متفرقه

رئیس جمهور منتخب و انتظارات در حوزه خودرو

روز گذشته پس از اعلام آخرین نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری و انتخاب فردی معتدل، صلح طلب و میانه رو، قیمت سکه و دلار در بازار به طور محسوسی کاهش یافت. این در حالی است که بازار خودرو واکنش محتاطانه‌ای نسبت به نتایج آرا از خود نشان داده است. انتظار مصالحه و گفتگو با غرب و کاهش روند تحریم ها و در نتیجه مهار رشد افسارگسیخته قیمت ارز، می تواند منجر به کاهش قیمت مخصوصا در حوزه خودرو گردد.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران
آیا کلید مشکلات صنعت خودرو نیز در دست رئیس جمهور است؟
در این زمینه برخی از فعالان بازار خودرو دیروز بعد از اعلام نیمی از آرای منتخب ریاست‌جمهوری از روند کاهشی قیمت‌ها در بازار خودرو سخن گفتند و برخی دیگر نیز از ثبات قیمتی حاکم بر این بازار. در هر صورت به اعتقاد صاحب نظران گروه اول، پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد کاهش یافته است.
در این زمینه خبرگزاری ایسنا تاکید کرده که هفته گذشته با بروز شوک قیمتی در بازار خودرو قیمت این محصولات در حد قابل ملاحظه‌ای افزایش یافت با این حال مصادف شدن ابتدای این هفته با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری منجر به وارد آمدن شوک تورمی مثبت به بازار خودرو و کاهش قیمت‌ها شده است.
از سویی دیگر خبرگزاری فارس نیز حضور پرشور مردم در انتخابات را در روند کاهشی قیمت خودرو موثر خوانده است. این خبرگزاری پیش‌بینی کرده که حضور پرشور مردم در انتخابات منجر به بهبود وضعیت بین‌المللی و در نتیجه کاهش قیمت محصولات از جمله خودروها خواهد شد.

صنعت بیمار خودروسازی در دام سوء مدیریت و سوءتدبیر
صنعت بیمار خودروسازی در دام سوء مدیریت و سوء تدبیر
اظهارات مذکور در حالی است که به گفته یک فعال بازار خودرو، بازار بار دیگر در بلاتکلیفی فرو رفته و البته این بلاتکلیفی منجر به ثبات قیمت‌ها شده است. در هر شکل با کاهش قیمت سکه و ارز امیدواری‌های زیادی برای کاهش قیمت خودرو به وجود آمده است، به طوری که بسیاری از مشتریان در انتظار روند کاهشی قیمت‌ها در بازار هستند. این انگیزه بیشتر پس از ریزش قیمتی سکه و دلار در میان متقاضیان شکل گرفته است حال آنکه واقعیت این روزهای بازار خودرو بسیار متفاوت‌تر از بازارهایی همچون سکه و دلار است.
اما تکلیف شورای رقابت، شورایی که توانست صنعت خودرو و بازار خودرو را برای مدتی بیش از سه ماه به خلأ فرو ببرد در دولت جدید چه خواهد بود؟ البته شورای رقابت طبق قانون، قطعا به وظیفه کلی خود که ایجاد رقابت بین صنایع و خروج آنها از انحصار است ادامه خواهد داد، اما مشخصا در رابطه با صنعت خودرو چه اتفاقی برای این شورا خواهد افتاد؟
احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران در این رابطه عقیده دارد که از ابتدا هم ورود شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری بی‌فایده بود. اما پژویان نظر دیگری دارد و صنعت خودروسازی را همچنان انحصاری تلقی می‌کند و این تشخیص انحصار را به مصوبه شورای اقتصاد بی‌ربط می‌داند.

واردات خودرو و ایجاد رقابت به نفع مصرف کننده
واردات خودرو و ایجاد رقابت به نفع مصرف کننده
سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده نیز پیش از این در جایگاه تعیین قیمت و سیاستگذاری خودرو نقش پر رنگی داشت. شورای سیاست‌گذاری صنعت خودرو نیز از نمونه‌هایی است که فعالیتش را از دوران دولت سازندگی آغاز کرد و تا دولت ششم و هفتم هم به فعالیتش ادامه داد. همه این سازمانها و شوراها به نحوی زیانهای جدی به صنعت خودرو و همچنین مصرف کنندگان وارد کرده اند. در یک شرایط رقابتی، بازار متنوع و حمایتهای منطقی می توان انتظار داشت که حقوق مصرف کنندگان و خریداران خودرو نیز لحاظ گردد. در غیر این صورت با وجود انحصار شدید، سوء مدیریت و سودجویی، روند فعلی همچنان تداوم فشار بر مردم عزیز ایران در زمینه خودرو خواهد بود.
مشکلات تولید از ابتدای سال جاری منجر به افت بی‌سابقه‌ای در آمارهای عرضه خودرو شده است این در شرایطی است که تحریم صنعت خودرو از سوی غربی‌ها طی دو هفته گذشته به مشکلات این صنعت دامن زده است.
انتظار شما از رئیس جمهور منتخب در حوزه خودرو چیست؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۹۱ دیدگاه‌ها

  1. rezai

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    من تو یکی‌ از صنایع خودرو سازی کار می‌کنم اونطوری که من متوجه شدم کمتر از ۳ ماه دیگه شاهد افت شدید قیمت خواهیم شد ( و به احتمال خیلی‌ زیاد برداشته شدن کامل تعرفه واردات )

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. korush

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (310 ديدگاه)

      خدا از دهنت بشنوه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حمید رضا

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      واقعا خدا کنه این کار بشه اعصاب مملکت رو بهم ریختن با این کاراشون

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ش.ن

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      آره بهتون قول میدم 500 هزارتوومن ارزون کنند شماها هم کیف کنید!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. هم وطن

      ۲ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      به نظر بنده بایستی تعرفه رو خودروهای وارداتی ارزان قیمت که جوایز بین المللی دریافت کردند و جزء ده خودرو برتر سال می شوند برداشته بشه نه اینکه تعرفه واردات حذف بشه و شاهد ورود خودروهای لوکس تجملی بشیم که فقط مربوط به درصدی از جامعه هست.حتی خودروسازها هم گرایش به تولید و عرضه خودرو لوکس پر مصرف دارن.این همه خودرو اقتصادی کوچک و متوسط تو دنیا عرضه میشه سهم ایران و بازارش چیه؟فقط دود و هدر رفتن سرمایه ملی و پر شدن جیب کمپانی های خارجی و دلالان داخلی.تا حالا شده وارد کننده ای یکی از این خودروهای اقتصادی و برتر دنیا رو وارد کنه؟نه چون به زحمتش نمی ارزه حال اگر تیراژش بره بالا هم مردم سود می برن هم صنعت و هم محیط زیست.ما برای سلامتی فرزندانمان هر کاری می کنیم آیا به این فکر کردیم که من چرا یک ماشینی سوار بشم که مصرف سوختش بالاست تولید گازهای آلایندش بالاست بجای هزینه و هدر دادن سرمایه ملی در جهت سالم سازی محیط زندگی خانواده خود گامی بردارم.فقط دنبال بزرگی،حجم موتور بالا،توان بیشتر هستیم آیا دقت کردیم که بازده موتور چقدر هست؟با چه حجمی موتوری چه توانی به ما میده؟!در دوره ای که بایک موتور 999 سی سی 123 اسب بخار و بیشتر توان میگیرن ما پول بدیم چی بخریم اقتصاد چین و کره و ژاپن تقویت بشه!!!!
      بهتره کمی خودخواهی راهمگی کنار بگذاریم بخدا قسم تا 5 سال دیگه برزیل در صنعت به کره میرسه!!ما کی میخوایم شروع کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    5. مجید

      ۱۲ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (4 ديدگاه)

      دوست داریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. ali

      ۱۳ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (25 ديدگاه)

      دوست عزیز ارزون تر کنه نمیشه گرون تر هم میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. ایرانی

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    دوستان یه چیز از طرف تموم ملت بگم شما هم حمایت کنید تا پدال انجامش بده:

    این چیزایی که گفتیم و گفتید سالهاست داریم میگیم ولی آیا نتیجه ای هم گرفتیم؟؟؟ کسی صدای ما رو شنید؟؟؟؟
    البته که شنید!!!!!!!!! شنیدند و من میدونم که به پدال تذکر هم داده اند که بعضی نظرات را ..!!!!!!!!!!!!!!

    این روش هیچ سودی ندارد! بیایید از طرف جوانان ایران یک نامه به رئیس جمهور بنویسیم و این حرف ها را در آن نامه مستقیما به ایشان بگوییم.و همه آن را امضا کنیم (به هر روش ممکن)

    یا نامه را به صورت ایمیل, همه برای رئیس جمهور بفرستیم.دوستان خود را هم مطلع کنید.

    کسانی که کشورشون و مردم کشورشون براشون مهمه لایک کنن که پدال بدونه این فقط نظر من نیست.
    این کار اگه سریع تر انجام بشه تاثیر بسیار بیشتری داره.

    بیاید یه بار همت کنیم تا برای همیشه از سوار شدن این لگنها راحت بشیم.لیاقت ایرونی اینه که این ماشینا رو با این قیمت سوار شه؟؟؟؟؟

    چاکر تمام با مرام ها هم هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. هومن

      ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام این مردم اراده بزرگی دارن فقط باید باور کنند که شایسته بهترینند.نباید به قار قارکهای کمپانیهای داخلی راضی شد.به امید بهترین برای همه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. ماهان

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دیروز یه نظر دادم که من با نظرت موافقم اما پدال حذف کرد

      باشه پدال تو هم اگر طرف این لگن سازایی بدون که یه روزی بابت خون این همه ایرونی باید جواب بدی!

      ما ملت اگه 1 درصد به فکر هم بودیم وضعمون خیلی بهتر بود!! ژاپنی ها هم اگه اتحادشون مث ما بود الان تبدیل به مردم کره شمالی شده بودن!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. ایرانی

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      یه مرد پیدا میشه که دلش واسه خودش و هموطناش بسوزه؟؟؟؟؟؟؟؟ یکی پیدا میشه یه نامه رسمی از طرف مردم ایران به رئیس جمهور بنویسه وانتظارات مردم در حوزه ی خودرو رو از طرف ملت به ایشون بگه تا همه بفرستیم؟؟؟؟؟
      به خدا اگه خودم وقت داشتم تاحالا نوشته بودم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. فقیر

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (168 ديدگاه)

    من به عنوان یک شهروند خواستار برچیدن دیکتاتوری خودروسازان از کشور هستم که ماشینهای قرن گذشته را به قیمت ماشینهای روز و لوکس دنیا به اجبار به ملت غالب میکنند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ماهان

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقای ایرانی من موافقم.

    اون آقایی که خودشو بی نام معرفی میکرد و میگفت ما از خودروسازان عذر خواهی می کنیم و از این حرف ها

    حالا چرا نمیاد یه متن مناسب به عنوان نامه بنویسه که همه برای آقای روحانی بفرستیم؟؟؟؟؟؟؟؟

    تا اونجایی که یادمونه متن های ادبی رو خیلی خوب مینوشت!پس حالا کجاست؟؟

    پدال هم که نمیخواد به اصطلاح خودشو درگیر کنه!!!!!!

    بابا این که درگیری نیست! خواسته ی به جای مردمه.
    مجلس هم که بنا نیست دلش واسه ما بسوزه چون نمایند ه ها مایه دارند.پس کی میخواد طرح حذف تعرفه واردات خودروهای ارزان خارجی رو به آقای روحانی بگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. nima

    ۲۷ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باید رئیس انجمن فرغون سازان رئیس شوراى رفاقت مدیرعامل ویران خودرو مدیر عامل سایبان وهمه ى کسانى که تو این افزایش قیمت ها مقصر بودن از تمام مشاغل دولتى انفصال دائم بشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بامرام

      ۱ تیر ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینجا ایرانه ها!!! شاید هم بجاش حقوق دولتی مادام العمر گرفتن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. اشكان

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (258 ديدگاه)

    ***راه حل*** اگه این فرغون سازی ها تعطیل بشه کارگران زحمتکش هم بیکار نخواهند شد به شرط این که تمام نمایندگیهای فرغون ساز داخلی به شعبه های خدمات پس از فروش خودروهای با کیفیت وارداتی تبدیل شوند و تعمیرات خودروهای بی کیفیت سابق و همچنین وضعیت زندگی کارگران بسیار بهتر از امروز خواهد بود و حقوق بهتری هم خواهند داشت_ که ان شا الله موفق باشند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. ti

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    یادتون باشه توکدوم دولت خودروهای خارجی به دست مردم رسیدنه فقط دست پلیس که حالاتموم شد وقتش همه بهش یک لگت میزن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امید

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (10 ديدگاه)

    فقط یه چیز لعنت به خودروساز ایرانی ما داریم وقتمونو از دست می دیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mhkh

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (17 ديدگاه)

    خداکنه واردات ماشین ازاد بشه تا یه کم تولید ماشین در ایران پیشرفت کنه !موتور ef7که ابروی خودرو سازی ایرانه تو سر بالایی کم میاره !کولر که روشن میکنی ماشین بزور گاز میخوره.ماخودمون یه89داریم.ترکیب دنده چرتی هم داره.همه باهم دعا کنید این واردات خودرو ازاد شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. امین

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (5 ديدگاه)

    سلام دوستان من میخوام ماشین بخرم فعلن دست نگه دارم یا بخرم !!!!! هر کدام از اساتید وبزرگوارن و بالا دستیا میدانن کمک کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. گوگل سرچ

      ۲۹ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اگه بچه مایه داری که برو بخر و به مردم خیانت کن
      اگرم نیستی که نمیتونی بخری!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. اشکان

    ۲ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (13 ديدگاه)

    20 میلیون نفر وظیفشون رو انجام دادن و با رای دادنشون شما رو رئیس جمهور کردن ، حالا نوبت شماست که از شرمندگی مردم دربیاید.از آب و نون بگیر تــــــــــــــــــــــــــــا خودرو و کره و . . . همه جور مشکل داریم تو مملکت.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. kaveh

    ۲ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (204 ديدگاه)

    […] ب فکر جیب خودشونن نه صنعت خودرو سازی و مردم
    اگه میخواستن خودرو سازی پیشرفت کنه ک میزاشتن خودرو خارجی وارد بشه تا رقابت بین داخلی ها و خارجیا پیش بیاد
    در ضمن اگه تاریخ خودرو سازی کشورایی مثل کره رو ببینین میبینین دیرتر از ایران شروع کردن و ازش جلو زدن
    چرا؟
    یه دلیلش همین رقابته چون مثه ایران واردات خودروش با گمرکی 90درصد نیست
    یه دلیل دیگش هم اینه که وقتی یه خودرو وارد کشوری بشه علم و صنعت ساخت خودرو هم باهاش وارد میشه و بعد از چند سال میبینین که صنعت خودروی ایران پیشرفت میکنه یا نه
    فرقون سازی ایران خودرو ماشین 1988 فرانسه رو وارد کرده میبینین که تونسته با کمک چین بعد از تحریمها بسازدش
    خب اگه ماشینای لوکس هم وارد بشن ده سال دیگه بچه کوچیکم ازش سردرمیاره و چه بسا که از اون بهترو جوونای این سرزمین بتونن بسازن
    چرا باید نادر فقیه زاده و هزاران فرد امثال اون برن تو کارخونه های خارجی کار کنن؟
    مسئولین خودشون خودروی خارجی سوار میشن و نمیفهمن وضع چجوریه
    تا حالا تو پراید و پیکان و… سوار نشدن و تو خیابونای بین شهری که زمون انقلاب ی اسفالت ریختن توش رانندگی نکردن که بعد نیم ساعت از کمر درد آه و نالشون بره هوا
    خدا ازشون نگذره که خون این مردم که این همه هواشونو دارن کردن تو شیشه ئ مثه آب زرشک میخورنش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. pedalino

    ۳ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (4 ديدگاه)

    ما عادت کردیم همه چی رو گرون بخریم. وقتی ماشین ارزون بشه کسی طرفش نمیره. هرچی گرونتر بشه عشق به خرید بیشتر میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. محسن

    ۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (54 ديدگاه)

    فقط شرکتای خودروسازی داخلی دیگه تعطیل بشن همه چی تو این حوضه درست می شه -شک نکنید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. نوید

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    انشا الله بشه مردم چند سالی حال کنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. نوید

    ۱۱ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    فقط روحانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. نوید

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    انشا الله روحانی به عنوان رییس جهمور میان رو قیمت های رو کاهش بده و رضایت مردم رو جلب کنه تو همین سایت بود که یک شورلوت وارد ایران شد اول از امریکا امد پاریس واز پاریس به قطر و بعد به فرودگاه امام خمینی خدا کنه فرجی بشه که یک راست از امریکا به ایران بیاد یا اگر هم نشد حداقل ماشین های امریکایی وارد بشه از هر جایی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. نوید

    ۳ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    انشا الله با وجود اقای روحانی ورییس جمهوری که میان رو است قیمت خودرو کاهش یابد وقتی که برای اولین بار یک ماشین امریکایی وارد ایران شد که از امریکا به پاریس رفت واز پاریس به قطر واز قطر به فرودگاه امام خدا کنه که ماشین های امریکایی به طور مستقیم ویک راست وارد ایران بشه اگر هم این طور هم نشد حداقل ماشین های امریکایی وارد ایران بشه انشا الله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. نوید

    ۴ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (22 ديدگاه)

    ببخشید دو نظریه مثل هم دادم مشکل از سایت بود من یکی رو نوشتم تو سایت نگذاشتن مجبور شدم دوباره بنویسم الان امدم دیدم میبینم هر دو تا رو گذاشتن واقعا که سایت های ایرانی رو ببین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. نوید

    ۲۰ مرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    فکر نکنم قیمت ها از پایین تر بیاد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمادی

    ۲۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (303 ديدگاه)

    متاسفانه صنعت خودرو را نمیشه کاری کرد زیرا مردمی که در این محور مشغول به کارند بفکر خود هستند . انشاالله برای وارد کردن خودروها روحانی کاری بکند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. نوید

    ۷ مهر ۱۳۹۲
    سوابق: (106 ديدگاه)

    زنده باد روحانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. م_____؟

    ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (18 ديدگاه)

    سلام
    باید خودروهای ایرونی رو سنگ سار کنیم که خیلی بی کیفیت هستن بعد از شون فیلم بگیریم بفرستیم برا اقا روحانی که ببینه ما از این خود رو های بی کیفیت راضی نیستیم هر چند خودش این چیزارو میدونه لوزومی به این کارانیست
    ولی چ کنیم کسی به فکر ماها نیست …از بعنوان بره استفاده میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا