متفرقه

نظرسنجی مهمترین اولویتهای خرید خودرو

طی دو ماه گذشته دومین نظرسنجی سایت پدال را شاهد بودید که برای تعیین سلیقه و علایق خریداران خودرو در ایران برگزار شد. در این نظر سنجی حدود ۶۴ هزار نفر شرکت کردند. و بالاترین اولویت خود را ایمنی و آسایش و در رتبه بعدی قیمت خودرو اعلام نمودند. بد نیست که خودروسازان نیز نیم نگاهی به این آمار بیاندازند و اولویتهای مصرف کنندگان را بیشتر مورد توجه قرار دهند.

خودروی امن یا خودروی قاتل؟
خودروی امن یا خودروی قاتل؟

بر اساس آمار بدست آمده، در صدر اولویتهای خرید خودرودر ایران ایمنی و آسایش قرار دارد. البته کیست که اهمیت ایمنی را در خودرو نادیده انگارد. خوشبختانه مسولان راهنمایی و رانندگی کشورمان در طول سالهای اخیر با فشار بر خودروسازان، اندکی استانداردهای این حوزه را بالاتر برده اند. وگرنه بعید بود که در این بازار انحصاری و غیر رقابتی و با اولویت سود و درآمد برای تولید کننده، جان و ایمنی سرنشینان خودرو ارزشی یابد و حتی ترمز ضد قفل و کیسه های هوا بعنوان حداقل ملزومات خودرو پذیرفته شوند. امیدواریم، پلیس در این مسیر جدیت بیشتری به خرج دهد تا کمتر شاهد از دست دادن جان و یا سلامتی هموطنان عزیزمان در سوانح رانندگی باشیم. در کنار گزینه ایمنی، عنوان آسایش را نیز قرار دادیم. چه آسایش بدون خیال راحت از امنیت میسر نمی شود.

قیمتهای افسانه ای برای خودروهای معمولی
قیمتهای افسانه ای برای خودروهای معمولی

در پله دوم اولویتها با فاصله ای اندک، قیمت خودرو قرار می گیرد. دلیلی که باعث می شود تا خریداران، قید امنیت و آسایش خود را هم بزنند و اتومبیلی بدون این خصوصیات و بی کیفیت را انتخاب کنند. زیرا جبر قیمتها را نمی توان شکست داد! افزایش قیمتها مخصوصا در این چند ماه اخیر برای بسیاری از خریداران ناخوشایند بوده و حتی خودرو را از دسترس بسیاری دور کرده است. متاسفانه سازمان حمایت نیز نقش خود را در حمایت از مصرف کننده و حقوق وی، بطور کل در این قضیه از یاد برده و اجازه افزایش کنترل نشده قیمت خودرو را در چند مرحله پیاپی صادر کرده است. گفته می شود که افزایش قیمتهای خودرو، ناشی از تحریم، نداشتن نقدینگی و حضور دلالان است. اما به عقیده ما سوء مدیریت مهمترین علت قیمتهای فضایی خودرو در ایران می باشد. کاش دیدگاه نگریستن به خودرو بعنوان کالای تجملی غیر ضرور در بین مسئولین اصلاح شود تا مردم نیز خودروهای روز، ایمن، زیبا، کم مصرف و راحت را به قیمت واقعی و مناسب در دسترس داشته باشند.

هزینه سوخت و گرایش به خودروهای کم مصرف
هزینه سوخت و گرایش به خودروهای اقتصادی

رتبه سوم نظرسنجی، به مصرف سوخت تعلق گرفت. جاییکه حدود ۹ هزار نفر آن را از اولویتهای خود دانستند. فاصله داشتن تکنولوژی خودروهای داخلی با استاندارد روز دنیا در حالیست که مصرف کننده باید بهای سوخت و خودرو را به اندازه قیمتهای جهانی یا بیشتر بپردازد. پس کاملا معقول است که انتظار داشته باشد خودروی او هم مصرف سوختی مطابق همین معیارها داشته باشد. امید است خودروسازان، حرکت به سوی اصلاح تکنولوژی موتور و کاهش مصرف سوخت را سرعت بیشتری بخشند.

نظرسنجی برای تعیین اولویتهای خرید خودرو
نتایج نظرسنجی تعیین اولویتهای خرید خودرو

سایر نتایج نظر سنجی را می توانید در جدول مقایسه، مشاهده نمایید. پایین ترین رتبه جدید بودن محصول تعلق دارد. خریداران خودرو آنقدر دغدغه های مهمتری دارند که کمتر به مدل و مد بودن خودروی خود می اندیشند. برند و سازنده خودرو هم دیگر آن اعتبار سابق را برای خریداران از دست داده، مخصوصا از زمانیکه خودروهای مختلف چینی به بازار کشور، سرازیر و با برندهایی مثل رنو و پژو سرشاخ شدند.

امیدواریم آمار و نتایج گرانبهای این نظرسنجی مورد توجه خودروسازان و مسئولان کشور عزیزمان قرار گیرد. گرچه این نتایج را برای این شرکتها نیز ارسال خواهیم نمود. هنوز هم می توانید از طریق فرم ذیل در این نظرسنجی شرکت نمایید.

[polldaddy poll=6241859]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۷۳ دیدگاه‌ها

  1. امين

    ۲۳ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (31 ديدگاه)

    انشاءاله که خودرو ساز های ما همه ورشکست میشن وهموطنان می تونن یک خودروی ایمن با استاندار های روز سوار شن چون من معتقدم خون انسانهایی که بی دلیل فقط بخاطر جیب این هیولاهاکشته شدن یک روز جواب همه اینها رو میده لعنت به خودرو ساز … قاتل قاتل قا تل ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Hesan

      ۱ آبان ۱۳۹۱
      سوابق: (484 ديدگاه)

      بیخیال، دلار شده ۴۶٠٠تومن.

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. کامبادن

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (58 ديدگاه)

      شکی در این نیست که خودرو با امکانات ایمنی مناسب بسیار به یک راننده که ایمن رانندگی میکند,کمک میکند.اما 80درصد و حتی بالاتر برای یک سفر ایمن در اختیار راننده است.اگر در سرعت 80کیلومتر یک تصادف رخ دهد بدلیل شتاب منفی ایجاد شده وزن یک راننده 75کیلوگرمی تبدیل به 1500کیلوگرم میشود .و اگر با 120 کیلومتر تصادف رخ دهد وزن او برابر با 6تن خواهد شد.بنابراین اگر در سرعت بالا تصادف رخ دهد فقط تقدیر میتواندباعث نجات شود.چند درصد ما رفتارهای فیزیکی یک خودرو در سرعتهای بالا را میدانیم؟چرا اینقدر منفعل هستیم بجای اینکه عنان کار را خودمون بدست بگیریم و ایمن رانندگی کنیم میگوئیم فقط باید ماشین ایمن باشد ما هم نقش ادمک تست تصادف را بازی کنیم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. saeed

        ۲۰ تیر ۱۳۹۵
        سوابق: (2 ديدگاه)

        دوست عزیز گیریم که درست رانندگی کردیم و به قول خودت 80 تا بیشتر نرفتیم .اونوقت یک کامیون از روبرو شاخ به شاخ زد به ما . بازم میگی نباید امنیت داشته باشه خیلی حساس نباشیم . این چه تفکریه . خودرو باید ایمن باشه چه 20 تا باهاش بری چه 400 تا فرقی نمیکنه یک خودرو نسبت به ماکسیمم سرعتی که میتونه بره باید ایمن باشه . تو همین ایران عکس تصادف بنز با خاور بود به طوری که چرخ خاور روی سقف بنز بود . دریغ از یکم خم شدگی سقف و ستون … حالا خودتون مقایسه کنید اگر پراید یا پژو بود چی میشد .

        موافقم 0
        مخالفم 0
    3. حمادی

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
      سوابق: (303 ديدگاه)

      توی خواب هم نمیشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. حمادی

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۲
        سوابق: (303 ديدگاه)

        باسه ی اولیه نوشتم

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. ایمان

    ۲۴ شهریور ۱۳۹۱
    سوابق: (92 ديدگاه)

    امیدوارم تمام خودروسازیهای داخلی البته ببخشید کارخانه های منتاژ خودرو یعنی ایران خودرو سایپا پارس خودرو و … در همین لحظه باتمام مدیران و مسئولان و صاحب نظران این کارخانه های منتاژ نابود بشن و از بین برن که ملت رو هر روز و سعت و دقیقه و ثانیه دارن تو جاده های خراب شده ی این کشور جونشون رو از دست میدن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. کامبادن

      ۲۴ خرداد ۱۳۹۲
      سوابق: (58 ديدگاه)

      چه ساده انگارانه من ان کسی که وحشیانه رانندگی میکند را قاتل میدانم.کسی که کمترین اطلاعات فنی ندارند و پیچیده ترین کار که رانندگی است را بر عهده میگیرند عامل این کشتار میدانم تا یک اهن پاره زبون بسته.از افراد شبه راننده بپرسید نوشته ها ی روی لاستیک را معنی کنید اگر 1در 1000 دانستند.از راننده ها بپرسید ضریب جی چیست؟اگر 1در 100000دانستند.بپرسید ببینید چند نفر میدانند در یک چهارراه گردش به راست همیشه ازاد است و کسی که این حرکت را سدکند خلاف کرده اگر 1در 100 دانستند.در روز چند دقیقه در مورد خودرو مطالعه میکنیم؟بهتر است بپرسیم چند هزارم ثانیه؟یکبار مشخصا بخاطر اطلاعات محدودی که دارم از کشته و مجروح شدن حداقل 20نفر جلوگیری کردم.در حالی که خیلیها به من میگویند چه حوصله ای دارید اینقدر مطالعه میکنی.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    انشاءا…که مسئولین یه فکر مردم باشن و واردات خودرو آزاد باشه آخه تا کی باید به اسم حمایت از تولید داخل مردم را سرکیسه کرد

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. irani

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    ایرانیان برادران وخواهران عزیز لطفا خودرو نخرید -وقتی خودروی مستضعفان پراید درعرض 1ماه دوبرابر شده بهتر نیست که این صنعت انحصار طلب را تحریم کنیم؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. هادی

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    باعرض سلام خدمت شماریاست محترم جمهوری آیا شما نمیدانید که قیمت خودرو مانند پراید درحدود1ماه دوبرابر شده!!!!
    همه چیز گران شده ولی خودرو بیشتر جهش پیداکرده واین یک قلم بارکوچک مثل شکلات یا بیسکوییت نیست خودروخیلی روی دید است وتاثیر روانی بسیاری دارد که دوست ودشمن میتوانندروی آن مانوردهند
    علت سکوت شماچیست یک مسلمان که به شما رای داده چه جوابی میتواند داشته باشد که به فرصت طلبان دهد؟ بخاطرافزایش قیمت خودرو خانواده های بسیاری ضربات غیر قابل جبران دیدند (مثلا: ماشین کارخودمو که به قسطش نمیرسیدم وخرجش بازشد فروختم .تابرم یکی دیگه بخرم ارزش پولم نصف شددیگه ازکاربیکارشدم (درد دل یک دوست)وزیرصنعت 2روزقبل ازنرخ گذاری جدید گفت کسی ماشین نخره وبه عنوان کالای سرمایه ای نبینید چون قراره ارزون بشه ولی باکمال تعجب نرخ جدید وحشتناک وغیرقابل باوربود(برخی رسانه هامیگویند : باهم بده بستان دارند که گفتنداگه خودروبالاترازقیمت تمام شده+سودمدنظرفروخته شود مابقی به حساب ذخیره دولت میرود این به نوعی یعنی اجازه رسمی گرانفروشی بنده به عنوان حامی شما چه جوابی میتوانم بدهم) چه مصلحتیه که جلوشونو نمیگیرین میترسیم که این هزینه هاباگذشت زمان غیرقابل جبران باشه -تولیدکنندگان با بنگاههای بازار باهم بده بستان دارند وهرروزوهرجوری دلشان میخواهد قیمت رابالا میبرند محدودیت خریدبرایشان وجود نداردامابرای یک فرد عادی ماشین وجودندارد-چرا هیچ نظارتی نیست اگرهست این چه قیمت گذاریه در1ماه دوبرابروآن هم خودروی قشرمستضعف پراید گران شده آن قشرضعیف که همان رانتوانسته اند بخرند چطوربااین قیمت میتونند بخرند لااق یک اشاره بکنید که مردم بدونند شما مخالف رشد قیمت خودرووبقیه اقلام هستید

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. کامبادن

    ۲۴ خرداد ۱۳۹۲
    سوابق: (58 ديدگاه)

    باعث تاسف است برای یک مطلب اساسی یک صفحه و نیم اونم چه نظرهائی بعد از 1سال که از گذاشتن این متن میگذره نظر داده میشه اونوقت سر مقایسه 2تا ماشین ناقص 85صفحه به هم بد و بیراه به هم میگیم.با این دیدگاه و سطح انتظارات و دانش انتظار داریم خودروسازها بنز و ائودی برامون بسازن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. فرزاد

    ۹ اسفند ۱۳۹۲
    سوابق: (47 ديدگاه)

    مردم همه راضی هستند.نه گرونی هست نه تورم.روزی پادشاهی گفت مردم من از همه مردمها بهترن!!!وزیر گفت می خوای ثابت کنم مردم ما همه نفهمو ….. هستند؟؟!!گفت ثابت کن!!!!وزیر روز بعد به همه مردم گفت کسی که میخواهد اب بیاورد باید پول دهد.روز دوم گفت کسی مه میخواهد از شهر خارج شود باید پول دهد!!روز سوم.گفت هر کسی که وارد و خارج میشود باید پول دهد.روز چهارم گفت هر کسی که از شهر خارج و داخل میشود به جز پول دادن باید دست تو ….ش هم بکنیم.هیچ کسی تو این چند روز صداش در نیومد.رفت پیش شاه گفت دیدی حالا مردمتو.شاه همه مردم را جمع کرد و گفت کسی انتقادی از این چند روز ندارد!!؟؟!!؟از میان مردم یک پیرمرد دست بالا برد گفت اگر می شود تعداد کسانی که دست در …. ما میکنند را بالا ببرید تا در دروازه شهر کار ما راهتر شود!!!!!!!!!!!بله دوستان.تا مردم نخواهند کسی نمیتونه باهاشون اینجوری رفتار کنه.از ماست که بر ماست

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین

      ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳
      سوابق: (1 ديدگاه)

      فرزاد چی داری میگی ؟!!؟!؟
      گرونی نیست واقا !

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. فرزاد

    ۲۷ مرداد ۱۳۹۳
    سوابق: (4 ديدگاه)

    فقط خودروهای وارداتی باکیفت هستن وازایمنی بالای برخوردارهستن من خودروهای وارداتی روترجیح میدم مخصوصاتویوتا لنکروزر

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ابوالفضل

    ۷ شهریور ۱۳۹۳
    سوابق: (21 ديدگاه)

    برای من برند محصول خیلی مهمه! مثلا مرسدس رو ببینید. ماشینی که آرم مرسدس روش باشه چند چیزش مشخصه!!!!! 1-کیفیتش بالاس 2-تکنولوژی برتر داره 3- مصرفش بنا به بازدهیش بالا نیس پس کم مصرفه. 4-کیفیت و ایمنی و آسایش بنز هم که برای هممون مشخصه…. پس برند معرفه خودروشه نه از لحاظ شناسایی.بلکه از همه لحاظ.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. علی

    ۷ اسفند ۱۳۹۴
    سوابق: (4 ديدگاه)

    اینجا ایرانه باید فقط به قیمت فک کرد چون همه ماشینای ایرانی مثه هم آشغالن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. مریم

    ۵ تیر ۱۳۹۵
    سوابق: (1 ديدگاه)

    امیدوارم خورو سازان بتونن جواب خون شهدا رو بدن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بردیا

    ۷ فروردین ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام. بنظرم در این کشور هرچیزی که هست کاریکاتوری از اصل همون چیز محسوب میشه.یعنی اگه دانشگاه داریم ، کاریکاتور یه دانشگاهه. اگه خودرو تولید میکنیم کاریکاتوری از یک خودرو ساختیم. کلا برای تفریح و مزاح دور هم جمع شدیم. اگه کسی پول بابت خودروی بی کیفیت داخلی میده برای اون پول زحمت کشیده و بیشتر از اون عمرش رو گذاشته.وقتی برای عمر انسانهاارزشی قائل نباشیم نتیجه اش همین میشه که هست.یه پراید 111 خریدم که برای سطل آشغال خوبه. از کیلومتر 100 مشکل گیربکس و در و باقی قضایاش شروع شده و با اینکه یکبار نمایندگی بردم و بلبرینگ کلاچ رو عوض کردن هنوز ماشین درست کار نمیکنه. آقایان خودرو ساز وطنی وقتی پاداش های کلان چند ده میلیونی بین خودشون تقسیم میکنن به فکر حرام و حلالش هم باشن. اینها همه از صدقه سر بازار انحصاریه که درست شده وگرنه اگه مثل همه جای دنیا ما هم به خودرو های روز و جدید با قیمت جهانی دسترسی داشتیم کسی این لگن های چرخدار و موزیکال داخلی رو سوار نمی شد.گناه ما ها اینه که یه جورهایی گروگان شرایط شدیم ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. حامد

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام خدمت دوستان هیچ کس به فکر مردم بیچاره نیست من خودرو خودم رو در تاریخ 96/03/06 اسقاط کردم و در طرح جایگزینی شرکت کردم الان حدود 4 ماه از تاریخ اسقاط و ثبت نام در سایپا میگذره و هنوز ماشین ما رو تحویل ندادن خلاصه کل تابستان ما رو خراب کردن و پشیمونم از اینکه خودرو صفر خریدم خواهش اینه که اگه مسئولین حرف ما مردم رو میشنون به داد ما مردمان قشر ضعیف باشن با تشکر

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا