متفرقه

قانون جدید NHTSA: هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها باید سر و صدا داشته باشند

هفته  گذشته در بحبوحه نمایشگاه اتومبیل لس‌آنجلس و جنجال‌های پس از اعلام نتایج انتخاب ریاست جمهوری در امریکا، دولت فدرال در یک نشست خبری کم‌سروصدا از اجرای قانونی خبر داد که به معنای پایان دوره‌ای است که در آن خودروهایی مانند تویوتا پریوس می‌توانستند با سکوت، عابران پیاده و رانندگان دیگر را غافلگیر کنند.

2017 Toyota Prius Prime Advanced
۲۰۱۷ Toyota Prius Prime Advanced
در قانون جدیدی که از سال ۲۰۱۹ در امریکا به اجرا درمی‌آید، خودروهای الکتریکی و هیبریدی می‌بایست با تولید صدای مصنوعی، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و اشخاص نابینا را از وجود خود مطلع کنند. این قانون تحت عنوان «ماده ارتقای ایمنی عابر پیاده» در سال ۲۰۱۰ در کنگره به تصویب رسیده و مورد حمایت گروه مهندسی «SAE اینترنشنال» و همچنین گروه‌های مختلف صنعتی و مدافع حقوق نابینایان است. این موضوع اولین بار در سال ۲۰۰۷ مطرح شد؛ یعنی زمانی که نسل دوم تویوتا پریوس موجب شد تا هیبریدی‌ها به جریان اصلی بازار اتومبیل راه پیدا کنند.

سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک در امریکا (NHTSA) پیش‌بینی می‌کند که پس از اجرای قانون در اول سپتامبر ۲۰۱۹، اضافه کردن نویز موجب جلوگیری از صدمه‌دیدن ۲۴۰۰ عابر پیاده در سال خواهد شد. در این زمان، همه مدل‌های جدید هیبریدی و EV باید مجهز به سیستم‌های تولید صدا باشند. همچنین خودروسازان می‌بایست حداقل نیمی از این نوع مدل‌هایشان را تا سپتامبر ۲۰۱۸ به چنین سیستم‌هایی مجهّز کنند. البته تنها وسایل نقلیه با وزن کلی زیر ۱۰ هزار پوند (۴۵۰۰ کیلوگرم) شامل این قانون می‌شوند و موتورسیکلت‌ها، سه‌چرخه‌ها و کامیون‌ها متوسط و سنگین الکتریکی مستثنی هستند.

2017 BMW i3
۲۰۱۷ BMW i3
همچنین NHTSA از خودروسازان خواهد خواست که با نصب اسپیکرهای بیرونی، یک آهنگ ساده در حالت متوقف بودن اتومبیل، حرکت به عقب و یا راننده با سرعت کمتر از ۳۰ کیلومتر بر ساعت پخش کنند. البته NHTSA با به کار بردن واژه «ساده»، از خودروسازان نمی‌خواهد که صدای موتورهای احتراق داخلی را شبیه‌سازی کنند، بلکه آهنگ مورد درخواست،  ۲ یا ۴  نت بین ۳۱۵ و ۵۰۰۰ هرتز است که در فاصله یک‌سوم اکتاو قرار داشته باشند.

2016 Nissan Leaf
به‌علاوه، میزان بلندی صدا باید متناسب با هر ۱۰ کیلومتر بر ساعت افزایش سرعت، به میزان ۳ دسی‌بل افزایش پیدا کند. این خودروها در هنگام استفاده از پیشرانه الکتریکی می‌بایست صدایی بین ۴۷ تا ۶۷ دسی‌بل (بهترین بازه تشخیص تفاوت شدت صوت در گوش انسان) تولید کنند. برای آنهایی نیز که نگران آلودگی صوتی و یا تغییر رفتار سنجاب‌های درختی هستند، باید گفت که  NHTSA واقعاً یک آنالیز به منظور حفظ حیات وحش انجام داده است. به گفته این سازمان، هیبریدی‌ها و الکتریکی‌ها که احتمالاً تعدادشان تا سال ۲۰۳۵ به نصف وسایل نقلیه ثبت‌شده افزایش می‌یابد، در محیط شهری (با شدت صدای پیرامونی ۵۵ دسی‌بل) ، چیزی بین ۱.۱ تا ۲.۷ دسی‌بل تفاوت صدا ایجاد خواهند کرد. اختلاف صدایی که برای تشخیص گوش انسان، شرایط قابل‌توجهی ندارد، ولی برای تشخیص بهتر خودروهای در حال حرکت مفید است. در محیط خارج از شهر نیز که شدت تقریبی صدا برابر ۳۵ دسی‌بل است، اختلاف سطح صدای یک EV یا هیبریدی جدید با محیط اطراف بین ۳.۵ تا ۶.۶ دسی‌بل خواهد بود؛ اختلاف صدایی که در حالت توقف به ۱۰.۴ دسی‌بل افزایش خواهد یافت. البته NHTSA به این موضوع نیز اشاره می‌کند که صدای تولیدی به میزان ۰.۳ تا ۴.۴ آرام‌تر از خودروهایی خواهد بود به پیشرانه‌های احتراق داخلی متکی هستند.

Tesla Tests Self-Driving Technology
باید اذعان کرد که خودروهای الکتریکی در سرعت‌های کم و هنگام تردد در پارکینگ، بسیار کم‌صدا هستند و شاید اگر کسی توجه نداشته باشد، متوجه آنها نشود؛ موضوعی که با کنار گذاشته‌شدن پیستون‌ها و تسمه تایم‌ها از سیستم‌های پیشرانه خودروها بیشتر تشدید خواهد شد. شاید به همین دلیل است که برخی از خودروسازان، از همین حالا به فکر آینده افتاده‌اند. به عنوان مثال، هوندا آکورد هیبرید ۲۰۱۷ اخیراً یک صدای «وزش» مولتی‌تُن اضافه کرده که در هنگام شتاب‌‌گیری، شدت آن افزایش پیدا می‌کند. نیسان لیف نیز از یک سیستم مشابه برای این منظور استفاده کرده است. NHTSA در عین حال می‌خواهد جلوی سیستم تولید صداهای ساختگی را، نظیر آنچه برای موتورهای مدل‌های امروزی ب‌ام‌و به کار رفته، بگیرد.

2016 Rolls-Royce Dawn
۲۰۱۶ Rolls-Royce Dawn
البته اگر یک رولز رویس با صدای آرام یک V-12 در قلب آن را درنظر بگیریم، شاید این خودرو نیز واجد شرایط اجرای این قانون قرار بگیرد؛ موضوعی که توسط NHTSA این‌ چنین بیان شده است:

هنوز نمی‌توان این تصوّر را داشت که تمام وسایل نقلیه احتراق داخلی دارای قابلیت شناسایی مناسب برای عابران پیاده هستند.

سؤال اینجاست که آیا خودروهای کم‌صدا واقعاً تهدیدی برای ایمنی جاده‌ها و خیابان‌ها هستند؟ در طول یک دوره ۹ ساله، دولت‌ها در تلاش برای جلوگیری از عاملی هستند که یکی از کمترین فاکتورهای ریسک در حوداث رانندگی را دارد؛ اینکه یک خودروی الکتریکی (و نه صرفاً هر نوع خودرویی) به یک شخص بزرگسال نابینا برخورد کند. در همین حال، تصوّر کنید که اگر اشخاص بینا هدفون‌ها را از گوششان دربیاورند و به راه‌رفتنشان بیشتر توجه کنند، چقدر از صدمات وارده به عابران پیاده جلوگیری می‌شود.

منبع: caranddriver

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. آرین

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (59 ديدگاه)

    تعیین فرکانس، محدوده ی اکتاو تعداد نت و میزان افزایش حجم صدا با ا فزایش سرعت و محدوده ی ترافیکی نشون دهنده ی نهایت بکار گیری علم وآینده نگری تو قانون گذاریشونه. چقد ازشون عقبیم ما

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. KING918

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    البته الکتریکی ها هم یه مقداری صدا دارن ولی خب توی شهر ممکنه واقعا غافلگیر کننده باشه برای عابران و …
    میشه از صدای مصنوعی هم استفاده کرد واقعا قانون خوب و به جایی بود درود خداوند برشما //////

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. M4

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (294 ديدگاه)

    مطلب فوق العاده ای بود!
    همین دیروز صحبت با دوستان بود که دور داره به هیبریدی ها و الکتریکی ها میرسه و ما باید با صدای خوب بعضی ماشینها خداحافظی کنیم :|

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد رضا

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (804 ديدگاه)

    توجه کردین قانون میخوان بزارن اول ده سال تحقیق میکنن بعد از روز توصویب 3 سال به شرکت وقت توسعه اون محصولو میدن
    بعد تو ایران یکی صبح از خواب بیدار میشه میگه ایمنی یعنی خودرو 2ایربگ و abs داشته باشه خودرو سازم تا آخر سال وقت داره بعد مثل اونا مالیات نمیبندن براش سریع پلاک گذاریشو قطق میکنن

    چند وقت پیشم یکی صبح بیدار شدگفت هوندا آمریکاییه یهو هندا هایی کحتی وارد نمایشگاه شده بودنم پلاک نمیکردن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. hamid

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (61 ديدگاه)

    برای ۲۴۰۰ نفر تو سال که ممکنه تصادف جزئی هم جزوش میشه قانون تصویب میکنند اون وقت ما اینجا ۲۴۰۰۰ نفر فقط کشته میدیم و دریغ از یک قانون برای جان مردم.مثلا همین تصادف قطار به درستی همه میخواهند مقصرش مشخص بشه ولی یادمون میره ما در یک هفته همین تعداد تو تصادفات کشته میدیم و فرغون سازامون هم تازه طلبکارند.تو آمریکا مافیای اسلحه و اینجا خودروسازان دقیقا یک قدرتو دارند و دقیقا یک بهانه دارند اشتغال

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. یاسین

    ۶ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    مطلب عالی بود.برا منم جای سؤال داشت؟که تو همهمه و شلوغی عابرین و خیابون چطو میشه با نیگا نکردن به پشت سرت از وجود یه خودروی سایلنت یا ساکت باخبر شد!هرچه باشه اینجاست که چشم دوممان یعنی گوشمان نقش رو به خوبی ایفا نخواهد کرد.و صد البته که ملت آمریکا با دولتی سر و کار دارن که دلسوزیش بی حد و حساب و حساب و کتابش هم بی نقص و گاهی همراه با ارفاق هس!پس طبیعیه که چنین قانونی تصویب بشه!و این موضوع در مورد سورن برقی خودمون معرض بود.تو نمایشگاه که داشت می رفت مردم متوجه وجود خودرو پشت سرشون نبودن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. نوید جهرمی

    ۷ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (3691 ديدگاه)

    یه عده از همشهریای عزیز هستن اگزوز موتور یا ماشینشون رو سوراخ میکنن که صدای تراکتور بده.
    حالا اینا چ صدایی از بلندگوی ماشیناشون میخوان پخش کنن؟ :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. احمد باقری

    ۸ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    درستش هم همینه تا حداقل بقیه متوجه بشن که ماشینی داره نزدیک میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا