متفرقه

فراخوانی دوباره ایربگ‌های تاکاتا

تا امروز رسوایی نابخشودنی ایربگ‌های تاکاتا، صدها میلیون خودرو در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده است. بااین‌وجود چه عیبی دارد که ۲.۷ میلیون ایربگ دیگر هم به این آشی که شرکت ژاپنی پخته بیفزاییم؟


سه‌شنبه بود که اداره امنیت ملی بزرگراه‌های ایالات‌متحده از فراخوانی حدود ۲.۷ میلیون بادکننده ایربگ خبر داد. گفته‌شده اگر بادکننده ایربگ‌ها به مدت طولانی در معرض “رطوبت متوسط و دمای بالا و همچنین تغییر دوره‌ای دما قرار بگیرند”، ممکن است در حین تورم تکه‌تکه شوند و این، دلیل فراخوانی دوباره آن‌هاست.


این بمب‌های ساعتی هم‌اکنون در سینه خودروهایی از فورد، نیسان و مزدا جای دارند. هرچند تاکاتا از اینکه کدام مدل‌ها تحت تأثیر این مشکل‌اند، سخنی به میان نیاورده؛ اما به گزارش رویترز، سخن گوی فورد از درگیر بودن حدود ۲.۲ میلیون خودرو در این مشکل خبر داده و هم‌چنین طبق گفته او هنوز هیچ حادثه‌ای در این رابطه به ثبت نرسیده است. نیسان هم ۶۲۷ هزار ورسا را که طی سال‌های ۲۰۰۷ (۱۳۸۵ ه.ش) الی ۲۰۱۲ (۱۳۹۰ ه.ش) میلادی به تولید رسیده‌اند را فراخواهد خواند. مزدا نیز حدود ۶ هزار کامیونت سری B را فراخوانی می‌کند.

Japan Takata Recalls
نخستین فراخوانی که بر طبل این افتضاح کوبید به خاطر بی‌بهره بودن بادکننده ایربگ‌ها از یک عامل کاهش‌دهنده رطوبت (خشک‌کن) بود؛ این اقدام به‌شدت برای تاکاتا هزینه تراشید. هنگامی‌که بادکننده ایربگ در معرض رطوبت قرار می‌گرفت، ممکن بود منفجر شده و به‌جای آن بادکنک سفید که همه از ایربگ‌ها می‌شناسند، ترکش‌ها را روانه کابین خودرو کند.


از ظواهر چنین برمی‌آید که ایراد فعلی نیز، دقیقاً کپی پیست شده قبلی است. ولی برخلاف گذشته، این بار از کلسیم سولفات به‌عنوان خشک‌کن در بادکننده ها استفاده شده اما، از بخت بد ژاپنی‌ها، این ترکیب کاملاً در انجام وظیفه خطیر خود که همانا جذب رطوبت است باز مانده و درنتیجه همان ترکش‌ها منتظر راننده بخت برگشته‌اند. ایراد این قطعه حیاتی، تا به امروز باعث مرگ ۱۷ نفر و آسیب دیدن حدود ۱۸۰ نفر شده است.


بد نیست بدانید که بیش از ۶۵ درصد از ۴۶.۲ میلیون واحد ایربگی که پیش‌ازاین در ایالات‌متحده فراخوانی شده بودند، تعمیر نشده‌اند. از این مشکل که بیش از ۱۷ خودروساز را در بر گرفته، به‌عنوان بزرگترین ایراد ایمنی در صنعت اتومبیل یاد می‌شود. این فراخوانی‌های متعدد، نگرانی‌ها را در رابطه با معیوب بودن تمامی بادکننده‌های تاکاتا که از آمونیوم نیترات استفاده می‌کنند بالا برده؛ اگر تمامی این ایربگ‌ها مشکل‌دار از آب درآیند، باید خودمان را برای فراخوانی‌های بسیار گسترده‌تر از این‌ها آماده کنیم. خردادماه بود که تاکاتا برای حفاظت از ورشکستگی ثبت‌نام کرد.

رویترز/ cnet

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    واقعا شرکت بزرگ دیگه‌ای نیست که بتونه نیاز بازار رو تامین کنه؟ وقتی یه محصول تقریبا انحصاری میشه، دیر یا زود گندش در میاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. محمدرضا

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (89 ديدگاه)

    این هم یه دلیل دیگه برای احمقانه بودنِ تعصب روی برند یا کشور.بعضی از دوستانی که این همه اینجا “کیفیت ژاپنی” میکنن تو کامنتا و از جنسی که از ژاپن بیاد بیرون بت میسازن،حالا تحویل بگیرن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. King Audi R18 e-tron Quattro

    ۲۲ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    .
    تاکاتا کارش تمومه دیگه.
    مرگ ۱۷ نفر و آسیب ۱۸۰ نفر اصلا قابل بخشس نیست.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Roham

      ۲۲ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (728 ديدگاه)

      تاکاتا تازه کارش تموم شده ما با کار تموم شده به دنیا میایم با این صنعت خودرو سازی مون که تاکاتا ها و محصولاتشون واسمون آرزو هستش

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا