متفرقههفته نامه

روبوکاپ‌ها در دنیای واقعی، فکرش را می‌کردید؟!

پلیس آهنی


مردمی که در حال خرید در دبی هستند، احتمالاً زمانی که بفهمند امنیتشان را ربات‌های پلیس تأمین می‌کنند، تعجب خواهند کرد. این ربات گرچه دهانی برای صحبت کردن ندارد، اما قادر است به دو زبان عربی و انگلیسی ارتباط برقرار کند؛ همچنین می‌تواند به مسافران در مسیریابی کمک کند و یا افراد را با استفاده از صفحه لمسی خود مستقیماً به مراکز پلیس متصل کند.


پلیس آهنی دبی باآنکه شبیه پلیس‌ها طراحی‌شده اما درواقع شرکت PAL hops با برنامه‌ریزی مجدد ربات‌هایی بانام REEM آن‌ها را به‌روزرسانی کرده است.


شهروندان می‌توانند به‌وسیله این ربات با مراکز پلیس ارتباط برقرار کنند و با میکروفن‌های داخلی آن با افراد پلیس صحبت کنند و یا حتی به خدماتی نظیر پرداخت جرائم رانندگی دسترسی پیدا کنند. این ربات همچنین قابلیت گزارش حوادث به مرکز کنترل را دارد.


شرکت PAL می‌گوید: REEM قبلاً سال‌های زیادی در رویدادهای عمومی استفاده‌شده است؛ بنابراین ما با تغییر در نرم‌افزار آن این ربات را برای استفاده در فرم جدید خود آماده کرده‌ایم. این ربات دارای نرم‌افزار تشخیص چهره است و می‌تواند مجرمین را شناسایی و به مراکز کنترل اطلاع دهد. PAL امیدوار است این ربات‌ها توسط مردم پذیرفته شوند تا بتواند آن‌ها را به‌عنوان خدمتکار و پرستار نیز مورداستفاده قرار دهد.

PAL چیزی درباره افزایش تعداد ربات‌های پلیس در دبی نگفته است اما پلیس دبی گفته است: تعداد ربات‌ها افزایش خواهد یافت.
دایره سرویس‌های هوشمند پلیس دبی اعلام کرده که می‌خواهد تا سال ۲۰۳۰ یک‌چهارم افسران گشت را با ربات‌ها جایگزین کند. دولت دبی همچنین اعلام کرده، برنامه‌ای برای اضافه کردن مدل جدیدی از این ربات‌ها برای اهداف گردشگری دارد.

ناظر خودکار


گویا دبی مأموریت دارد نیروی پلیس خود را از انسان‌ها تهی کند. ربات‌های OR-3 به‌عنوان گشتی‌های خودران پلیس در خیابان‌های شهر به گشت زنی مشغول هستند.
OR-3 توانایی حمل انسان را ندارد اما نیازی هم به آن دارد. این خودرو با استفاده از انواع حس‌گرهای پیشرفته همچون GPS، اسکنر لیزری، دوربین حرارتی و لایدار (Lidar) محیط پیرامون خود را زیر نظر می‌گیرد. این ربات توانایی پایش ۳۶۰ درجه‌ای محیط پیرامون خود را دارد و قادر است مظنونین را با حسگرهای بیومتریک خود شناسایی کند. اگر تا به اینجا شگفت‌زده نشده‌اید باید بدانید OR-3 به یک پهپاد کوچک نیز مجهز است و قادر است از آن برای نظارت هوایی استفاده کند.

ربات نیروی ویژه (SWAT-Bot)


این  ربات بیشتر شبیه یک تانک کوچک است که به سپر ضدگلوله مجهز شده باشد. ربات نیروی ویژه برای خرد کردن درها و محافظت از تیم‌های نیروی ویژه طراحی‌شده است.

این تانک کوچک قادر است با استفاده از سپر ضدگلوله خود از ۱۲ نفر در مقابل آتش سلاح‌های جنگی محافظت کند. کاربران این ربات می‌توانند این تانک کوچک را از راه دور نیز کنترل کنند.

پلیس مخفی


ربات پنهان‌کار Throwbot XT نیز وسیله‌ای برای نیروهای ویژه است. این ربات کوچک را می‌توان برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز به جمع‌آوری اطلاعات بدون جلب‌توجه است مورداستفاده قرار می‌گیرد.

باوجود دوربین‌های حرارتی، این ربات توانایی تصویربرداری در تاریکی مطلق را دارد و با ارسال تصویر و صدای محیط برای اپراتور خود موقعیت گروگان‌ها و مضمونین مسلح را به‌راحتی مشخص می‌کند.

تیرانداز دقیق


آژانس فضایی روسیه Roscosmos می‌خواهد از ربات FEDOR در سفینه فضایی بدون سرنشینی که قرار است در سال ۲۰۲۱ به فضا بفرستد استفاده کند.
این ربات با اتکا به موتورهای الکتریکی دقیق خود قادر به بستن لامپ و رانندگی است. حتی می‌توان آن را برای اهداف دیگری نیز برنامه‌ریزی کرد.
در سال گذشته فیلمی از این ربات منتشر شد که آن را در حال تیراندازی آن‌هم با یک اسلحه در هر دست نشان می‌دهد. جالب آنکه گلوله‌های هر دو اسلحه به هدف برخورد کرد. البته پس از انتقاد مردم، مسئولان روسیه اعلام کردند که قصد ندارند یک ترمیناتور بسازند.

دانشمندان موسسه تحقیقات پیشرفته روسیه که FEDOR را با کمک شرکت Android Technics ساخت‌اند، در حال کار بر روی رباتی هستند که در میدان جنگ به نیروهای ویژه خدمت کند. آن‌ها در حال کار بر روی نمونه اولیه رباتی هستند که قادر به انجام کارهایی نظیر انتقال مهمات به مناطق جنگی، پشتیبانی از تک‌تیراندازها و تخلیه مصدومان از منطقه جنگی در مواقع اضطراری است.

ربات‌های نگهبان


یک ایستگاه راه‌آهن در استان هنان چین پلیس آهنی مخصوص به خود را دارد. E-Patrol Robot Sheriff کلانتر آن منطقه است. این ربات مجهز به نرم‌افزار تشخیص صورت است که توانایی شناسایی و تعقیب مجرمان را به آن می‌دهد. این کلانتر آهنین به لطف حس‌گرهای کیفیت و دمای هوا قادر به پایش محیط اطراف خود است. این قابلیت در اولین روز کاری این ربات باعث شناسایی آتش توسط آن شد.


کالیفرنیا نیز در حال تست ربات‌های نگهبان در محیط مراکز خرید و پارکینگ‌ها است. ساخته آمریکایی‌ها، Knightscope K5 همچون دوربین مداربسته اطلاعات خود را به مراکز کنترل مخابره می‌کند. دلسرد نشوید به لطف چشمه خروشان حوادث، توسعه‌دهنده این ربات به‌تازگی مدل جدید K7 خود را معرفی کرده است. یک باگی با طول ۳ متر که می‌تواند مظنونین را حتی روی چمن و شن نیز تعقیب کند.

منبع: sciencefocus

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

    ۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (2761 ديدگاه)

    هیچکدوم از اینا نمیتونن با ساخته های فرا بشری بوستون داینامیکس آمریکا برابری کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. emad1990

      ۶ آذر ۱۳۹۷
      سوابق: (999 ديدگاه)

      دانیال امکان حک شدن این رباط ها توسط گروه های خرابکار وجود داره؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. پهلوان مک لارن(دانیال)Surrey-England

        ۶ آذر ۱۳۹۷
        سوابق: (2761 ديدگاه)

        اگه یه هکر خراب کار باشه امکان هک هر چیزی که فکرشو بکنی وجود داره.
        کسایی که بازی ((Watch Dogs)) رو انجام داده باشن میدونن چی میگم!!
        معمولا بازی های کامپیوتری یا فیلم ها به شکلی زیرکانه به خوبی آینده ی واقعی رو پیش بینی میکنن یه نمونش رو چند وقت دیگه تو یک کامنت جدا مینویسم تا متوجه حرفم بشین.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. emad1990

          ۷ آذر ۱۳۹۷
          سوابق: (999 ديدگاه)

          مرسی

          موافقم 0
          مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا