متفرقه

عملکرد چراغ جلوی کراس‌اورهای کوچک در تست جدید IIHS

تست‌های جدید چراغ‌های جلوی خودروها در مؤسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌های امریکا (IIHS) نشان می‌دهد که کراس‌اورهای ساب‌کامپکت یا کامپکت وضعیت مناسبی در این زمینه ندارند. در واقع، هیچکدام از این خودروها نتوانسته نمره «خوب» در این بررسی بگیرد و تنها ۴ مدل از آنها نمره «قابل‌قبول» را دریافت کرده‌اند. اوایل سال جاری میلادی نیز، وقتی IIHS چراغ‌های جلوی خودورهای متوسط را بررسی کرد، تنها تویوتا پریوس V توانست به نمره «خوب»، یعنی بالاترین امتیاز برسد.

2016-Mazda-CX-5-headlight-02
مطابق گزارش IIHS،  نوع چراغ‌های جلو همیشه بهترین روشنایی را تضمین نمی‌کند. متیو برامبیلو (Matthew Brumbelow) مهندس ارشد تحقیقات در IIHS می‌گوید:

تولید کنندگان توجه کافی به عملکرد جاده‌ای این تجهیزاتِ ابتدایی نشان نمی‌دهند.

«برامبیلو» اعتقاد دارد که حالا خودروسازان یک هدف دارند و به زودی خواهند توانست به استانداردهای موجود در این زمینه برسند. برای سال ۲۰۱۷، وسایل نقلیه نیاز به دریافت نمره «خوب» یا «قابل‌قبول»  در تست ایمنی چراغ‌های جلو هستند تا واجد شرایط دریافت بالاترین رتبه ایمنی Top Safety Pick+ باشند.

در جمع حال حاضر کراس‌اورهای ساب‌کامپکت و کامپکت که تست IIHS را پشت‌سر گذاشته‌اند، این مزدا CX-3 در تریم «گرند تورینگ» با چراغ‌های جلوی انطباقی کاملاً LED و دستیار نوربالا بوده که بهترین عملکرد را در این زمینه ثبت کرده است. با این حال، IIHS در مورد این مدل نیز گفته است که در پیچ‌های نرم و چپگرد جاده، چراغ‌ها نمی‌توانند روشنایی مناسبی فراهم کنند. هیوندای توسان، هوندا CR-V و نسخه بازنگری‌شده فورد اسکیپ ۲۰۱۷، از دیگر مدل‌هایی بوده‌اند که نمره «قابل‌قبول» دریافت کرده اند. این در حالی است که بدترین عملکرد مربوط به چراغ‌های هوندا HR-V بوده است و این خودرو در هر دو حالت نور بالا و نور پایین، و در خط مستقیم و پیچ‌ها، روشنایی‌ مناسبی ندارد. خودروهایی که در آنها، چند نوع چراغ‌ جلو ارائه می‌شود، امتیازهای متفاوتی دریافت کرده‌اند. بر این اساس، هیوندای توسان در تریم «لیمیتد» بدون آپشن چراغ‌های انطباقی HID در جلو،  نمره «قابل‌قبول» را ثبت کرده و به سایر تریم‌های این سری کراس‌اور، نمره «ضعیف» تعلّق گرفته است.

2016 Hyundai Tucson
۲۰۱۶ Hyundai Tucson
«درخشندگی بیش از حد» از دلایل اصلی رد شدن ۳ مدل از ۱۷ مدل کراس‌اور تست‌شده توسط IIHS بوده است. مطابق گفته «برامبیلو»، مسئله درخشندگی یکی از نتایج طراحی نامناسب چراغ‌های جلو است. وی اعتقاد دارد که چراغ‌های جلوی کراس‌اورها و شاسی‌بلندها می‌بایست زاویه بیشتری نسبت به سایر خودروها نسبت به سطح زمین داشته باشند. جهت چراغ‌های بسیاری از کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای تست‌شده، به سمت ارتفاع بالاتر بوده است.

2016 Honda CR-V
۲۰۱۶ Honda CR-V
تست عملکرد چراغ‌های جلو در هنگام شب در پیست مرکز تحقیقات وسایل نقلیه IIHS انجام شده است؛ جایی از برخی ابزارهای خاص برای اندازه‌گیری فاصله انتشار نور در هنگام حرکت خودروها استفاده شده است. به این منظور، ۵ حالت مختلف بررسی شده است: حرکت در مسیر مستقیم، یک پیچ تُند چپگرد، پیچ تند راستگرد، پیچ نرم چپگرد و پیچ نرم راستگرد. میزان درخشندگی در هر کدام از ۵ سناریو ارزیابی و اندازه‌گیری می‌شود و در حالتی که چراغ‌های جلو، درخشندگی بیش از حدّی را تولید کنند، خودروی مذکور نمی‌توانند امتیازی بالاتر «مرزی» به‌دست آورد. از طرف دیگر، خودروهایی که دارای سیستم دستیار نور بالا هستند، می‌تواند دارای یک استثنا در این زمینه باشند.

[دانلود ویدئو] در اینجا امتیازات ثبت‌شده توسط مدل‌های کراس‌اور ساب‌کامپکت و کامپکت را در تست ایمنی چراغ‌های جلوی IIHS مشاهده می‌کنید:

قابل‌قبول: فورد اسکیپ ۲۰۱۷، هوندا CR-V، هیوندای توسان و مزدا CX-3.

مرزی: ب‌ام‌و X1، مزدا CX-5، میتسوبیشی اوت‌لندر، تویوتا RAV4 و فولکس‌واگن تیگوان

ضعیف: آئودی Q3، بیوک انکور، شورولت ترکس، فیات ۵۰۰X، هوندا HR-V، جیپ پتریوت، جیپ رنگید، جیپ رنگلر، کیا اسپورتیج ۲۰۱۷، میتسوبیشی اوت‌لندر اسپورت، نیسان روگ و سوبارو فارستر.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. مجید.بهترین یا هیچ...

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    وقتی این همه سازمان که بر کیفیت خودروها نظارت میکنن رو میبینم میفهمم چرا ما هنوز پراید سوار میشیم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. عیسی

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (72 ديدگاه)

    من نمیدونم اگه پژو 405slx شاهکار بچه های ایرانخودرو تو این تست شرکت میکرد تو چه رده ای قرار میگرفت….احتمالن باید یه رده به عنوان “افتضاح غیر قابل قبول” به لیستشون اضافه میکردن..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۲۷ تیر ۱۳۹۵
      سوابق: (189 ديدگاه)

      من اولین بار که چراغ های slx رو دیدم که طراحی جالبی دارن همراه با عدسی که بقیه تولیدات ایرانی نداشتن خوشم اومد ولی وقتی صحبت های دارنده های slx ها رو جویا شدم همه مینالیدن و حتی میگن از glx هم بدتره!
      کسی دلیل اینکه چراغ های slx خوب نیستن رو میدونه؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. حميد

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    کاش یکی هم خودروهای داخلی رو چک میکرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین

    ۲۷ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    بدترین چراغای جلو دنیا تعلق می گیرد به







    پژو 405slx

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. احمد باقری

    ۲۸ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اینا کوچکترین چیزا هم براشون مهمه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا