متفرقه

مشخصات موتورهای خودرو ایرانی

از چند سال پیش که خودروسازان وطنی تصمیم گرفتند که موتورهایی ویژه و ملی برای خود داشته باشند، تا کنون چند موتور با کمک شرکای خارجی طراحی و تولید کرده اند بعلاوه موتورهایی نیز در دست ساخت دارند که بعضی کاملاً اختصاصی طراحی شده اند و بعضی همان موتورهای قبلی مونتاژی با اندکی بهینه سازی هستند. سایر موتورهای مورد استفاده نیز تنها مونتاژ می شوند. در ادامه مقاله به شرح مشخصات و ویژگیهای تعدادی از پراستفاده ترین موتورها در ایران خواهیم پرداخت. این مقاله توسط مهندس امین آزاد نوشته و در هفته نامه دنیای خودرو منتشر شده است.

موتور ملی EF7

خانواده‌ موتورهای ملی ایران خودرو
مجموعه خانواده موتور ملی هم با توجه به تنوع آن می‌تواند گزینه خوبی برای خودروهای آینده ایران خودرو باشد. جایگزینی موتور ای اف ۷ به جای موتورهای خانواده XU از برنامه های این خودروساز است.

این موتور با توربوشارژ می‌تواند تا ۱۵۰ اسب‌بخار قدرت تولید که این موتور که ابتدا بر پایه گاز طراحی شده بود در مدل جدیدترش بر پایه بنزین هم طراحی شده است.

تولید انبوه موتور ملی ۱.۷ لیتری اولین موتور از این دسته آغاز شده البته تولید این موتور پیشرفته که شاید آن را بتوان پیشرفته‌ترین موتور ایران‌خودرو نامید بارها به تاخیر افتاده است.

مشکل اصلی در تاخیر تولید این موتور که اولین موتور پایه گازسوز ایران است مشکل ساخت داخل قطعات این موتور با استانداردهای بالا و سختی ترخیص برخی قطعات از گمرک بوده است.

این موتور دارای آلودگی کم (استاندارد یورو۴) و دوام بالا و مغز هوشمند پیشرفته‌ای است که در حالت بنزینی ۱۱۰ و در حالت گاز ۹۸ اسب‌بخار قدرت دارد و با گاز می‌تواند ۳۰۰ کیلومتر پیمایش داشته باشد حال آنکه خودروهای گازسوز فعلی بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ کیلومتر پیمایش دارند.

این موتور پیشرفته دارای حجم ۱.۷ لیتر و سیستم تغییر زمان بندی ورود هواست که سبب افزایش بازده موتور می‌شود. این موتور در حالت گاز کمترین آسیب نسبت به بقیه موتورهای داخلی به آن وارد می‌شود.

موتور دیگر از خانواده موتور ملی همراه با پرخوران موتور (توربوشارژ‌) است که هوای اضافی به موتور تزریق می‌کند و به همین خاطر در هر دو حالت گاز و بنزین قدرت موتور ۱۵۵ اسب‌بخار است .

اگر این نکته را مدنظر قرار دهیم که ایران به دلیل آنکه کشوری در ارتفاع است به طور متوسط ۱۳درصد از توان اصلی موتور از دست می‌رود. توربوشارژ که هوای اضافی به درون موتور می‌دمد تا حدودی می‌تواند این مشکل را حل کند. این موتور قرار است در سال ۹۰ بر روی سورن ELX قرار گیرد .

موتور ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی هم طراحی‌اش تمام شده و آزمایش های خود را طی می‌کند اما مشکل برای این موتور کم حجم و ارزان تعریف‌نشدن پروژه خودرویی است و اینکه قرار است بر روی چه خودرویی قرار گیرد. ایران خودرو می تواند این خودرو را روی رانا نصب کند اما نصب آن روی ۲۰۶ و تندر بعلت مخالفت شرکای خارجی مقدور نیست. این موتور ۱۳۹۷ سی‌سی حجم دارد و ۹۵ اسب بخار قدرت در حالت بنزینی و ۸۴ اسب‌بخار در حالت گاز سوز قدرت تولید می‌کند گشتاور آن هم در حالت بنزین ۱۲۵ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ دور و ۱۱۱ نیوتن‌متر در ۴۵۰۰ در حالت گاز تولید می کند. نسبت تراکم این موتور ۱۱ به یک است‌

این سه موتور با مشارکت دانشگاه آخن آلمان طراحی شده‌اند.

  • نوع موتور EF7 (NA)
  • حجم موتور ۱۶۴۸ سی سی چهار سیلندر
  • نسبت تراکم ۱۱ به یک
  • قدرت موتور در دور ۶۰۰۰ RPM بنزینی : اسب بخار۱۱۳ ‌گاز : اسب بخار ۱۰۳
  • حداکثر گشتاوردر ۴۵۰۰ دور بر دقیقه بنزینی:۱۵۵ نیوتن متر گاز ۱۳۶ نیوتن متر
  • سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای مرحله‌ای (Sequential ) نوع سوخت گاز طبیعی آلترناتیو: بنزین بدون سرب RON 95
  • تعداد سوپاپ ۱۶
  • سرعت با بنزین۱۸۹Km/h- با گاز ۱۸۱Km/h
  • سیستم انتقال قدرت گیربکس جعبه‌دنده BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Pre-Damper – مکانیکی‌، تک‌صفحه‌ای خشک دیفرانسیل نوع‌: Pinion Crownwheel موقعیت ‌: جلو
موتور دیزلی EF7

موتور دیزلی جدید ایران خودرو
دیزل یکی از گزینه‌های مناسب در بی بنزینی است مخصوصاً آنکه قیمت دیزل بسیار ارزان‌تر از بنزین است در ایران با توجه به نبود خودرو سواری دیزلی محدودیت برای تامین این موتور زیاد است البته موتور جدیدی در ایران خودرو در حال طراحی است نخستین موتور برای این سوخت نیز با نام EFD طراحی شده است. پس از طراحی موتور ملی با نام EF7 با مشارکت شرکت FEV آلمان و موتور توربو شارژ ملی ۱.۴ لیتری از خانواده موتور ملی، موتور دیزلی، چهارمین موتوری است که بر پایه موتور EF7 طراحی شده است. این موتور با نام EFD با مشاوره شرکت شریک آلمانی زیر مجموعه شرکت بزرگ مهندسی موتور AVL اتریش طراحی شده است. در این موتور قطر سیلندرهای موتور بنزینی EF7 کاهش یافته تا حجم آن به ۱.۵ لیتر برسد. این موتور حدود ۱۲۰ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند؛ یعنی با کاهش ۲۰۰سی‌سی حجم نسبت به موتور پایه (EF7)، قدرت این موتور ۱۰ اسب‌بخار افزایش و مصرف‌آن ۲۵‌درصد کاهش می‌یابد.

دلیل افزایش قدرت در سامانه پر فشار، پاشش دیزل و توربو شارژ قوی آن بوده و دلیل کاهش مصرف نیز راندمان بالاتر موتورهای دیزلی نسبت به‌خودروهای بنزینی است. گشتاور این موتور که نشان‌دهنده قدرت بالای آن است حدود ۱۰۰ نیوتن‌متر بیشتر از موتور ۱۷۰۰ سی‌سی بنزینی است؛ یعنی با ۲۰۰ سی‌سی کمتر در حجم موتور، ۱۰۰نیوتن‌متر گشتاور این موتور بیشتر از موتور بنزینی است.

این اعدادی است که شرکت ایپکو ارائه کرده اما با این همه موتور مذکور هم‌اکنون در اتاق تست موتور بوده و هنوز روی خودرو نصب نشده است.

باید دید در شرایط واقعی عملکرد این موتور چگونه خواهد بود اما براساس اطلاعات روی کاغذ این موتور اگر روی خودرویی نصب شود، بهترین گزینه برای خرید خواهد بود چرا که با مصرف ۲۵درصد کمتر، آلودگی کمتر و گشتاور و قدرت بیشتری دارد. برای این موتور دیزلی، سیستم پاشش مستقیم که دارای فناوری چند راهه فشار بالای سوخت است در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر این موتور دارای شمع گرمکن، پرخوران هندسه متغیر و خنک کن میانی هواست.

این محصول مجهز به مجموعه باز‌خورانی دود (EGR) همراه با خنک کن بوده و مجموعه این قطعات پیشرفته و جدید، سبب شده تا تولید این موتور در ایران بسیار سخت باشد.

با این روند بر‌آورد می‌شود برای تولید آن بیش از نیمی از قطعات باید وارد شوند البته پیش‌بینی می‌شود تولید این موتور بیش از ۳سال دیگر به طول می‌ انجامد. با این همه موتور EF7 تنها موتور دیزلی‌ای نخواهد بود که در ایران روی خودروهای سواری نصب می‌شود چرا که قرار است از موتورهای پژو نیز برای خودروهای سواری دیزلی استفاده شود. موتور پژو ۲۰۶ یکی از این موتورهاست.

موتور TU3
این موتور هم‌اکنون در خودرو پژو ۲۰۶ استفاده می‌شود و بخشی از آن در ایران ساخته می‌شود. این موتور شاید نسبت به موتور TU5 ضعیف‌تر باشد اما مصرف کمتری هم دارد البته تعداد سوپاپ کمتر نسب به موتور TU5 از نقاط ضعف این موتور است. گشتاور این موتور هم حدود ۳۰ نیوتن‌متر کمتر موتور TU5 است که عملکردی ضعیفی دارد.

  • حجم موتور ۱۳۶۰ سی‌سی – تعداد سیلندر ۴ سیلندر- نسبت تراکم ۱۰.۲ به یک
  • قدرت موتور ۷۵ اسب بخار در ۵۵۰۰ rpm – حداکثر گشتاور۱۱۱ نیوتن متر در ۳۴۰۰ rpm
  • سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی
  • نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۱
  • تعداد سوپاپ ۸
  • سیستم احتراق احتراق داخلی جرقه‌ای
  • استاندارد حد آلایندگی Euro II
  • سیستم سوخت انژکتوری کاتالیست اگزوز ‌سنسور اکسیژن
  • شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۱۴.۱ ثانیه
  • گیربکس دستی با نام – MA5N کلاچ تک صفحه‌ای خشک – مکانیکی – دیفرانسیل جلو
موتور تیبا

تیبا
تیم طراحی آلمانی از دانشگاه آخن آلمان موتور پراید را افزایش حجم داده‌اند و با رساندن حجم این موتور به ۱۵۰۰‌سی‌سی و افزایش ضریب تراکم موتور به عدد ۹.۷ قدرت این موتور را به ۸۰ اسب‌بخار رسانده‌اند. براساس اعلام شرکت مگاموتور، سازنده قوای محرکه سایپا،‌ این موتور  ۸درصد مصرف کمتری نسبت به پراید دارد .

مگاموتور با کمک شرکت آلمانی FEV وابسته به دانشگاه آخن آلمان حجم موتور را افزایش داده و ضریب تراکم موتور را برای افزایش قدرت موتور به عدد ۹.۷ رسانده است.(عدد قبلی حدود ۸.۵ بوده است) درباره گیربکس نیز یکی از مهندسان مرکز تحقیقات سایپا، توضیح می‌دهد؛ نسبت دنده‌های گیربکس پراید براساس خودرو و موتور جدید تغییر داده شده است.

گفته می‌شود که مصرف سوخت این خودرو ۱۰‌درصد کمتر از پراید است البته این موتور گزینه بسیار بهتری نسبت به موتور پراید است این موتور یکی از ارزان‌ترین موتورهای ایرانی در این کلاس هم محسوب می‌شود گشتاور این محصول هم از ۱۰۳ نیوتن‌متر به ۱۲۴ نیوتن‌متر ارتقا یافته است .

گیربکس پراید تحمل گشتاور بالای این موتور را نداشت. برای همین در خودروی جدید تیبا گیربکس پراید در دنده دو به گونه ای تقویت شد تا بتواند گشتاور بالای این موتور را تحمل کند. برای تحمل گشتاور حاصل از این موتور همچنین کلاچ پراید که بر روی تیبا استفاده شده تغییراتی کرد. از آن جمله می توان سفت تر شدن فنرهای صفحه کلاچ است تا بتواند گشتاور ۱۲۴ نیوتن متری موتور جدید را تحمل کند. از طرفی هزارخواری سر پلوس ها نیز به دلیل قدرت بالاتر موتور تقویت شد.

موتور پراید

پراید
فرا‌گیر‌ترین خودروی ایرانی که دارای موتوری ضعیف است پراید است قدرت این موتور از ۵۹ تا ۶۹ اسب‌بخار بنا به استفاده از قطعات مختلف در خط تولید متغیر است با اینکه این موتور با بار کم بسیار راحت و پرشتاب است اما با افزایش حجم سرنشین خودرو به دلیل گشتاور پایین به سرعت تنبل می‌شود با اینکه مصرف این موتور پایین است اما در مقابل توان محدودی که ارائه می‌دهد می‌توان گفت‌ راندمان موتور چندان مناسب نیست .

• حجم سیلندر ۱۳۲۳ سی سی

• نسبت تراکم ۹.۷:۱

• حداکثر قدرت موتور در ۵۰۰۰ دور در دقیقه‌۶۳ اسب بخار

• حداکثرگشتاور موتور در ۲۵۰۰ دور در دقیقه ‌۱۰۳ نیوتن متر

• نوع کلاچ تک صفحه ای خشک با فنر خورشیدی

موتور XU7JPL3
این موتور هم‌اکنون اصلی‌ترین محصولات‌ شرکت‌ ایران‌خودرو از جمله سمند و پژو‌۴۰۵ و پژوپارس را به جلو می‌رانند. این موتور به دلیل مصرف بالای ۱۲ لیتری‌اش در ۱۰۰ کیلومتر عاملی برای از دست‌دادن مشتریان در شرایط جدید سهمیه‌بندی بنزین شده است.

قرار است این موتور در بهینه‌سازی جدیدی حجمش از ۱.۸ لیتر به دو لیتر برسد و قدرت آن نیز از ۹۸ اسب‌بخار به ۱۰۷ اسب‌بخار ارتقاء یابد و برای گازسوزشدن هم تغییراتی در قطعات اساسی آن صورت خواهد گرفت و حالا حتی در حالت گازسوز نیز از موتور کنونی پژو ۴۰۵ قدرت بیشتری دارد.

از طرفی مهندسان ایران خودرو معتقدند مشکلات موتور قبلی پژو ۴۰۵ از جمله روغنکاری هم با اصلاح مدار روغنکاری موتور برطرف شده است. در این موتور روش باز و بسته‌شدن دریچه ورود هوا هیدرولیکی شده که سبب افزایش عمر موتور می‌شود مصرف سوخت این خودرو حتی با توجه به افزایش حجم موتور با اصلاحات انجام گرفته ۱۰درصد کاهش یافته است‌.

مغز هوشمند موتور هم برای گاز و بنزین یکی شده اما برای هر کدام از سوخت‌ها‌ برنامه این مغز جداگانه تعریف شده است.

۲۰درصد قطعات اصلی موتور تغییر کرده است که از آن جمله می‌توان به میل‌لنگ شاتون‌، راه‌ها‌ی ورودی هوا میل بادامک مدار روغنکاری سرسیلندر و سوپاپ‌ها‌ اشاره کرد.

برنامه تولید این موتور هم برای آبان سال آینده طرح‌ریزی شده است.

با این همه برخی معتقدند این موتور را باید فراموش کرد همان‌‌گونه که پژو آن را در سال ۹۵ فراموش کرد.

• حجم موتور ۱۷۶۱ سی سی چهار سیلندر

• نسبت تراکم ۹.۳:۱

• قدرت موتور ۱۰۰bhp@6000 rpm

• حداکثر گشتاور۱۵۳Nm@3000 rpm

• سیستم انژکتوری پاشش چند نقطه‌ای با کنترل الکترونیکی(MPFI)

• تعداد سوپاپ ۸

• سیستم احتراق سیستم جرقه دوبل

• سیستم سوخت رسانی انژکتوری پمپ بنزین داخل باک(INTANK)- اتصالات لوله سوخت از نوع Quick Connection کاتالیست اگزوز دارد.

• حداکثر سرعت ۱۸۵ Km/h شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۱۱.۹ s

• سیستم انتقال قدرت گیربکس‌ BE3/5 کلاچ Dry Friction Single Plate Non Pre-Damper – مکانیکی‌، تک صفحه ای خشک دیفرانسیل نوع Pinion Crown wheel موقعیت‌: جلو

موتور TU5
این موتور با‌ پژو ۲۰۶ وارد ایران شد ‌و‌ هم‌اکنون بر روی برخی مدل‌های سمند هم نصب می شود البته برنامه قرارگیری آن بر روی پژو‌پارس و پژو‌۴۰۵ هم تعریف شده است. این موتور تا حدودی ساخت داخل هم شده و یکی از مدرن‌ترین موتورهایی است که بر روی خودروهای داخلی استفاده می‌شود. این موتور بر‌اساس قدرت موتور، شتاب، قیمت و سرعت یکی از بهترین گزینه‌های بازار ایران است. قدرت ۱۱۰ اسب‌بخاری مصرف پایین در سیکل ترکیبی یعنی ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر طبق اعلام وزارت نفت هماهنگی مناسب با گیربکس و برنامه مناسب مغز هوشمند موتور این خودرو را بهترین موتور ایرانی کرده است ضریب تراکم ۱۰ هم سبب می‌شود راندمان موتور عدد قابل قبولی داشته باشد.

* حجم موتور ۱۵۸۷ سی‌سی

* تعداد سیلندر ۴

* نسبت تراکم ۱۰.۵

* قدرت موتور ۱۱۰ اسب بخار در ۵۸۰۰ rpm

* حداکثر گشتاور۱۴۲نیوتن متر در ۴۰۰۰ rpm

* سیستم انژکتوری چند نقطه‌ای با پاشش الکترونیکی

* نوع سوخت بنزین با اکتان ۹۵

* تعداد سوپاپ ۱۶

* سیستم احتراق احتراق داخلی (جرقه‌ای)

* استاندارد حد آلایندگی Euro III

* سیستم سوخت: انژکتوری

* حداکثر سرعت ۱۹۰ km/h

* شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتریازده ثانیه در خودرو پژو ۲۰۶ با وزن‌ ۲۵۰۴ Kg

* سیستم انتقال قدرت متناسب با این موتور از نوع اتوماتیک با نامAL4 و با کلاچ هیدرولیکی و الکترونیکی و با دیفرانسیل جلو است البته نوع جعبه‌دنده دستی هم با) MA5N با کلاچ تک صفحه‌ای خشک – مکانیکی بر روی این خودرو نصب می‌شود.

موتور XU7JP4/L4
این موتور هم‌اکنون بر روی پژو‌پارس ELX گذاشته می‌شود که موتوری با شتاب و قدرت مناسب است البته مصرف بالایی دارد و ایران‌خودرو هم برای تامین آن با مشکل مواجه است. با این همه ضریب تراکم بالا سبب شده از موتور خواهرش یعنی l3 مصرف کمتر راندمان بالاتر و قدرت بیشتری داشته باشد.

• حجم موتور ۱۷۶۱ چهار سیلندر

• ‌نسبت تراکم ۱۰.۴:۱

• قدرت موتور ۱۱۰@۵۵۰۰

• حداکثر گشتاور۱۵۵@۴۲۵۰

• سیستم انژکتوری BOSCH

• نوع سوخت بنزین, بدون سرب, RON 95 Min.

• تعداد سوپاپ ۱۶

• حداکثر سرعت ۱۹۵ شتاب صفرتا ۱۰۰کیلومتر۹(S)

• سیستم انتقال قدرت‌‌، جعبه‌دنده BE3/5N کلاچ تک صفحه‌ای خشک، کابلی دیفرانسیل (۴.۵۲) جلو

موتور تندر L90

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۵ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۵۲ دیدگاه‌ها

  1. علي جمالي

    ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سایت بسیار جالبی بود ولی راجب موتور های دیزلی چندان نگفته بود

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سعید

      ۲ فروردین ۱۳۹۴
      سوابق: (1484 ديدگاه)

      یکی از یکی بدتر

      موافقم 0
      مخالفم 1
  2. هیتلر

    ۲ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (499 ديدگاه)

    سلام.خواهش می کنم جواب بدین.چطور یه موتور با حجم 1.4لیتر مثلا از یک خودوری 1.8لیتری گاهی وقتا تونا بیشتری داره.مثلا پرشیا 1.8لیتری درحدود 110اسب بخار داره درحالی که این جولیتا 1.4لیتری 170اسب بخار.
    خواهش می کنم خیلی برام مهمه.و یه سوال دیگه دیروز خبری خوندم که تو اون مازراتی با یه موتور سه سیلندر (2.5لیتری)به اندازه یک موتور 6سیلندر(حجم 5لیتر)انرژی تولید می کرد.این از لحاظ قدرت چطور می تونه ممکن باشه.لطفا جوابو به ایمیلم بفرستید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. zenix

      ۱۶ مرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (7 ديدگاه)

      دوست عزیز قدرت موتور فقط به حجم سیلندرها نیست بلکه نحوه سوخت رسانی/ احتراق/درصد ترکیب سوخت با هوا و حتی خروجی دود در روند افزایش قدرت تاثیر گذاره چه بسا الفا رومئو جولیتا از توربو چارژر هم استفاده میکنه. . .پس اگر ی کاخونه ای موتوری رو بسازه و راندمان اونو بالا ببره میبینی که حجم موتور فقط ی شرط لازمه ولی کافی نیست و خالی از لطف نیست بدونی مرسدس بنز با همین روند موتور 2لیتری 4 سیلندر ساخته که حدود 360 اسب قدرتشه و جنسیس 3600 سی سی 6 سیلندر 306 اسب قدرت!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. رضا

        ۱۳ آذر ۱۳۹۳
        سوابق: (8 ديدگاه)

        ولی یک چیزی هست که اون موتور 2 لیتری نسبت به موتور 3600 سی سی کمتر داره و اون پارامتر خیلی مهمی هست به اسم گشتاور موتور . موتورهای کم حجم به خصوص در دور کم گشتاور ضعیفتری دارن. مثلا درسته پرشیا 1800 توانش حدود 100 اسب بخار هست و پرشیا 1600 توانش 110 اسب هست ولی گشتاور موتور 1800 به خصوص توی دورهای کم خیلی بیشتر از موتور 1600 هست

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. جواد

          ۵ مرداد ۱۳۹۴
          سوابق: (2 ديدگاه)

          اگه موتور 2000 سی سی توربوشارِژر داشته باشه گشتاورش به احتمال زیاد روی320 نیوتن متر و بالاتر باشه ولی توی دور پایین تر مثل 1800 تا 3500(توی موتور پرخوران گشتاور توی بازه ارائه میشه نه نقطه ای) و موتور 3600 سی سی حدود 340 تا 350 نیوتن متر اونم توی دور موتور 3500 تا 4000!بنابر این فکر نمیکنم کشش موتور 2000 توربو از 3600 کمتر باشه!

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. رضا

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      اسب بخار موتور یا همون توان موتور فقط به حجم نیست و به چیزهای دیگه هم بستگی داره ولی معمولا گشتاور موتور فقط به حجم موتور مربوطه . معمولا موتورهای کم حجم گشتاور کمی به خصوص تو دورهای پایین دارن . بحث دیزل و بنزینی هم که فرق داره کلا موتورهای دیزل هم توی دور کمتری کار میکنن هم گشتاور بالا تری دارن واسه همینه که واسه بار کشیدن و زور زدن خیلی مناسب هستن

      موافقم 1
      مخالفم 0
    3. امیر

      ۶ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      دوست عزیز برخلاف تصور خیلی از عوام یکی از راه های افزایش قدرت موتور استفاده از توربوشارژرها و یا سوپرشارژرهاست این ادوات با افزایش نسبت تراکم سوخت قدرت موتور رو بالا میبرن به همین خاطر است که به قول شما آلفارومئو جولیتا با موتوری که حجمش از پرشیا پایین تره اما با داشتن توربو شارژر قدرت بیشتری تولید میکنه…

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. ما که پولشو نداریم

    ۷ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ما که پول هیچکدومشو نداریم.حتی پراید صفر.هیچکس درس و حسابی راهنمایی نمیکنه.همه از ماشین خودشون تعریف میکنن.ولی بنظرم هرکس قصد خرید ماشین داره باید ببینه که از خودروش چه انتظاری داره.
    مثال:
    1.اگرفنی و کم خرج بودن واست مهمه ال 90 بخر.
    2.اگر قیافه واستون مهمه به پرشیا یا سورن فکر کن
    3.پژو405SLXهم خوبه درسته که چراغای جلوش از وقتی گرد شده زشت شده ولی انتخاب خوبیه.مخصوصا 405 slx tu5
    البته ماکه پولشو نداریم با پراید صبای خودمون حال می کنیم.

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. محمد

    ۸ تیر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام،راجع به خودروی رانا اطلاعات می خواستم.آیا رانا بهتره یا پژو؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۲ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    رانا اشغال ترین ماشینه با اون چراغاش به نظر من پژو پارس بهترین
    ELX

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. raha

      ۱۱ فروردین ۱۳۹۳
      سوابق: (10 ديدگاه)

      آخه محمد جان این ماشین تو ازش طرفداری میکنی، پارس elx آشغال ترین ماشین ایران=موتور قدیمی-خود پارس قدیمی-مصرف سوخت بالا-قطعات موتور نایاب-امکانات ضعیف در حد یه خودروی معمولی با قیمت 45 میلیون آخه چه آدم عاقلی میاد 45میلیون بده پارسelx بیاره که میتونی 27 تومن بدی 405 بخری با همون داشپورد موتورشم که همونه فقط تو پارسelx تقویتش کردن-همون بدنه با کمی تغیر در چراغ و سپرها کلا این ماشین به در موزه میخوره اتیغه شد دیگه.
      ماشین فقط سسسسسسسسسسسسورنef7

      موافقم 1
      مخالفم 1
      1. امین

        ۱۴ مرداد ۱۳۹۳
        سوابق: (1 ديدگاه)

        رها جان خواهشن قبل از اظهار نظر کمی اطلاعاتتون را افزایش بدین. کی گفته که موتور 405 با پارس elx یکی هستن ؟؟؟ موتور 405 موتور قدیمی xu7 l3 هستش ولی پارس elx موتور xu7 l4 هستش که هم مصرفش کمتر شده و هم توان و گشتاورش

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. bmw

          ۳ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (3 ديدگاه)

          سلام 405 با پرشیا فرقی نمیکنه با عوض کردن یک حرف که سیستم فرق نمیکنه ما توی ایران انحصار شدیم شما ماشین ندیدید که به این اشغالها میگید ماشین مثلا bmw برای یک مدل جدید نمیاد مثل این اشغالها فقط اسم عوض کند 2 سال تمام برای طراحی یک ماشین وقت و هزینه مصرف میکند که میشود یکی مثل m5 که 800 عدد اپشن دارد که بزرگان به bmw گفتند که تو بعد از m5 چی میخواهی بسازی

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. تکنسین

        ۲۹ فروردین ۱۳۹۴
        سوابق: (1 ديدگاه)

        سلام دوست عزیز من 10 ساله elxدارم تا الان کلا 1.5 خرجش کردم 400تا کار کردن تو خودروهای ایرانی نظیر نداره سوختش تو جاده 100 6لیتره پارس معمولی رو قورت میده

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. دلاور

      ۲۲ خرداد ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      عزیز جان نی منطق دوستان گفتند ببین چی دوست داری دلیلی بر توهین نیست که بگی آشغاله

      موافقم 0
      مخالفم 0
    3. امير

      ۱۶ تیر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقای محمد عزیز
      چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید. چیزی که با سلیقه شما جور نیست دلیل بر آشغال بودنش نیست. تازه الان به آشغال می گن طلای کثیف و عده زیادی از این را پولدار شدن.من رانا دارم بسیار ماشین خوب و راحتی است. شما برو ماشین خارجی سوار شو و مملکت ما را تا ابد وابسته نگه دار.

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. مرتضی

        ۵ آذر ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        ما که الان چند ساله داریم خودرو داخلی می خریم. دولت هم همه جوره داره ازشون همایت میکنه. اینکه اونا هنوز پیشرفت نکردن و وابسته هستن از بیکفایتی خودشونه نه ما. پرایدی که مال عهد بوقه قطعاتشو نمی تونن بسازن. ماشینی که حدودا 20-30 سال پیش فورد به اسم فستیوا تولید میکرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  6. zoro

    ۹ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    بیشتر تلاش کنید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. zoro

    ۹ شهریور ۱۳۹۲
    سوابق: (2 ديدگاه)

    ایناییم که تا الان ساخته شده نسبتا خوب بوده

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. bmw

      ۳ بهمن ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      خدا پدرتو بیامرزد شما میگی ساختن چی ساختن اینها در مونتاز کردن موندن ادم باید واقع بین باشد غرور بیجا ادم را ته چاه می اندازد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. پارسا

    ۱۹ آذر ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام من میخواستم بدونم که چرا در مورد وزن موتور ها چیزی نمیگین من خواهش میکنم در مورد وزن موتور ها هم توضیح بدین وزن موتور+گیربکس ممنون.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. mohammad

    ۱۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (11 ديدگاه)

    ممنون جالب بود و اگه اگه نمودار گشتاور و توان رو هم براشون می ذاشتید عالی می شد.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. MANSOUR

    ۲۸ بهمن ۱۳۹۲
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر از مطالب ارایه شده می خواستم بدونم راندمان موتورهای دیزلی وموتورهای بنزینی چند در صد میباشد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. الاشتی

    ۵ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (6 ديدگاه)

    باز کردن کامل موتور ال90از206تیپ5هم سخت تره.این رو هم بگم که ال 90دیر به دیر خرخ میندازه ادمو و قیمت یدکیشم گرونه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. میرحسن حسین زاده

    ۱۶ تیر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام لطفا بفرمائید که روی سمندهای باموتورxu7jp/l3میشه گیربکس اتوماتیک سوارکرد یانه خواهشمنداست راهنمایی فرمائید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. محمدمهدی

    ۳۰ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    با سلام. کی میگه شتاب و سرعت تیبا از پراید بهتر و بالاتره من هم با تیبا 93 رفتم هم با پراید 131 93 در ضمن من با پراید و برادرم با تیبا در یک جاده با هم کل انداختیم پرایدم پیروز بود. فقط یک سوال برام پیش اومده اون کسی که میدونه و حالیشه جواب بده آخه از کسانی شنیدم پراید 131 سال 93 با موتور جدید M13 را 16 سوپاپ تولید کردند آیا درست است یا خیر؟

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ممد

      ۱۷ شهریور ۱۳۹۳
      سوابق: (12 ديدگاه)

      نه دادا مال ما131seباموتورجدیده
      اما خیلی با موتورقبلی فرق میکنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. javad

      ۳۱ خرداد ۱۳۹۴
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا تعصبی نظر نده پراید کجا تیبا کجا کار بابای پرایدم نیست تیبا رو بگیره جفتشون رو داشتم پژو پارس elx 89 داشتم نه تیبا قابل مقایسه با پژو پارسه و 206 هستش نه پراید قابل مقایسه با تیبا هر چیزی تو رنج خودش رنج تیبا صندوق دار هم فعلا خیلی خاصه هیچ ماشینی با این قیمت و عملکرد فعلا تو بازار ایران نیست!
      برادرتون هم احتمالا یا رانندگی ضعیفی داره یا از دور موتور بالا میترسیده و بد دنده میداده وگرنه علی رقم سرو صدا که با دست کشیدن بر روی برخی از لوازمش که البته خرج بردار هم هست، سرعت و کشش خوبی داره و از پراید هم رانندگی مطمئن تر و هندلینگ مناسبتری داره

      موافقم 2
      مخالفم 0
      1. جواد

        ۵ مرداد ۱۳۹۴
        سوابق: (2 ديدگاه)

        تو رو خدا نگید تیبا با پارس قابله مقایسه است!حداقل 17 اسب و 20 نیوتن متر تفاوت قدرت و گشاورشونه!تیبا یه شتاب خوب داره که اونم به دلیل وزن کم لاستیک سایز کوچیک و ضریب خیلی سنگین دنده 1 و 2 اونه!فقط همین!

        موافقم 0
        مخالفم 0
  14. ehsan

    ۱۴ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    توروخدا انقد واسه اهن به هم توهین نکنید.هرکی از تجربه هاش میگه چرا قاطی میکنید.من خودم کلا مخالف موتورای پژو هستم عمرشون کوتاه ولی بازم شانسیه تو ایران من خودم ای اف 7 دارم ازش راضیم ولی چون شانسیه تو ایران ممکنه یکی دیگه ناراضی باشه

    موافقم 2
    مخالفم 1
  15. علی

    ۱۶ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    فعلا که مامحکوم هستیم به استفاده از ماشینهای ایرانی

    موافقم 1
    مخالفم 0
  16. صلاح

    ۳ مهر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ایاموتور رانا و پزو405 از لحاظ قطعات باهم همخوانی دارن؟ ایا رینگو بوشوپیستون و شاتون رانا رو میتوان رو موتور 405 نسب کرد؟خیلی نیاز دارم به جواب این سوالا اگه زودتر جوابو به ایمیلم بفرستید ممنونتون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. معين فر

      ۲۰ مهر ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام
      من مهندس مکانیک هستم و راجع به درخواست شما پاسخ میدم صلاح جان
      موتور رانا از نوع tu5 وبدون بوش هستش و طول شاتونش هم کوتاهتر از 405 و محفظه احتراق این دو موتور اصلا قابل مقایسه نیست حتی حجم سیلندر این دو موتور هم با هم تفاوت داره و قطر پیستون 405 از رانا بزرگتره حتی موتور tu3 هم که از نوع بوش دار هستش پیستونش کاملا متفاوت با 405
      اگه سوال دیگه ای داشتید من در خدمتم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  17. مجید

    ۲۰ آبان ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام دوستان من پارس مدل 87 دارم.موتورش 1800xu7/l3 هست ولی گیج اندازه گیری روغنش مثل بقیه موتورهای 1800 ازبغل موتور نیست از جلوموتور(بین انژکتورها)هست.هیچ کس چیزی نمیدونه…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رضا

      ۱۳ آذر ۱۳۹۳
      سوابق: (8 ديدگاه)

      به این موتورها میگن xu7 با بلوک L4 . در واقع بلوک موتور L4 رو نصب کردن ولی سر سیلندر و بقیه تجهیزاتش L3 هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. رضا

      ۱۷ اسفند ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      ماشین من هم همینطوره مدل ۸۶ تا به حال که جواب درستی از کسی نگرفتم اتفاقا اینجا دنبال جواب بودم شما ماشین از صفری دستته؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
  18. رضا

    ۱۳ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    همین موتور xu7JPL3 که میگین باید فراموش بشه هنوز بین تمام موتورهای داخلی بیشترین گشتاور رو داره و توی جاده های کوهستانی یا زمانی که ماشین سنگین باشه هیچ کدوم از موتورهای دیگه حریفش نمیشن .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  19. بهزاد

    ۲۰ آذر ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    عالی بود
    ولی از اینا ماشین درنمیاد

    موافقم 1
    مخالفم 0
  20. وفا

    ۱۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    من سمند ef7 داشتم خیلی اذیتم کرد،البته ناگفته نماند تو ایران از یه موتور چن تا ماشین درست میکنن،فقط از موتور سمند ناراضی بودم،به نظر من هم موتورxu7jpl4 از همه موتورها بهتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
  21. نوید

    ۲۰ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام دوستان
    من یه 405 مدل 86 دارم با موتور xu7
    مشکلی که خیلی اذیتم میکنه پاره شدن دسته موتور بالاست که حتی با عوض کردنش با مدل زانتیایی بازم مشکلم حل نشده
    حالا قصد خرید یه پارس داشبورد جدید رو دارم اما نمیدونم با همین موتور بخرم یا موتور TU5 .
    لطفا اگر کسی میدونه این مشکل چطور قابل حله بگه.
    اگر پارس با موتورTU5 رو بخواید با XU7 مقایسه کنید کدام رو انتخاب میکنید و چرا؟
    خیلی ممنونم از همه دوستان

    موافقم 0
    مخالفم 0
  22. علی

    ۲۳ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خوب شما یه تیبا رو به فرض گرفتید یعنی دلیل بر ضعف اونه! راننده شرایط سرنشین همه وهمه تو درگ و سرعت تأثیر دارند میخواین بدونین تیبا سرتره یا پراید یه جاده خلوت برید ۰ تا ۱۶۰ برید اونوقت میبینید فاصله 1۰۰ متری تیبا با پراید چطوری اتفاق میوفته!!!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  23. آرش

    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    پارس tu5 فقط کم مصرف هست وگرنه هیچ برتری به پارس xu7 نداره . گشتاور موتور tu5 به خصوص در دور پایین خیلی کمتر از xu7 هست و به همین خاطر ماشین در دنده های 3 و بالاتر اصلا کشش لازم رو نداره و در سربالایی ها شما دایما مجبور به استفاده از دنده های یک و دو خواهید شد . دسته موتور های پارس tu5 به خاطر جا زدن موتور 206 توی بدنه پارس دایما مشکل پیدا میکنند . اگر کشش خوب و ماشین اصیل میخواین فقط پارس سال.اگر خیلی مصرف واستون مهم هست پارس tu5 . مصرفشون در شهر حدود 2 یا 3 لیتر در 100 کیلومتر متفاوت هست . در جاده تقریبا حدود 0.5 لیتر .

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. نوید

      ۲۹ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (2 ديدگاه)

      مرسی آرش جان
      پس فکر کنم با این تفاصیر برم سراغ پارس سال با موتور xu7 چون xu7 همینجوریشم هی دسته موتور خراب میکنه اگه TU5 بخواد بیشتر از این خراب کنه که فاجعه میشه
      مرسی از راهنمایی که کردی
      برای منم کشش ماشین توی سر بالایی خیلی مهمه چون 4-5 نفری همیشه توی جاده با رفقا همراهیم نمیخوام یه وقت نا امیدمون کنه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  24. آرش

    ۲۹ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (8 ديدگاه)

    جناب نوید خان سلام . اگر با تعداد نفرات زیاد میخواین سفر برید حتما پارس سال بگیرید چون پارس tu5 دنده های 3و4 و5 بسیار سبکی داره و چون موتورش گشتاورش هم کم هست در سربالایی ها واقعا اذیت میکنه و دایم باید در حال معکوس کشیدن به دنده 1 و 2 باشید در حالیکه گیربکس be3 پارس سال همخوانی بسیار خوبی با موتور xu7 داره و در دنده های 3و4 کشش خیلی خوبی ایجاد میکنه . گیربکس پارس tu5 رو دستکاری کردند و بهش میگن be4 که دنده های 1و2 بسیار سنگین برای جبران ضعف گشتاور tu5 داره و دنده های 3 به بالا بسیار سبک هستند. کلاچش هم بسیار سفت تراز کلاچ پارس سال هست . پارس سال اصیل و قوی هست و هیج جا حس نمیکنید ماشین داره کم میاره به خصوص توی دورهای کم واقعا tu5 حرفی برای گفتن نداره . xu7 زیر کاپوت به صورت مایل نصب میشه و دسته موتور کوتاهی داره ولی tu5 چون کوچکتر هست جلوتر اومده و دسته موتور خیلی بلند تری داره موتور tu5 چون چدنی هست با اینکه کوچیکتر هست ولی سنگینتره و این سنگینی به همراه دسنه موتور بلند باعث میشه دایما مشکل دسته موتور داشته باشه . tu5 مصرف کمی داره و موتور خوبی هست ولی برای 206 .این موتور به خاطر گشتاور کمش در دور پایین از پس بدنه سنگینتر یک ماشین سدان خانوادگی بر نمیاد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  25. قاسم

    ۹ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    سلام.
    کسی در مورد موتور bm15 l اطلاعاتی داره بگه.
    و چطور موتوریه.
    من بین پارس tu5 و پرسیسh230 موندم که کدوم رو بخرم لطفا راهنمایی کنید؟
    مرسی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  26. فريد

    ۱۷ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (2 ديدگاه)

    مایه ننگ است که تیبا با موتور٨سوپاپ تولید میشود خدا پدر مادر mvmرا بیامرزد که تکنولوژی روزو وا رد کشور کرده mvm x33 شاسی بلند مصرف سوختش از پراید کمتره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. امیر

      ۶ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (2 ديدگاه)

      ماشینهای ایرانی ممکنه از نظر کیفیت افت کرده یا پایین باشند ولی فکر ماشین چینی رو نمیکنم چون هم کیفیت قطعاتش پایینه و زود مستهلک میشه ولی مثل ماشین ایرانی قطعاتش فراوون نیست اگه کیفیت نیست حداقل قطعش باید باشه و ارزون هم باشه

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. JUST iPhone

      ۲۲ آذر ۱۳۹۴
      سوابق: (48 ديدگاه)

      اولاً X33 شاسی بلند حساب نمیشه.
      دوماً اگر بخواهید اونجوری حساب کنید،لکسوس ct200h با مصرف 4لیتر خیلی کم مصرف تر و پیشرفته تر است.
      پس خدا پدر لکسوس را بیامرزد!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  27. erfan

    ۲۰ خرداد ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام خدمت تمامیه دوستان من پسری 16 ساله هستم که زندگیش با ماشین میچرخه ولی از ماشین سردر نمیارم.می خوام اگه میتونید بایک فیلم کامل کمک کنید که موتور ال نود رو از 110 اسب بخار به 350 اسب بخار برسونم ولی اگه میشه یک راهی رو بگین که زیاد گران نشه ممنون.علاقه ی زیادی به ماشین های تقویتی دارم ولی راجبه موتور ماشین چیزی نمیدوم ممنون میشم اگه کمکم کنید سپاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۵ اردیبهشت ۱۳۹۵
      سوابق: (1 ديدگاه)

      مگه میخوای بویینگ 747 هوا کنی؟! در ضمن برو اول در مورد موتور اطلاعات جمع کن بعد از تقویت نجومی حرف بزن!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
  28. sh.a

    ۹ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    بنظر من رانا بهترین گزینه در بین خودرو هایه ایرانیست واقعا بهترینه چون هم خوشتیبه و خوش اسپرت و هم کم مصرف قدرت وشتاب بالا واقعا عالی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  29. حسین

    ۱۵ مهر ۱۳۹۴
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام
    در مورد موتور تندر L90 چرا مطلبی نوشته نشده؟ نام دقیق این موتور چیست و تفاوت موتور تندر 90 پارس خودرو و ایران خودرو چیست؟ موتور تندر 90 ایران خودرو از کجا تأمین می شود؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  30. solat

    ۱۱ فروردین ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    فعلا بهترین موتور بر روی ماشینای ایرانی همون tu5 هس گرچه همینم مالی نیستش ولی خب چه میشه کرد کاچی بهتر از هیچی هس خخخ ای خدااااا

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا