متفرقه

مونیخ در اندیشه منع تردد خودروهای دیزلی

آیا پایان عصر خودروهای دیزلی نزدیک است؟ طبق گفته‌های بلومبرگ و نیویورک‌تایمز، شهر مونیخ در اندیشه منع تردد خودروهای دیزلی به واسطه آلایندگی‌های نیتروژن اکسید شوکه کننده در این منطقه است. شهردار مونیخ گفته است: “اگرچه من از راه‌های پیشگیری کننده‌ای چون منع تردد خودروهای دیزلی استقبال می‌کنم اما به همان اندازه هم اعتقاد دارم که بدون وضع این محدودیت‌ها نمی‌توانیم در آینده به کار خود ادامه دهیم.” البته اتوبوس‌ها، تاکسی‌ها و مدل‌های دیزلی‌ای که بتوانند استاندارد آلایندگی یورو ۶ را پاس کنند از این موضوع مستثنا خواهند بود.


تصویر خودروهای دیزل به عنوان مدل‌هایی که سوخت را به‌صورت بهتری می‌سوزانند با وقوع رسوایی دیزل گیت فولکس‌واگن خراب شد. هنوز هم عواقب این طوفان جهانی ادامه دارد. بااینکه فروش خودروهای دیزلی کاهش می‌یابد اما هنوز هم حدود نصف بازار خودروهای جدید قاره اروپا در اختیار این خودروها است. این خودرو راندمان مصرف سوخت بهتری داشته و مدل‌های جدیدتر دیزلی میزان دی‌اکسید کربن کمتری را تولید می‌کنند.

شهرهایی همچون لندن و پاریس و وطن مرسدس یعنی اشتوتگارت نیز در اندیشه ممنوعیت تردد خودروهای دیزلی قدیمی‌تر هستند.


در چند سال گذشته پیشرانه‌های دیزلی نقشی مهم در کمک به خودروسازان برای دست‌یابی به استانداردهای آلایندگی داشته‌اند. برای مثال پیشرانه‌های دیزلی حدود ۷۱ درصد فروش محصولات ب‌ام‌و در اروپا را در ۴ ماه ابتدایی سال به خود اختصاص داده‌اند که البته افت ۴.۲ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد.


سخنگوی ب‌ام‌و گفته که برنامه‌ی شهر مونیخ مشکلات آلایندگی را حل نخواهد کرد. این کمپانی هشدار داده که خودروسازان بدون محصولات دیزلی قادر نخواهند بود به استانداردهای آلایندگی ۲۰۲۰ اتحادیه اروپا دست پیدا کنند.

دایلمر نیز گفته که چنین محدودیت و ممنوعیت‌هایی برای مشتریانی که خودروهای خود را در سال‌های اخیر و قبل از اجرای استاندارد یورو ۶ خریده‌اند ناعادلانه است.

سخنگوی ب‌ام‌و گفته بجای محدودیت‌ها، معیارهای بهتر و هوشمندانه‌تری چون ارائه مشوق‌ها برای حمل‌ونقل‌های عمومی و الکتریکی وجود دارد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۵ دیدگاه‌ها

  1. فرشاد سجادیان

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    سال‌های ساله که آرزو دارم سواری‌های اقتصادی دیزلی وارد بازار ایران بشن اما حالا که روز به روز دیزلی‌ها دارن کمر‌نگ‌تر‌میشن، بعید نیست که ایرانخودرو و سایپا طبق اصل “هر چی تاریخ گذشته‌تر=پر سودتر” برن سراغش!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. كوروش

    ۳ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (1125 ديدگاه)

    کار جالبی نیست بخصوص برای جایی که عمده فروش خودروساز ها محصولات دیزلی هستند

    ببخشید مرتبط نیست ولی مثل اینکه این ویران خودرو قراره ٢٠٠٨ رو ١٢٠ میلیون بفروشه یعنی ساعت هفت صبحی ذهنم قفل کرده برخی دوستان یادشان هست می گفتند نه اینکارو نمی کنند فروش نمی ره ،ما چی می گفتیم
    از این همه ….. برای شخص من خیلی عجیب نیست یاد کمپین بخیر یکی دوتا مطلب توی تلگرام که کار کردیم هیچ کس باورش نمی شد چون تا اون زمان مثلا ۴٠۵ سالار جاده بود بعد یهو همون کسانی که به ن… و دولت و خودرو ساز ها فوش می دادند شدند سوال پرس هایی که می خواستند بدانند پراید ١٣٢ بهتره یا ….
    امیدوارم با پژو ١٨ هزار دلاری به بیان دیگر ١٢٠ میلیونی خوش باشید

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشاد سجادیان

      ۳ تیر ۱۳۹۶
      سوابق: (3019 ديدگاه)

      بسیاری از آپشن‌ها نسبت به نسخه اروپایی حذف شدن، قیمتش پیش بینی شده ۲۰ میلیون افزایش پیدا کنه و به ۱۲۰ میلیون تومن برسه، از ابتدای شهریور 96 تا انتهای مرداد 97 هم بازه زمانی تحویلشه. . . اوایل بهش خوشبین بودم اما الان چه انگیزه‌ای برای مصرف کننده باقی می‌مونه که ۲۰۰۸ رو پیش خرید کنه؟؟؟ خوشبختانه مثل اینکه روند پیش فروش داره کند‌ پیش میره و استقبال مردم کمتر از حد انتظار بوده تا الان.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Ali

        ۳ تیر ۱۳۹۶
        سوابق: (16 ديدگاه)

        توی لجن داریم غرق میشیم .. اگر همونطور که جناب سجادیان عرض کردند پیش فروش کند پیش بره ، دوباره شاهد این خواهیم بود که افراد پشت پرده قیمت خودروهای دیگه مثل جوک و کپچر و … رو بالاتر ببرند تا مثل همیشه بازار تشنه تر شه و مردم هجوم بیارن … واقعا تاسف باره افتادیم داخل یک چرخه هر مدل جدیدی که بیاد 50 میلیون همه خودروها گرون تر میشن … مثل اومدن تالیسمان و بالارفتن قیمت کمری ?

        موافقم 0
        مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا