متفرقه

تلاش اتحادیه اروپا برای الزام محدودکننده سرعت و ترمز اضطراری

کمیسیون اروپایی اعلام کرد اتحادیه اروپا به توافقنامه سیاسی موقت به منظور وضع استانداردهای ایمنی خودرویی که از سال ۲۰۲۲ اجرایی می‌شوند دست یافته است.


این پیشنهاد جدید که برای حفاظت سرنشینان وسایل نقلیه، عابران پیاده و موتورسواران طراحی شده باعث تغییرات بزرگی در صنعت خودرو خواهد شد.

از جمله تجهیزات ایمنی جدیدی که الزامی خواهند شد می‌توان به سیستم‌های هشدار خواب‌آلودگی و بی‌توجهی راننده، دستیار حفظ خودرو بین خطوط و سیستم‌های ترمز اضطراری پیشرفته اشاره کرد. خودروها همچنین باید دارای کمربندهای ایمنی ارتقا یافته، سیستم ایمنی‌ پشت خودرو (دوربین یا حسگر) و ضبط کننده‌ی داده یا جعبه سیاه برای بازیابی اطلاعات پس از تصادفات باشند.


الزامی شدن این ویژگی‌ها کاملاً منطقی است اما جنجالی‌ترین سیستم ایمنی موردبحث احتمالاً دستیار سرعت هوشمند خواهد بود. اگرچه نام این سیستم خیلی بحث‌برانگیز نیست اما شورای ایمنی حمل‌ونقل اروپا از آن به عنوان سیستمی نام می‌برد که از دوربین تشخیص سرعت یا داده‌های محدودیت سرعت وابسته به جی‌پی‌اس برای توصیه به محدودیت سرعت کنونی استفاده کرده و به‌صورت خودکار سرعت خودروها را در صورت نیاز محدود می‌کند.


به‌طور خلاصه باید گفت این سیستم یک محدودکننده سرعت است که قدرت پیشرانه را به منظور پیشگیری از شتاب گیری محدود می‌کند. به نظر می‌رسد قوانین به سیستم اجازه‌ی غیرفعال سازی را خواهند داد اما این توافقنامه فعلاً به‌صورت موقتی حاصل شده است و نتیجه نهایی مشخص نیست.


اگرچه رانندگان احتمالاً طرفدار محدودکننده سرعت نخواهند بود اما شورای ایمنی حمل‌ونقل اروپا به مطالعه‌ی سال ۲۰۱۴ انجام شده در نروژ اشاره می‌کند که در آن گفته شده بود این سیستم یکی از مؤثرترین سیستم‌های کمک‌راننده از نظر حفظ جان انسان‌هاست. البته باید به این نکته اشاره کرد که از آن زمان تاکنون تکنولوژی‌های ایمنی پیشرفت زیادی داشته‌اند.


کمیساریای بازار داخلی، صنعت و SME اروپا می‌گوید:

هرساله ۲۵ هزار نفر جان خود را در جاده‌ها از دست می‌دهند. بخش اعظم این تصادفات به خاطر خطای انسانی رخ می‌دهد. ما می‌توانیم و باید این وضعیت را تغییر دهیم.


کمیسیون اروپا پیشنهاد کرده قوانین یاد شده می‌تواند جان بیش از ۲۵ هزار نفر را تا سال ۲۰۳۸ حفظ کرده و از زخمی شدن حداقل ۱۴۰ هزار نفر جلوگیری کند. تلاش اتحادیه اروپا این است که تا سال ۲۰۵۰ آمار مرگ‌ومیر و جراحت‌های ناشی از تصادفات را به صفر برساند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. نیما

    ۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (336 ديدگاه)

    بعضی مواقع برای فرار از خطر نیازمند سرعت بیشتر میشیم. این مورد خوب نیست!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۸ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      تا سال ۲۰۳۸ خودروها اونقدر هوشمند میشن که بتونن شرایط محیطی و امکان تصادف رو خیلی بهتر از راننده بررسی کنن

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. Khosrow

    ۸ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    داداشای اروپایی / پیاده برید و به صفر صرف برسونید / جالب نیست؟ ..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا