متفرقه

نقد و بررسی قسمت چهارم گرند تور

یکی از افشاگری‌های کتاب “و روی بمب…” ریچارد پورتر این بود که همه‌چیز در تاپ گیر ساختگی و بر اساس فیلم‌نامه بوده است. ولی این بدین معنی نیست که جرمی کلارکسون، جیمز می و ریچارد هموند دیالوگ حفظ کرده و جلوی دوربین می‌رفتند، واقعیت این است که هر سکانس این برنامه فیلم‌نامه داشته، ولی جزئیات و مدت‌زمان هرکدام نیز به سگمنت خودرویی که موضوع آن سکانس بوده بستگی داشت.

tgt-ep4-3
برای تست‌های پیست، فیلم‌نامه با جزئیات بیشتری بوده تا بهتر بتواند کلارکسون، هموند و می را بر روی کار متمرکز کند. این سه نفر را برای یک نقد و بررسی طولانی‌تر بفرستید و خواهید دید که فیلم‌نامه طرح کلی ساده‌تری خواهد داشت. با شروع برنامه گرندتور، یکی از شکایت‌های اصلی ما ساختار جدی‌تر بخش‌های مختلف برنامه و کم‌تر شدن ارتباطات بامزه بین میزبانان آن بوده است. برای این‌که ادعای ما را بیشتر درک کنید، کافی است نگاهی به بخش ارتشی در اردن بیندازد که در قسمت دوم این برنامه شاهدش بودیم. در قسمت چهارم، بخش اصلی گرندتور پر است از جوک‌های بعضاً لوس که باز از آن رابطه بامزه بین این سه نفر هم خبری نیست.

the-grand-tour-episode-4-1068x712
همانند قسمت سوم، ایده اصلی چهارمین قسمت گرندتور پایه و اساسی خوب دارد: ساخت خودروهایی با موتورهای دوست دار محیط‌زیست، ولی با طراحی داخلی و خارجی که مواد اولیه آن‌ها از طبیعت به دست آمده‌اند. و به همان روش همیشگی کلارکسون، هموند و می، تمام تلاش آن‌ها درنهایت اتفاقات خوبی منجر شده است. کمی طنز قطعاً دست‌مایه تلاش‌های پرشور و شعف تیم شده است، چه کسی این بدنه‌ها و کابین‌های گرفته شده از طبیعت را روی یک خودروی دوست ندار محیط‌زیست مانند لندروور دیسکاوری قرار می‌دهد!!!

tgt-ep4-2
همانند قسمت سوم که هفته پیش‌پخش شد، آخرین شیرین‌کاری گرندتور بیشتر روی خودروها و شخصیت‌های غیر اصلی تمرکز کرده است. خودروی ریچارد هموند پر است از گل و گیاه، دو مجری دیگر به شوخی حرکت خودروی او را به رژه گل‌های رز تشبیه می‌کنند. باغچه روی خودرو هموند با یک سقف نیمه کاه‌گلی و تزئینات زیبای گل در چهارگوشه آن کامل می‌شود، هموند در این بخش نقش یک مرد شوخ‌طبع را بازی می‌کند. در همین حال، خودروی گوشتی کلارکسون ازنظر برخی افراد بسیار چندش‌آور است. در ابتدا شاید خودروی او چندش‌آور نباشد، ولی هرچقدر از زمان برنامه می‌گذرد گوشت‌های تازه روی دیسکاوری او شروع به گندیدن می‌کنند…! درنهایت از بوی گند این خودرو کلارکسون مجبور به گرفتن دستمال روی دماغ خود می‌شود و کرم‌ها روی همه جای خودرویش دیده می‌شوند! خودرویی که می‌ساخته است به این اندازه چندش‌آور نیست، هرچند می‌توان گفت احمقانه‌ترین آن‌هاست و بیشترین جوک‌های این قسمت نیز از سوی او ارائه می‌شوند، جوک‌هایی که معمولاً ما آن‌ها را مسخره می‌کنیم.

the-grand-tour-episode-4-1
ولی در این مورد ما نمی‌توانیم جوک‌های جیمز را به تمسخر بگیریم، او در مورد جوک‌های خود کاملاً جدی است! در قسمت چهارم، ما به شیرین‌کاری‌ها نمی‌خندیم، این بیشتر وراجی‌های جیمز می می‌باشد که حال و هوا را در اکثر اوقات عوض می‌کند.

tgt-ep4-1
در این قسمت هم به سبک تاپ گیر، این سه نفر خود را درگیر چالش‌هایی جذاب نیز می‌کنند. آن‌ها باید با خودروهای دوست دار محیط‌زیست خود مسافتی ۱۸ کیلومتری را در مناطق روستایی ولز طی کنند و سپس در یک مسابقه استقامت با خودروهایی با بدنه‌های فولادی شرکت کنند. خودروی روبه‌زوال جیمز می و گوشت گندیده کلارکسون کار را برای آن‌ها سخت می‌کند و چند روز طول می‌کشد تا این سفر ماجراجویانه آن‌ها به پایان برسد. در این مورد، بخش ویژه قسمت چهارم کاملاً معمولی است، این قسمت به بدی بخش ویژه قسمت دوم نیست، ولی به‌اندازه میعادگاه ایتالیایی قسمت سوم طبیعی و باحال نمی‌باشد.

tgt-ep4-5
چالش خودروهای دوست دار محیط‌زیست کل قسمت چهارم را تحت تأثیر خود قرار داده است. قسمت Conversation Street برنامه جذاب ولی با زمانی بسیار اندک باقی مانده است، بررسی تخصصی پورشه ۹۱۱ GT۳ RS و ب‌ام‌و M۴ GTS توسط کلارکسون بخش آغازین برنامه را تشکیل می‌دهد.

tgt-ep4-4
همانند گشت‌وگذارهای قبلی آن‌ها در پیست ابولادروم، این بخش نیز مانند همیشه بهترین قسمت گرندتور می‌باشد. فیلم‌برداری بسیار زیباست، توجه به تزئینات نارنجی زیبای M۴، رنگ قرمز پورشه ۹۱۱ و پس‌زمینه‌های سبز همگی نشان از توجه فوق‌العاده بالای آمازون به کیفیت کار دارد، کلارکسون نیز مانند همیشه این قسمت را بی‌نقص اجرا می‌کند. این بخش سرگرم‌کننده می‌باشد و درعین‌حال اطلاعات خوبی را در اختیار بیننده قرار می‌دهد. اکنون مدت زیادی است که بررسی‌های این‌چنینی را در تلویزیون و اینترنت می‌بینیم. همه می‌دانیم که ساخت این نوع برنامه‌ها با سبکی متفاوت کار بسیار سختی است، ولی نباید از تلاش‌های تیم سابق تاپ گیر در جهت ارائه این نقد و بررسی‌ها در سبک و سیاقی جدید چشم‌پوشی کنیم.

علیرغم وجود دو خودرو در بررسی این قسمت از گرندتور، مایک اسکینر آمریکایی فقط یک بار جلوی دوربین آمده و پشت فرمان M۴ GTS می‌نشیند. صحبت‌های اسکینر در مورد خودرو بسیار کوتاه است، هرچند ما هنوز هم ترجیح می‌دهیم که راننده‌های هنگام تست خودرو خیلی صحبت نکنند. با این حال، اسکینر کار خود را به بهترین نحو انجام می‌دهد و ما مشکلی با صحبت‌های کوتاه یا حضور اندک او در گرندتور نداریم.

the-grand-tour-season-1-episode-3-gtspirit-007-1
به این نکته هم باید اشاره کنیم که قسمت چهار تنها قسمت از فصل اول گرندتور است که فقط در یک کشور، که آن‌هم طبیعتاً بریتانیا می‌باشد فیلم‌برداری شده است. چادر آن‌ها هنوز در شهر ویتبی پابرجاست، اگر هنوز این قسمت را ندیده‌اید، باید بگوییم چادر دقیقاً مانند بخش اول قسمت سوم نیست و تغییراتی در آن اعمال شده است. تصمیم به ماندن در یک مکان به مدت دو هفته متوالی کمی عجیب به نظر می‌رسد، آن‌هم با در نظر گرفتن سبک این برنامه که میزبانان آن همواره در حال سفر از کشوری به کشور دیگر بوده‌اند. حدس ما چیست؟ عوامل این برنامه ظاهراً از حضور خود در بریتانیا راضی هستند، همچنین ازآنجایی‌که هفته گذشته می و هموند خانه کلارکسون را منفجر کردند، او ادعا می‌کند که جایی برای رفتن ندارد، ولی جدای از شوخی، به نظر ما اعضای تیم احتمالاً می‌خواهند چند هفته‌ای در بریتانیا که خانه آن‌ها می‌باشد حضور داشته باشند، موضوعی که حداقل نمی‌توان آن‌ها را به خاطرش سرزنش کرد.

05_tgt
قسمت چهارم به‌خوبی تناقض‌ها و ناهماهنگی‌های سه قسمت اخیر را از بین برده است. بازار جوک و شوخی در این قسمت داغ داغ است، هرچند برخی از آن‌ها لوس و بی‌مزه هم هستند. ولی همانند قسمت سوم، این شخصیت و ارتباطات بین سه میزبان و یک کانسپت قوی می‌باشد که به موفقیت این قسمت کمک کرده است.

شما می‌توانید روزهای شنبه، قسمت‌های جدید گرند تور را از طریق کانال تلگرام پدال به همراه زیرنویس فارسی دانلود نمایید.
منبع: autoblog

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

آرش نهندیان فرد

آرش نهندیان فرد، مترجم اخبار دنیای اتومبیل و موتورسیکلت در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. aliof

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (9 ديدگاه)

    اولا آقا آرش خیلی ممنون بابت مطلب فوق دوما اگه ای سه نفر نباشن شخص من به برنامه دیگری در این رابطه تماشا نمی کنم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  2. Omid

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (81 ديدگاه)

    درباره اپیزود چهارم این رو هم توی اخبار خوندم جالبه :

    تمسخر کریس اوانس توسط جرمی کلارکسون !
    جرمی کلارکسون دیگه طاقت نیاورد و توی اپیزود چهارم گرند تور، بعد از تست BMW M4 GTS در استودیو جمله ای گفت که کنایه ای بود به کریس اوانس و شکست تیم جدید تاپ گیر.
    و به سرعت توی رسانه ها و اخبار و مطرح شد

    در حدود دقیقه 18 و 20 ثانیه میگه :
    “In fact, I’m trying to think of a metaphor for someone who’s really tried their hardest with something and it hasn’t worked.” – Jeremy Clarkson

    منبع خبر :
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-4019906/Jeremy-Clarkson-takes-swipe-Chris-Evans-compares-Gear-replacement-lacklustre-BMW-track-performance-latest-episode-new-Grand-Tour.html

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. matador

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خودروی گوشتی !!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. vahid 956

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (5 ديدگاه)

      چرت میگه اتو بلاگ بنظر من خنده دارترین قسمت دقیقا همون قسمت دوم و بخش نظامی بود که مرتب می مردن برمیگشتن از اول فوق العاده بود مخصوصا اونجا که جیمز میرفت رنو رو بدزده و جمله جرمی:
      Can you think of anybody on god’s green earth who’s less able to do this kind of thing than him یه ربع داشتم میخندیدم

      موافقم 1
      مخالفم 0
      1. Daniel

        ۲۴ آذر ۱۳۹۵
        سوابق: (952 ديدگاه)

        اون صحنه ای که 3تاشون از هلیکوپتر پیاده میشن و میدون سمت ساختمون استایل جرمی خیلی خنده بود. معلوم نی داره به چی تیر میزنه اونم ندیده.
        یکی هم هموند رو بال هواپیما میخواد با چاقو بجنگه قیافش خیلی خنده بود.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  4. مجید

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (681 ديدگاه)

    من با قسمت اول و سوم بیشتر حال کردم قسمت اول به خاطر اون3 تا الماس دنیای خودرو که تو تاپ گیر سابق با هم رو در رو نشده بودند و آخرش که جرمی کلارکسون باخت!!!!!!!!!!و قسمت سوم هم به خاطر تور ایتالیایی و نتیجه آخرش!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    اما نه اینکه بقیه قسمت ها خوب نبودن!
    در کل مرسی پدال عزیز که باعث شدی بتونم این برنامه رو دانلود کنم و ببینم!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. ASA

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (1867 ديدگاه)

    کلارکسون یه جونوری به تمام معنا هست
    موندم چجور با ۱.۹۶ سانت قد، توی ماشین های کوچیک جا میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. matador

      ۲۳ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (11564 ديدگاه)

      همونجوری که من تو پراید جا میشم !
      از پراید بی ریخت تر که نداریم.

      اونا ماشین خارجی و با کیفیتن.در ساختشون به همه چی فکر کردن. 911 ممکنه از بیرون خیلی گنده نباشه اما توش خیلی جاداره.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. MPH

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (419 ديدگاه)

    نمیدونم چجوریه که من قسمت دومش رو خیلی بیشتر میخوام
    تا حالا چند بار نگاش کردم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. KING 918 ( Nemesis)

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (217 ديدگاه)

    خدایی هیچی جرمی نمیتونست از 911 gt3 ایراد بگیره هیچ جوره نمیتونست
    ولی خیلی بدم اومد راحت میاد میگه من از 911 بدم میاد و همه کسانی که از 911 خوششون میاد چندش اور و حال بهم زنن ( حالا کاری ندارم واقعا منظورش با همونده یانه اما حرفشو میزنه با بد دهنی تمام …. ) ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. AK_007

      ۲۴ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (562 ديدگاه)

      ندیدی وقتی توش نشست چقد ازش تعریف کرد?!
      ففط جلوی همون اونجور گفت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  8. مانی

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (143 ديدگاه)

    این خودروهای به اصطلاح دوست دار محیط زیست فقط مسخره بازی بودن،قسمت چهار رو با اینا خراب کردن

    موافقم 0
    مخالفم 1
  9. مک میسل

    ۲۳ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (2707 ديدگاه)

    به نظرم قسمت اول و سوم از همه بهتر بودن
    مخصوصا قسمت سوم که عالی بود.هم شوخی هاش خوب بود هم تست هاش هم حرفای مکمل
    قسمت دوم زیاد درباره ماشین نبود
    قسمت چهارم هم همچین جالب نبود پس:
    1-قسمت سوم
    2-قسمت اول
    3-قسمت چهارم
    4-قسمت دوم

    موافقم 1
    مخالفم 0
  10. روزبه

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (57 ديدگاه)

    چرا این منتقده با زمین و زمان مشکل داره ؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Ehsan

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (310 ديدگاه)

    ازین برنامه مضخرف تر خودشه
    هیچ بارعلمی نداره فقط جنبه سرگرمی داره
    اگه اطلاعاتی هم به ندرت توش میدن همش سلیقه ایه و از رو تعصب.

    موافقم 0
    مخالفم 1
    1. ارمان

      ۲۵ آذر ۱۳۹۵
      سوابق: (1307 ديدگاه)

      اقا احسان اگه فکر میکنی قراره فیلم کلاس دانشگاهی مکانیک خودرو دانشگاه اکسفورد رو برات پخش کنن سخت در اشتباهی همیشه برنامه حودرو همین بوده مقداری اطلاعات مقداری نظرات شخصی شما از بچهای خودرو بانک کمک بیشتری میگیری و مجلات مرتبط که کارشون صرفا نقدو برسی فنی خودروست

      موافقم 1
      مخالفم 0
    2. محمد

      ۲ مرداد ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      شما که خیلی دنبال مطالب علمی هستی روی املا و دیکته ات هم کار کن عزیزم مزخرف درسته نه مضخرف!

      موافقم 1
      مخالفم 0
  12. پرهام

    ۲۴ آذر ۱۳۹۵
    سوابق: (200 ديدگاه)

    اتفاقا اگه به دیالوگ هاشون بیشتر دقت کنی بار علمی خوبی داره !! کلا انگلیسیا خیلی با کنایه حرف میزنن چه تعریف چه بدگویی ولی من شخصا خوشم میاد البته بعضی از شوخی هاشون واقعا لوسه ولی بعضی هاش به شدت خنده داره مثل هد شات شدن های پیاپی جیمز که من واقعا میخندیدم !!.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا