متفرقه

نگاهی اجمالی به شورولت کروز 2016

آیا کروز، کاماروی کلاس کامپکت ها است؟
سال گذشته شورولت ۹۰ کیلوگرم از وزن کامارو کم کرد،۲۸ درصد مستحکم‌ترش کرد، پیشرانه‌ی پایه‌ی سبک‌وزن ۴ سیلندر و توربو را در قلب آن قرار داد، هندلینگ کامارو را ارتقا داد، ظاهر جدیدی را به آن بخشید و بله! کامارو خودروی سال شد! همین موارد کم‌وبیش درباره‌ی کروز ۲۰۱۶ جدید نیز اتفاق افتاده است: وزن خودرو ۱۱۳ کیلوگرم کم شده است، بدنه‌ی خودرو هم با فولاد و مواد مخصوص تقویت‌شده و باعث استحکام ۲۷ درصدی بیشتر نسبت به قبل شده است. پیشرانه‌ی تزریق مستقیم، توربوشارژدار و ۱.۴ لیتری و ۴ سیلندر جدید با تکنولوژی استارت-استاپ نیروبخش همه‌ی کروزها خواهد بود (سال بعد گزینه‌ی دیزلی نیز در دسترس خواهد بود). شاسی خودرو هم ارتقا یافته و فنرهای ارتجاعی داخلی جدیدی به‌کاررفته است. در رابطه با ظاهر خودرو نیز باید گفت که به‌روز و مدرن بوده و از المان‌های مخصوص شورولت نظیر خط سقف کوپه مانند و جلوپنجره‌ی دوتایی خاص شورولت سود می‌برد.

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
شورولت تعداد محدودی از ما را برای گذراندن چند ساعت با این خودرو و ارزیابی آن در پیست میشیگان دعوت نموده است. هر چهار تریم خودرو در این ارزیابی حاضر بودند. کمپانی حتی برای مقایسه مدل‌های اصلی فوکوس، کرولا، الانترا و سیویک را حاضر کرده بود.

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
پیشرانه‌ی جدید کروز ۱۵۳ اسب بخار قدرت و ۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و صدا و احساس آن قوی‌تر از دو پیشرانه‌ی قبلی احساس می‌شود. شورولت شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت ۷.۷ ثانیه‌ای را برای این نسخه تخمین زده است. اگر این تخمین درست باشد (و تخمین‌های کارخانه عموماً محافظه‌کارانه بوده است) کروز با اختلافی اندک جلوتر از سیویک دو لیتری با گیربکس دستی قرار می‌گیرد و تنها نصف ثانیه کندتر از سیویک تورینگ با پیشرانه‌ی توربوی ۱.۵ لیتری و ۱۷۴ اسبی با گیربکس CVT خواهد بود. فوکوس سدان با پیشرانه‌ی دو لیتری کمی سریع‌تر بوده و مدل میانه‌ی جتا با پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری توربو شتاب ۷.۳ ثانیه‌ای دارد. انتظار نداشته باشید که پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری دیزلی که سال آینده بر روی کروز قرار خواهد گرفت سریع‌تر باشد. (در اوپل این پیشرانه ۱۳۴ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور دارد.)

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
شتاب‌گیری با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک نرم و راحت بوده اما تنها گله‌ی بزرگ ما از کروز جدید شیفتر گیربکس دستی است. بالای دسته‌دنده بزرگ‌تر از حالت معمول بوده و احساس سنگینی دارد و برای معکوس دادن احساس به کشیدن کم دکمه‌ی زیر شیفتر است که عتیقه محسوب می‌شود. همچنین مسیر تعویض دنده‌ها کمی طولانی بوده و عمل تعویض دنده احساس خیلی سبکی دارد. به نظر می‌رسد که مهندسان خیلی انتظار زیادی از مصرف‌کنندگان نداشته‌اند و توجه زیادی به جزئیات نشان نداده‌اند. تنها شکایت عمده‌ی دیگر به محل پدال ترمز مربوط می‌شود که احساس می‌شود در ارتفاع بسیار بالاتری قرار دارد.
اولین تجربه‌ی سواری من به تریم LT با گیربکس اتوماتیک مربوط می‌شود که در آن لاستیک‌های گودیر ۲۰۵ با رینگ‌های ۱۶ اینچی مشاهده می‌شود. خودرو ساکت بوده و فاصله‌ی زیادی با دیگر رقبا دارد. تجربه‌ی سواری خودرو بسیار خوب است و چسبندگی جانبی معقولی را با این لاستیک‌ها شاهد هستیم. احساس سواری و هندلینگ در مدل RS با گیربکس دستی نیز یکسان است. البته در این مدل از لاستیک‌های هانکوک GTs با همان اندازه استفاده‌شده است.

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
به‌منظور مقایسه، من فوکوس SE 2 لیتری با لاستیک‌های ۲۱۵/۵۵R16 را نیز راندم. نمای داخلی تماماً مشکی ارزان‌تر به نظر می‌آید و صدای زیادتری در داخل کابین شنیده می‌شود اما شاسی این خودرو در مباحثی همچون سواری و هندلینگ عملکرد یکسانی را نشان می‌دهد، البته احساس مربوط به جاده اندکی از طریق ستون فرمان به راننده منتقل می‌شود. تجربه‌ی رانندگی دیگر به تویوتا کرولا LE با لاستیک‌های میشلین هم‌اندازه با کروز LT مربوط می‌شود. نمای داخلی کرولا کهنه به نظر می‌رسد و پیشرانه‌ی ناتوان آن هنگامی‌که تحت‌فشار باشد واقعاً ناله می‌کند. ساختار بدنه نیز به نظر تنومندی کمتری دارد و در هنگام حرکت در مسیرهای ناهموار تکان‌های سر زیادی ایجاد می‌شود (فنرهای ارتجاعی کروز را به یاد بیاورید که اجازه می‌دهد تا رول بارها سفتی کمتری داشته باشند).

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
تجربه‌ی دیگری که در این تست به دست آوردم به رانندگی با نسخه‌ی ممتاز این خودرو برمی‌گردد. این نسخه از بوش‌های ارتقا یافته در عقب بهره گرفته و لاستیک‌های فایرستون فایرهاوک ۲۲۵/۴۵R17 را استفاده می‌کند. چسبندگی جانبی خودرو توسط لاستیک‌ها افزایش‌یافته و دقت عبور از پیچ‌ها نیز بهتر شده است. کیفیت سواری و صدای راه‌یافته به کابین به خاطر استفاده از لاستیک‌هایی با دیواره‌ی کوتاه کمی پسرفت داشته است.

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
نقطه‌ی اوج کروز مدل ممتاز RS است. با پرداخت ۹۹۵ دلار جلوپنجره‌ی مشکی، اسپویلر جذاب، نمای جلو و عقب چشمگیرتر و رکاب‌های جانبی اسپورت را به دست می‌آورید. علاوه بر همه‌ی این‌ها لاستیک‌های میشلین ۲۲۵ با رینگ‌های ۱۸ اینچی منحصربه‌فرد نیز در این نسخه دیده می‌شوند. این مدل پیچ‌ها را خیلی بهتر طی می‌کند اما برای تعیین مقدار چسبندگی جانبی به انجام تست‌هایی در پیست نیاز است.
رقیب نهایی سیویک EX با لاستیک‌های فایرستون FT140s و رینگ‌های ۱۶ اینچی بود. پیشرانه‌ی ۲ لیتری سیویک با ۱۵۸ اسب بخار قدرت و ۱۸۷ نیوتن‌متر گشتاور به گیربکسی CVT کوپل شده و صدا و احساس آن همانند شتاب گیری سریع‌تر (قطعاً پر سر و صداتر) از کروز است.

2016 Chevrolet Cruze
۲۰۱۶ Chevrolet Cruze
گفتنی‌ها درباره‌ی کروز زیاد است اما با چند دور رانندگی در پیست نمی‌توان اظهارنظر کاملی دراین‌باره داشت. این خودرو ساخته‌شده تا کاماروی کلاس کامپکت باشد. ما زمان بیشتری را نیاز داریم تا تصمیم‌گیری کنیم که آیا کروز سیویکِ این کلاس است یا خیر.

مشخصات شورولت کروز ۲۰۱۶
قیمت پایه: ۱۶۶۲۰-۲۳۹۹۵ دلار
مشخصات کلی خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو،۵ سرنشینه،۴ درب سدان
پیشرانه: ۱.۴ لیتری/۱۵۳ اسب بخار قدرت/۲۴۰ نیوتن‌متر گشتاور/۴ سیلندر توربوشارژدار
گیربکس: ۶ سرعته دستی،۶ سرعته اتوماتیک
شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت: ۷.۷ ثانیه (تخمین زده‌شده)
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۷.۹/۵.۷/۷ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: motortrend

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. بهنام طیبی

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4433 ديدگاه)

    23995 دلار میشه 81583000 تومان
    مصرف سوختش هم خوبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سامان اذری

      ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (3197 ديدگاه)

      چرا مصفر سوخت ترکیبی از مصرف سوخت شهریش بیشتره؟؟
      تا اونجایی که من میدونم مصرف سوخت ترکیبی باس مابین شهری و جاده ای باشه
      شهر 7 تا
      جاده 5.7
      میانگین چرا 7.9 ؟؟؟؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. بهنام طیبی

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (4433 ديدگاه)

        یعنی زیاد یا اشتباه نوشته نویسنده؟؟؟؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. sajjad

          ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (119 ديدگاه)

          اعدادش از چپ به راستن

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. سیاوش

        ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (12 ديدگاه)

        نه داداش منظورش اینه که 7.9میزان مصرف درون شهریه و 5.7 بیرون شهر و 7 ترکیبی آن است.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. فرهاد

      ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      چرا نمیگی 16620 دلار میشه 5650800 تومان

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. علي

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (969 ديدگاه)

    ماشین ارزشمندیه نسبت به قیمتش . به نظر من فقط یکمی براق بودن بعضی قطعات تو داشبوردش یکم نامعقول و تو ذوق میزنه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. احمد باقری

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    خیلی ماشین باحالیه، مصرفش که خیلی خوبه. نمای خوبی هم داره.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احسان(احسان سابق)

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    داره بهم میگه بیا برونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. امیر

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (392 ديدگاه)

    چقد سواریای شورولت زیبا وتهاجمی وعضلانی شدن از کمرو کوروت ایمپالا مالیبو حالاهم کروز داخلشونم زیباست دم شورولت گرم واقعا طراحی ماشینای آمریکایی بعد از ورشکستگی از نظر مصرف سوخت زیبایی ظاهری تکنولوژی واقعا پیشرفت کردن بعد از رخوتی 20 ساله

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. حمید

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    و باز هم باید یه تشکر ویژه از ایران خودرو و سایپا کرد و گفت : خخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. sunmartin

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1915 ديدگاه)

    با دیدن شورولت کروز ناخوداگاه بیاد کیا سراتو افتادم چقدر شباهت زیاد بخصوص هدلایت ها کاپوت و خطوط برجسته و حتی نمای جانبی و عقب

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. kevin7360

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (74 ديدگاه)

    یادتون نره تا دو هفته پیش قرارا بود اینا بیاد ایران اما ***جلوی نفوذ استکبار گرفته شد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. رامتین

    ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (3020 ديدگاه)

    در مایه های آلنترا است اما بنظرم در نمای جلو زیباتره.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا