متفرقه

شمارش معکوس ممنوعیت عبور و مرور خودروهای درون‌سوز تا 2040 در فرانسه

همه می‌دانیم که پیش‌بینی حال‌وروز کره زمین ۲۳ سال آینده، آسان نیست. حقیقتش نمی‌دانیم تا یک سال و یا یک ماه آینده چه پیش خواهد آمد؛ ۲۳ سال که جای خود دارد. اما فارغ از این‌ها، اگر قانونی را دولتی تصویب کند و سایر دولت‌ها نیز از آن پشتیبانی کنند، وضعیت قدری متفاوت خواهد شد. مثلاً فرانسوی‌ها باید تا ۲۰۴۰ (۱۴۱۸ ه.ش) تمامی خودروهای دیزلی و بنزینی‌شان را بگذارند لب کوزه و باقی ماجرا …
دولت فرانسه اخیراً اعلام کرده که در اجرای طرح ممنوع کردن فروش خودروهای دیزلی و بنزینی‌ به چند کشور اروپایی دیگر می‌پیوندد. هرچند در این مورد فرانسوی‌ها نسبت به این خودروهای بخت‌برگشته کمی بیشتر مهلت داده و برعکس هلند، نروژ، آلمان و هند، سال ۲۰۴۰ (۱۴۱۸ ه.ش) را آخرین سال این نوع خودروها برگزیده است.


گفتنی است که پیش‌ازاین نیز دولت فرانسه اقداماتی در راستای محدود کردن خودروهای قدیمی در پیش گرفته بود. سال گذشته، از پاریس خبر رسید که خودروهای متولد پیش از سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۵ ه.ش)، قادر به تردد خارج از محدودیت‌های اعمال‌شده، نخواهند بود (چیزی شبیه به گذرنامه به خودروهای پیرتر از ۳۰ سال داده شده بود.) بد نیست بدانید که رئیس‌جمهور جوان فرانسه، امانوئل مکرون، نیز از رخت بستن کربن تا سال ۲۰۵۰ (۱۴۲۸ ه.ش) از این کشور خبر داده است. مطمئناً عدم استفاده جمعیت ۶۶ میلیونی پهناورترین کشور اروپایی از سوخت‌های فسیلی، اثر مثبت قابل‌توجهی بر حال نزار این روزهای سیاره آبی کوچکمان خواهد داشت.


طبق گفته وزیر محیط‌زیست فرانسه، این ممنوعیت بخشی از برنامه تمرکززدایی سرمایه‌ها از پروژه‌های بنزینی‌ و دیزلی است. به‌عنوان نخستین قدم، دولت فرانسه به شهروندان “انگیزه” می‌دهد تا خودروهای دیزلی ساخته پیش از سال ۱۹۹۷ (۱۳۷۵ ه.ش) و مدل‌های بنزینی‌ ساخته‌شده پیش از ۲۰۰۱ (۱۳۷۹ ه.ش) را اوراق کنند. راستش هنوز از چیستی این “انگیزه” ها خبری منتشر نشده، اما به نظر کل موضوع این است که مردم از وسیله‌های احتراق داخلی‌شان دست بردارند و به‌جای آن با انرژی جایگزین رفت‌وآمد کنند.


برای به تحقق رساندن این نقشه، مکرون به کمک شخص‌های ثالثی، ازجمله کارخانه‌های تولید خودرو، محتاج خواهد بود. خوشبختانه، برخی خودروسازان از همین الآن هم رو به‌سوی تمام و یا حداقل نیمه الکتریکی کردن ساخته هاشان به پیش می‌روند. همین پنجم جولای (۱۴ تیر) بود که ولوو برنامه‌اش برای هیبریدی یا تمام الکتریکی کردن خط تولیدش تا سال ۲۰۱۹ (۱۳۹۷ ه.ش) را شرح داد. PSA (سیتروئن، دی‌اس، پژو) نیز اخیراً ادعاهای مشابهی را مطرح کرده بود.
چنین محدودیت‌هایی بودن شک منجر به ظهور تمام الکتریکی سازهای بیشتری (چون تسلا) و یا سرمایه‌گذاری‌های بیشتر در حوزه حمل‌ونقل بدون سوخت خواهد شد. شاید امروزه روز فرانسه و دیگر کشورهای پشتیبانی‌کننده این تصمیمات جاه‌طلب و بلند و پرواز به نظر بیایند، اما با پیشرفت سریع انرژی‌های تجدید پذیر، شاید جابه‌جایی بدون آلوده کردن محیط ازآنچه فکر می‌کنیم به ما نزدیک‌تر باشد.

منبع: دیجیتال ترندز

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مهدی بازیار

نویسنده و مترجم اخبار دنیای خودرو در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (37 ديدگاه)

    البته این نکته لازم به ذکر است که در حال حاضر اغلب انرژی برق از سوختهای فسیلی به دست میاید. که تبدیل فسیل به انرژی برق و استفاده در خودروها خود تلفات انرژی و آلایندگی بیشتری نسبت به استفاده مستقیم سوخت فسیلی در خودرو دارد. مگر اینکه از منابع انرژی دیگری برای تولید برق استفاده بکنیم همانند دولت فرانسه!
    میدانیم دولت فرانسه از جمله دولتهایی است که در مبحث انرژیهای هسته ای چه از نوع جوش یا شکافت بسیار قوی کار کرده و میکند. با توجه به اینکه انرژی حاصل از جوش هسته ای (همان واکنشی که در خورشید صورت میگیرد) بسیار بالاست. لذا دولت فرانسه به عنوان اولین پیشگام در تکنولوژی جوش هسته ای از چندین سال قبل تحقیقات خود را در زمینه جوش هسته ای شروع کرده و طبق برنامه ریزی خود اعلام نموده اولین نیروگاه تحقیقاتی (نه صنعتی) خود را در سال ۲۰۵۰ استارت خواهد زد.
    پس اگر دولت فرانسه یک چنین قانونی تصویب کرده است به خاطر پشتوانه قوی تحقیقاتی هست که هم اکنون در حال انجام دارد. لذا به نظر شخصی خودم قانونی است که در صورت شروع به کار نیروگاه های جوش هسته ای باید هم تصویب بشود چون در چنین محیطی استفاده از سوخت فسیلی کاملا کار اشتباهی هست.
    وقتی به آینده کشورهای صنعتی نگاه میکنیم میبینیم آینده ای رو به جلو در هدف رسیدن به جامعه ای آبادتر، زندگی سالم تر و…دارند.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. بنزما

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (505 ديدگاه)

    دیگه کم کم جهان به سمت خودروهای برقی میره
    که البته غیر از این که صدای اون پیشرانه های طبیعی رو ندارن مشکل جدی دیگه ای رو نمیشه
    نام برد حیف که دیگه صدای پیشرانه های طبیعی مثل فراری و لامبورگینی مردم نشنون
    درسته قراره صدای پیشرانه رو شبیه ساز کنن
    ولی بازهم صدایی که از لوله های اگزوز بیرون میاد
    کجااز بلندگو کجا یا میشه گفت کنسرت زنده
    کجا توی تلوزیون نگاه کردن کجا
    دوستان کسی اطلاع نداره پاسات هایی که ماموت
    داره میاره ایران از مدل اروپایی یا امریکایی؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ونوم اف ۵

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    پدال جان هند توی اروپا نیست تصحیحش کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. ونوم اف ۵

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    یه تفسیر میخوندم که علت این کار اروپایی ها اینه که خودشون منابع فسیلی کم دارن وگرنه الایندگی که از اگزوز ماشین در هر کجای دنیا دربیاد طبق گفته خودشون باعث اثر گلخانه ای و گرم شدن زمین میشه و اگه یه نقطه از کره زمین خودداری کنه از الایندگی تاثیری نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۱۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      ضمنا برقی که از سوختن نفت و مشتقات تولید بشه و ماشین برقی با اون شارژ بشه باز همون الایندگی رو وارد جو میکنه مگه اینکه برقی باشه که از منابع پاک مثل انرژی خورشیدی یا باد و … بدست بیاد و در اخر اینکه فرانسه هم خودشو قاطی بقیه میکنه که بگه منم هستم وگرنه دیگه یه لیتر و ۱.۶ لیتر دیگه این حرفا رو نداره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. امیرحسین بشیر فرهمند

    ۱۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    دولت فرانسه و دولت های پیشرو اروپایی و امریکایی برای حذف اثرات گلخانه ای و مستقل شدن از سوخت فسیلی و به تبع آن کشورهای خطرناک خاورمیانه ، برنامه ریزی بلند مدت میکنند . که باعث بهبود وضعیت بشریت هست . اونوقت کامنت های آدم های تحصیل کرده تو این سایت رو که میخونی . متوجه میشی . که ما حتی واضحات رو نمیبینیم و متوجه نمیشیم . کاملا واضح هست که اینگونه اقدامات به نفع بشریت هست . ولی این تحلیل های بعضی از دوستان چه نفعی برای خودشون یا بقیه خواهد داشت ?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ونوم اف ۵

      ۱۸ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (1274 ديدگاه)

      جناب الان امریکا با منابع نفت شیل عظیمی که بدست اورده سه برابر عربستان نفت داره و الان دنبال اینه که از وارد کننده به صادر کننده نفت و مشتقات تبدیل بشه

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا