متفرقه

سیستم صوتی بدون بلندگوی کانتیننتال با کیفیت خیره‌کننده

خودرویی را بدون بلندگوها اما با کیفیت صدای مثال‌زدنی تصور کنید. غول لاستیک‌سازی و کمپانی تکنولوژیک کانتیننتال آلمان چنین ایده‌ای را به ثمر نشانده است.


اما سیستم صوتی خودرویی که بدون بلندگو، بدون توئیتر و ساب ووفر باشد چگونه کار خواهد کرد؟ سیستم صوتی گران و خاص با ۱۳ بلندگو را فراموش کنید. خود خودرو یک بلندگو است!

با استفاده از همان اصول دینامیک صدای بکار رفته در آلات موسیقی کلاسیک نظیر ویولن، کانتیننتال سطوح داخل خودرو را به یک بلندگوی بزرگ بدل کرده که کیفیت صدایی در حد بسیار عالی ارائه می‌کند.

چگونگی کارکرد این سیستم بسیار ساده است. امواج صدا منبع صوتی توسط فعال‌کننده‌های جمع‌وجوری تولید شده که شبیه طرز کار بلندگوهای مرسوم است. در یک بلندگوی سنتی، این مبدل‌ها از یک آهن‌ربا و سیم‌پیچ تشکیل شده و میکرو لرزش‌ها را به غشایی می‌فرستد که پس از آن نوسان کرده و این لرزش‌ها به خودرو منتقل می‌شوند.

همه ما این غشا را در زمان باز کردن پوشش‌های بلندگوهای سنتی می‌بینیم. حالا تصور کنید کل خودرو همان غشای نوسانی باشد. این دقیقاً همان کاری است که کانتیننتال با قرار دادن فعال‌کننده‌ها در سطوح موجود خودرو انجام داده و بدین ترتیب به عنوان غشای نوسانی عمل کند.

یکی از مدیران کانتیننتال در این باره گفته است:

زمانی که شما تمامی سطوح موردنیاز برای انجام این کار در خودرو را دارید نیازی به یکپارچه کردن بلندگوها با غشاهای نوسان دار وجود ندارد.

کانتیننتال در فاز تحقیق و توسعه فهمید که مناطق معینی از خودرو فرکانس‌های مخصوص موردنیاز برای تولید صدای محیطی را دارند.

مدیر کانتیننتال ادامه می‌دهد:

ستون A برای فرکانس‌های بالا مناسب است درحالی‌که پانل درب‌ها برای مثال نسبت‌های مناسبی برای تولید فرکانس‌های مدیوم دارند. ما در تکنولوژی مشابه با بلندگوها از قطعات بزرگی چون پوشش سقف برای تولید فرکانس‌های پایین استفاده کرده‌ایم.

کانتیننتال این سیستم را در حضور رسانه‌ها امتحان کرده و نتیجه نهایی فوق‌العاده بوده است. این سیستم در یک خودروی مرسدس بکار رفته و همچنین یک سیستم صوتی آپشنال برمستر نیز برای مقایسه حضور داشته است. خودروی یاد شده دارای فعال‌کننده‌هایی در داخل ستون‌های A، سقف، بخش پشت صندلی‌های جلو و بخش بالایی فریم شیشه جلو بوده است. کیفیت موسیقی‌های پخش شده واقعاً فوق‌العاده بوده‌اند.


البته سیستم صوتی برمستر نیز عالی است. ما اغلب این سیستم صوتی را در میان بهترین‌های بازار در نظر می‌گیریم. البته سیستم صوتی بدون بلندگوی کانتیننتال در سطحی دیگر قرار دارد.

اما جدا از موارد یاد شده، مزیت‌های استفاده از این سیستم چیست؟ به‌طور خلاصه باید گفت صرفه‌جویی وزن.

ازآنجایی‌که روز به روز قوانین آلایندگی سخت‌گیرانه‌تری وضع می‌شوند کاهش وزن یکی از کلیدی‌ترین موضوعات صنعت خودرو بوده و خواهد بود.

یک سیستم صوتی مرغوب برای عملکرد عالی به حداکثر ۲۰ بلندگو نیاز دارد. این موضوع به افزایش وزن خودرو منجر می‌شود و سیستم‌های مرسوم تا ۱۵ کیلوگرم وزن دارند. همچنین سیستم‌های مرغوب یاد شده از جعبه‌ای استفاده می‌کنند که بین ۱۰ تا ۳۰ لیتر حجم از صندوق را می‌گیرد.

سیستم بدون بلندگوی کانتیننتال تنها ۱ کیلوگرم وزن داشته و از جعبه‌ای ۱ لیتری استفاده می‌کند.


کانتیننتال تأیید کرده این سیستم آماده ورود به خط تولید است. معرفی عمومی این سیستم در ماه سپتامبر و در نمایشگاه فرانکفورت خواهد بود. بازهم می‌گوییم کیفیت صدای این سیستم فوق‌العاده است!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    یا حضرت دورمیفاسللاسیدو!
    نمایشگاه فرانکفورت امسال چه شود ? معرفی انقـلابی‌ترین خودرو: هایپرکار مرسدس با موتور فرمول ۱
    معرفی انقـلابی‌ترین سیستم صوتی: شاهکار کانتیننتال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. سامان اذری

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3197 ديدگاه)

    ???
    ما هم اینجا دغدغه مون پیدا کردن پایونیر 6975 اصل هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3686 ديدگاه)

    جون میده برای آهنگای شوفری. عباس قادری و جواد یساری و … :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. جنوب

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (315 ديدگاه)

    اونوقت من با سیستم اینفینیتی فک میکنم سیستم عالی دارم . خخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر محمدپور

    ۲۹ دی ۱۴۰۰
    سوابق: (2 ديدگاه)

    باکیفیت ترین سیستم صوتی های اتومبیل دنیا به ترتیب عبارتند از:: sonus faber که فقط روی پاگانی هوآیرا نصبه و 1200 وات rms قدرت داره، بعدی NAIM هستکه قفط روی بنتلی کانتیننتال نصبه و 2200 وات قدرت خروجیه واقعی اش هست،بعدی bowers & wilkins انگلیسی هستکه روی ب ام و سری هفت بتازگی نصبه و 1450 وات هم قدرت خروجیه واقعی اش هست، بعدی Burmester آلمانی هست که فقط روی مرسدس بنز بتازگی نصب میشه و پورشه، بعدی Bespoke audio انگلیسی هستکه روی رولزرویس فانتوم و دراپ هد و گوست نصبه، بعدی bang& olufsen دانمارکی هستکه روی آئودی نصبه و آستون مارتین و قبلاً رو ب ام و و مرسدس بنز هم نصب میشد،بعدی REVEL آمریکایی هست که فقط روی لینکلن کانتیننتال نصبه و 28 عدد بلندگو داره، بعدی harman/kardon آمریکایی هستکه پیشکسوت همه سیستم صوتی های دنیاست، بعدی Meridian انگلیسی هستکه روی رنجروور و مکلارن نصبه، بعدی Lexicon آمریکایی هست که قبلاً رو رولزرویس فانتوم نصب میشد، بعدی Bose آمریکایی هست، بعدی Focal فرانسوی هست، بعدی Mark/Levinson آمریکایی هست، بعدی Dynaudio آلمانی هست که رو محصولات فولکس واگن نصبه، بعدی هم Alpin/// هست

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا