متفرقه

راهنمای خرید خودرو صفر کیلومتر

اکنون تنوع در بازار خودرو کمی زیاد شده و با تبلیغات شرکت‌های خودروسازی در بازار شب عید، مصرف‌کننده خودرو برای انتخاب و خرید خودروی مورد نیاز خود با مشکل مواجه است.

این در حالی است که هنگام خرید خودروهای داخلی موضوع کیفیت هم مطرح بوده و بسیاری از خودروهای داخلی تنها در اسم با هم تفاوت دارند. در دنیا یکی از پر رقابت‌ترین بازار‌ها، بازار خودروهای مورد نیاز اقشار متوسط است؛ یعنی خودروهایی که قیمت آن نه آنقدر ارزان و بی‌کیفیت و نه آنچنان گران است که تنها ثروتمندان بتوانند خریداری کنند. این گروه در ایران به ۲قسمت بالا دستی و پایین‌دستی یعنی گروه قیمتی ۲۰ تا ۳۰ و ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومانی تقسیم می‌شود. به‌طور کلی هنگام خرید خودرو باید به نکاتی مانند مصرف سوخت، قیمت خودرو پس از چند سال و راحتی فروش آن در بازار توجه کرد.

آیا انتخاب خودرو در بازار ایران به این آسانی است؟

در گروه قیمتی۱۰ تا ۲۰‌میلیون تومانی یکی از گزینه‌ها، تندر۹۰ است. اگر شما می‌توانید با شکل‌ظاهری تندر۹۰ کنار بیایید و از طرفی برایتان زرق و برق ماشین زیاد مهم نیست می‌توانید همین خودرو را انتخاب کنید چرا که قدرت موتور خودرو ۱۱۰ اسب بخار است. البته اگر برای شما داشتن شکل ظاهری بهتر و امکانات رفاهی بیشتر و داشتن ترمز ضد‌قفل که ایمنی و تعادل خودرو را بیشتر می‌کند مهم است بهتر است مدل e1 تندر را انتخاب کنید که تقریبا می‌توانید با ۱۳ تا ۱۴میلیون تومان آن را بخرید اما درصورتی که شکل ظاهری خودرو برای شما مهم‌تر است و نمی‌خواهید ۱۳میلیون تومان پول بدهید، ریو ۵۰۰هزار تومان ارزان‌تر است. فقط هنگام خرید یادتان باشد شکل‌ظاهری را فدای امکانات کرده‌اید چرا که داخل خودرو کوچک‌تر بوده و موتور آن ۹۷ اسب بخار قدرت دارد. ایمنی این خودرو نیز از تندر کمتر است.

خانواده سمند و پژو

اما خیلی از خریداران که از شکل‌ظاهری تندر خوششان نمی‌آید و زیر بار خرید ریو هم نمی‌روند، معمولا سمند را بر می‌گزینند. سمند ال‌ایکس برای این افراد گزینه مناسبی است البته باید یادشان باشد که مصرف خودرو بالا بوده و حدود ۱۲ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است. موتور خودرو هم ۱۰۰ اسب بخار قدرت دارد، با این همه خوش فرمان‌بودن، ایمنی بالا و طراحی قابل‌قبول از حسن‌های سمند است. البته خیلی‌ها که روحیه کلاسیک‌تری دارند و سمند را نمی‌پسندند به سراغ پژو ۴۰۵ می‌روند. این خودرو هم مصرف بالایی دارد اما به قیمت ۱۳ تا ۱۴میلیون تومانی‌اش می‌ارزد.

با این همه فرمان‌پذیری و ایمنی سمند از این خودرو بیشتر است؛ البته بدنه پژو۴۰۵ نسبت به سمند دیرتر به صدا می‌افتد. در میان برند‌های پژو، ۲۰۶ مقبول‌ترین گزینه برای خرید است. اگر خانواده پرجمعیتی ندارید و شکل‌ظاهری برای شما بسیار مهم بوده و در ضمن می‌خواهید خودروی ایمنی بخرید و از طرفی مصرف سوخت پایین و قدرت بالا هم برایتان ملاک است، دست‌دست نکنید و یک‌راست سراغ پژو‌۲۰۶ بروید.

اگر هم می‌خواهید در ترافیک تهران کمتر اذیت شوید پژو‌۲۰۶ تیپ۶ با گیربکس تیپ ترونیک که هم قابلیت تعویض‌دنده دستی بدون کلاچ‌گیری و تعویض دنده کاملا اتوماتیک را دارد انتخاب کنید؛ خودرویی که ۱۷/۵ میلیون تومان قیمت دارد. البته خیلی از کسانی که می‌خواهند پژو‌۲۰۶ بخرند معتقدند باید خودرو صندوق داشته باشد یا آنکه خودروی بدون صندوق خیلی جوان پسند می‌شود.

این افراد بهتر است به سراغ پژو‌۲۰۶ اس‌دی بروند. پژو پارس نیز خودرویی است که به‌نظر بسیاری، زیباترین خودروی ایران خودرو است. البته بگذریم که مسائل فنی خودرو آنچنان مانند ظاهرش قوی نبوده و پژو پارس عادی با اینکه تفاوتی نسبت به پژو ۴۰۵ از نظر فنی ندارد، بین ۱۶ تا ۱۷‌میلیون تومان قیمت دارد.

سایر گزینه‌ها

گذشته از سمند و پژو، شرکت ایران خودرو با مشارکت شرکتی خصوصی یک محصول چینی هم می‌سازد. این محصول چری a15 نام دارد؛ خودرویی شبیه خودروهای جدید روسی لادا؛ خودرویی که با موتور ۸۷ اسب بخاریش و قیمت حدود ۱۳‌میلیون تومان، شاید بدترین گزینه برای خرید باشد. البته گذشته از این خودرو یک محصول چینی دیگر هم در بازار وجود دارد؛ لیفان، محصولی که در کرمان خودرو تولید می‌شود.

شاید شکل‌ظاهری متفاوت و موتور ۱۱۰ اسب بخاری کمی شانس این خودرو را در بازار بیشتر از هموطن دیگرش‌ کرده باشد ولی یک خودروی چینی ارزش پرداخت قیمت ۱۴ میلیون تومانی را ندارد. دیگر خودرویی که در این بازه قیمتی به‌دلیل قیمت بالا و امکانات کم، ارزش خرید ندارد فیات سیناست. این خودرو قیمتی حدود ۱۶ تا ۱۷‌میلیون تومان دارد؛ خودرویی در کلاس پژو‌۲۰۶ صندوقدار که البته موتورش ۷۷ اسب بخار قدرت دارد. خدمات بعد از فروش نامناسب و قیمت بالا نسبت به امکانات خودرو، این اتومبیل را در بازار با شکست روبه‌رو کرده است.

منبع: امین آزاد –  روزنامه همشهری ۱۶ اسفند ۱۳۸۹

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۷ دیدگاه‌ها

  1. سعید

    ۱۳ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خسته نباشید.ببخشید میخوام سمند ef7بگیرم ولی نمیدونم پایه گازسوز بگیرم یا بنزینی؟مالتی پلکس بگیرم یا سخنگو؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۲۷ مهر ۱۳۹۵
      سوابق: (3 ديدگاه)

      بهتر است مالتی پلکس بنزینی بگیری

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Majid

    ۲۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام. من یه تیوولی ثبت نام کردم و بزودی تحویلش میگیرم الان موندم بعد تحویل سوارش بشم یا بفروشم یه مزدا۳ صفر بخرم البته اگه به غیر این دو خودرو، خودروی دیگه ای مد نظرتون هست بهم پیشنهاد کنید ممنونتون میشم .مرسی.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا