متفرقه

رؤیای خودروهای با سوخت اتمی

آیا یک خودرو می‌تواند با یک‌بار پُر شدن مخزن سوختش، برای ۱۰۰ سال نیازی به سوخت‌گیری دوباره نداشته باشد؟ به نظر یک ایدهٔ خیالی و بسیار دور از دسترس می‌آید؛ ولی درعین‌حال، یک کمپانی، امکان استفاده از سوخت هسته‌ای برای خودروها را تأیید کرده است؛ این سوخت، ازجمله مواد رادیواکتیوی است که برای تولید انرژی هسته‌ای از دهه ۶۰ میلادی استفاده نشده است و نامش توریُم (Thorium) است.

Cadillac's World Thorium Fuel Concept
Cadillac’s World Thorium Fuel Concept
توریم، می‌تواند رؤیای تولید نیرومحرکه خودروها با استفاده از سوخت اتمی را به واقعیت تبدیل کند. توریم ازجمله عناصری است که به‌صورت طبیعی رادیواکتیو است. این عنصر در سال ۱۸۲۸ توسط یک مهندس معدن نروژی کشف شد و بعد از آن توسط یک شیمیدان سوئدی، شناسایی شد. نام‌گذاری این عنصر بر اساس نام یکی از خدایان اسکاندیناوی، به نام «تور» صورت گرفته است.

Thorium
Thorium
تصاویر زیر نشان می‌دهد که اگر وسایل لازم برای استفاده از سوخت اتمی توریم فراهم شوند، رآکتورها هم فشار کمتری خواهند داشت و هم اینکه، شانس خطر آن‌ها برای محیط‌زیست و انسان‌ها کاهش می‌یابد. همچنین رآکتور توریمی می‌تواند بسیار کوچک‌تر باشد. مانند رآکتورهای معمول، گرمای حاصل، باعث ایجاد جریان بخار شده و توربین را به حرکت درمی‌آورد.

Cadillac's World Thorium Fuel Concept
Cadillac’s World Thorium Fuel Concept
گزارش حاکی از آن است که مقدار بسیار کمی از توریم می‌تواند مقادیر بسیار زیادی از انرژی گرمایی تولید کند. یک کمپانی با نام «سیستم‌های محرکه لیزری»، Laser Power Systems، سعی بر آن دارد تا از این منبع انرژی در یک وسیله نقلیه استفاده کند. بر اساس گفته‌های این کمپانی، یک گرم توریم می‌تواند معادل ۲۸ هزار لیتر بنزین، انرژی تولید کند. مطابق محاسبات آن‌ها، ۸ گرم از این سوخت، می‌تواند برای یک قرن، انرژی لازم برای گرداندن یک توربین توریم را تأمین کند. البته این اولین بار نیست که چنین سوختی برای یک خودرو پیشنهاد می‌شود. یک کانسپت اتومبیل با استفاده از سوخت اتمی در سال ۲۰۱۱ در مستندی با نام رؤیای توریم (The Thorium Dream) معرفی شده بود.

Cadillac's World Thorium Fuel Concept
Cadillac’s World Thorium Fuel Concept
همچنین استفاده این منبع انرژی در کانسپت آینده‌نگرانه کادیلاک ورلد ۲۰۰۹ با سوخت توریم، مشاهده شده بود. [دانلود ویدئو] [jwplayer mediaid=”87725″] سؤال اینجاست که آیا این یک سوخت قابل‌اتکا برای یک خودرو است؟ آزمایش‌های دهه ۶۰ میلادی نشان داده است که استفاده از توریم تترا فلوراید در رآکتور نمک مایع، باعث آسان‌تر شدن فرآیند و سرعت در توقف واکنش زنجیری هسته‌ای می‌شود؛ ولی باید درنظر داشت که رآکتورهای آب‌سبک کمتر رایج هستند. همچنین، در رآکتورهای آب‌سبک، توریم به اندازه رآکتورهای اورانیوم، مواد سمّی ایجاد می‌کند. بنابراین، احتمالاً تا رانندگی خودروهای اتمی، زمان زیادی باقی مانده است؛ ولی درعین‌حال، این موضوع غیرممکن نیست.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴۸ دیدگاه‌ها

  1. F

    ۱۷ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (29 ديدگاه)

    یه جوری میگین نمیشه غیر ممکنه ادم خندش میگیره تا حالا دقت کردین هرکاری که دوست داشتن کردن تو دنیای صنعت هرکاری…
    اونا رو با اینجایی مقایسه نکنیم اونا میتونن از جوش هسته ای گرفته تا اینا و هزاران چیز دیگه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mo

    ۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فقط تنها جایی که نمیشه ونخواهد شد ایران است چون یک قرن فقط از پراید استفاده کردیم وارتقایی پیدا نکرد وفقط گفتن نمیشه تحریم هستیم ومقصر احمدی نژاده بعد احمدی نژاد دیدیم پراید شد لکسوز البته زارت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Cadillac

    ۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (3102 ديدگاه)

    در حال حاضر هر 12 ناو هواپیمابر آمریکا از پیشرانه اتمی که قدرت آن ها 260000 اسب بخار هست استفاده میکنن ، پس مطمئن باشید در آینده‌ای نزدیک این پیشرانه ها رو به اندازه کافی کوچک و ایمن می کنن تا در خودرو هم مورد استفاده قرار بگیره .
    .
    در مورد خودروی دایملر و کارل بنز هم همینو میگفتن ولی هنری فورد آن را به دست همه رسوند ، و حال کادیلاک میخواد دوباره تاریخو تکرار کنه .

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا