متفرقه

موتور دیزل نمرده است!

غول خودرویی آلمان، کانتیننتال برخلاف نظر خیلی‌ها اعتقاد دارد موتور دیزل آینده‌ای دارد.
این ادعای بزرگ از آنجایی شروع شد که کانتیننتال از تکنولوژی دیزل الکتریکی فوق تمیز (Super Clean Electrified Diesel) رونمایی کرد که ادعا می‌شود میزان انتشار اکسید نیتروژن (NOX) موتورهای دیزل را تا ۶۰ درصد کاهش می‌دهد.


خوزه آویلا، مدیر بخش پاورترین (به قسمت‌هایی که باعث انتقال نیرو از موتور به اکسل می‌شوند Powertrain گفته می‌شود) و عضو هیئت‌مدیرهٔ کانتیننتال دراین‌باره می‌گوید:

موتور دیزل همچنان نقش مهمی در رفع نیازهای حمل‌ونقل در آینده خواهد داشت. پس برای ما حیاتی است تا تکنولوژی‌ای را توسعه دهیم تا آلودگی موتورهای دیزل را به‌شدت کاهش دهد.

مهندسان کانتیننتال به‌منظور رعایت استانداردهای انتشار آلایندگی در اروپا، در قدم اول اقدام به جایگزینی سیستم تزریق سوخت استاندارد خودرو با سیستم تزریق سوخت ریل مشترک پیزو الکتریک مدل PCRs5 شرکت کانتیننتال کرده‌اند. این سیستم در فشار فوق‌العادهٔ ۲۵۰۰ بار (برابر با ۲۵۴۹.۲۵ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع) کار می‌کند و با همکاری سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، در هر چرخه سوخت را در چند مرحله و به مقدار دقیق درون سیلندر تزریق می‌کند. این سیستم مقدار بسیار کمی از سوخت را پس از عمل احتراق به درون سیلندر تزریق می‌کند که پس از رسیدن به کاتالیستی که در پایین معرفی می‌شود، می‌سوزد و همین باعث تسریع در عملیات حیاتی گرم شدن کاتالیست می‌شود. این امر برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای بسیار مهم است زیرا کاتالیزور برای شروع فعالیت خود باید به حداقل دمای عملیاتی خود برسد.


آزمایش‌های شرکت کانتیننتال نشان می‌دهد که این سیستم زمان گرم شدن را حدود ۸ دقیقه کاهش می‌دهد که این امر باعث کاهش ۳۷ درصدی گاز آلایندهٔ NOX می‌شود.
بااین‌حال این سیستم به‌تنهایی کار نمی‌کند، درواقع اگر به‌صورت جداگانه استفاده شود، مصرف سوخت را در حدود ۴ درصد افزایش می‌دهد.

The Continental 48-volt Belt Starter Generator
برای مقابله با این مشکل شرکت کانتیننتال اولین سیستم هیبریدی سبک ۴۸ ولت جهان را توسعه داده است. این سیستم بر پایهٔ یک استارتر/آلترناتور (دینام) که با تسمه به موتور متصل می‌شود، کار می‌کند. سیستم هیبریدی سبک تنها انرژی ترمز را ذخیره نمی‌کند، بلکه انرژی ذخیره شده در باتری لیتیومی را در موقع شتاب‌گیری در اختیار موتور قرار می‌دهد. به این دلیل که تولید NOX در موتورهای دیزل در موقع شتاب‌گیری در اوج خود قرار دارد، باعث کاهش تولید NOX خواهد شد. این سیستم باعث کاهش ۳ درصدی NOX و CO2 خواهد شد.

کاهش ۱۴ درصدی انتشار NOX از طریق کاتالیزور گرم شونده توسط الکتریسیته، به نام Emicat به دست می‌آید. این کاتالیزور پس از گرم شدن به‌سرعت کاتالیزور اصلی را به دمای عملیاتی می‌رساند و اجازه می‌دهد که این سیستم زودتر از یک سیستم معمولی عملیات تبدیل اکسید نیتروژن را آغاز کند. توان مورد نیاز برای گرم کردن Emicat تنها از انرژی ذخیره شده توسط سیستم هیبریدی سبک ۴۸ ولت تأمین می‌گردد. درنهایت سیستم مدیریت پیوسته انرژی (CEM) کانتیننتال، با دریافت اطلاعات وضعیت ترافیک به‌صورت زنده، به خودرو کمک می‌کند تا در حالت بهینه کار کند.

Continental’s electrically heated catalyst, EMICAT
دکتر الیور میوالد، رئیس قسمت فناوری و نوآوری بخش پاورترین کانتیننتال گفت:

زیبایی مدیریت پیوستهٔ انرژی در این است که ما می‌توانیم بهره‌وری انرژی را با تغییر استراتژی رانندگی توسط یک پایگاه داده قابل گسترش افزایش دهیم.

هنگامی‌که واحد کنترل CEM از مسیر پیش رو آگاه است (به لطف سیستم ناوبری و الگوریتم‌های یادگیری) می‌تواند پیش‌بینی کند که خودرو چه زمانی باید بدون گاز دادن رانده شود (همچون سراشیبی‌ها) یا بهترین زمان ذخیره انرژی ترمز چه موقع است، درنتیجه باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش آلایندگی خواهد شد.
CEM همچنین دارای سیستم کمکی شناسایی چراغ راهنمایی است که می‌تواند پیش‌بینی کند چه موقع چراغ راهنمایی بعدی قرمز خواهد شد. (خواه راننده قادر به دیدن آن باشد و خواه نباشد)
CEM از این اطلاعات برای بهبود زمان راندن بدون گاز، بازیافت انرژی و مدیریت ترمز استفاده می‌کند.

connected Energy Management can alter driving dynamics based on live data updates
درمجموع، سیستم دیزل الکتریکی فوق تمیز کانتیننتال، باعث کاهش ۶۰ درصدی انتشار NOX و کاهش ۴ درصدی مصرف سوخت می‌گردد.
خوزه آویلا گفت:

به زبان دیگر ما مشکلات متضادی که در موتور دیزل وجود داشت را حل کردیم. درنتیجه موتور دیزلی تمیز که آلایندگی آن کمتر از حدود قانونی است نباید مصرف سوخت بیشتری داشته باشد.

Caradvice زمانی را پشت فرمان خودروی آزمایش کانتیننتال صرف کرد آن هم در خارج هانوور.
این خودرو یک فولکس‌واگن گلف بود که به تمام سیستم‌های معرفی شده در بالا مجهز بود و همچنین سیستم اندازه‌گیری میزان آلایندگی نیز روی آن نصب شده بود و نشان داد که واقعاً میزان انتشار NOX را بیش از حداقل مجاز در استاندارد یورو ۶ کاهش داده است.
مهندس ژوهانس درشمیل گفت:

کانتیننتال به موتور دیزل اعتقاد دارد و ما می‌گوییم: موتور دیزل نمرده است.

منبع: caradvice

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. ماتئوس

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (686 ديدگاه)

    موتورهای درون سوز خیلی بیشتر از موتورهای برقی فرسودگی و تولید الاینده دارن … و طبیعتا همین اندازه دلیل واسه حذف شدنشون وجود داره …
    دنیا به سمت اسون کردن کارها پیش خواهد رفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرامرز

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      دقیقاْ. شما میتونید ۴ تا موتور برقی کوچیک رو روی ۴ تا چرخ ماشین بگذارید و بهترین آفرود رو داشته باشید. با همین میتونید بهترین تورک وکتورینگ رو تو پیست داشته باشید. موتورهای برقی نیاز به گیربکس ندارن و خیلی تحت کنترل تر هستن (با نرم افزار). لرزش و حرارت و استهلاک موتورهای برقی خیلی پایینتره و قابلیت اطمینان بالاتری دارن چون خیلی ساده تر هستن. همکارم میگه یه نفر ناآشنا با گشتن تو اینترنت میتونه تو خونه اش یه موتور الکتریکی بسازه که ۹۷ درصد بهترین موتور الکتریکی ساخته شده کارایی داره و فقط ۳ درصد اتلاف انرژی بیشتری داره. تنها ایرادی که به خودروهای برقی وارده تکنولوژی باتری هست که وزن و ظرفیت و زمان شارژش هنوز به حد مطلوب نرسیده.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. الف.ی

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1625 ديدگاه)

    دیزل هنوز نمرده بخاطر چند تا تقلب فولکس و زیر مجموعه هاش که نمیشه یه سوخت رو کلا گذاشت کنار من خودم رشتم شیمیه کلی راه برای جذب اکسید های نیتروژن تو گاز های خروجی خودروها وجود داره نمیدونم چرا ولی شرکت های متقلب به عمد از این راه ها استفاده نکردن اصلا از نظر شیمیایی کار سختی نیست چون اون گاز ها داغ هستن و راحت با هم واکنش میدن در ضمن اکسید های نیتروژن به جز N2O واکنش پذیری خوبی دارن

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ماسل

      ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (2400 ديدگاه)

      خوبی سوخت دیزل اینه که حتی از کلزا و نیشکر و ذرت و .. میشه تولیدش کرد وبه نظرم تنها راه زنده موندن موتورهایی که الان از سوخت های فسیلی استفاده میکنن.یه جورایی تجدید پذیره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. amirhosein

    ۲۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (90 ديدگاه)

    از بس این خودرو های درون سوز گند زدن به اب هوای ایران و جهان حالم از موتور دیزل به هم میخوره البته دیزل های توی ایران دیزل نیست زغال سنگ هست ، اما با تکنولوژی برقی خیلی موافقم اما 2 تا مشکل پیش روش هست یکی باطری (زمان شارژ طولانی ، میزان برد خودرو ، طول عمر باطری و قابلیت اطمینان) البته پاناسونیک و الجی باطری های خوبی ساختن اما به نظرم هنوز اول راه هست مشکل دومش گیربکسش هست چون خودرو برقی مثل خودرو بنزینی لذت رانندگی نداره باید یه شرکتی دست به کار بشه یه گیربکس 6 سرعته یا 7 سرعته بسازه که توانایی تعویض دنده رو داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد حسین

    ۲۹ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (489 ديدگاه)

    موضوعی که عموما درباره مشکلات و میزان آلایندگی خودروهای برقی نادیده گرفته میشه ، آلایندگی خود باتری هاست. وقتی عمر باتری تموم بشه ، حتما بایستی باتری ها در یک سیستم بازیافت که احتمالا گرون خواهد بود ، تحویل گرفته بشه.
    ضمن اینکه بحث آلایندگی نیروگاهی که داره برق تولید میکنه هم سرجاش هست.
    آلایندگی فقط از داخل شهر به بیرون شهر منتقل میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا