریایی برق رو به شبکه ی سراسری اروپا میرسونن همونطور که الان نروژ و سوئد با کابل های انتقال الکتریسته ی زیردریایی به بریتانیا و المان برق صادر میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Serial winner

        ۱۷ مهر ۱۳۹۶
        سوابق: (11564 ديدگاه)

        چه جالب.
        این آماری که من گفتم از یکی از سایت های خبری معتبر فارسی بود.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. حمیدرضا

    ۱۷ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    مسئله اساسی در ساخت خودروهای الکتریکی اعتماد استفاده کننده هست چون الان همه میگن ما اگر بریم سفر در راه چند لیتر بنزین میزنیم و سریع راه میفتیم ولی با خودروی الکتریکی باید حدود یک ساعت صبر کرد اونم به شرطی که حتما اتصال درست برقرار بشه و خیلی مسائل دیگه ولی در آینده قطعا خیلی از این مسائل حل خواهند شد من به آینده خودروی الکتریکی خوشبین هستم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا