متفرقه

مقایسه‌ای میان بهای خودروهای چینی در ایران و روسیه

می‌دانیم و می‌دانید و نیازی به تکرار چندباره این مطلب نیست که بهای خودرو در ایران به طرزی وحشتناک بالاست و البته در برخی از خودروهای وارداتی از وادی وحشت هم گذر نموده و به عالم وهمناک کابوس رسیده است! از طرفی، این را هم می‌دانیم که در کلان‌شهرها، مالکیت خودروی شخصی امری لازم و ملزوم حیات روزمره‌مان است و بدون این مرکب موتوری کاروبارمان سخت لنگ می‌ماند و… این‌ها به کنار، خود خرید خودرو هم حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است و آن‌قدر دردسرساز است که به لذتش کمتر می‌ارزد.

zotye-z300-2
در این میان، ما با خودروسازانی در کشور مواجه ایم که نه خودشان محصول درست و درمانی! را تحویل ملت می‌دهند و نه هیاهوی و قیل‌وقال کرکننده‌شان می‌گذارد که خودروی مطلوبی از مرزها به‌راحتی عبور کند و نه حتی اجازه می‌دهند که رقیبی جدی برایشان پدیدار شود، رقیبی که شاید خودروی ارزان‌تر و باکیفیت‌تری را نسبت به آن‌ها تحویل مشتریان دهد. به خاطر گل وجود آن‌ها است که مدلی سوپرمینی از یک برند کره‌ای، همچون کیا پیکانتو با بهایی بیش از ۷۰ میلیون فروخته می‌شود، خودرویی که در قیاس با استانداردهای جهانی نه مرکب لوکسی محسوب می‌شود و نه حتی محصولی متوسط به شمار می‌آید.

lifan x60
گذشته از خودروهای وارداتی، به نظر می‌آید که قیمت بالای محصولات داخلی، بر قیمت خودروهای چینی نیز سخت تأثیر نهاده و این خودروها نیز بسی گرانتر از آنچه که واقعاً هستند به دست مصرف‌کننده ایرانی می‌رسد. برای آنکه مقایسه بهتری در این زمینه داشته باشیم، قیمت برخی از خودروهای چینی موجود در بازار ایران را با انواع مشابه آن در بازار روسیه در یک جدول گردآورده‌ایم تا بلکه به نتیجه‌گیری بهتری دست یابیم.

7-Geely-Emgrand-EC7
پیش از مرور جدول ذیل، بر خود لازم می‌دانیم که توضیحاتی چند را خدمت شما خوانندگان عزیز ارائه دهیم:

الف – قیمت برخی از خودروهای چینی (در بازار روسیه) که در جدول ذیل درج شده، مربوط به تیپ پایه آنهاست، از همین رو و برای آنکه مقایسه عادلانه‌ای را صورت داده باشیم سعی نمودیم که قیمت درج شده برای خودروی چینی مشابه در بازار ایران نیز از تیپی نزدیک و یا همسان باشد.

ب – واحد پول کشور روسیه «روبل» نام دارد و فعلاً قیمت فروش هر روبل روسیه در بازار آزاد ایران معادل ۵۵ تومان و قیمت خرید آن نیز معادل ۴۹ تومان است که در اینجا فقط قیمت فروش آن را ملاک محاسبات خود قرار داده‌ایم. بدیهی است که اگر تنها قیمت خرید (روبل) را در نظر می‌گرفتیم، ارقام به دست آمده بازهم چند میلیونی کمتر بود!

پ – همان‌طور که خودتان بهتر آگاهید، در بازار کشورمان، بهای شرکتی و یا ثبت نامی برخی از خودروهای چینی با بازار آزاد آن تفاوت بسیار دارد، مثلاً بهای محصولات کمپانی جیلی به‌صورت شرکتی، به‌مراتب بالاتر از نرخ بازار آزاد آن است. از همین رو، برای آنکه استاندارد واحدی را در جدول ذیل اعمال نماییم، تنها قیمت شرکتی خودروهای چینی موجود در ایران را درج نمودیم.

ج – نام برخی از خودروهای چینی در ایران متفاوت با بازارهای دیگر در دنیاست، مثلاً خودروهای چری در کشورمان به نام ام‌وی‌ام مونتاژ و فروخته می‌شوند و یا فاو بسترن B50 به نام آسا تولید شده و یا حتی اخیراً، خودرویی به نام فاو V5 نیز با نام راین V5 عرضه می‌شود. در این جدول تنها آن نامی را ملاک ارزیابی خود قرار دادیم که در ایران امروز کاربرد دارد.

د – شاید با نگاهی به بهای خودروهای چینی در روسیه و مقایسه بهای همین خودروها با خود بازار چین، به این استنباط برسید که قیمت خودروهای چینی در روسیه حتی از خود سرزمین اصلی آن نیز ارزان‌تر است که صدالبته این استنباطی صحیح و درست است؛ زیرا همان‌طور که آگاهید، هدف سازندگان چینی، تسخیر هر چه بیشتر بازارهای خودرو در تمامی دنیاست و در راه دستیابی به این هدف نیز، هیچ ابایی از به‌کارگیری ابزاری همچون «دامپینگ» ندارند، دامپینگ (DUMPING) هم در لغت به معنای صدور کالا با قیمتی کمتر از هزینه‌های تمام شده و یا فروش یک کالا در خارج به قیمتی کمتر از داخل می‌باشد. البته این کار تنها مختص سازندگان چینی نیست و پیش‌تر نیز توسط سازندگان ژاپنی و کره‌ای به‌کرات به کار رفته است و همواره قیمت خودروهای صادراتی آن‌ها کمابیش کمتر از قیمت‌های داخلی‌شان بوده است. مثلاً در سال ۱۹۸۵ میلادی، یک خودروی تویوتا در بازار آمریکا به قیمت ۷۲۰۰ دلار فروخته می‌شد درحالی‌که این خودرو در خود ژاپن به بهای ۸۰۰۰ دلار به دست مصرف‌کننده می‌رسید. تا مدت‌های مدیدی، دولت ژاپن به ازای هر خودرویی که به آمریکا صادر می‌شد ۸۰۰ دلار آن را به صادرکننده برمی‌گرداند.

ر- تعرفه گمرکی برای ورود خودروی کامل در روسیه معادل ۲۵ درصد و برای قطعات منفصله (CKD) معادل ۵ درصد است، درحالی‌که این ارقام برای کشورمان به‌طور اسمی به ترتیب معادل ۴۰ و ۲۶ درصد است، ولی در صحنه عمل، این ارقام با مالیات‌های گوناگونی که به یک خودرو وارداتی و یا مونتاژی بسته می‌شود، از این حد نیز فراتر می‌روند.

ز- تنوع خودروهای چینی در بازار روسیه به‌مراتب بالاتر از کشورمان است و شرایط خریدشان هم به‌مراتب سهل‌تر بوده و کمابیش با تجهیزات رفاهی بیشتری نیز عرضه می‌شوند، مثلاً نسخه ۲ لیتری ام‌وی‌ام X33 در بازار روسیه به‌صورت دو دیفرانسیل (۴WD) عرضه می‌شود، درحالی‌که همین نسخه در ایران به‌صورت تک دیفرانسیل به فروش می‌رسد.

ccd27175b9812e7a36c5c7b6bcc6c9c6
بعد از ذکر این توضیحات، توجه شما عزیزان را به جدول ذیل جلب می‌کنیم.

ردیف نام خودرو قیمت پایه در روسیه (روبل به تومان) قیمت در ایران
۱ ام‌وی‌ام تیگو ۵ ۸۲۹,۹۰۰ روبل یا ۴۵,۶ میلیون تومان ۸۴,۷ میلیون تومان
۲ ام‌وی‌ام X33 (جدید) ۷۷۸,۹۰۰ روبل یا ۴۲,۸ میلیون تومان ۶۶,۳ میلیون تومان
۳ لیفان X60 ۵۲۹,۹۰۰ روبل یا ۲۹,۱ میلیون تومان ۶۱,۱ میلیون تومان
۴ لیفان X50 ۵۰۹,۹۰۰ روبل یا ۲۸ میلیون تومان ۴۸,۳ میلیون تومان
۵ لیفان ۶۲۰ ۴۰۴,۹۰۰ روبل یا ۲۲,۳ میلیون تومان ۴۶,۱ میلیون تومان
۶ جیلی امگرند ۷ ۴۴۹ هزار روبل یا ۲۴,۷ میلیون تومان ۸۷,۷ میلیون تومان
۷ جیلی GX7 ۷۶۹ هزار روبل یا ۴۲,۳ میلیون تومان ۱۱۵,۴ میلیون تومان
۸ آسا B50 ۴۵۸,۱۵۰ روبل یا ۲۵,۲ میلیون تومان ۷۶ میلیون تومان
۹ راین V5 ۳۹۸,۶۵۰ روبل یا ۲۱,۹ میلیون تومان ۳۷ میلیون تومان
۱۰ هاوال H2 ۸۹۰ هزار روبل یا ۴۸,۹ میلیون تومان ۸۰,۸ میلیون تومان
۱۱ هاوال H6 ۹۸۰ هزار روبل یا ۵۳,۹ میلیون تومان ۹۸ میلیون تومان
۱۲ هاوال H8 ۲.۰۵۰ میلیون روبل یا ۱۱۲,۸ میلیون تومان ۱۶۰,۷ میلیون تومان
۱۳ هاوال H9 ۲.۱۵۰ میلیون روبل یا ۱۱۸,۳ میلیون تومان ۱۹۶,۸ میلیون تومان
۱۴ دانگ فنگ H30 ۶۰۰ هزار روبل یا ۳۳ میلیون تومان ۴۴,۹ میلیون تومان
۱۵ زوتی Z300 ۷۰۰ هزار روبل یا ۳۸,۵ میلیون تومان ۷۶,۶ میلیون تومان
۱۶ برلیانس H230 ۴۴۵ هزار روبل یا ۲۴,۵ میلیون تومان ۳۸ میلیون تومان
۱۷ جک S5 ۶۹۹ هزار روبل یا ۳۸.۴ میلیون تومان ۷۵,۴ میلیون تومان
۱۸ جک J5 ۴۷۹ هزار روبل یا ۲۶.۳ میلیون تومان ۴۹,۸ میلیون تومان
۱۹ چانگان CS35 ۶۳۵ هزار روبل یا ۳۴,۹ میلیون تومان ۶۴ میلیون تومان

داده‌های جدول فوق به وضوح بیانگر آن است که برخی از خودروهای چینی در ایران، در قیاس با کشوری مثل روسیه تا چه اندازه گران‌تر فروخته می‌شوند و حتی اگر در این میان، تعرفه‌های گمرکی پایین‌تر روسیه را هم در نظر بگیریم باز هم اختلاف ارقام مربوطه نباید تا این حد دهشتناک باشند!

jac s5
در خاتمه بی‌تعارف و دوستانه باید گفت، به غیر از اقلیتی از انسان‌های وارسته که همواره قناعت پیشه نموده و اخلاق کاری و انصاف را بر سودجویی و پول‌پرستی صرف ترجیح می‌دهند، غالب مدیران و واردکنندگان و سازندگان خودرو در کشورمان کمابیش انسان‌هایی هستند شبیه من و شما (البته شخص شما را من نمی‌گویم منظور خود بنده ذلیل‌مرده است!). اکثر مدیران نیز مثل بیشترمان، عاشق پست و مقام هستند، حقوق چند ده میلیونی و البته پاداش‌های چند صد میلیونی تومانی را خیلی دوست دارند و در کنارش نان و جوجه‌کبابی!… و از طرفی، بیشتر واردکنندگان ما نیز به دنبال سودهای بادآورده چند ده میلیاردی به‌جای فروش ارزان و انبوه خودرو به قاطبه مصرف‌کنندگان هستند و باطناً نیز انحصار و فروش قطره‌چکانی خودرو را در بازار ترجیح می‌دهند تا بلکه بدین ترفند، مصرف‌کننده بیچاره را تا بتوانند تیغ بزنند، رفتار زشت این دسته از واردکنندگان در زمان افزایش سه برابری نرخ ارز در دوران تشدید تحریم‌ها، برای همیشه در صفحه تاریخ اقتصادی کشورمان ثبت خواهد شد، واردکنندگانی که خودرو را با ارز ۱۲۲۶ تومانی وارد نموده و با دلار ۳۵۰۰ می‌فروختند و… فعلاً هم این دو دسته (سازندگان و واردکنندگان انحصاری خودرو) برای دستیابی به این هدف، سهل‌ترین و راحت‌ترین راه را برگزیده‌اند و آن نیز «گران‌فروشی حداکثری» است، برخی از مصرف‌کنندگان هم رضایتمندانه به این شیوه ناهنجار از فروش، تن در داده‌اند که اگر نیک بنگریم می‌بینیم خیلی از آن‌ها نیز به‌نوعی در حیطه کاری خود اجحاف نموده و تااندازه‌ای گران‌فروش و کم‌کار هستند! و یا بدتر از آن، دلال و رانت‌خوار هستند. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد هم مجبور به خرید خودرو با همین شرایط هستند و فعلاً چاره دیگری نیز ندارند و…

پس تا زمانی که مسلک و مرام «نفع طلبی افراطی بدون توجه به منافع بقیه افراد جامعه» راهنمای عمل اکثریتمان است، مقوله‌ای به نام گران‌فروشی و اجحاف نیز تا دهه‌ها پس از این نیز به قوت خود باقی خواهد ماند. ناگفته نماند که این موضوع تنها در مورد خودرو نیست که مصداق عینی می‌یابد، بلکه در مورد اکثر کالاها هم کمابیش وضع بدین صورت است. هم‌اکنون، در بازار کشورمان کدام کالای خوراکی و یا پوشاک و… را می‌توان یافت که به قیمت اصلی و یا جهانی خود و با سودی معقول و متعارف فروخته شود؟

منابع:
CHINAMOBIL.RU
CHERY.RU
CHINA-FAW.RU
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۷۶ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (40 ديدگاه)

    سلام مقایسه ی جالبی بود میخوام از این سایت و نویسندگان خوبش و اگاهی که به مردم میدن تشکر کنم و امید وارم که این وضعیت دزدی یک روزی تمام شود هرچند که فکر نکنم درست بشه ولی …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (2824 ديدگاه)

      مقایسه جالبی بود؟
      مقایسه کاملا اشتباهی بود !
      مثلا یکی از کمترین سودی که روی خودرو ها میخورن گروه بهمن بود روی بسترن و یکی از بیشترین ها اگه درست یادم مونده باشه سایپا بود روی z300 !
      اونوقت این مطلب رو بخونی کاملا برعکس حقیقت رو جلوه میده!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. سردبیر

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (764 ديدگاه)

        سلام حسین عزیز، قیمت خودروی B50 را می توانید از نمایندگی FAW در روسیه به قیمت پایه 458150 روبل در این لینک نیز مشاهده فرمایید. پیش قضاوتی در این زمینه نداریم.
        ارادتمند

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. رامتین

          ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (3050 ديدگاه)

          بنظرم جناب سردبیر شما اشتباه کردید. برای مقایسه باید قیمت پایه خودرو را در کشور مبدا یعنی چین در نظر بگیرید نه روسیه. چه بسا چین بخواد محصولی که 100هزار یوآن قیمت داره را به قیمت 50هزار یوآن به روسیه بفروشه!! شما که مراودات بین آنها را اطلاع ندارید. بنابراین این مقاله کاملا اشتباه بوده. به سایت CHINAAUTOWEB بروید. بسترن قیمت 115000یوآن است. یعنی میشه حدود 60میلیون. قیمت عرضه شده در ایران 75میلیونه که میشه گفت سودش حدود 25 درصده که کاملا معقول و منطقی است.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. علی

          ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (37 ديدگاه)

          آقا رامتین مگه قراره بستنی بفروشن که سود 25% مناسب باشه. دوست من 2 سال پیش 3تا BMW X3 وارد کرد و پای خودش (بر اساس آپشن هاش) 300 میلیون در اومد و حدود 312 میلیون فروخت یعنی 4% سود روی ماشین آلمانی تازه حدود 2 ماه طول کشید تا ماشینهاش فروش رفت. اونوقت اینها بر اساس حرف خودتون 25% دارن روی یک ماشین میخورن و شما راضی هستی؟؟؟!!! معلوم هست که یا شما دارین از این کار سود میخورین یا اطلاعاتتون پایین هست!!!!!
          ممنون.

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. رامتین

          ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
          سوابق: (3050 ديدگاه)

          اتفاقا علی آقا ما شخصیتمون بالاتر از این حرفاست که چینی سوار شیم…
          من میگم به نسبت سایر خودروهای چینی، بسترن سود کمتری گرفته. مثال دیگه: پورشه ماکان 60000 دلار قیمت داره. یعنی چیزی حدود 200میلیون. با کلیه هزینه های جانبی و گمرک میشه 400تومن. اما 600 تا 700 میفروشن!! بهتره روی این سرمایه گذاری میکردید :)

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      رامتین عزیز،اگر نگاهی به تیتر مطلب انداخته و نیز محتوای آن را مرور کنید می بینید که این مقاله مقایسه ای درباره بهای خودروهای چینی میان دو بازار ایران و روسیه است و نه بین دو بازار ایران و چین! پس خود مقایسه درست بوده و اشتباهی وجود ندارد.ثانیا،همانظور که در بند (د) مقاله هم اشاره شد،سازندگان چینی در اقصی نقاط دنیا از اهرمی به نام دامپینگ استفاده می کنند،یعنی «فروش کالا در خارج از کشور با قیمتی کمتر از داخل» وثالثا،در حال حاضر بازار خودرو در روسیه بسیار رقابتی است،وقتی که همین الان در همین بازار، تویوتا کرولا 1.3 لیتری را با تخفیف به قیمت 639,000 روبل می فروشند،شما انتظار دارید خودروهای چینی به قیمتی گران تر فروخته شوند؟ پس می بینیم که هیچ زد و بندی در کار نیست بلکه این الزامات بازار رقابتی روسیه است که سازندگان و واردکنندگان چینی را مجبور به فروش خودرو به قیمتی ارزان تر می کند.رابعا،علاوه بر نسخه قبلی بسترن B50 (مونتاژ ایران)،چند وقتی است که نسل جدید این خودرو با اتاقی کاملا جدید در بازار روسیه عرضه شده و با قیمت پایه ای معادل 500,000 روبل فروخته می شود.درباره قیمت بسترن B50 اطاق قدیم (مونتاژ ایران) و نیز بسترن B50 اطاق جدید می توانید به سایت های ذیل مراجعه نمایید:
      قیمت بسترن B50 اتاق جدید :
      http://WWW.CHINAMOBILE.RU
      و قیمت بسترن B50 اتاق قدیم :
      http://WWW.CHINA-FAW.RU

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رامتین

        ۲ خرداد ۱۳۹۵
        سوابق: (3050 ديدگاه)

        کاملا حرفتنون صحیحه. شکی نیست چین داره در روسیه دامپینگ میکنه. اما ما باید قیمت خودرو را در چین در نظر بگیریم و در ایران مقایسه کنیم. اصولا ایران اصلا جایی در معادله نیست که با کشوری مثه روسیه مقایسه بشه. چینیها ایران را در ذهنشون اینطور میبیندد که چطور میشه بیشتر ازشون چاپید. اصلا شک نکنید چیز دیگری در ذهنشونه. کشورهای دیگه هم همینطورند. تاسف باید خورد برای خودمون و مدیران که اینطور کردند با ما.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. خسته شده

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (623 ديدگاه)

    واقعا عجیبه خواهشا یه مقاله هم در مورد گرونی بنزین بذارید گرونی بنزین یعنی گرونی همه چیز مردم به زور نمیتونن بخندن!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. کارال

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (91 ديدگاه)

    آقای کاویانی عزیز این حرفای شما یاسین تو گوش خر خوندنه ! کوو گوش شنوا ؟! ما ک جوونیمون رو داریم میدیم تو این خراب شده این چاپوندن و چپاول کزدن مردم ک فقط یک گوشه ای کوچک از هزاران بلاست ….?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      واقعا چه مشکلی؟ مملکت به این خوبی همه چی عالی همه چی مفت هر وقت چیزی نداشتی بخوری و اکسیژنی نداشتی نفس بکشی(هر دو روباهم نداشتی یکیشم کافی نیست) اونوقت تازه میتونی حرف بزنی فقط حرف نه اعتراض
      واقعا یعنی چی این همه اعتراض

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. مصطفی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    واقعا به معنای واقعی جای تاسف دارد . آرزوی من اینه که در این کشور در همهی زمینه ها قانون حکم فرما باشه . فقط قانون و قانون و باز هم قانون . بزرگترین مشکلی که ما در کشور داریم اینه که اسمی قانون داریم ولی وقتی به عمل میرسه قانوننی برای اون تخلف وجود نداره و نادیده گرفته میشه . به خاطر اینکه مسئولین مملکتی به قانونی که خودشون وضع می کنن پایبند نیستند و با رانت خواری همیشه در حال دور زدن قانون هستند تا سود بیستری کسب کنن . این چه جیبی هست که پر نمیشه ؟ این چه طمعی هست که سیر نمیشه ؟ واقعا به حاتل مردم ایران برای این اوضاعی که دارند باید گریست و افسوس خورد که دولتمردانش می گویند ایرانی لایق بهترین هاست . درست میگویند . ایرانی این چنین لایق بهترین هاست . باید خدا رو شکر کرد که ما لایق بهترین ها هستیم داریم به این شکل سختی و نابرابری با دنیا را حس می کنیم . وای به روزی که ایرانی لایق بهترین ها نباشه .
    حرف اول و آخر ما در همه ی امور بیایید قاون باشه . بس . حتی زمانی که من هم از این قانونی که وضع شده متضرر بشم . بیایید خودمان از خودمان شروع کنیم . می دانم سخت و سخت و سخت هست ، اما شدنیه ………………………..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      مشکل اینجاست که قانون مشکل داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا پ

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (216 ديدگاه)

      البته قانون خوب

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. کامران

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2 ديدگاه)

    به نظرم یک اشتباهی در ارقام بالا وجود دارد. مثلا لیفان x50 در خود چین در ساده ترین مدل با گیربکس cvt حدود ۷۰ هزار یوان است که حدود ۳۸ میلیون تومان میشود. در متن بالا قیمت آن در روسیه 28 میلیون آمده. آیا در روسیه از چین ارزانتر است؟
    http://chinaautoweb.com/car-models/lifan-x50/

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. صادق

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    درود
    .
    مردم ایران (منجمله خودم) به خاطر 2 تا چیز هست که همیشه در حال ضرر هستن
    1- نداشتن آگاهی
    2- نداشتن حافظه ی تاریخی
    اگر این دوتا درست شد، زندگی ما ها هم درست میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. علي رضا

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (229 ديدگاه)

      و تنبلی

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. عليرضا سي بي

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (90 ديدگاه)

      عالی گفتی صادق جان واقعا همینه
      اما خوشبختانه درمانم داره
      کتاب زیاد بخونیم…واقعا کتاب دید آدمو باز میکنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا پ

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (216 ديدگاه)

        پی دی افشم بخونیم هم خوبه :)

        موافقم 0
        مخالفم 0
  7. احمد باقری

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اخه چقدر تفاوت؟ این دو محصول جیلی که دیگه تفاوت رو به اوج رسوندن. تا کی؟ تا کجا؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. کاوه

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (51 ديدگاه)

    سلام بر جناب کاویانی
    بسیار ممنون از مقاله شما،
    میدونی چی بیشتر ادمو میسوزنه اینه که با این ***جناب وزیر صنعت و مدیران باسواد خودرو،اصرار بر انکار انحصاری بودن بازار خودرو دارند
    انگار دارن نور خورشیدو وسط روز انکار میکنند…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم کاوه عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. عليرضا سي بي

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (90 ديدگاه)

    نه باریکلا مسئولین عزیز خوشم اومد
    یعنی پول دو تا ماشین میگیرین یه چلو کبابم روش!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علیرضا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    برام جالبه تعدادی از این ماشینها در روسیه حدود 45 میلیون فروش میروند ولی در ایران از 75 تا 115 میلیون قیمت دارند. این تفاوت از کجا میاد؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. هالو

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    وقتی میخرن من جای اونا بودم 10 برابر میفرختم شایدم بیشتر تر .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. حسن

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1335 ديدگاه)

    خدایی ادم حال میکنه ما رفیقمون ایتالیا ست میگه یه بار با یه دوستی رفتیم نمایندگی ماشین بخره اینقد ما رو تحویل گرفتن این دافا . اقا داف نگو*** . البته اون توسط مسئولین انجام میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عباس

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (154 ديدگاه)

      کنایه آخرت که گفتی غیر تجاوز بهت نمیشه کلا عمق فاجعه خوب ادا کردی دم گرم کلی خندیدیم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  13. محمد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (63 ديدگاه)

    شانس آوردیم هوا رو نمی تونن پولی کنن. الان فقط هواست که مجانیه تو این مملکت غریب.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. خسته شده

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (623 ديدگاه)

      داداشم همین هوارم سهمیه بندیش میکنن پس فردا آزادش میکنن کلی باید پولشو بدیم!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  14. امیر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بدبختی اینجاست خوشبختی اونجاست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. علي رضا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (229 ديدگاه)

    ممنون از شما آقای سام کاویانی…معلومه که زحمت کشیدید…
    به امید درست شدن مردم و مسئولین..البته مسئولین هم از مردم به وجود می آیند. پس ما باید از خودمون شروع کنیم و خودمون رو درست کنیم.
    با تشکر..

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسن

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1335 ديدگاه)

      علوم اجتماعیت تو حلقم .درسته مسئولین از مردم بوجود می ایند اما کنشها ورفتارهای اجتماعی یک فرایند است که یک رفتاریک واکنش است که نسبت به رفتارهای بالا دستی بو جود میایند . مثال کوچک: بابا تو خونه دروغ میگه بچه فکر میکنه دروغ خوبه و دروغ میگه .یا یک مدیر دزدی میکنه کارمند هم فکر میکنه اونم باید دزدی کنه تا حقش ضایع نشه برعکس تصور شما رفتارهای ناثواب وخلاف از بزرگان به عموم اجتماع سرایت میکنه پس به ملت توهین نکن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي رضا

        ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
        سوابق: (229 ديدگاه)

        خب درسته…ولی بقول تو اون کارمند که دزدی یاد می گیره، باید خودش هم فکر کنه به کاری می کنه، الان اگه اون دزدی کنه و بگیرنش اون رو مجازات میکنن نه اون مدیر رو. اون بچه دروغ بگه خودش گناه می کنه. درسته که پدره یا مدیره گناه زیادی می کنن، اما خود بچه یا کارمند هم مجازات میشن.
        چون مثلا یک مسئول دزدی می کنه، ما هم باید دزدی کنیم؟ عقل داریم دین هم داریم تا بفهمیم کدوم کار درسته و کدوم غلط…این حرف توجیه کارهای بد ماست..اگه یک نفر خدای نکرده بیاد خونتون رو آتش بزنه و ضرر خیلی زیادی به شما بزنه، قانون بخواد مجازاتش کنه تا خسارتتون رو پس بده(که البته بعضی خسارات جبران شدنی نیست) و بعد اون بگه چون پدر من قبلا یه خونه رو آتش زده بود منم این کارو کردم پس خسارت رو از اون بگیرین، قانون قبول میکنه؟ شما مشکلتون حل میشه؟ اون باید تاوان کارشو پس بده.
        من توهین نکردم…نظر دادم.
        با اجازه

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. سام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش می کنم علیرضا عزیز،خوشحالم که این متن مورد توجه شما واقع شد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  16. علی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    قیمت جیلی ها تقریبا 3 برابر شده، اینجاست که دلیل اون تخفیف های خیلی زیادی که برای ماشیناشون تعیین کردن مشخص میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. من

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (249 ديدگاه)

      جیلی امگرند 7 بیش از 3.5 برابر شده !
      یعنی اگر واردات هم انحصاری نبود با همین تعرفه فعلی میشد وارد کرد 50 تومن باز 25 تومن ارزون تر از شرکت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. شروین

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (10 ديدگاه)

    تشکر میکنم از نویسنده مطلب و سایت پدال

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      خواهش میکنم شروین عزیز،لطف داری شما

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. tv

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (225 ديدگاه)

    اقای کاویانی ممنون بابت مقاله … این ادرس سایت قیمت های روز ماشین ها مختلف تو کشور های حاشیه ی خلیج فارسه ، اینم قیمت میتسوبیشی اوتلندر 2016 تو اونجاست…هر درهم امارات 941 تومنه :
    قیمت نمایندگی دبی به پول ما تقریبا 75 میلیون میشه … قیمت فروش ایران 206 میلیون تومنه ؟!
    http://www.drivearabia.com/carprices/uae/mitsubishi/mitsubishi-outlander/2016/#specs

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سام

      ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (899 ديدگاه)

      با سلام
      لطف داری دوست عزیز،انجام وظیفه بود.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. احمد باقری

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (4717 ديدگاه)

    اخه چقدر تفاوت؟ این دو محصول جیلی که دیگه تفاوت رو به اوج رسوندن. تا کی؟ تا کجا؟چقدر؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. هادی ۸ سیلندر

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (458 ديدگاه)

    تندر ال ممد با داشبورد جدید و گیربکس اتوماتیک تو روسیه ۱۹ تومنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  21. حمیدرضا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چقدر تفاوت در دوکشور داریم همونه تو روسیه انقدر فروششون بالاست واقعا قیمتشون مناسبه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. مانی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    مشکل ساز اصلی وضعیت داغون کشور در زمینه خودرو دولت هستش.همه دولتها در این زمینه جیب مردم رو خالی کردن منجمله همین دولت آقای ***،ایشون هم در زمینه خودرو سیاستهای دولتهای قبلی رو دنبال کردن.این وضع درست بشو نیست…این نوع ***تو ایران کاملا مشروع شده!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. مانی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    مقصر گرانی خودرو دولت هستش.تا زمانی که بازار واقعا رقابتی نشه قیمت خودرو همینجوری بالا میمونه،شاید بالاتر هم بره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  24. احسان(احسان سابق)

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (2872 ديدگاه)

    رفته بودم بازار یه قطعه الکترونیکی برای پروژه دانشجوییم بگیرم.قیمت جهانی قطعه 5دلاره اما تو بازار ایران بین 53 تا 60 هزار تومن فروخته میشه.نمیدونم اسم این کا رو چی بذارم اما هیچ تعجبی نمی کنم چرا مثل جوامع پیشرفته و بافرهنگ دنیا زندگی نمی کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  25. sjs

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (58 ديدگاه)

    باسلام
    در خبری که از رادیو پیام پخش شد به نقل از وزیر بهداشت:
    “ایران از انظر جمعیت جوان در دوره طلایی بسر میبره”
    تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. حميد

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1724 ديدگاه)

    بیشترین دلیل گرانی انواع مالیاتهایی هست که دولت میگیره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. من

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (249 ديدگاه)

      در واقع مشکل مالیات هایی است که گرفته نمیشه و به جاش میان از جاهای دیگه مثل خودرو جبران میکنند

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. Man

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی . تا وقتی خودمونو درست نکنیم همین وضعه . اگه ما بجای دلال و خودروساز بودیم چکار میکردیم؟ … از کارای کوچیک الانمون معلومه اگه یه کاره ای بشیم >چی میشه …

    موافقم 0
    مخالفم 0
  28. علی

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (31 ديدگاه)

    به نظرم تو خود چین گرونتر از روسیه می فروشند تا ملت خودشون نخرن تا مثل ما سرشون کلاه نره موقع فروش 1/3م قیمت بفروشن. خخخخخخخخخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. رضا

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (12 ديدگاه)

    سام عزیز دست رو دل خونیین ما گذاشین واقع احساس بردگی میکنم یک دهم همکارم تو کشور های دیگه حقوق میگیریم ماشین رو حداقل دوتا سه برابر گرونتر باید بخریم .خدایا واقعا شکرت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. edris

      ۱ خرداد ۱۳۹۵
      سوابق: (34 ديدگاه)

      خداروشکر مسئولین مسلمون اند ! مسلمون نبودند چه میشد! دمتون گرم یعنی جای یَک یَکتون تو بهشته

      موافقم 0
      مخالفم 0
  30. sunmartin

    ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۵
    سوابق: (1919 ديدگاه)

    با تشکر از مقاله روشنگر شما خودرو در ایران به یک کالای مافیایی تبدیل شده و سود سرشار ازین مجرا سالهاست به مذاق آقایان خوش آمده لذا ازین خوان نعمت دست برنمیدارند

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا