متفرقه

نخستین کشتی فیدر با تکنولوژی خودکار

اولین کشتی فیدر مستقل دنیا در سال آتی به آب انداخته خواهد شد.


کشتی فیدر (Feeder) چیست؟ کشتی‌های از نوع کانتینری هستند، که برای حمل کالا در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما برای حمل ۳۰۰ تا حداکثر ۱۰۰۰ TEU (هر TEU برابر یک کانتینر به طول ۲۰ فوت یا ۶.۱ متر می‌باشد) از آنها استفاده می‌شود که در مقابل ظرفیت بیش از ۱۴۰۰۰ TEU کشتی‌های کانتینری بزرگ بسیار کمتر است به همین دلیل از آنها برای مسافت‌های کوتاه استفاده می‌شود. (برای اطلاعات بیشتر اینجا کلیک کنید.)


شرکت تولیدی کود یارا (Yara) و شرکت دریایی کانگزبرگ (Kongsberg) اعلام کرده‌اند که درحال ساخت اولین کشتی مستقل (کاملاً خودکار و بدون نیروی انسانی) بدون آلایندگی در دنیا هستند.
برای اولین بار یارا بیرکلند (Yara Birkeland) در نیمه دوم سال ۲۰۱۸ میلادی به آب انداخته می‌شود و تولیدات کارخانه یارا در پورشگرن نروژ (Porsgrunn) را به بنادر شهرهای بریویک (Breveik) و لارویک (Larvik) نروژ می‌رساند. انتظار می‌رود این کار باعث کاهش رفت‌وآمد ۴۰۰۰۰ کامیون دیزلی در سال گردد، درنتیجه مصرف سوخت دیزل نیز کاهش میابد و در پی آن آلودگی هوا نیز کاهش خواهد یافت.


این کشتی در ابتدا به‌عنوان یک کشتی سرنشین‌دار آغاز به کار خواهد کرد، در سال ۲۰۱۹ میلادی به‌صورت کنترل از راه دور مورد استفاده قرار خواهد گرفت و انتظار می‌رود سرانجام در سال ۲۰۲۰ میلادی قادر به انجام مأموریت خود به‌صورت کاملاً مستقل باشد. کشتی بدون آلایندگی جدید پس از عملیاتی شدن قادر خواهد بود قواعد بازی حمل‌ونقل جهانی را به نفع اهداف پایداری سازمان ملل متحد تغییر دهد.

هرروز بیش از ۱۰۰ کامیون دیزلی برای حمل‌ونقل تولیدات کارخانه پورشگرن به بنادر شهرهای بریویک و لارویک نیاز است تا از آنجا توسط کشتی‌های کانتینری به دست مشتریان در اقصی نقاط دنیا برسد.
سوین توره هالستر (svein tore holsether) رئیس و مدیرعامل شرکت یارا می‌گوید:

با استفاده از این کشتی بدون آلایندگی مستقل، ما حمل‌ونقل جاده‌ای را به دریا منتقل می‌کنیم بدین وسیله باعث کاهش آلودگی صوتی و گردوغبار، ایمنی جاده‌های محلی و کاهش انتشار آلاینده‌هایی نظیر اکسید نیتروژن و دی‌اکسید کربن خواهیم شد.


کانگزبرگ تمام فناوری‌های کلیدی نظیر سنسورها و هماهنگی مورد نیاز برای کنترل از راه دور و عملیات مستقل، همچنین موتورهای الکتریکی، باتری‌ها و کنترل نیرومحرکه را تأمین می‌کند.

منبع

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا