متفرقه

نقش سیستم هشدار خروج از خط در پیشگیری از تصادفات

سیستم‌های دوستانه و یا عصبی‌کننده هشدار خروج خودرو از خط این پتانسیل را دارند که از حدود ۸۵ هزار تصادف در سال پیشگیری کنند. این را مطالعه‌ی جدید موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها IIHS می‌گوید.


با استفاده از گزارش‌های تصادفات پلیس، محققان دریافتند سیستم‌های هشدار خروج خودرو از خط باعث کاهش ۱۱ درصدی هر نوعی از تصادف شده و موجب کاهش جراحت‌های بالقوه به میزان ۲۱ درصد می‌شوند. همچنین گفته شده این سیستم‌ها باعث کاهش ۸۶ درصدی نرخ مرگ‌ومیر در مقایسه با خودروهایی می‌شوند که فاقد چنین تکنولوژی‌ای هستند.


دیگر تجهیزات ایمنی نظیر سیستم‌های تشخیص نقاط کور نیز باعث افزایش ایمنی می‌شوند و میزان تصادفات و جراحات ناشی از تغییر خط رانندگی را به ترتیب ۱۴ و ۲۳ درصد کاهش می‌دهد.


علیرغم وجود چنین مزیت‌هایی، انتظار نداریم حق بیمه خودروهای مجهز به چنین تجهیزات کاهش یابد. IIHS می‌گوید این امر به خاطر سختی تشخیص تصادفاتی است که تحت تأثیر سیستم‌های خروج خودرو از خط به وقوع پیوسته‌اند.


نیازی به گفتن نیست که این سیستم‌ها می‌توانند عصبانی کننده باشند. IIHS در مطالعه‌ای مرتبط فهمید سیستم‌های پایش نقاط کور و هشدار خروج خودرو از خط نیمی از زمان خاموش هستند زیرا رانندگان آن‌ها را عصبی‌کننده می‌دانند. در مطالعه صورت گرفته بر روی ۹۸۳ خودرو از ۹ برند مختلف که برای سرویس راهی نمایندگی شده بودند فهمیده شد تنها ۵۱ درصد رانندگان این سیستم‌ها را روشن نگه داشته‌اند.

جالب اینکه سیستم‌های دارای هشدار صوتی در مقایسه با سیستم‌هایی که هشدارهای دیگری از قبیل لرزش صندلی دارند بیشتر خاموش می‌شوند.


IIHS می‌گوید خاموش کردن بسیاری از این سیستم‌ها آسان است. برندهای ایمنی چون ولوو تلاش دارند با پنهان کردن تنظیمات چنین سیستم‌هایی در چندین منو راننده را به استفاده از آن‌ها ترغیب کنند. بنا به گفته IIHS استفاده از چنین سیستم‌هایی در محصولات ولوو بسیار بیشتر (۸۶ درصد) است.

در پایان این سؤال پیش می‌آید که اگر قرار است راننده‌ای از چنین سیستم‌هایی استفاده نکند پس چرا حاضر به پرداخت مبلغ اضافه برای نصب آن‌ها روی خودرو می‌شود؟!

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    *** که از صدقه‌سریشون نه یه جاده استاندارد داریم، نه یه خودرو با سیستم‌های ایمنی روز دنیا 👎 دلمون به چی خوشه؟ هیچی اونی نیست که باید باشه، بخاریم ازمون بلند نمیشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. MOBIN POURMAND

      ۴ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (78 ديدگاه)

      دلمون ب دنا ک اولین سانروف رو تو فرغونای ایرانی داره خوشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. کارل شلبی

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (300 ديدگاه)

    تو عکس دوم کیا سورنتو رو که میبینم اعصابم میریزه بهم خدایا چرا باید حسرت یه خودروی به روز رو داشته باشیم تا کهههههههی.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. کوروش

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    یک چیز این سیستم رو اعصاب هست اونم در محل های شلوغ مثل سمت بازار مثلا که بخاطر موتور سیکلت های زیاد کلا در حال بوق زدن هستش ولی در کل قبول دارم فوقالعاده کاربردی ببنید بعضی مواقع موقع خستگی یا بی حوصله گی درحال رانندگی هستید مواقعی پیش میاد اصلا با وجود نگاه کردن به ایینه حواستان به ماشینی که چسبیده به شما حرکت می کند نیستید این سیستم این مواقع بسیار با بوق زدن به موقع کمکتان می کند

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۴ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    نگین خودرو این اپشن به اضافه سیستم ترمز اضطراری از روی تالیسمان جدید برداشته میدونین چرا چون نماینده شرکت گفته جاده های ما خط کشی درست ندارن و این باعث خطای سیستم میشده در مورد ترمز اضطراری گفته به خاطر غیر استادارد بودن جاده بعضا خودروهای برندهای دیگه که این سیستم داشتن خودرو ترمز فعال کرده و باعث برخورد خودرو پشت سری شده من کاملا به این شرکت حق میدم جاده اسفالت نیست مسیر مسابقات داکار هستش

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کوروش

      ۴ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1125 ديدگاه)

      نه مجهز هست

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا