متفرقه

تأثیر خودروهای وارداتی روی امنیت ملی آمریکا

حدود یک سال از دستور دونالد ترامپ به وزارت بازرگانی برای تحقیق درباره‌ی تأثیر خودروها و قطعات وارداتی روی امنیت ملی ایالات‌متحده می‌گذرد.


این تحقیقات حالا به پایان رسیده‌اند و رویترز می‌گوید خبر آن کمتر از دو ساعت مانده به انقضای مهلت در نظر گرفته شده به دست کاخ سفید رسیده است. وزارت بازرگانی آمریکا جزئیات را منتشر نکرده اما ترامپ ۹۰ روز فرصت خواهد داشت بسته به توصیه‌های انجام شده توسط وزارت بازرگانی تصمیمات لازمه را اتخاذ کند.


فعلاً درباره‌ی توصیه‌هایی که انجام شده خبری به بیرون درز نکرده اما زمانی که این تحقیقات شروع شد وزارت بازرگانی آمریکا گفت تعداد شغل‌های صنعت خودرو در آمریکا از سال ۱۹۹۰ تاکنون ۲۲ درصد افت کرده است. در آن زمان گفته شده بود با اینکه آمریکایی‌ها به رکوردهای جدیدی در خرید خودرو دست پیدا می‌کنند اما شغل‌های این صنعت کاهش یافته است. وزارت بازرگانی این کشور همچنین خاطرنشان ساخته تعداد خودروهای وارداتی به این کشور در ۲۰ سال گذشته ۱۶ درصد بالا رفته است.


هنوز مشخص نیست که قدم بعدی ترامپ چه خواهد بود اما بسیاری از ناظران معتقدند کاخ سفید از این خبر برای توجیه افزایش تعرفه‌ی خودروهای وارداتی استفاده خواهد کرد. هنوز هم فضا مبهم است اما توصیه‌های انجام شده می‌تواند شامل تعرفه‌های ۲۰ تا ۲۵ درصدی خودروها و قطعات وارداتی به آمریکا باشد.


تعدادی از شرکت‌ها در صورت تصویب تعرفه‌های جدید با شرایط ناگواری روبرو خواهند شد و تویوتا قبلاً تعرفه‌ها را مالیات روی مشتریانی نامیده که می‌تواند هزینه‌ی هر خودروی فروشی در آمریکا را بالا ببرد. با تصویب تعرفه‌ی ۲۵ درصدی، تویوتا می‌گوید قیمت کمری ساخت آمریکا تا ۱۸۰۰ دلار افزایش پیدا خواهد کرد.


اخیراً مرکز تحقیقات خودرویی خبری منتشر کرده و گفته تعرفه‌ها می‌تواند روی ۳۶۶۹۰۰ شغل شامل ۷۷ هزار کارمند نمایندگی‌ها تأثیر بگذارد. همچنین در این خبر آمده قیمت متوسط هر خودروی جدید می‌تواند تا ۲۷۵۰ دلار افزایش یابد و این امر باعث خواهد شد فروش خودروها تا ۱.۳ میلیون دستگاه در سال افت پیدا کند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. بهاري

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ادم شگفت زده میشه که چقدر اقتصاد و کشور شفافی دارند که برای اینکه یه ماشین ٢ هزار دلار می ره بالا اینهمه غوغا درست میکنن
    حالا تو کشور ما ٢٠۶ یه شبه ۵٠ درصد می ره بالا هیچ کس عین خیالش نیست !!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (10057 ديدگاه)

      اقتصاد کشورهای بزرگ به مانند ریشه درختان در خاک ، در هم تَنیده شده که اگر ترامپ تعرفه ای ببنده باید ببینیم کشورهایی که آمریکائیها در آنجا تولید و مونتاژ دارند چه عکس العملی نشون میدهند .
      شرکت فورد و کرایسلر در اروپا ، شورولت و زیر مجموعه هاشون در چین ، آسیا و آمریکای جنوبی کارخانه و فروش دارند که این تصمیم ترامپ را زیر سئوال میبره .

      شنیدین که میگن (( دیگی که برای من نجوشه ، میخوام سَرِ سَگ توش نجوشه .))
      باید ببینیم واکنش کشورهایی که تعرفه رو اَجناسشون بسته میشه ، چی میتونه باشه .

      رقابت همیشه باید آزاد باشه و نه اینکه تعرفه ببندی تا حق کُشی بشه ، و باید هر شرکتی بهترین را ارائه بده ، چرا که این وسط هم نوآوری پیش میاد ، هم اینکه مشتری و خریدار بهترین نَفع را میبره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (89 ديدگاه)

        نوید جان عزیز تعرفه اگر بد هست اروپا و ژاپن هم نباید بگیرن حالا هر بهانه ای بیارن . قیمت کوروت و موستانگ و بقیه رو تو اروپا ببین تا بفهمی چقدر تعرفه میگیرن . ضمنا چین هم خواست اقدام متقابل کنه که نتونست علتش این هست که صادرات چین به امریکا تقریبا ۳۰۰ میلیارد دلار بیشتر هست یعنی اگر هر دو طرف جنگ تجاری تمام عیار راه بندازن امریکا ضرر خیلی کمتری میکنه تا چین

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Elmiraj

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (3088 ديدگاه)

        NAVID0098@
        آمریکا یک چهارم اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده ، به اکثر کشورهای جهان کالا صادر می کنه ولی کل جهان در مقابل سه چهارم اقتصاد جهانیه ، آمریکا هرگز به کشوری تعرفه ۲۵ درصدی ورود خودرو نمی بنده که صادرات خودروهای خودش به آن کشور بیشتر از واردات خودرو به همان کشور باشه…….در این جنگ تعرفه ای هر دو طرف ضررمند میشن ولی طرف اروپایی و آسیایی بسیار بیشتر…… چون صادرات خودرو از کشورهایی مثل ژاپن ، کره ، آلمان ، ایتالیا و بریتانیا به آمریکا بسیار بیشتر از صادرات خودروهای آمریکایی به همین کشور هاست .

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۱ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (10057 ديدگاه)

          ونوم اف۵ و Elmiraj عزیز
          کامنتی گذاشتم در باب پاسخ به شما دوستان عزیز ، اما حدود دوهفته میشه که بیشتر کامنتهایی که من میگذارم به مشکل بر میخوره و حذف میشه و یا کلاً نمیشه کامنت گذاشت .
          نمیدونم که آیا شما هم مشکل کامنت گذاری دارین یا نه .
          اما در کل تا حدودی با نظرات شما موافقم ، اما به نظر من و دلایلی که نتونستم کامنت کنم برای شما ، فکر میکنم آمریکا بیشتر متضرر میشه در آینده .

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. یانکی

      ۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2354 ديدگاه)

      ترامپ فقط باید از ماشینهای ارپایی و ژاپنی عوارض بگیره به همون مقدار که اونا میگیرن.کوروت تو آمریکا تو نمونه zo6 حدود80 هزارتاست ولی تو اروپا 140 هزارتا.بسه دیگه مفت خوری اروپاییه کثیف.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Elmiraj

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (3088 ديدگاه)

        یانکی @
        جیپ ترک هاوک ۸۰ هزار دلاری در بریتانیا ۱۱۵ هزار دلار قیمت داره …..!!!!!!
        .
        خدا کنه ترامپ دور دوم هم رأی بیاره اون وقته که می بینیم چه بلایی سر این مفت خورا میاره …

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. Mآsكvيch

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (72 ديدگاه)

        حالا شما ٢ تا،تا حالا تو عمرتون آمریکا رفتین؟ یا الان بخواین برین راهتون میدن؟
        “بستونه مفت خوری اروپاییه کثیف” :))))
        ببین جو چه میکنه! شما فعلا با پراید ۴٨ میلیونی و گوشت کیلو ١٢٠ تومنی و دلار ١٣٧٠٠ تومنی کنار اونا خودشون میدونن با هم چیکار کنن! ترامپ هم تو درگیری با چین به اندازه کافی ضربه خارجی و داخلی خورد دیگه درگیریش با اروپا میشه بای بای کأخ سفید :))،

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. مانی

          ۱ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (2486 ديدگاه)

          قیمت مرسدس رو تو آلمان و آمریکا ببین
          تو آلمان خیلی‌ گرونتره
          خودتو ناراحت نکن رو هوا یچیزی میگن
          در مورد این یانکی که چندتا کارشناس باید جمع بشن مفصل بحث کنن

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. بهاري

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2 ديدگاه)

    چقدر جالب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Elmiraj

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    ترامپ برای حمایت از خودروسازان و کارگران آمریکایی حاضره بزرگترین شرکا و یا حتی روابط تجاری خود را با یک کشور دوست به کل قطع کنه…
    .
    با این کار درسته اکثر خودروسازان خارجی حاضر در خاک آمریکا با افت فروش قابل توجهی روبه‌رو میشن و یا ممکنه مجبور به اخراج کارگران آمریکایی (( البته اکثر این کارگران مهاجران آمریکای لاتین اند )) شوند ولی از طرفی شرکت های خودروسازی آمریکا با رشد و تقاضای قابل توجهی روبه‌رو میشن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (2810 ديدگاه)

      البته ضرر اینکار ها (از دست دادن دوستان و تحت فشار گذاشتن انها) در طولانی مدت بیشتر از منافعش هست!
      تحلیل گران معتقد اند رفتار ترامپ دیکته ای هست که از پشت پرده به او میشود ! توسط کسانی که رییس جمهور های امریکا ابزار دست انان اند !
      این حرکت بیشتر شبیه یک حرکت انتحاری از یک امپراتوری روبه زوال است!
      بنظر منم تحلیل جالبی است و باید دید این ترفند نتیجه اش چه خواهد بود؟
      افزایش قدرت آمریکا یا ابر قدرت شدن یک کشور دیگر!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (89 ديدگاه)

        البته اگر منظورت از دوست اروپایی های روباه صفت هست هر کشوری کمتر باهاشون تجارت کنه برنده هست . این چه اتحادی هست که همش باید منافع اروپایی ها در نظر گرفته بشه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. حسن

      ۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (379 ديدگاه)

      دقیقا
      این کاره ترامپ خیلی خوبه
      این کار رو باید رییس جمهورهای پیشین هم انجام میدادن که نکردن ولی ترامپ به عنوان یه تاجر کهنه کار متوجه شد که سالهاست چه ضرری به کشورشون وارد میشه برا همین هم تصمیم به این کار مهم گرفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پویان

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (748 ديدگاه)

        اشتباهه چون انحصار و قدرت زیادی به معدودی شرکتها میده و رقابت از بین میره .
        از دل همین رقابت بات بنز و بی ام و و تویوتا بود که تسلا به وجود اومد چون میخواست یه خصوصیت داشته باشه که بقیه نداشته باشن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. پویان

      ۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (748 ديدگاه)

      سخن جفری ساکس خطاب به بقیه کشورهای جهان
      مشکل ترامپ نیست کل نظام سیاسی امریکا فاسده .تمام شرکتها سیاستها رو دیکته میکنند مثل طرح کاهش مالیاتی که نفعش فقط برای شرکتهای بزرگه که مالیات پرداخت نکنند .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F22raptor

        ۲ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (43 ديدگاه)

        این حرف جناح چپ امریکا و دموکراتهای سوسیالیست و گلوبالیستها هست مثل چاکی و نانسی و فیک نیوزها ، مهم حقیقته و حقیقت اینه که اتفاقا تکس کات ترامپ برای مردم معمولی امریکا و طبقه متوسط و بنگاههای زودبازده و کسب و کارهای کوچک خیلی عالیه و مردم امریکا از این طرح کاملا حمایت کردند و کلی در جهت ایجاد اشتغال موثر بوده
        Fake news : the enemy of people

        موافقم 0
        مخالفم 0
    4. Khan

      ۱ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (362 ديدگاه)

      خود آمریکایی بخشی از تولیداتشون خارج از آمریکاست، اونایی توی آمریکاست هم بعضی قطعاتشون وارداتیه.تعرفه به‌هرحال روی قیمتای اونا هم اثر میذاره
      دوم که هر حرکت ناگهانی توی سیاست آخرش به جز بدتر شدن نتیجه‌ای نداشته. این حرکت دقیقا توجیه مسئولین خودمونه در سطح آمریکا!! تولید داخل تقویت بشه تا شغل ایجاد بشه… نمیگن هر دستگاه ماشین داره 10% گرونتر میشه درنهایت همون مردم باید گرونتر بخرن. اینجا هم میگن داخلی باید بخری تا شغل‌هاش تعطیل نشه نمیگن ما باید هرسال چقدر پول بیشتر واسه محصولی که قاتلمونه بدیم.

      درکل این شغل‌هایی ترامپ به قول خودش داره میسازه یه چیزی مثل مال احمدی نژاده. خودش بره همشون جمع میشه چون با زور نمیشه شغل تولید کرد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ونوم اف ۵

        ۱ اسفند ۱۳۹۷
        سوابق: (89 ديدگاه)

        ماشین وارداتی ۲۰۰۰ دلار گرون میشه نه ماشین ساخت امریکا

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Khan

          ۱ اسفند ۱۳۹۷
          سوابق: (362 ديدگاه)

          مگه ماشین ساخت آمریکا 100% قطعاتش داخل کشور تولید میشه؟ بعضی قطعات وارداتیه که اونا هم شامل تعرفه میشن دیگه. جوابتم تو متن داده.

          با تصویب تعرفه‌ی 25 درصدی، تویوتا می‌گوید [قیمت کمری ساخت آمریکا] تا 1800 دلار افزایش پیدا خواهد کرد.

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. meysam

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    “”این تحقیقات حالا به پایان رسیده‌اند و رویترز می‌گوید خبر آن ((( کمتر از دو ساعت مانده به انقضای مهلت))) در نظر گرفته شده به دست کاخ سفید رسیده است””

    ما با این همه ثروت هنوز ویرانه های 30 سال پیش جنگ با عراق رو درست نکردیم.
    یه رفیقی دارم بچه اندیمشکه. یه چیزایی از همین الان اونجا میگه آدم مو به تنش سیخ میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    ترامپ انگولکچی / عزیزم اون ادولف هیتلر بودبرای همه ی تاریخ ..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Muty

    ۱ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    عملکرد ترامپ ( در همه ابعاد ، نه صرفا در صنعت خودرو) :
    موفق بوده : لایک
    موفق نبوده : دیسلایک

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا