متفرقه

موبیاس، بلندقامتی از کشور آفریقایی کنیا

موبیاس موتورز (MOBIUS MOTORS) یک خودروساز کنیایی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی بنیان نهاده شد. پیش‌تر، تأسیسات این شرکت در شهر مومباسا مستقر بود اما اکنون به نایروبی پایتخت آن کشور منتقل شده است. مؤسس این کمپانی یک مهندس جوان دانش‌آموخته کامپیوتر به نام جوئل جکسون (JOEL JACKSON) است. وی بریتانیا را به هدف کمک به کشاورزان کنیایی و همچنین ارتقاء بهره‌وری محصولات تولیدی‌شان، ترک نمود. او طی اقامت در کنیا این نکته را دریافت که مهم‌ترین مانع در توسعه مناطق روستایی کنیا، نبود سامانه‌ای مناسب برای حمل‌ونقل است. وی دراین‌باره می‌گوید: این نکته روشن شد که فقدان وسیله نقلیه مناسب بسیاری از مناطق روستایی آفریقا را تحت تأثیر قرار داده است.

موبیاس
به همین انگیزه وی تیمی از متخصصان فنی و بازرگانی را گرد آورد که خروجی‌شان در عمل، خلق محصولی بلندقامت و کاربردی به نام موبیاس بود. موبیاس در دو نسخه به نمایش درآمد. دومین نسخه که موبیاس ǁ نام دارد، نخستین بار در میانه سال ۲۰۱۱ میلادی رونمایی شد. نسخه تولیدی آن نیز در چند سالی بعد، یعنی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴ به بازار راه یافت. ناگفته نماند که نسخه جدیدتر این خودرو قرار است در سال ۲۰۱۸ میلادی روانه بازار شود.

موبیاس
موبیاس ǁ یا TWO، از ساختاری ساده اما بادوام، کاربردی و مستحکم بهره می‌برد و برای کاهش هزینه برخی از امکانات غیرضروری در آن حذف شده است بدون اینکه به ماهیت و کیفیت نهایی کار لطمه‌ای وارد گردد. این خودرو از فریم ساخته شده از لوله‌های فولادی بهره می‌برد. مزیت استفاده از این‌چنین ساختاری، وزن کم و تعمیرات ارزان آن است.

موبیاس
نمای ظاهری موبیاس ۲ از شباهت بسیاری با ساخته‌های لندروور برخوردار است، همان خطوط ساده و مستقیم به همراه صلابتی آهنین را در اینجا نیز شاهدیم. در کابین این خودرو نیز همان اصل سادگی اعمال شده و آپشن های لوکس را در آن کمتر می‌بینیم. تنها آپشنی که در کابین عرضه می‌شود یک صفحه‌نمایش لمسی به سایز ۸ اینچ است که از قابلیت سازگاری با سامانه GPS، اینترنت WiFi، بلوتوث و درگاه USB برخوردار است.

موبیاس
فاصله کف این خودرو از سطح زمین معادل ۳۳ سانتی‌متر است و زاویه حمله آن در حالت آفرود برابر با ۳۲ درجه و زاویه فرار آن هم ۳۷ درصد است که این داده‌ها کاملاً جوابگوی جاده‌های برون‌شهری، ناهموار و مناطق دورافتاده کنیا است. در حال حاضر،۳۵ درصد از قطعات این خودرو توسط قطعه سازان کنیایی تولید می‌شود که قرار است این رقم به ۴۰ درصد برسد.

موبیاس
در دل این آفریقایی بلندقامت، یک پیشرانه ۴ سیلندر خطی تنفس طبیعی به حجم ۱.۸ لیتر جای گرفته است که از توانی معادل ۱۳۳ اسب و گشتاوری برابر با ۱۸۲ نیوتن‌متر برخوردار است. این توان به‌واسطه یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ‌های عقب آن منتقل می‌گردد.

طول/عرض/ارتفاع این خودرو معادل ۴۱۹۴/۱۹۳۷/۱۸۳۵ میلی‌متر و فاصله بین دو محور آن برابر با ۲۴۰۰ میلی‌متر است. وزن خالص این خودرو ۱۶۵۵ کیلوگرم است.

نسخه جدید موبیاس ۲ در سال ۲۰۱۸ میلادی وارد بازار شده و بهای آن از ۱.۳ میلیون شیلینگ کنیا یا معادل ۱۲,۳۰۰ دلار آمریکا آغاز می‌شود.

منابع:
MOBIUSMOTORS.COM
WIKIPEDIA.ORG
و…

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مطالب مشابه

‫۳۴ دیدگاه‌ها

  1. حامد

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (831 ديدگاه)

    خودرویی از کنیا که در سال ۲۰۰۹ تاسیس شد؟😐
    با قیمت ۱۲ هزار دلار !!!
    به کنیایی ها هم حسودیم شد
    بیایید از خودمون خجالت بکشیم که میزاریم وضعمون این باشه

    موافقم 4
    مخالفم 0
    1. ali mtr

      ۱۶ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (21 ديدگاه)

      جوان بریتانیایی که به قصد کمک به کنیا رفته این خودرو رو طراحی کرده
      وگرنه کنیایی های سیاه چنین کاری نمیتونن بکنن

      موافقم 3
      مخالفم 0
      1. milad

        ۱۷ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (65 ديدگاه)

        طرف اصالتاً کنیایی هست ، توی بریتانیا درس خونده

        موافقم 2
        مخالفم 0
  2. ایران خودرو = فرغون سازی (ویران خودرو)

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (990 ديدگاه)

    امیدوارم تو کارش موفق بشه

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. فورد

      ۱۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (853 ديدگاه)

      به نظر ماشین جون داری میاد از جلو منو یا پاجیرو 1990 میندازه در کل خاک بر سر مدیرای داخلی

      موافقم 0
      مخالفم 1
      1. نوید جهرمی

        ۱۵ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (3683 ديدگاه)

        جمله آخرت و ربطش ب این ماشین منو تارو مار کرد :)

        موافقم 1
        مخالفم 0
  3. کورش مسگرلو

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (13 ديدگاه)

    دم آق مهندس گرم

    موافقم 0
    مخالفم 1
  4. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    آفرین بهش ? سایپا و ایران‌خودرو به اندازه این جوان کنیایی پشتکار ندارن.

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حميد

      ۱۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1724 ديدگاه)

      ای گفتی نمیدونم ما تا کی باید چوب کم کاری این دو تا شرکت رو بخوریم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Hosein

        ۱۵ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (313 ديدگاه)

        تنها راه نخریدن خودرو صفر این دوتا شرکت تا زمان واگذاری به بخش خصوصی یا کلا جمع شن

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. charger

        ۱۵ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (396 ديدگاه)

        ما چوب کم کاری خودمونو میخوریم

        موافقم 1
        مخالفم 0
    2. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

      ۱۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1626 ديدگاه)

      جوان کنیایی ؟!!!طرف بریتانیایی هس فرشاد جان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ADAK

        ۱۵ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (1829 ديدگاه)

        باشه بابا !!!
        ایوول به این جوان بیریتانیایی …
        الان اوکیه ؟!!!

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. ویلیامز «بنتلی. استون مارتین.مکلارن»

          ۱۶ آبان ۱۳۹۶
          سوابق: (1626 ديدگاه)

          نمیدونستم درست خوندن متن انقد برا بعضیا سخت و ناراحت کننده باشه!!!

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. milad

        ۱۷ آبان ۱۳۹۶
        سوابق: (65 ديدگاه)

        بابا کنیایی هست توی بریتانیا درس خونده

        موافقم 0
        مخالفم 0
  5. حمیدرضا

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    چه خوش فکر و چه قدر اینده نگرانه واقعا یه ماشین ساخته برای کشوری که زیرساخت مناسب جاده ای نداره این یعنی پیشرفت حالا هرچقدرم میخاد شبیه به لندرور باشه باشه واقعا اهمیتی نداره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. Mohamad

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (85 ديدگاه)

    حتی کنیا هم خودروساز شده اونوقت ما……!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. امیرعارف

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (876 ديدگاه)

    تو کشور ما الان بیش از 30ساله که هیچ کس بفکر پیشرفت و مردمداری نیست ملاک موفقیت الان شده هرکی بیشتر بتونه بکنه از مردم . اینکه مدیران ارشد بجای تقویت صنعت بفکر واردات هستند یعنی بیچارگی ملت و صنعت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. ونوم اف ۵

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1274 ديدگاه)

    همیشه وقتی میگفتن افریقا یاد یه جای عقب افتاده میافتادیم ولی کم کم باید نگاهمون رو عوض کنیم انصافا طراحیش در عین سادگی زیبایی و جون سختی رو میرسونه از مقامات کنیا و تانزانیا و گینه و … تقاضا دارم یه کمکی هم به صنعت ما بکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Amir.z

      ۱۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (174 ديدگاه)

      داداش خدایی الان عقب افتاده ترین کشور تو خودروسازی ماییم.
      تعریفا عوض شده
      خیلی هم عوض شده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  9. hussein

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    به جز این یه مستند دیگه هم درباره ی یک خودروساز افریقایی دیگه هم دیده بودم که اکثرا محصولات تویوتا رو با تغییراتی مونتاژ میکردن البته فرقش این بود که فقط قطعات رو وارد میکردن و یکم تغییرات به دلخواه هم میدادن و فروش خوبی هم تو افریقا که همه نمیتونن اتومبیل های بیست سی هزار دلاری تویوتا سوار بشن، داره.
    تنها فرقش این بود که قطعات نسل قبل اتومبیل های تویوتا رو وارد میکردن با قیمت خیلی نازل و اینطوری تویوتا هایلوکس نسل قبل رو حدودا سی میلیون تومان به دست مشتری میرسوندن. حتی به دنبال واردات به کشورهای دیگه هم هستن.
    یه چیز دیگه یادم رفت. خیلی از کشورهای افریقایی دارن به خوبی از این بحران عبور میکنن و دارن به کشورهای خوبی تبدیل میشن. یه نکته ی جالب این هست که اکثرا به راحتی میتونن به زبانهای فرانسوی اسپانیایی المانی و انگلیسی در کنار زبانهای مادری خودشون صحبت کنن. دانشگاه هاشون هم تو رتبه بندی جهانی تقریبا برابر با دانشگاه های شریف و امیر کبیر هستن. حتی چندین دانشگاه با رتبه ی بهتر هم دارن. افریقای جنوبی مراکش مصر بوتسوانا نامبیا تونس الجزیره کشورهایی با توسعه ی خیلی خوبی هستن. از اروپا هم خیلی گردشگر میرن اروپا و این باعث شده که موتور محرکه ی اقتصاد افریقا به خوبی به جلو پیش بره. خیلی از دانشگاه های افریقایی همکاری های خیلی نزدیک و تبادل دانشجو با بهترین دانشگاه های اروپایی و امریکای دارن. چین در کنار اروپا و کشورهای عربی سرمایه گذاری های سنگینی میکنه که تا چند سال دیگه خیلی عالی پیشرفت میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Achtung

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (420 ديدگاه)

    کسی شرایط مهاجرت به کنیا رو میدونه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Muty

      ۱۵ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (1829 ديدگاه)

      کامنتت به دلم نشست دادا …
      ایول

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. hussein

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (74 ديدگاه)

    این متن ربطی به پست نداره ولی اینجا میزارم تا یک سوزنی باشه که به خودمون بزنیم .

    تو فرومهای انگلیسی و بقیه کشورها بریم میبینیم که اصلا و ابدا حتی از الفاظ رکیک استفاده نمیکنن چه برسه اینکه به علت شکستن یک رکورد باهم دعوا و بحث کنن. بحثشون اکثرا در مورد تکنولوژی هاش و موضاعات اصلی هست . هیچگاه به حاشیه رانده نمیشه و دعوا و جدل نیمکنن. تو سوئد به علت همین کامنتای تو پستهای فیسبوک و توئیتر ابروی ما رو که بردن. حتی چندبار تلویزیون این قضیه رو نشون داد، چندبار روزنامه ها این ابروریزی هارو نشون دادن. اخه یک نفر دو نفر سه نفر صد نفر بتونن اینقدر بی تمدن باشن. ولی پنج میلیون دیگه جای نگرانی داره. لطفا یکم متمدن باشیم.
    به فرهنگ حتی بدوی ترین و دورافتاده ترین قبایل افریقایی هم نگاه کنیم اینطور بی ادب و گستاخ نیستن. هرچقدر هم دولت بد باشه باز فرهنگ که دست خودمونه. تا حالا پیش چندتا خارجی ننشستید تا یهو بحث بی فرهنگی هموطناتو از تلوزیون و روزنامه بشنوی و بخونید. من خواهش میکنم التماس میکنم به علت این چیزها فرهنگمون رو فراموش نکینم. دعوا نکنیم. تقریبا ده پانزده میلیون مهاجر داریم تو کشورهای دیگه. خیلی بده که باعث بشیم انگشت نما بشن به علت بی فرهنگی یک عده ی دیگه.
    تو سوئد که زندگی میکنم تقریبا 25 درصد جمعیت مهاجر از کشورهای مختلف هست. شخصا ندیدم که مهاجرین کشورهای دیگه مثل ما هویت و ایرانی بودن خودشون رو مخفی کنن. دلیلش هم فقط یک چیزه. اتفاقاتی افتاده که باعث شده خجالت بکشیم بگیم ایرانی هستیم. مثل همین کامنتهایی که تو فیسبوک و بقیه شبکه های اجتماعی میزاریم و بعد یه احساس غرور کاذب به ادم دست میده که تونسته یه چیزی بنویسه. یا این دعواهایی که تو فرومهای ایرانی دیده میشه که به علت اپل سامسونگ یا اتومبیل هایی که حتی از نزدیک هم اکثرا ندیدن باهم دعوا میکنن. به فرهنگ خیلی از کشورهای دیگه که نگاه میکنیم وارد فاز گفتگوی ارام و بدونه نزاع شدن ولی چرا ما نمیتونیم حتی تو مرکز خرید تو یه کشور اروپایی بدونه نزاع و بدونه مجادله گفتگو کنیم؟ همیشه باید صدای یکیمون بالاتر بره و این خودش باعث بالا رفتن صدای طرف مقابل میشه. این به نوبه ی خودش باعث میشه که تو فضای مجازی هم حالت برتر بینی رو حفظ کنیم و اگر یک فرد دیگه مخالف نظر ما باشه صدامون رو بالاتر ببریم و وارد فاز نزاع بشیم.
    این چیزها دیگه تقصیر دولت نیست. تقصیر خودمونه که نمیخواییم این فرهنگ بد رو کنار بزاریم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. MAHDI . VENOM-DEMON

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1477 ديدگاه)

    درسته موتورش مالی نیست و جلوش یکم کپیه
    اما اما اما این شروع کارشونه و نباید ایراد گرفت
    خاک موبیاس بر سر اسپ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. سیاوش

    ۱۵ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (10 ديدگاه)

    آفرین آفرین و آفرین واقعا کارشون قابل تحسینه ..متاسفم برای خودروسازان داخلی شغالا ن مفت خور فقط بلدن از جیب ملت بکشن بیرون

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Muty

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1829 ديدگاه)

    همین جناب موبیاس وارد ایران بشه :
    میشه ماشین اعیون ها …
    خخخخخ

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. rezalambo

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (6 ديدگاه)

    یه نکته ای که هیچ کدوم از دوستان بهش توجه نکرد قیمت ماشین بود که نوشته ۱.۳ میلیون شیلینگ کنیا معادل ۱۲.۳۰۰ دلار ! اونوقت ۱۲۳۰۰ دلار به پول ما با احتساب دلار بالای ۴۰۰۰ تومن میشه تقریباً ۵۰ میلیون تومن یعنی ۵۰۰ میلیون ریال و ارزش پولمون از کنیا چند برابر کمتره به نظرتون؟ شما فک کن پولمون ارزشش به پول کنیا برسه!!! شما حساب کن مثلا با ۱۰ میلیون شیلینگ کنیا میشه یه بنز اس کلاس خرید کاش اونجا زندگی میکردیم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. ارمان

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1307 ديدگاه)

    کنیا ؟ کی فکرشو میکرد؟ نه واقعا کی فکرشو میکرد ؟
    کنیا دو چیز عالی داشت قهوه و دونده ماراتن حالا استارت ضدن ببینید 10 سال دیگه اونا از فقر و گشنگی به کجا میرسن و 10 سال بعد خودمون رو هم با تیبا 2 ببینید
    من که از الان تا 10 سال بعد مدام خجالت میکشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. عادل

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (5 ديدگاه)

    الان مدیران ایران خودرو میرن تو کار وارداتش به اسم تولید ملی بچپونن به ملت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  18. Genius

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1231 ديدگاه)

    وای بر ما که فرغون مونتاژکنندگان ما حتی یارای رقابت با خودروساز تازه متولد شده کنیایی را نیز ندارند اما ادعای آنان گوش فلک را کر نموده!!!
    البته شایان ذکر است این کمپانی بدست یک بریتانیایی تاسیس و اداره میشود لذا برای بار صدهزارم میتوان نتیجه گرفت تا روزی که با عالم و آدم سر ناسازگاری داشته باشیم هیچ پیشرفتی در کار نخواهد بود…

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. milad

      ۱۷ آبان ۱۳۹۶
      سوابق: (65 ديدگاه)

      این جوان خودش کنیایی هست فقط توی بریتانیا درس خونده

      موافقم 0
      مخالفم 0
  19. A.B

    ۱۶ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (208 ديدگاه)

    مردمی که با یه وام 5 ساله 30 درصدی همه چی یادشون میره بایدم از آفریقا عقب مونده تر باشن همون پراید 23 میلیونی سوار بشن خودمم از همون مردمم باید بخوایم و یبار واسه همیشه حداقل صنعت خودرومون و درست کنیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  20. محمد

    ۲۰ آبان ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    خیلی خوبه
    موتورش از لحاظ فنی قدرت موتور و گشتاور خوبی تولید میکنه و برای مناطق صعب العبور ایران هم قابل استفاده هست.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا