متفرقه

نقص‌های بزرگ تکنولوژی تشخیص عابران پیاده

تکنولوژی تشخیص عابران پیاده چند سالی است که در برخی خودروهای سطح بالا نصب می‌شود. تاکنون تست‌های زیادی با استفاده از آدمک‌ها انجام شده تا توانایی‌های این تکنولوژی سنجیده شود اما این تست‌ها همواره در طول روز انجام شده‌اند و بنا به گفته‌ی انجمن خودروسازان آمریکا AAA این بخشی از مشکلات است.


این موسسه چندین سیستم محبوب را انتخاب و تست‌های متعددی روی آن‌ها انجام داده و البته نتایج به دست آمده به‌طور شوکه کننده‌ای ضعیف بوده است. یکی از نتایج هشدار دهنده‌ی این تست‌ها رسیدن به این نکته بوده که اکثر سیستم‌های موردبحث در شب نمی‌توانند عملکردی بهتر از راننده داشته باشند.


موضوع مهم اینکه اکثر تصادفات منجر به فوت عابران پیاده در شب رخ می‌دهد و یافته‌های AAA نشان می‌دهد که تکنولوژی تشخیص عابران پیاده در موقعیت‌های واقعی با چالش مواجه هستند. برای مثال زمانی که خودرو به مسیری که عابر بزرگ‌سال حضور دارد می‌پیچد، سیستم هیچ‌گاه واکنشی نشان نداده و با آدمک برخورد می‌کند.


موضوع پیش‌بینی پذیر اینکه در تست‌ها نشان داده شده این سیستم‌ها بهترین عملکرد خود را زمانی ارائه می‌کنند که عابر بزرگ‌سال از جلوی خودرویی با سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت رد شوند؛ اما زمانی که سرعت خودرو برابر با ۴۸ کیلومتر در ساعت باشد اکثر سیستم‌ها توانایی پیشگیری از برخورد را نخواهند داشت. البته موفقیت این تکنولوژی‌ها در سرعت ۳۲ کیلومتر در ساعت هم تنها ۴۰ درصد اعلام شده است.


اما تغییر دادن سناریوها با نتایج بدتری همراه بوده است. وقتی کودکی بین دو خودرو می‌پرد در ۸۹ درصد مواقع برخورد صورت می‌پذیرد و زمانی که دو فرد بزرگ‌سال در کنار جاده حضور داشته باشند خودرو در ۸۰ درصد مواقع با آن‌ها برخورد می‌کند. بنا به گفته‌ی AAA درکل، این سیستم‌ها در تمامی خودروهایی که با سرعت ۴۸ کیلومتر در ساعت حرکت می‌کنند فایده‌ای ندارند. موضوع مهم‌تر اینکه هیچ‌یک از این سیستم‌ها نمی‌توانند عابران پیاده‌ی بزرگ‌سال را در شب تشخیص داده یا واکنش دهند.

AAA برای تست‌های خود از شورولت مالیبو ۲۰۱۹، هوندا آکورد ۲۰۱۹، تویوتا کمری ۲۰۱۹ و تسلا مدل ۳ مدل ۲۰۱۹ استفاده کرده است. البته AAA مزیت‌های این سیستم‌ها را رد نکرده و از خودروسازان می‌خواهد تا به توسعه‌ی تکنولوژی تشخیص عابران پیاده ادامه دهند. شکی وجود ندارد که در صورت عملکرد بی‌نقص، این سیستم‌ها می‌توانند جان افراد زیادی را نجات دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲ دیدگاه‌ها

  1. L-H-P-TT

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (133 ديدگاه)

    تمامی خودرو ها با نهایت زیبایی عابران پیاده رو مورد عنایت قرار دادن ….
    من به شخصه در بحث سیستم های امنیتی طرفدار شرکت تسلا هستم …..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مرتضی

    ۱۵ مهر ۱۳۹۸
    سوابق: (78 ديدگاه)

    این سیستم ها هنوز در حد پیش اخطار هستند ، حقیقت اینه که این سیستم ها فقط دید بهتر از انسان دارند وگرنه با ذهن انسان قابل مقایسه نیستند ، فکر میکنم تا زمان ساخت چیپست های پیشرفته تر و برنامه نویسی بهتر( بین 5 تا 10 سال بعد) این سیستم ها به حالت “خودران ” تبدیل نشن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا