متفرقه

لاستیک‌های چهارفصل گران‌قیمت ارزش خرید ندارند!

موسسه AAA به تازگی مطالعه جالبی را انجام داده و در آن لاستیک‌های چهارفصل ارزان و گران‌قیمت را در تست‌های سنگین پرفورمنس شرکت داده است.


به عنوان بخشی از این مطالعه، AAA تعدادی از تست های متنوع را با فورد F-150 و تویوتا کمری انجام داده است. این خودروها دارای معمول‌ترین ابعاد لاستیک‌ها بوده‌اند. این موسسه می‌گوید از فورد و تویوتا به خاطر اینکه پرفروش‌ترین خودروها بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۶ بوده‌اند استفاده کرده است.

خب به نتایج بپردازیم. این موسسه می‌گوید به‌طور متوسط لاستیک‌های جدید گران‌قیمت بسیار بهتر از لاستیک‌های جدید ارزان‌قیمت عمل نمی‌کنند. AAA خاطرنشان می‌سازد این موضوع درباره فاصله توقف روی جاده‌های خیس، شتاب گیری در جاده‌های خیس و میزان سر و صدا، لرزش و ناهنجار صادق است.


این یک یافته سورپرایز کننده است و می‌تواند مانع پرداخت چند صد دلار اضافی برای خرید چنین لاستیک‌هایی شود. همان‌گونه که AAA می‌گوید، در خودروی فورد F-150، یک دست لاستیک گران‌قیمت به‌طور متوسط ۲۰۳.۸۰ دلار گران‌تر از لاستیک‌های ارزان‌تر می‌باشد. این تفاوت قیمتی در تویوتا کمری به ۲۴۷.۵۲ دلار می‌رسد.

اما در بحث لاستیک‌های دست‌دوم و ساییده شده خریداران باید دقت کنند زیرا نتایج به وضوح نشان می‌دهند که این‌گونه لاستیک‌ها نقاط ضعف فراوانی دارند. در مورد F-150، فاصله توقف در جاده‌های خیس ۴۴ درصد افزایش می‌یابد.


این موضوع درباره کمری نیز صادق است زیرا فاصله توقف با استفاده از لاستیک‌های ساییده شده ۴۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در کل AAA می‌گوید فاصله توقف تویوتا کمری ۲۶.۵ متر و فورد F-150 26.2 متر افزایش می‌یابد. توانایی هندلینگ کمری نیز کاهش ۳۳ درصدی را نشان می‌دهد درحالی‌که این رقم برای فورد ۲۸ درصد می‌باشد.

شتاب گیری هر دو خودرو نیز با استفاده از لاستیک‌های ساییده شده افت می‌کند. این افت شتاب در جاده‌های خیس برای تویوتا ۲۸ درصد و برای فورد نیز ۳۳ درصد است.

اگرچه لاستیک‌های ساییده شده باید حتماً تعویض شوند اما AAA می‌گوید دستورالعمل‌های کنونی لاستیک سازان برای تعویض لاستیک‌ها مناسب نبوده و لاستیک‌ها را باید زودتر از آنچه گفته شده تعویض کرد.

v

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2820 ديدگاه)

    تو بازار ایران لاستیک ۴ فصل کمه!
    اتفاقا من بعد از کلی گشتن لاستیک بارز ۴ فصل پیدا کردم و ازش راضی ام! سایز۱۶ که فابریک ماشین هست با فاق کوتاه و گل مناسب .
    فقط گاهی سر پیچ جیغ میکشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. رها

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    سلام
    حسین جان برا پراید خریدی؟؟ اسمش چی بود؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رها

    ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (92 ديدگاه)

    دوستان برای لاستیک پراید پیشنهاداتون چیه؟؟ هم ایرانی هم خارجی
    با سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      سلام
      من تجربه شخصیمو میگم. لاستیک مناسب برای پراید هانکوک و کومهو هستش البته بنظر من.
      مخصوصا هانکوک خیلی نرم بود و جالبیش اینه که تو عقب هنوز لاستیکای بارز کار میکرد و تفاوت این دوتا لاستیک به خوبی خودشو نشون میداد.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. emad1990

        ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
        سوابق: (999 ديدگاه)

        آره هردو خوب هستن. و ترجیحا ایرانی هم نباید خرید بخاطر خشک بودنشون

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. مجید عباسی

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (43 ديدگاه)

      لاستیک ایرانی یزد
      کره ای هانکوک
      ژاپنی دنلوپ (دارم استفاده میکنم)

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. یاس ی

    ۲۲ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    برعکس نظر دوستمون حسین آقا اتفاقا 90 درصد لاستیکهای بازار ایران چهار فصله، چون اینجا مثل کشورهای دیگه مردم برای هر فصل لاستیک مخصوص به اون فصل نمی بندن روی ماشین، توی کشورهایی که سرما و یخبندان زیاده پلیس به شما اجازه نمیده با لاستیک چهار فصل یا تابستونه توی فصل زمستون تردد کنید و برعکسش با لاستیک زمستونه توی فصلهای گرم اجازه تردد ندارید، شما اگه به مشخصات لاستیک دقت کنید تقریبا تمام لاستیکهایی که برای ماشینهای سواری توی بازار ایران هستش چهار فصل هستنن، اینو از روی علامت ابر وخورشید ، برف و بارون که یکجا روی لاستیک مشخص شده میشه فهمید. ولی لاستیکهای خارج جاده ای باز تنوع بیشتری دارن.
    به عنوان تجربه هم عرض کنم همیشه سعی کنید برای ماشینتون همزمان چهار حلقه لاستیک بگیرید یا حداقل نهایتش با فاصله یکی دوماه اختلاف سعی کنید هر چهار حلقه را تهیه کنید، یکی از دوستان نزدیک من به خاطر همین مورد جونش از دست داد. لاستیک جلوش خوب بود لاستیک عقبش ضعیف بود توی سرعت بالا ترمز زد لاستیک عقب ترکید با تانکر سوخت شاخ به شاخ شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا