متفرقه

سود بیشتر یا رضایت مردم؟

قطعاً در این آشفته بازار خوردرو در کشورمان سؤال‌ها و انتقاداتی در ذهن همگی ما شکل گرفته است که شما خوانندگان محترم در قسمت نظرات در مقالات مختلف به آن اشاره کردید؛ چرا افزایش قیمت خودرو تا به این حد رسیده است، چرا خودرو سازان داخلی علیرغم فشارهای وارده از سوی دولت و مردم برای بهتر کردن کیفیت خودروها و افزایش ایمنی اقدامی نکرده است، چرا با اینکه قوانین راهنمایی رانندگی نسبت به سال‌های قبل جدی‌تر دنبال می‌شوند و وزارت راه سازی سعی در بهسازی جاده‌ها و راه‌ها می‌کند و با وجود اینکه داشتن ایریگ و ABS برای تمامی خودروها الزامی اعلام شده است، آمار تصادفات و مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای رو به کاهش چشمگیری نمی‌روند. چرا خودرویی که خارج از ایران به عنوان خودروی اقتصادی شناخته می‌شود، وقتی وارد ایران می‌شود حتی قشر متوسط نیز از خرید آن ناتوانند؛ و بسیاری سؤال دیگر…

در این مقاله قصد داریم با چشم اندازی کلی به این سؤال‌ها پاسخ دهیم. در ابتدا قصد دارم تا قسمتی از مقاله ای که در مجله ماشین به چاپ رسیده بود را برای شما باز گو کنم:

«کارخانهٔ خودرو سازی هیوندای موتورز در سال ۱۳۴۶ ه. ش. در کرهٔ جنوبی تأسیس گردید. ایران‌خودرو نیز در سال ۱۳۴۱ توسط برادران خیامی در نزدیکی شهرک اکباتان تهران با اسم ایران ناسیونال بنیان‌گذاری شد که در سال ۱۳۵۷ مصادره شد و نام آن به ایران‌خودرو تغییر یافت. هیوندایی خودرویی با نام سوناتا و ایران‌خودرو سمند را تولید کرد، این دو محصول هردو امروزه نیز تولید می‌شوند اما همان طور که در تصویر می‌بینید تفاوت زیادی بین مدل‌های امروزی این دو خودرو است!» این چگونه است که این دو شرکت تقریباً در یک مقطع زمانی شکل گرفته‌اند ولی امروزه هیوندایی با عناوین بزرگ‌ترین شرکت خودروسازی از لحاظ سود، چهارمین شرکت خودرو سازی دنیا از لحاظ تعداد فروش و نخستین خودرو ساز دنیا از لحاظ سرعت رشد، از ایران‌خودرو پیشی گرفته است؟

 سوناتا 2002 در برابر سمند 2002
سوناتا ۲۰۰۲ در برابر سمند ۲۰۰۲

علت این است؛ کرهٔ جنوبی بودجهٔ قابل توجهی را به صنعت خودرو سازی اختصاص داد، نیروهای جوان را در همین راستا تعلیم داد و از آنها کمک گرفت و از ایده های نو استقبال کرد. پس از صادرات خودرو و تأسیس سایتهای تولیدی در کشور های مختلف، فضا برای این خودروساز رقابتی‌تر شد، تا آنجا که امروزه برای خودروسازان بزرگی همچون ب ام و، جنرال موتورز، نیسان و… شاخ و شانه می‌کشد.

فورد کورتینا، اولین خودروی مونتاژی هیوندای در سال 1968
فورد کورتینا، اولین خودروی مونتاژی هیوندای در سال ۱۹۶۸

بطور کلی هر کجا که فضای رقابتی حاکم باشد، میتوان شاهد پیشرفت بود. متأسفانه در صنعتی خودروسازی کشورمان رقابتی در کار نیست، به همین جهت ما شاهد درجا زدن و حتی پسرفت خودرو سازان داخلی هستیم، از طرفی میبینیم که با روشهایی همچون تعیین تعرفهٔ وارداتی بسیار بالا، اعطا نکردن دلار دولتی به وارد کنندگان خودرو و انواع و اقسام محدودیت ها و موانع بر سر واردات خودرو، قیمتهای خودروهای وارداتی بعضاً به بیش از سه برابر میرسند و این در حالیست که دلالان هم به این موضوع دامن می‌زنند.

هیلمن هانتر مدل 1967
هیلمن هانتر یا پیکان مدل ۱۹۶۷

حال از سوی دیگر، با افزایش قیمت های خودروهای وارداتی، خودرو سازان داخلی فضا را برای افزایش بی رویه قیمت‌ها، باز دیده و در ابتدا عرضهٔ محصول را کم میکنند تا بازار اصطلاحاً تشنه شود، سپس شروع به عرضهٔ محصولاتش با نرخ جدید میکنند و اینگونه می‌شود که قیمت ۲۰۶ تیپ دو تا ۲۱ میلیون تومان هم می‌رسد و طبق معمول در آخر مردم هستند که متضرر میشوند و هیچ راه دیگری ندارند! این افزایش قیمت به گونه ایست که خودرو ساز در کیفیت خودرو کوچکترین تغییری نداده و با تغییر اجزای بی ارزشی همچون چراغ ضبط و… خودرو را وارد بازار می‌کند و همانطور که کم و بیش می‌بینیم این خودروها به دلیل ایمنی پایین سالانه جان بسیاری از هم وطنانمان را می‌گیرد. این تنها به این خاطر است که با کمترین هزینه سود حداکثر شود.

هیوندای سوناتا 2012 در برابر سمند 2012
هیوندای سوناتا ۲۰۱۲ در برابر سمند ۲۰۱۲

پس چه راهکاری باید برای این معضل اندیشیده شود؟

دولت باید به صنعت خودرو سازی توجه کند و بودجهٔ بیشتری اختصاص دهد و نیروهای انسانی تعلیم دیده را در این جهت بکار گیرد و بجای کپی برداری و تولید خودرویی با کمترین کیفیت و امکانات جهت سود بیشتر، خودرویی قابل قبول جهت صادرات تولید کند. وقتی پای خودروی وطنی نیز به بازار جهانی باز شود (نه تنها در کشورهایی محدود) فضای رقابتی شکل میگیرد و دولت مجبور میشود تا هرچه بیشتر از صنعت خودرو سازیش حمایت کند. حال میتواند تعرفهٔ گمرکی را کم و یا حتی حذف کند زیرا خودروهای داخلی با خودروهای خارجی در این زمان قابل رقابت خواهند بود.

ره دیگر این است؛ حتماً نیاز نیست که صنعت خودرو سازی کشور در جهت تولید خودرو باشد، کشورمان میتواند در شاخه های دیگر این صنعت فعالیت کند و همچون ترکیه یکی از بزرگترین تولید کنندگان قطعات جانبی، تاکسی و وسایل حمل و نقل عمومی، رنگ بدنه خودرو، موتور سیکلت و… باشد و از آن طرف نیز تعرفه گمرکی خودروها را کم و یا حذف کرده تا نیاز مردم برای خودرو به طور قابل قبول برطرف گردد.

در هردو روش میتوان دریافت که هم صنعت خودرو سازی سودی که میخواهد را میبرد و هم مردم مجبور به پرداخت مبالغ هنگفت برای خودروی قابل قبولشان نیستند. از طرفی پیشرفت صنعت خودرو اشتغال زایی را در پی دارد و میتواند به یکی از منبع درآمدهای غیر نفتی ما تبدیل شود.

در پایان جا دارد بگویم که این مقاله هم همچون بسیاری از مقالات دیگر در رابطه با همین موضوع خوانده شده و به فراموشی می رود، ولی این شما هستید که با ارتباط با مسئولین میتوانید این روند را عوض کنید، و این مسئولین هستند که میتوانند با تدبیری حساب شده و به دور از منافع شخصی، مردم ایران زمین را راضی و خوشنود نگه دارند تا ایرانمان در این عرصه نیز سربلند شود.

 

 

 

 

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

فرید ملک

فرید ملک دانشجوی کارشناسی رشته ی ریاضی کاربردی دانشگاه خواجه نصیر و نویسنده مجله پدال

مطالب مشابه

‫۲۵۲ دیدگاه‌ها

  1. وحید

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    مقاله خوبی بود
    یادمه یه بار داشتم یه مسابقه فوتبال رو که عادل فردوسی پور گزارش میکرد رو میدیدم یه توپ میرسه به فوروارد وتو فاصله کم از دروازه وتک به تک با دروازبان میزنه اوت . عادل گفت” خیلی کارسختیه که ازاین فاصله واین موقعیت بزنی اوت!!!!!”
    حالا حکایت خودرو سازای ماست که بازار انحصاری وبدون رقابت -حمایت دولت وارز دولتی -تعرفه خودروهای خارجی 100در100-فروش دولاپهناماشینهای بی کیفیت با تکنولوژی چند ده قبل به ملت و…. رو داشته باشی ولی بازهم بتونی ورشکسته بشی و وام 1000 میلیارد دلاری از دولت بگیری واقعا بقول عادل خیلی کار سختیه.
    بابا برین چنتا مدیر خوب کاربلد از چند کمپانی خودرو سازی معتبر استخدام کنید ازشون کار یاد بگیرید بعد ردشون کنید اخه وقتی از چیزی سر در نمیارین چه اصراریه که هی از جان وجیب ملت هزینه کنید وبعد این همه سال هنوزم کار بلد نیستین که هیچ هر روز هم دارین هی عوض میشین و یکی دیگه میاد جاتون با یه استراتژی درخشان دیگه .ما مدیر در عرصه خودرو نداشتیم به دلیل اینکه صنعت خودرو سازی نداشتیم و اگه بگیم که باید خودمون مدیر تربیت کنیم مثل این میمونه که بگیم خودمون ماشین میسازیم واز اختراع موتور شروع میکنیم تا برسیم به دیگران ایا شدنیه چطور برا فوتبال فرتو فرت مربی خارجی میاریم ولی زورمون میاد یه مدیر کارخونه بیاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (113 ديدگاه)

      تنها راه حل اینه که :-D بولدوزر بیاری :-D و کارخونه رو به همراه دلالان با خاک یکی کنی :-D

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. وحید

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (23 ديدگاه)

    وام 1000 میلیارد تومان بود تصحیح میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مسعود

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (82 ديدگاه)

    بغض گرفته گلومو بخدا حتی نمیدونو چی بگم امیدوارم روزی بیاد که ایرانمون سر وسامان بگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sunmartin

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    با سلام دوستان شما هم قبول دارین؟ یکی از بهترین مقالاتی بود که”فرید ملک” گرآوری کرده بودند خیلی معنا داشت اما برای من و شما نه یه عده مفت خور و دلال فجالب اینجاست که ویران خودرو و سایه بان در سال جدید کارشون به دلالی بی پرده کشیده و علنا خودروهایی که در شرکت یا نمایندگی وجود ندارند رو میتونین از عوامل های آقازادگان خریداری کنید به قیمت های نجومی (البته بهتره گفته بشه آهن پاره) بحث از ترکیه شد من یه سایت بهتون معرفی میکنم اما کمی بیشتر حرص میخورید آئودی Q7 رو زده 17 ملیون و نیم با 8000 کارکرد و هیوندای النترا 2012 بلو که جزو پاک ترین خودروهایست رو زده 12 ملیون و 800 که فقط 6000 کارکرده…ترکیه داره قطعات بوینگ رو تولید میکنه ،تولید اکسل و قسمت هایی از انجین امواع بی ام دبلیو و …نه نفت دارن نه گاز نه طلا نه …کاش ماهم اینا رو نداشتیم ..شاید ..ضمنا خودروسازان نه تنها از نیروهای بلقوه با استعداد جوان و کار آمد حمایت نمیکنند(نمونه اش یک جوان ایرانی که نفر دوم طراحی کیا-هیوندا شد سال 2011) بلکه با کپی های ناقص ، استفاده از طرح های چین، (نمونه اش سمند،که طرح اون از یک خودرو به نام دیپلمات که چینی بود و خودش کپی برداری از فولکس واگن و بی ام دبلیو بود..)و مواد بازیافتی و بسیار بی کیفیت ،قطعات 100 درصد چینی(ورود 6500000 قطعه در ابتدای سال 91) سعی میکنه فقط سود خودش و عواملین دست اندر کار رو بیشتر کنه شما خودتون تحقیق کنید هیچکدوم از مدیر عاملان و رجال های این دو شرکت خودروی ساخت خودشون رو سوار نمیشن چون میدونن با تف چسبوندنش ..من دیگه کلا از فکر خرید خودرو یا تعویض بیرون اومدم تو این شرایط که قیمت خودرو مثل دلار لحظه ای شده و بالا میره،مدام هر هفته در خواست های افزایش قیمت به کمیتعه قیمت گزاری و وزارت صنایع و کمسیون ..ارسال میشه نباید ازین جمع انتظار دیگه ای داشت چندین ساله مارو از تکنولوژی روز دنیا محروم کردن تا آهن پاره هاشون رو به قیمت های سرسام آور به ما بفروشن..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علی

      ۸ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (14 ديدگاه)

      سلام
      سایت اسمش چی بود؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. هادی مرتضوی

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (45 ديدگاه)

      داداش حرفات به شدت تایید…

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      دوست عزیز
      ممنون از نظرتون و وقتی که برای خوندن مقاله ی من اختصاص دادین
      اطلاعات و تحلیلای جالبتونم که تکمیلش کرد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. علی

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خودروسازی دولتی=انحصار واردات=افزایش تعرفه گمرکی تا ابد=افزایش تلفات انسانی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حسین- اصفهان

    ۸ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (204 ديدگاه)

    هر روز تو تلویزیون اعلام میکنه که هر لیتر بنزین فرضا آمریکا شد لیتری 1 دلار
    فکر این را نمیکنند که اونجا ماهی حداقل 7-8 میلیون حقوق دارن یه ماشین خوب خارجی که تو ایران 60ت پولشو میشه با 20 ت خرید که مصرفش هم نصفه آشغالای داخلیه
    بابا هیوندا توسان شاسی بلند 2400 هر 100ک حدود 7لیتر میسوزه بعد 405 1800 ایران 100ک 12لیتر میسوزونه
    بخدا همه حاضرا تعرفه واردات را بردارن قیمت بنزین رو قیمت جهانی محاسبه شه
    لااقل جونمون تو اون ماشینا در امانه و با مصرف کمتر بنزین به دلیل کیفیت ماشین تلافی تفاوت قیمت بنزین جبران میشه
    به اسم حمایت از داخلی و مردم و … جیب هاشون را پر پول میکنن و…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نسل سوخته

      ۹ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      بنزین سهمیه ای تو ایران لیتری 400 تومان و حداقل دستمزد در ایران(در بهترین حالت)ماهیانه 400هزار تومان است یعنی با درآمد یکماه یک شخص می شود1000 لیتر بنزین زد(400000/400)
      در کانادا(یا امریکا) بنزین لیتری حدودا 1 دلار و چند سنت است و حداقل حقوق(در سایت های مختلف حداقل حقوق درج شده است)6 تا 7 هزار دلار ماهیانه است.با یکماه حقوق در این کشور می توان 5454 لیتر بنزین زد.(6000000/1100در بدترین حالت محاسبه!)
      متاسفانه رسانه های داخلی فقط کارشون دروغ،بزرگنمایی مشکلاتی که اصلا به چشم نمی آیند و استفاده از راهکارهایی برای مثبت نشان دادن اوضاع در ایران و منفی در آنسوی آبهاست.نمونه سادش که همین قیمت بنزین است که به سادگی در بالا توضیح دادم و درتمام کشورها(اروپایی و امریکایی) داستان از همین قرار است با کمی بالا و پایین.
      کاش فقط به اسم حمایت از داخلی و مردم بود دوست من…
      مشکل اینجاست که همه اینها به اسم دین تمام می شود…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. aziz

        ۹ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        عزیز دل برادر حداقل حقوق در کانادا 1200 دلاره نه 6 هزار دلار!

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. جابر

        ۹ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        حداقل حقوق در کانادا 6 هزار دلار نیست. چرا همه توقع داریم زحمت نکشیده مثل کانادایی هایا سوئیسی ها زندگی کنیم؟
        چرا مغازه دار ما اینقدر گرون فروشه؟ لباس رو میخره 10 تومن ، قیمت میزنه 45 تومن بعد با کلی منت بهت میده 35 تومن!
        چرا قیمت همه چیز از گوشت گرفته تا ….. میخ در ایران چند برابر خارجی است؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. مهدی

        ۹ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (217 ديدگاه)

        واحد بنزین اونا گالونه که تقریبا میشه 4 لیتر … اینم در نظر بگیری اوضاعمون بدترم میشه
        رسانه ها یا اینکه نمیفهمن یا ما رو نفهم فرض کردن
        همه خرجا در حد کشور پیشرفته ولی درآمد ها در حد جهان سوم

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. Bidel

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (9 ديدگاه)

        تنها بحث حقوق نیست . قیمت خودرو هم در نظر بگیر . یه موقعی به آقایون میگفتن چرا تعرفه خودروی وارداتی و قیمت خودروی تولید داخل بالاست ؟ میگفتن چون ما به سوخت یارانه میدیم . اما فلان …. نه تنها یارانهء سوخت رو حذف کردند بلکه قیمت خودروها (چه وارداتی چه فرغون داخلی) رو چندین برابر کردند . به این میگن خوردن از آخور و توبره …

        موافقم 0
        مخالفم 0
      5. نسل سوخته

        ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوستان،از همکاران بنده الان در کاناداست و چیزی که خدمت شما عرض کردم بروزترین مبلغ حداقل دستمزد در کاناداست(تازه ایشون گفتن بیشتر جاها تا ۷۰۰۰ دلار ماهیانه است).ضمنا کسی قرار نیست زحمت نکشیده حقوقی بگیره،این عادت افرادی هست که سرشون تو آخور دولتی هاست و مواجب بگیر اونا هستن و از سفره ای که براشون پهن شده حسابی بهره میگیرن(توانایی این جماعت هم برای همه محرز است)و اگه یک روزی برسه که افراد بر اساس توانایی هاشون تو این مملکت به پست و ریاست برسن مطمئن باشید این جماعت گوسفند هم برای چراندن گیرشان نمی آید و باید برای نون شبشان هم محتاج شوند.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      6. فرید ملک

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (77 ديدگاه)

        تازه این دو نوع بنزین از لحاظ کیفیت باهم قابل مقایسه نیستند

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. محمد علی

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    صنعت خودروسازی و خیلی از صنایع مونتاژی ایران بعد از انقلاب سفید پهلوی شکل گرفت که موضوع این بود که دولت مرکزی در آن زمان خان ها در روستا ها رابه رسمیت می شناسد و زمین هایی که جزو داریی خود می دانند را دولت به مردم قسطی بفروشد و پولش را به آنها بده همین باعث شده یک عده آدم بی سواد با پول هایی که آغشته به خون مردم بود برن کارخانه بزنند مردم هم که نمی تونستن قسط زمین هاشون رو بدن به زاغه های کنار شهر ها روی بیاورن
    ایرانخودرو درسته بعد انقلاب مصادره ودر همان زمان باتحریم هایی که صورت گرفت یک ماه مونتاژ پیکان متوقف شد(به دلیل تولید وابسته از ابتدا) ولی هنوز رفتار ایرانخودرو به همون شکل خان وارانه است و چه بسا خیلی از قطعه سازان هم از همون خان های نامرد باشند یا هنوز همون فکر ها رو داشته باشن مثل صحبتی که یکی از فرماندهان راهنمایی رانندگی کرد در شبکه خبر راجع به قطعه ساز ها در حضور رئیس اتحادیه شان که خیلی از قطعه ساز ها امروز دارن قطعه از چین می یارن توی ایران بسته بندی می کنند
    حالا در کنار این همه کوتاهی خودرو ساز ها خبری چند وقت پیش منتشر شد که توانایی جوان های ایرانی را تو طراحی خودرو می رسانه
    خودروی ارس که نسل چهارم خودرو های نظامی ایرانی است و با سابقه حدود 15 ساله در طراحی خودرو ساخته شده که از لحاظ فنی و ظاهر شبیه هامر است این نشون می دهد که جوانهای ایرانی توانایی رقابت توی صنعت خودرو را دارن ولی چون خودرو ساز ها به دنبال جنس چینی اند نمی زارن دولت تعرفه را بیاورد پایین همون اتفاقی که چند سال پیش افتاد
    ویدئو خودرو ارس:
    http://www.aparat.com/v/dd5d12dd374d967a3a0d41a7eac4045d299772

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. امير

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (79 ديدگاه)

    صنعت خودرو سازی وقتی دولتی و بازار انحصاری داشته باشه نتیجش از اینم بدتر میشه هنوز روزای خوبه مونه اینا تازه ظریفت دستشون اومده
    چرا تا وقتی که جا میشه جا نکنن؟؟
    ماشین تحویل فوری (منظور همون حداقل 1ماه و بیشتر معطلی)
    اصلا وجود نداره اما توی بازار در انواع مختلفش با قیمتای نجومی ریخته
    چطور نمیتونی با قیمت گزاف نمایندگی ماشین بگیری ولی با قیمت فوق گزاف بازار هر چندتا بخوای هست؟
    وضع از این حرفا خرابتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mohammad

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    ایناحالاحالاها ادم بشو نیستن به نظرم رییس کارخونه های سایپا و ایران خودرو بیشتر ازصدام و هیتلر ادم میکشن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. lpln

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام تازه سوناتا ماشین متوسط هیوندای است اگر نگاهی بندازیم به خودروهای که به اروپا امریکا صادر میکنن باید نشست وبه حال خودرو سازی خودمون گریه کرد با ماشین هاش !تیبا زیبای ایران !!!!!!!!!!!!!!!!!!!اگه تیبا یا راناویا سمند قشنگه باید روی ماشینی خارجی اسم ما فوق قشنگ گذاشت !!!به هرحال متاسفم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. انسان

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من نمی دونم این مشاوران چه غلطی می کنند
    خوب بروند سابقه کشورهای که مثل ایران بودند را در بیاورند ببینند چه شد که حالا اینقدر پیشرفت کردند؟؟؟ آیا آنها هم تعرفه 110 درصدی داشتند!!!
    یکی مثل مالزی،ویتنام، چین و …
    همین چین در حال حاضر 50 تا کارخانه خودرو سازی دارد. تعرفه واردات قبلا چقدر بوده و در حال حاضر که مثلا با افزایش روبرو شده چقدر هست؟
    “چین در تصمیمی جنجالی تعرفه‌ واردات خودرو را به این کشور افزایش داد. براساس گزارش‌های منتشر ‌شده چین تعرفه واردات خودرو به این کشور را به 5/21 درصد افزایش داده است. وزارت بازرگانی چین اعلام کرده که این تعرفه ضد دامپینگ و ضدیارانه‌ای بوده و در جهت حمایت از تولیدات داخلی کشور اعمال شده است. خبرگزاری رویترز گزارش داد که این تعرفه ممکن است حداقل تا دو سال آینده پابرجا بماند. بلومبرگ نیز گزارش داد که این تصمیم آخرین حلقه از جنگ اقتصادی بین چین و آمریکا بوده که متمرکز بر صنعت خودروسازی است. پیش‌تر آمریکا با اعمال تعرفه، واردات تایر‌های چینی به این کشور را دشوار کرده بود. “

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. هامان

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    انجیر خشک توی بازار قیمت کردم میگه کیلویی 20 تومن!وقتی انجیر خشک رو میدن 20 تومن که هیچ تکنولوژی و قطعه و ارزی نیاز نداره توقع دارید خودرو رو ارزون بدن؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      دوست من باز خدارو شکر کن که انجیر خشک رو خودمون تولید میکنیمو دست دولت نیست که بخواد انحصاری شه و تعرفه گمرکی انجیر خشک بشه 110% و دلالی انجیر خشک بشه یه شغل ایده آل!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. ehsan

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (84 ديدگاه)

    زیاد خودتونو ازیت نکنید از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. هامان

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    حرفهای واقعی را سانسور نکنید اقایان درست نیست.

    حداقل دستمزد در کانادا 6 هزار دلار نیست! انتقاد کنید ولی دروغ نگوئید.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. انسان

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    قانون کاهش تعرفه گمرکی واردات خودرو و قطعات آن براساس قانون سازمان تجارت جهانی و تعهدات پکن نسبت به قوانین این سازمان، از سالهای گذشته اجرایی شده است.
    چین تاکید دارد به تعهدات خود نسبت به سازمان تجارت جهانی برای کاهش تعرفه واردات خودرو و قطعات آن پایبند است و کاهش تعرفه واردات خودرو خارجی بازار خودرو چین را دچار تحول و پیشرفت خواهد کرد.
    تعرفه بر روی خودروهای وارداتی در چندین کشور تا 15 – 20 سال پیش ۸۰درصد بود و حال با کاهش این تعرفه ها، کارشناسان معتقدند صنایع خودروسازی مجبور به افزایش کیفیت برای از دست ندادن بازار داخلی است و یا باید به اجبار مقدار بیشتری از بازار داخلی را از دست داده و برای بازاریابی خودروهای خود در بازارهای کشورهای درحال رشد تلاش کند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. علی محمد

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (10 ديدگاه)

    آقای “نسل سوخته” شما که میگی امریکا بنزین لیتری 1 دلارهاز کدوم منبع این حرفو میزنی؟
    خودشون میگن حدود 4 دلاره:

    http://fuelgaugereport.aaa.com/?redirectto=http://fuelgaugereport.opisnet.com/index.asp

    شاید حواست نبوده ندیدی تو سایتا نوشته USD/H یعنی دلار در هر ساعت
    حقوقشونم تو سال2012 شده ساعتی 5 دلار:

    http://www.google.com/imgres?um=1&hl=en&safe=off&biw=1024&bih=677&tbm=isch&tbnid=jaKYT2nb2lynaM:&imgrefurl=http://www.angelfire.com/rnb/y/pay.htm&imgurl=http://www.angelfire.com/rnb/y/images/minimum_wage_usa_1938_on_6KB.gif&w=566&h=322&ei=tzI_UP0IjNuyBrO0gSA&zoom=1&iact=rc&dur=325&sig=108120518659994773143&page=1&tbnh=129&tbnw=227&start=0&ndsp=12&ved=1t:429,r:1,s:0,i:75&tx=65&ty=67

    میانگین ساعت کاری هم 8 ساعته:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Working_time#Differences_among_countries

    که 2روز تو هفته هم تعطیله با این حساب کمترین حقوق میشه ماهی 700 دلار یعنی 1 ملیون و 400

    این یعنی اونا میتونن با حقوقشون 350 لیتر بنزین بخرن—–> 350<400!!!!
    این میشه یه استدلال درست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bidel

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      نابغه جان اونی که میبینی به لیتر نیست بلکه به گالنه . هر گالن هم معادل 3.785 لیتره … قیمت حداقلی و حداکثری بنزین در ایالت کالیفرنیای آمریکا رو میتونی تو لینک زیر ببینی :

      http://www.californiagasprices.com

      میتونی ببینی هر گالن از 3.65 دلار هست تا 5 دلار . این قیمتها هم مدام عوض میشن و ضمنا قیمت پمپ بنزین های مختلف فرق داره . این هم قابل ذکره که آشغال ترین بنزین اونا از بهترین بنزین سوپر اینجا کیفیتش بالاتره .

      طبق لینک زیر ، دو سال پیش حداقل دستمزد در آمریکا 2576 دلار بوده در صورتیکه در همان سال در ایران معادل 300 دلار بوده :

      http://www.khabaronline.ir/detail/101162/

      اینها رو بذار کنار تورمی که در آمریکا حداکثر 2-3 درصده و در ایران حداقل 50 درصد . در یک قلم پژو 206 اتوماتیک که اول امسال 21 تومن بود الان شده 32 تومن. باقی اقلام و اجناسم که همه خوب میدونن . سود وام توی آمریکا الان که رفته بالا شده 3.5 درصد اما توی ایران از 20 تا 30 درصد ، هر چقدر کرمشون باشه !
      در کنار همهء اینا یه نگاه به تعرفهء واردات خودرو و قیمت خودروی تولید داخل تو ایران و کشورای دیگه بنداز . اینجا همه جوره دارن ما رو تیغ میزنن …

      پ.ن : از همهء اینها گذشته اساسا مقایسهء ایران با کشورهای اروپایی و آمریکا اشتباه محضه . اونها بزرگترین واردکنندگان نفت دنیا هستند و معلومه که قیمتهاشون در حد لیتری حدود یک دلار بالا میره . ایران باید با صادرکننده های نفتی مقایسه بشه نه واردکننده ها ؛ صادرکننده هایی مثل ونزوئلا و عربستان و کویت و قطر و عراق و ا م ا ر ا ت و …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. نسل سوخته

      ۱۱ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ممنون از شما آقای Bidel
      بسیاری از پاسخ این استاد نابغه را دادید…
      @علی محمد:
      منبع بنده یک از همکارانم است که در کانادا است و خیلی دقیقتر از این سایت ها است(با اینکه مطمئن هستم اینها در تضاد باهم نیستند و هر دو چرت بودن محاسباتی که شما کردی رو تایید می کنند!)
      کل این حرفا به کنار…
      یعنی شما واقعا فکر میکنی یه آمریکایی یا یه کانادایی در ماه ۷۰۰ دلار حقوق میگیره؟میدونی اجاره یک آپارتمان معمولی ۸۰ یا ۹۰ متری (در نواحی با تراکم متوسط)هم تو این دوتا کشور از این حرفا خیلی بیشتره؟؟؟
      بهتره همیشه یکم IQ رو از آکبندی در بیاری و روی اینها کمی تحقیق کنی:
      آمریکایی ها ولخرج ترین و خوشگذرون ترین مردم دنیا هستن و مطمئن باش اگه مردمش میخواستن مثل شما فکر کنن و استدلال کنن هیچ وقت کنجکاوی رو به مریخ نمی فرستادن…
      شما بهتره بری همون پرایدتو سوار شی و کلی هم کیف کنی که داری بنزین مفت می زنی (که هیچ جای دنیا گیر نمیاد) و بهترین ماشینم داری که نمونه اش تو دنیا پیدا نمیشه.به قول یکی از دوستان در همین سایت:این ها رو گفتم اما”بعید میدونم حرفای شما از روی ندونستون باشه”

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. ممد

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    مقالتون خوبه/استفاده از نظرات و پیشنهادات جوانان هم کاملا درسته/ولی اینکه بودجه به ایران خودرو بدن تا خودرو با کیفیت تولید کنن مخالفم/چون یک دزدی همین شرکتهای … خودرو هستن که اون سرش ناپیداست/پولو که بگیرن کیفیت بهتر نمیشه که هیچ/بدترم میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bidel

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      کلی متن نوشتم همش پرید . خلاصش اینکه حمایت از فرغون سازیای داخلی دیگه کافیه . الان دیگه وقت برداشتن تعرفه ها و حمایتای بی حده . کرختی و دلالی و دزدی فعلی فرغون سازیای داخلی که شاهدشیم نتیجهء همین حمایتهاست . اون موقع که تعرفه ها وضع شد برای این بود که فرغون سازی وطنی در سایهء این حمایت بتونه رشد کنه و روزی با خودروسازای خارجی بتونه رقابت کنه . همون زمان هم قرار بر این شد که تعرفه ها به مرور کم و کمتر بشن و نهایتا حذف بشن اما …
      اون لینک قبلی هم که مربوط به سایت وزارت دفاعه منوچهر منطقی (منیوچ!) رو در وزارت دفاع و به عنوان یکی از مدیران اون ارگان نشون میده . این آقا قبل از ایران فرغون (ویران خودرو) هم در وزارت دفاع بود . یعنی این جناب از وزارت دفاع به ایران فرغون مامور شده . تو خود حدیث مفصل خوان از این مجمل …

      پ.ن : یه سرچی توی نت بزنید ببینید فرغون سازای وطنی تا حالا چند بار گفتن دارن ورشکست میشن …

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سعید

        ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (173 ديدگاه)

        گرفتیم چی گفتی بیدل جان. به خاطر همینه که کسی زورش نمیرسه این وضعو درست کنه دیگه..!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      ممد جان
      من نظرم این بود که اول از مدیرای با تجربه و با سواد کمک بگیرن بعد بودجه رو افزایش بدن که این بدجه توسط یک مدیریت صحیح و سالم در راه خودش خرج شه , مثلا در رابطه با طراحی خودرو:
      ما در کشور رشته ی طراحی خودرو و وسایل نقلیه (transportation design) نداریم پس تا بیایم این رشته رو تاسیس کنیمو افراد تحصیل کرده در این رشته رو بکار بگیریم کلی وقت از دست دادیم , پس چه بهتر بیایم یکم پول خرج کنیمو یه طراح با تجربه را استخدام کنیم (مثل کیا)و از نیروهای جوان ایرانی که در رشته های دیگر تعلیم دیده اند در جای مخصوص بخود کمک بگیریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. ممد

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (6 ديدگاه)

    عامل بدبختی و عقب افتادگی ما همین خودروسازان ما هستن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  19. محمد

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (9 ديدگاه)

    با سلام. به نظر بنده ایران نه تنها ظرفیت ساخت بهترین خودرو ها را دارد و چه بسا بهترین طراحان و مهندسان خودرو ساز را در دل این مملکت داراست می تواند در دنیا جزو بهترینهای صنعت خودرو ساز شود .اما تنها مسئله ای که می مونه اینه که نمی خواهند و نمی گزارند و تا این مدیران با این دیدگاه در صنعت خودرو سازی فعالیت می کنند امکان پذیر نیست . باید بزرگان دولت همت کنند و ریشه این بیکفایتی مدیریتی را پیدا و بسوزانند و اگر یکمی رئیس جمهور محترم همت کنند و این کاررو اساسی پیگیری کنند مطمئنم شدنیست. عین همین ورزش در سطح المپیک میمونه مثل کشتی فرنگی که همه دیدن چی شد یه مربی کاربلد و آغازی نو تا پایانی خوش. به شما دولتمردان قول میدیم ازتون همایت کنیم مثل همین سی و خورده ای سال حتی اگه براتون هزینه هاش بالاتر بیفته مطمئا باشید ملت ما از محصولات داخلی بیشتر همایت می کنن تا چینی.از شما حرکت از ما حمایت. بسمه الله.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. وحید

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (23 ديدگاه)

      سلام دوست عزیز
      ما هم منکر هوش واستعداد جوانان ایرانی نیستیم وافسوس هم میخوریم که چرا از انها استفاده نمیشه
      اینکه شما میفرمایید نمیزارن کی نمیزاره؟کی این مدیرای بقول شما بیکفایت رو منصوب میکنه ؟چرا هر سال مدیر کارخانه خودروسازی که باید استراتژی درازمدت داشته باشه روعوض میکنند ویکی دیگه هم که میاد انهم برا خودش یه استراتژی داره (درست یا غلط کاری نداریم)سال بعد عوض میشه؟ شما مثال خوبی زدید(کشتی فرنگی)این مثال نشون میده که باید تو کارت وارد وکار بلد باشی (مثل محمد بنا)همایت بشی .دلسوز باشی به کارت ایمان داشته باشی وپول درجه دوم اهمیت برات باشه.اگه ما درکشتی حرفی برا کفتن داریم برا اینه که تو ایران سابقه داره .علم اش وعمل اش تو ایران هست .افراد طراز اول جهانی تو این رشته داریم.ولی تو خودرو سازی اگه اندازه کره جنوبی یا بیشتر سابقه داریم بیشترش رو که مونتاژکار بودیم حالا هم که اومدیم تولید کننده باشیم میخواهیم تمام راهایی رو که دیگران تجربه کردن ما هم تجربه کنیم تا برسم به انها .من میگم این کار غلطه. شما یه برس کن ببین چنتا مدیر شناخته شده در صنعت خودروی اروپایی دارن تو کمپانی های خودرو سازی کره وژاپن کار میکنن(اگه درست یادم مونده باشه مدیر بخش طراحی هیوندایی مدیر سابق طراحی bmw یا vw هستش)این یعنی اینکه کره ای ها هیچی سرشون نمیشه؟ یا اینکه دیدن بهتر تو این قسمت از ادم کار بلدتر استفاده کنیم تا بتونیم با دیگران رقابت کنیم شماعکس همین دوتا سوناتایی که تو این مقاله زده رو با هم مقایسه کن میبینی که تغییر مدیریت چقدر تاثییر داشته ما هم اگه حرفی میزنیم از رو دلسوزی و وطن پرستیه و میگیم ما که از دیگران کم نداریم چرا باید باسوءمیریت وضعیت خودرو سازی ما اینجوری باشه.اگه یه مدیر خوب باشه رو مجموعه زیردستش تاثیر گذاره. شاید مدیریت خوب تنها علاج مشکل نباشه وحمایت مسولین وایجاد بازار رقابتی و پیگیری رعایت استاندارد ها وکنترل کیفی بطور واقعی نه بصورت فعلی و… هم موثر باشه ولی اگه کارخونه مدیر مدبر داشته باشه شاید نقش اونهای دیگر کم رنگتر بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  20. farid

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (8 ديدگاه)

    اخه کی به حرف ما گوش میده ؟
    ما اگه هزارتا دیگه مثل این مقاله ها بنوسیم باز هم کسی توجه نمیکنه .
    ما اردیبهشت یه 207 ثبت نام کردیم . بعد از 3 ماه به ما گفتن بیاین پولتون رو پس بگیرین, ولی ما پس نگرفتیم و 60 تومن جور کردیم که یه ماشین دیگه بخریم اول قرار شد ویتارا بخریم که حدود 60 تومن بود بعد از دو هفته که تو نمایندگی یه صفر پیدا کردیم گفتن 70 تومن . بعد از اون قرار شد mg 6 بخریم که اونم شده بود 68 تومن .!!!!!!
    حالا ما موندیم و 60 تومن پول که 4 سال پیش میشد باهاش یه bmw 550 بخریم ولی الان فقط میتونیم باش 6 تا پراید بخریم و هر روز با یکیش بریم بیرون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. sunmartin

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    بعضی از کامنت ها درد آور ولی پر معنی هستند تنها سایتی هست “پدال” که آزادانه میشه در مورد یکی از بزرگترین مشکلات بحث کرد،با تشکر از این سایت و گردانندگان آن

    دوستان تنها نقطه روشن که به اون میتونم دل خوش کنم اینه که دیگه اکثر کاربران اصل موضوع رو متوجه شدن که قضیه خودرو و تعرفه 110 درصدی و آهن پاره ها و سازمان حمایت و کمسیون اقتصادی و دبیر قطعه سازان و… چیه و کی به کیه و (همه با هم دور یه سفره جمعند)

    شمع و گل و پروانه و بلبل همه جمعند …ای عجب!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. Matin

    ۹ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (208 ديدگاه)

    ماشینو روشن کردم راه افتادم میگه درب خودرو باز است میگم توام که فقط همینو بلدی میگه پـَـَـ نــه پـَـَــــ میخوای بیام واست ببندمش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. sooroosh

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    یه راه که از همه اسون تره !!!

    بعد اینکه درستو توی دانشگاه دولتی به خرج دولت خوندی پا میشی‌ میری یه سفارت ویزای تحصیلی‌ میگیری تا دولت بسوزه بعدشم به غریبه‌ها خدمت میکنی‌ گور بابأی …!

    اونجا ماشینم ارزون تره و انقد آرزو نمیکنی‌ که ماشین بهتر بسازنو تعرفرو بردارن!

    ایران تا ۱۰۰۰ ساله دیگه همین سمندو تولید می‌کنه دلتو صابون نزن!

    :دی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Bidel

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (9 ديدگاه)

      اون پولی که میخوای هاپولی کنی پول دولت نیست ؛ پول ملته که دست دولته . احتمالا جناب خاوری الگوی شما نبوده ؟ با استدلال تو پول بانک ملی هم پول دولته و خاوری خیلی مرد بوده …
      عجب …

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. فرید ملک

      ۱۲ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (77 ديدگاه)

      آقا سروش
      جالب اینجاست که منم که نویسنده ی این مطلبم به همین راه رسیدم , بهتره بگم همین راه مونده برام
      ولی از طرفی میخوام یجوری از یه راهی یه کمکی کنم!تا کشورم پیشرفت کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. آرش

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (38 ديدگاه)

    آب در هاون کوبیدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. شهروند

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من نمی دونم این قانون ها از کجا میاد؟
    از مجلس خودمان و نمایندگانی که خودمان انتخابشان کردیم؟!
    خوب اگر اینطور هست پس چرا نماینده از خواسته ما و کسانی که به ایشان رای داده اند حمایت نمی کنند؟
    خوب هر هم وطن برود پیش نماینده انتخابی خودشان و ازش بخواهد قانون را عوض کنند به همین راحتی؟!
    بابا چرا مردم وظیفه نمایندگان را به یادشان نمی اندازید؟!
    مثلا آنها آنجا رفته اند با حقوق بالا تا از حق شما دفاع کنند؟!
    مگر اینکه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. علی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (2 ديدگاه)

    من نمی دونم این قانون ها از کجا میاد؟
    از مجلس خودمان و نمایندگانی که خودمان انتخابشان کردیم؟!
    خوب اگر اینطور هست پس چرا نماینده از خواسته ما و کسانی که به ایشان رای داده اند حمایت نمی کنند؟
    خوب هر هم وطن برود پیش نماینده انتخابی خودشان و ازش بخواهد قانون را عوض کنند به همین راحتی؟!
    بابا چرا مردم وظیفه نمایندگان را به یادشان نمی اندازید؟!
    مثلا آنها آنجا رفته اند با حقوق بالا تا از حق شما دفاع کنند؟!
    مگر اینکه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  27. ali

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (26 ديدگاه)

    درود بر شما هم وطنان عزیز
    از کارشناسان محترم سایت پدال خواستارم مقاله های جهت آشنایی با قوانین و آموزش نحوه واردات شخصی خودرو بگذارند
    همین الان حداقل براساس برند موجود کم کم 20 – 30 میلیون برای هر دستگاه سود دارد
    الان واردات برای اشخاص حقیقی آزاد شده است کمی دوندگی دارد ولی واقعا ارزش دارد و می ارزد
    بطور مثال : الان تویوتا یاریس 2012 دبی و عمان 19 تا هست با تعرفه 110 درصدی باز هم میشه 40 ولی قیمت بازار حدود 52-53 هست
    یعنی اگر سالی یکی هم بیاوری اندازه دو تا کارمند بدبخت که در طول یک سال کار میکند از ساعت 7.5 صبح تا 16 و ماهیانه 750 در می آورند و در آخر همه را ذخیره بکنند و هیچ نخورد سودش بیشتر هست
    با آرزوی موفقیت و سربلندی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. yavar

      ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
      سوابق: (1 ديدگاه)

      اینم یه نوع دلالی خودرو خارجی هست پس منظورتون اینکه پدال آموزش دلالی بزاره توسایت؟؟!!…

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علی بابا

        ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیز شما کج متوجه شدی
        دلالی زمانی پا میگیره که کسی از نحوه انجامش و مراحلش آگاه نباشد.( بقولی از بی خبری دیگران سوء استفاده شده است)
        به زبان ساده همان عرضه و تقاضاست، زمانی که بتوان اطلاع رسانی کرد دیگه این اتفاقها نمی افتد
        اگر حدود 50% مردم بتواند برای خودش ماشین وارد بکند با دادن حداقل هزینه ، دیگه لازم نیست به جزء تعرفه 110 درصدی به دلال هم سود فراوان بدهند.
        نمیدونم فهمیدید موضوع را …
        شما راههای بهتری برای خارج کردن دست دلال ها سراغ دارید رو کنید تا ما هم استفاده کنیم
        یک بررسی ساده از قیمت فروش انواع تویوتا در دبی از سایت
        تویوتا کرولا 24م فروش در ایران 79-81 آخه چرا؟؟؟
        من آنچه شرط بلاغ است با تو گفتم/ تو خواه از سخنم پندگیر و خواه ملال

        موافقم 0
        مخالفم 0
  28. sunmartin

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    “بیدل” خان میدونم چی میگی خیلی اوضاع خرابتر از اون چیزیه که من وشما فکر میکنیم(مرتضی…مرتضی)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. reza

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (7 ديدگاه)

    یه قاعده کلی هست که میگه: استفاده از هر چیزی که به سلامتی شما ضرر برسونه حرام است حرام .
    این حرف هم شرعی هم عقلی درسته . اگر یه زمانی تو این مملکت فتوا میدادن که استعمال تنباکو به هر شکل در حکم محاربه با امام زمان است . امروز باید گفته بشه استفاده از پراید با هرقیافه ای حرام است .
    این درآمد ها همه چیز هست جز حلال
    یه دوستی حرفی قشنگی می زد میگفت : مال حرام
    پوست کلفت میسازه.
    این حرف شده حکایت خودروسازان ما ؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. علی

    ۱۰ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ریس ایران خودرو و سایپا براشون مهم نیست در سال چند نفر با خودروای که می سازند میمیرند فقط براشون پول و سود مهمه نه مردم

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا