متفرقه

خودروهای هیبریدی: از استیشن‌ها تا هایپرکارها (قسمت دوم)

در قسمت نخست این مطلب علاوه بر معرفی اجمالی ویژگی‌های خودروهای هیبریدی، تاریخچه و انواع آنها، به معرفی تعدادی از مهمترین و مشهورترین خودروهای هیبریدی هاچ‌بک و سدان پرداختیم. در این قسمت تعداد دیگری از خودروهای تاریخ‌ساز هیبریدی یا معروف‌ترین آنها را در دسته‌های دیگری مرور می‌نماییم.

دسته سوم: استیشن

خودروهای استیشن، خودروهایی هستند که مناسب خانواده‌های پر جمعیت‌اند. باظرفیت حمل ۵ تا ۷ نفر و قابلیت حمل بار بیشتر نسبت به خودروهای سدان. اکنون نگاهی می‌اندازیم به برترین خودروهای استیشن با تکنولوژی هیبرید.

۱. تویوتا آئوریس تورینگ اسپرت هایبرید:

تویوتا و ژاپن در بخش خودروهای سدان و چهار درب کاملاً شناخته شده و در کلاس استیشن که بزرگتر از کلاس سدان هم هستند حرفهایی برای گفتن دارد.
آئوریس یک استیشن با فضای بار بیشتر است. در این خودرو شما می‌توانید ارتفاع بدنه و اتاق را به حالت دلخواه خود دربیاورید تا در حمل بار خود در مسافرت به مشکل بر نخورید.
یک موتور بنزینی ۱.۸ لیتری چهارسیلندر ۹۱ اسب بخاری که در کنار یک موتور برقی در مجموع قادر به تولید ۱۳۴ اسب بخار قدرت هستند. صفرتاصد کیلومتر را در ۱۳.۵ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعت آن ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.
تویوتا ادعا می‌کند که میزان انتشار گاز CO2 در این خودرو ۹۹ گرم در هر کیلومتر است که در برابر پرداخت مالیات برای صاحب خود همچون سپر عمل می‌کند!
دانش و تجربه تویوتا همه در یک بدنه شگفت انگیز جمع شده است. آئوریس در بهار ۲۰۱۹ به عنوان کرولا و خودرویی هیبریدی ولی در ابعاد بزرگتر و مناسب برای خانواده و سفر معرفی شد.
شروع قیمت آئوریس از ۲۵ هزار دلار می‌باشد.

۲. ولوو V90 T8 توئین انجین:


Twin Engine به معنی موتور دوقلو می‌باشد و ولوو هم اکنون اکثر خودروهای خود را با موتور دوقلو یا هیبریدی عرضه می‌کند.
V90 یک PHEV سایز بزرگ است که خودروی مورد علاقه خانواده‌های پرجمعیت است. یک خودروی خانوادگی سریع! با قدرت خروجی ۴۰۱ اسب بخار که قدرت خود را از یک موتور بنزینی دولیتری چهار سیلندر توربو شارژ و یک موتور برقی ۱۰.۴kw/h دریافت و به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
V90 برای اینکه از حالت سکون به سرعت صدکیلومتربرساعت برسد فقط به ۴.۸ ثانیه زمان نیاز دارد که برای یک خودروی خانوادگی عالی است.
V90 قادر است تا در حالت تمام برقی و خاموش بودن موتور بنزینی خود ۸۵ اسب بخار قدرت تولید کند و تا ۳۱ مایل مسافت را هم طی کند. ولوو V90 در هر کیلومتر ۴۱ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند و شروع قیمت این خودروی سریع خانوادگی از ۶۵ هزار دلار می‌باشد.

۳. فولکس واگن پاسات استیت GTE:


فولکس واگن، بدنهٔ خودروی پاسات را بهینه کرده و به یک هیبریدی مناسب برای خانواده‌های پرجمعیت تبدیل کرده اما شاید به اندازهٔ سایر خودروهای خانوادگی هیبریدی موفق نبوده است.
همچون گلف GTE خودروی پاسات استیت GTE دارای یک موتور ۱.۴ لیتری چهارسیلندر TSI و یک موتور برقی در کنار موتور بنزینی کوچک خود است که در مجموع توانایی تولید ۲۱۵ اسب بخار را دارند و با کمک این قدرت صفر تا صد را در عرض ۷.۶ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعت آن هم ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد.
به گفتهٔ فولکس این خودرو در هر کیلومتر ۳۹ گرم گاز CO2 از خود به جای می‌گذارد و شروع قیمت آن از ۴۵ هزار دلار است.

دسته چهارم: شاسی بلند و کراس اوور

در این دسته می‌پردازیم به برترین خودروهای کراس اوور و اس یو وی که از تکنولوژی هیبرید بهره می‌برند.

خودرویی که گاهی شما را وسوسه می‌کند که خارج از جاده برانید و ماجراجویی کنید.

۱. آئودی Q7 ای ترون:

2016 Audi Q7 e-tron 2.0 TFSI quattro

شروع قیمت این خودرو از ۷۰ هزار دلار می‌باشد. شاید فکر کنید کمی گران است. اما باید این مطلب را در نظر داشته باشید که Q7 یک پلاگین هوشمند است و بسیار کاربردی. دارای پنج صندلی برای مسافران خود است که ردیف سوم صندلی‌ها به دلیل حجم باتری این خودرو از بین رفته‌اند اما این موضوع از راحتی خودرو کم نمی‌کند.
Q7 یک موتور شش سیلندر سه لیتری TDI دارد که به کمک یک موتور الکتریکی ۱۷.۳kw/h قادر است که ۳۷۳ اسب بخار قدرت تولید کند و ۶ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد پس سریع است البته روی کاغذ.
باتری بزرگ Q7 در حالت شارژ سریع برای پرشدن به سه ساعت زمان نیاز دارد که برای یک خودرویی با این سایز مناسب است.
Q7 در هر کیلومتر ۴۶ گرم گاز CO2 انتشار می‌دهد.

۲. کیا نیرو هایبرید:


کیا نیرو یک کراس اوور جادار است. اثر تحسین برانگیز کیا از مخلوط بنزین و الکتریسیته. این خودرو دارای یک موتور بنزینی ۱.۶ لیتری چهار سیلندر و یک موتور برقی است که در مجموع ۱۴۷ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند. اگر موتور بنزینی را از مدار خارج کنید می‌توانید به راهتان ادامه دهید و یک مسافت ۲۶ مایلی را طی کنید.
کیا این اثر خود را تا صدهزار کیلومتر گارانتی می‌کند. این بدین معناست که این شرکت از مطلوب بودن و با کیفیت بودن ساختهٔ خود مطمئن است.
نیرو در هر کیلومتر ۸۶ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند و شروع قیمت آن از ۲۴ هزار دلار می‌باشد.

۳. لکسس RX 450h:


لکسس در دو دهه گذشته برای کارشناسی کامل ترکیب بنزین و الکتریک خرج‌های بسیاری کرده و با کیفیت ساخت درجهٔ اول خود در صدر برخی از دسته بندی‌ها قرار گرفته است.
RX آمده است. به عنوان یک خودروی پنج یا هفت نفره با فضای بار مناسب برای صاحب خود؛ که فضای داخلی آن بسیار مناسب است و یک امتیاز مثبت تلقی می‌شود.
RX یک SUV است که قادر به تولید ۳۰۸ اسب بخار نیرو است که قدرت خود را از یک موتور ۳.۵ لیتری شش سیلندر و یک موتور برقی دریافت می‌کند.
RX در حالت برقی یک دیفرانسیل عقب محسوب می‌شود بدین دلیل که موتور بنزینی قدرت خود را با چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.
RX در هر کیلومتر ۱۳۲ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند و شروع قیمت آن از ۵۱ هزار دلار می‌باشد.

۴. میتسوبیشی اوتلندر PHEV:


شاید درابتدا فکر کرده باشید که میتسوبیشی ازبقیه شرکت‌ها دراستفاده از تکنولوژی هیبرید عقب مانده است. اما خیر، همان طور که از اسم خودرو مشخص است اوتلندر یک PHEV است. یکی از موفق‌ترین پلاگین هایبریدهای فروخته شده در انگلستان. میتسوبیشی روند هوشمندانه‌ای را پیش گرفته است و یک PHEV را با بدنه SUV محبوب ترکیب کرده است و نتیجه این است که مشاهده می‌کنید.
اوتلندر هیبرید دارای یک موتور برقی ۱۳.۸kw/h است که به کمک یک موتور بنزینی ۲.۴ لیتری توانایی تولید ۲۰۰ اسب بخار قدرت خروجی را دارد. از حالت سکون در ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد و در حالت تمام الکتریک و خارج شدن موتور بنزینی از مدار توانایی پیمودن ۳۱ مایل را دارد، در هر کیلومتر حرکت خود در حالت هیبرید ۴۶ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند و شروع قیمت آن از ۳۷ هزار دلار می‌باشد.

۵. تویوتا C-HR:


تویوتا در دسته بندی کراس اوورها هم شاهکاری را عرضه کرده است. تویوتا C-HR پیشرانه هیبرید پریوس را بر یک بدنه کراس اوور پیاده کرده است و به همین دلیل راحتی کانسپت HQ را به شما القاء می‌کند.
C-HR به کمک یک موتور ۲ لیتری چهار سیلندر و موتور برقی خود ۱۸۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و از حالت سکون در ۸.۲ ثانیه به سرعت صدکیلومتر بر ساعت خواهد رسید و حداکثر سرعت آن هم ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.
در هر کیلومتر ۹۲ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند که از پریوس بیشتر است و شروع قیمت C-HR از ۳۵ هزار دلار می‌باشد.

۶. پورشه کاین:


پورشه یک هیبرید عرضه کرده است که یک SUV نسبتاً لوکس محسوب می‌شود و مثل بسیاری از هیبریدهای مدرن قادر به شارژ شدن با برق است. کاین در حالتی که موتور بنزینی‌اش خاموش است قادر به پیمودن ۲۲ مایل می‌باشد اما هنگامی که موتور سه لیتری شش سیلندر توئین توربو به کمک موتور برقی ۱۴.۱kw/h کاین می‌آید به کمک هم توانایی ایجاد ۴۵۵ اسب بخار را دارند و صفر تا صد را در عرض ۴.۷ ثانیه پر و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر برساعت برسد. پس قدرتمند و سریع است.
اما با این حال در هر کیلومتر ۷۵ گرم CO2 منتشر می‌کند. شروع قیمت این SUV قدرتمند از ۸۱ هزار دلار می‌باشد.

دسته پنجم: اسپرت‌ها

خودروهای اسپرت، جوان پسند، سریع‌تر و البته زیباتر.
در این دسته میزان فضای خودرو برای مسافران و یا فضای بیشتر برای بار و مسافرت چندان حائز اهمیت نیستند. در این دسته سرعت و زیبایی حرف اول را میزند و جدال بر سر حداکثر سرعت و شتاب می‌باشد بر عکس سایر خودروها که اشاره نمودیم.

۱. ب‌ام‌و i8:

ب‌ام‌و i8 رودستر
از i8 می‌توان به عنوان اولین و شروع کننده انقلاب خودروهای اسپرت هیبرید یاد کرد. خودرویی است که وقتی در خیابان می‌بینید به سختی می‌توانید از آن چشم بردارید.
I8 از تکنولوژی هیبرید به صورت فوق العاده استفاده کرده است.i8 دارای یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری سه سیلندر توربو شارژ به قدرت ۲۲۷ اسب بخار و در کنار آن یک موتور برقی با قدرت ۱۳۱ اسب بخار می‌باشد.
موتور برقی نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌سازد و موتور بنزینی به چرخ‌های عقب. بنابراین i8 یک چهار چرخ محرک است و می‌تواند در ۴.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد.
باتری i8 از طریق ترمزگیری احیا و شارژ می‌شود، اما می‌توان مانند بقیه خودروهای هیبرید و برقی از طریق برق مستقیم  هم شارژ کرد. از موتور برقی هم می‌توان برای راندن مسافت ۲۳ مایل البته با سرعت پایین و همچنین برای کمک به موتور بنزینی در هنگام شتابگیری استفاده کرد.
از سیستم فوق العاده هیبرید i8 که بگذریم. بدنهٔ فوق العاده این خودرو از فیبر کربن و پلاستیک تقویت شده ساخته شده است و دارای دو درب زیبا است که به سمت بالا باز می‌شوند و یک نسخه زیبای رودستر هم با سقف جمع شونده دارد.
I8 با وجود اینکه یک خودروی اسپرت است اما در هر کیلومتر تنها ۴۹ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند.
لذت رانندگی در i8 فوق العاده و دلنشین است، اما برای این لذت دلنشین باید حداقل ۱۴۸ هزار دلار به شرکت ب‌ام‌و پرداخت کنید، بله گران است، اما i8 است.

۲. لکسس LC500h:


لکسس برای بدست آوردن هر دو مزیت سرعت و استایل دست به طراحی LC کوپه زد، خودرویی که شبیه و هم کلاس مرسدس بنز SL و پورشه ۹۱۱ می‌باشد.
اما فرق LC با آنها در مشخصات فنی اوست که LC شبیه خودروی کانسپت هیبریدی است که البته می‌توانید بخرید. شاید بتوان از LC به عنوان مدل شاید محافظه کارانه LFA افسانه‌ای یاد کرد.
این لکسس یک موتور شش سیلندر ۳.۵ لیتری همراه یک موتور برقی دارد که در مجموع توانایی تولید ۳۵۹ اسب بخار قدرت را دارند. LC به کمک موتورهای قوی خود و یک گیربکس CVT ده سرعته اتوماتیک می‌تواند به حداکثر سرعت ۲۶۰ کیلومتر برساعت دست یابد و از حالت سکون در ۴.۷ ثانیه به سرعت صد کیلومتربرساعت می‌رسد.
همچنین لکسس را می‌توان در حالت برقی تنها برانید و هرگاه که تمایل داشتید می‌توانید موتور شش سیلندر خورجینی را از خواب بیدار کنید و از سرعت و شتاب خودرو لذت ببرید. در مواقع لزوم خودرو را در حالت برقی قرار دهید و سوخت خود را نگه دارید.
LC در هر کیلومتر حرکت خود ۱۴۹ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند که کمی زیاد است؛ اما این یک کوپهٔ اسپرت است.
شروع قیمت LC500h از ۸۰ هزار دلار می‌باشد.

۳. ولوو پولستار ۱:


ولوو اولین خودروی اسپرت هیبریدی خود را معرفی کرد. نام آن پولستار ۱ است.
اگر به دنیای خودرو و یا حتی دنیای گیمینگ علاقه داشته باشید شاید دربارهٔ این خودرو شنیده باشید. خودرویی که در بازی ویدئویی
Need For Speed Heat در قالب یک ستاره دیده شده است.
ولوو یک کوپهٔ هیبریدی عرضه کرده است که یک باتری و دو موتور برقی به قدرت ۵۸kw/h دارد و یک موتور دو لیتری چهارسیلندر خطی که هم به صورت توربو شارژ و هم سوپر شارژ عرضه خواهد شد.
موتور بنزینی قدرتش را به چرخ‌های جلو می‌فرستد و دو موتور برقی قدرت را بین محورها تقسیم می‌کنند. پس این خودرو All Wheel است که باعث هندلینگ بالای پولستار ۱ می‌شود.
پولستار یک پلاگین هایبرید است که ۶۱۹ اسب بخار قدرت تولید می‌کند.
صفر تا صد را زیر چهار ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعت آن ۲۶۰ کیلومتربرساعت است. در حالت تمام برقی توانایی پیمودن ۱۰۰ مایل را دارد و باتری این خودرو در عرض یک ساعت به طور کامل شارژ خواهد شد.
این خودرو در هر کیلومتر حرکت خود تنها ۳۰ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند که نشان دهنده دوستدار طبیعت بودن این خودروی اسپرت است.
شروع قیمت پولستار ۱ از ۱۵۵ هزار دلار می‌باشد و البته که یک کوپهٔ گران است.

دسته ششم سوپر اسپرت و هایپر کار:

در این بخش حداکثر سرعت و شتاب صفر تا صد بسیار مهم‌تر از مزایایی همچون قیمت، جاداربودن و میزان انتشار گاز CO2 می‌باشد.
امروزه استفاده از تکنولوژی هیبرید توسط سازندگان سوپر اسپرت‌ها بسیار رایج شده است.
در بین اولین سوپراسپرت هایی که از این تکنولوژی استفاده کرده اند می‌توان از مکلارن P1، پورشه ۹۱۸ اسپایدر و فراری لافراری
یاد کرد. این سه خودرو اولین خودروهایی هستند که نشان دادند چگونه می‌توان با ترکیب سوخت و الکتریسیته، شکاف‌های منحنی گشتاور موتور را پر کرد و حتی هایپرکارهایی با قیمت بیش از یک میلیون دلار می‌توانند در حالت برقی برای مسافتی کوتاه حرکت کنند، البته برای مدتی کوتاه و سرعت پایین.
شاید دیگر زمانی که خودروهای هیبرید مترادف تویوتا پریوس سفید و دیگر نمونه‌های آن بوده است به پایان رسیده است.

اکنون با چند سوپر اسپرت هیبرید و کانسپت آشنا می‌شویم.
نسل آینده هایپرکارها در حال تغییرند…

۱. پورشه ۹۱۸ اسپایدر:


می‌توان از این خودرو به عنوان سریعترین سوپراسپرت چهار چرخ محرک با سقف متحرک یاد کرد.
پورشه ۹۱۸ دارای یک موتور ۴.۶ لیتری هشت سیلندر بنزینی به قدرت ۶۰۰ اسب بخار بوده و در کنار آن یک موتور برقی به قدرت ۲۷۷ اسب بخار  دارد که در مجموع توانایی تولید ۸۷۷ اسب بخار را دارند و به لطف هماهنگی بسیار بالای موتور بنزینی و برقی و گیربکس هفت سرعته می‌تواند صفرتاصد را فقط در عرض ۲.۶ ثانیه پر کند و به حداکثر سرعت ۳۴۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
۹۱۸ را می‌توان در حالت برقی تا ۱۸ مایل و با حداکثر سرعت ۱۵۰ کیلومتربرساعت برانید و نکته جالب اینجاست که در ۹۱۸ لوازم الکتریکی بیشتری نسبت به بقیه رقبا استفاده شده است و همچنین دارای موتور برقی قدرتمندتر است.
مدل محدود ۹۱۸ یعنی نسخه ۹۱۸ اسپایدر ۶۰ هزاردلار گران‌تر و البته به لطف چرخ‌های سبک خود ۴۰ کیلوگرم سبکتر است و می‌توانید صفرتاسیصد کیلومتر را در عرض ۱۹.۱ ثانیه پر بروید یعنی ۳ ثانیه سریعتر از نسخه معمولی.
این هیولای آلمانی در هر کیلومتر تنها ۳۰ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند.
شروع قیمت ۹۱۸ از ۸۴۵ هزار دلار است و تا ۹۲۹ هزاردلار ادامه می‌یابد.

۲. فراری لافراری:


فراری، اسب سرکش ایتالیایی. این بار با تکنولوژی هیبرید.
سوپر اسپرتی سریع و پرقدرت که به کمک یک موتور ۶.۲ لیتری دوازده سیلندر و با کمک یک موتور برقی ۱۶۰ اسب بخاری که در مجموع بیش از ۹۰۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کند، لافراری می‌تواند از حالت سکون در ۲.۸ ثانیه به سرعت صدکیلومتر برساعت برسد و حداکثر سرعت این خودرو ۳۵۰ کیلومتربرساعت می‌باشد.
لافراری به خوبی توانسته نام پدربزرگ‌های خود را همچون F40، F50 و انزو را به خوبی زنده نگه دارد.
فراری همچنین دست به ساخت تنها ۵۰۰ نسخه کوپه و ۲۱۰ نسخه روباز از لافراری به نام مدل آپرتا زده است. لافراری به هنگام ترمزگیری در پیچ‌ها می‌تواند باتری خود را شارژ کند، البته با استفاده از سیستم کنترل کشش لافراری.
نکته جالب این است که شما نمی‌توانید لافراری را تنها در حالت تمام برقی برانید و هر دو موتور با یکدیگر کار می‌کنند.
فراری اعلام کرده است که لافراری در هر کیلومتر ۳۳۰ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند که می‌توان دلیل آن را موتور دوازده سیلندر این خودرو دانست.
شروع قیمت لافراری از ۲.۲ میلیون دلار می‌باشد، البته که گران است. چون او یک فراری است.

۳. مکلارن P1:


مک لارن هم همچون پورشه و فراری جزء اولین‌ها در خصوص استفاده از این تکنولوژی بوده است.
شاهکاری به همراه یک موتور بنزینی ۳.۸ لیتری توئین توربو هشت سیلندر که به کمک یک موتور برقی ۱۷۶ اسب بخاری قادر به تولید نیروی ۹۰۳ اسب بخاری می‌باشد و میتواتد صفر تا صدکیلومتر را در عرض ۲.۸ ثانیه بپیماید و توانایی رسیدن به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتربرساعت را دارد.
تنها ۳۷۵ عدد از P1 ساخته شده است. این خودرو در حالت الکتریکی می‌تواند به اندازه چند مایل حرکت کند (انگشت شمار) چون هدف اصلی مکلارن از ارائه موتور برقی پر کردن گشتاور است؛ اما چیزی که P1 را فوق العاده می‌کند حالت مسابقه‌ای فوق العاده P1 است.
میزان انتشار گاز CO2 خودروی P1 در هر کیلومتر ۱۹۴ گرم می‌باشد.
شروع قیمت P1 از ۱.۱۵ میلیون دلار می‌باشد.

۴. هوندا NSX:


هوندا NSX یک سوپر اسپرت است که می‌توان از آن به صورت روزانه استفاده کرد بی آنکه پشیمان شوید، رانندگی آسان هنگامی که نیازی به سرعت و شتاب ناگهانی ندارید. همراه با تکنولوژی هیبرید که با استفاده از یک موتور بنزینی ۳.۵ لیتری شش سیلندر توئین توربو و ۳ موتور برقی قادر به تولید ۵۷۲ اسب بخار است. موتور بنزینی قدرت خود را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند و دو تا از سه موتور برقی نیروی خود را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کنند.
NSX چهارچرخ محرک است و می‌توانید صفر تا صد را در عرض ۳ ثانیه پر کند و به حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتربرساعت دست یابد.
کنترل NSX چهارچرخ محرک در هنگام غرش در پیچ آسان است. هنگامی که شارژ باتری کافی باشد می‌توانید NSX را برای مسافت کوتاهی در حالت الکتریکی و بدون انتشار CO2 برانید.
اما در حالت هیبرید این خودرو ۲۲۸ گرم گاز CO2 در هر کیلومتر منتشر می‌کند.
شروع قیمت این خودرو از ۱۵۰ هزار دلار می‌باشد.

۵. مرسدس AMG پراجکت ۱:


در واقع می‌توان این هایپر کار بنز را این طور توصیف کرد. خودروی فرمول وان در لباس شهری، اگر مایلید یک خودروی فرمول وان بخرید و البته بتوانید آن را در خیابان هم برانید Project 1 بهترین انتخاب است.
این خودرو در سال ۲۰۱۷ به صورت کانسپت عرضه شد و تا دیدن آن در خیابان‌ها باید تا سال ۲۰۲۱ منتظر ماند. مرسدس یک موتور ۱.۶ لیتری شش سیلندر در این خودرو به کار برده است. دقیقاً همان موتور خودروهای فرمول وان بنز. به همراه چهار موتور برقی که نیروی چهار چرخ را فراهم می‌سازند و در مجموع قادر به تولید بیش از ۱۰۰۰ اسب بخار است.
حدس زده می‌شود که Project 1 به کمک اسب بخار خود و همچنین گیربکس هشت سرعته تک کلاچه دستی خود صفر تاصد کیلومتر را در ۲.۵ ثانیه پر کند و به حداکثر سرعت بیش از ۳۴۰ کیلومتر برساعت دست یابد.
از این خودرو تنها ۲۷۵ عدد تولید خواهد شد و در سال ۲۰۱۷ باید مبلغ ۲.۷ میلیون دلار پرداخت می‌کردید تا در سال ۲۰۲۱ صاحب آن شوید.
این خودرو توانایی پیمودن ۱۶ مایل را در حالت برقی دارد و در حالت هیبرید در هر کیلومتر ۲۳۰ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند.
موتورهای فرمول وان از حساسیت بالایی برخوردار هستند و استفاده آن‌ها برای استفاده شهری منطقی نیست بنابراین مرسدس اعلام کرده است که موتور این خودرو در هر ۱۵۰۰۰ کیلومتر نیاز به سرویس اساسی دارد.

۶. مکلارن اسپیدتیل:


شرکت مکلارن قصد دارد تا در قرن بیست و یک تصویری دوباره از افسانهٔ F1 دهه نود را بازسازی کند.
یک هایپر کار با سه صندلی برای مسافران خود همراه با زیبایی فوق العاده و لوکس بودن والبته حداکثر سرعت ۴۲۰ کیلومتربرساعت.  اسپیدتیل همچون F1 دارای سه صندلی است که صندلی راننده در وسط قرار گرفته و همچنین دو مسافر خوش شانس در کناره راننده اما کمی عقب‌تر از سواری لذت می‌برند.
این خودرو یک هایپر کار سریع و با کیفیت است و همچنین راحت‌تر و لوکس‌تر نسبت به مکلارن سنا.
اسپیدتیل دارای یک موتور بنزینی ۴ لیتری هشت سیلندر توئین توربو به قدرت ۷۴۶ اسب بخار و همچنین یک موتور برقی که به اندازهٔ ۳۰۸ اسب بخار بر قدرت اسپیدتیل اضافه می‌کند. به کمک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه خود می‌تواند از حالت سکون در ۱۲.۸ ثانیه به سرعت سیصد کیلومتربرساعت برسد.
مکلارن هنوز شتاب صفرتاصد این خودرو را اعلام نکرده است اما می‌توان حدس زد که زیر ۲.۵ ثانیه باشد.
اسپیدتیل در هر کیلومتر ۱۹۴ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند.
شروع قیمت این هایپرکار لوکس از ۲.۲۵ میلیون دلار می‌باشد.

۷. آستون مارتین والکری:


استون مارتین خودرویی فرمول وان ارائه کرده است البته نیازی به رعایت قوانین F1 ندارد. چون قرار است که در شهر قدم گذارد.
مدیر ارشد فنی تیم فرمول وان ردبول اعلام کرده است که والکری دارای یک موتور ۶.۵ لیتری دوازده سیلندر بنزینی به همراه یک موتور برقی خواهد بود که هر دو در مجموع توانایی تولید ۱۱۳۰ اسب بخار را دارند و سیستم باتری این خودرو مشابه سیستم باتری‌های فرمول وان کار می‌کند و همچنین بیش از حد در این خودرو قطعات الکتریکی به کار رفته است.
استون مارتین هنوز شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت والکری را اعلام نکرده است؛ اما حدس زده می‌شود که به کمک گیربکس هفت سرعته دو کلاچه خود از حالت سکون در چیزی حدود ۲.۵ ثانیه به سرعت صدکیلومتربرساعت برسد و انتظار می‌رود که نسخهٔ مخصوص خیابان که والکری AMR نام گذاری شده است و تنها ۱۵۰ عدد از آن ساخته می‌شود دارای حداکثر سرعت ۴۱۰ کیلومتربرساعت باشد.
میزان انتشار گاز CO2 این هایپر کار در هر کیلومتر ۴۰۰ گرم می‌باشد.
شروع قیمت این هایپرکار از ۳.۲ میلیون دلار خواهد بود.

۸. فراری SF90 استراداله:


این مدل فراری با نام اتومبیل فرمول وان اما با پسوند خیابانی نامگذاری شده است.
SF90 از یک موتور چهارلیتری هشت سیلندر توئین توربو ۷۶۹ اسب بخاری و سه موتور الکتریکی به قدرت ۲۱۷ اسب بخار بهره می‌برد و در مجموع قادر به تولید ۹۸۶ اسب بخار است.
دو تا از موتورهای برقی در چرخ‌های جلو نصب شده‌اند.
SF90 صفرتاصد را در عرض ۲.۵ ثانیه پر می‌کند و حداکثر سرعت آن ۳۷۰ کیلومتر بر ساعت است.
SF90 را می‌توانید به طول ۱۶ مایل در حالت برقی برانید برخلاف لافراری که قادر به حرکت در حالت برقی نیست. شروع قیمت SF90 از ۵۰۰ هزار دلار می‌باشد.
همچنین این سوپراسپرت در هر کیلومتر ۲۹۰ گرم گاز CO2 منتشر می‌کند.

۹. لامبورگینی سیان:


سلام کنید به قدرتمندترین لامبورگینی تاریخ و البته اولین لامبورگینی که از تکنولوژی هییرید استفاده کرده است. خودرویی که تنها ۶۳ عدد از آن ساخته خواهد شد.
سیان به کمک یک موتور دوازده سیلندر ۶.۵ لیتری و موتور برقی خود (ابرخازن ها) ۸۰۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند و فقط ۲.۸ ثانیه زمان لازم دارد تا به سرعت صدکیلومتر بر ساعت برسد. لامبورگینی هنوز حداکثر سرعت سیان را اعلام نکرده اما تخمین زده می‌شود که بیش از ۳۵۰ کیلومتربرساعت باشد. این ابر خودرو سال ۲۰۲۰ به مشتریان تحویل داده می‌شود.
سیان در واقع یک پیش نمایش از آونتادورهای نسل آینده است. سیان قادر به احیا و شارژ باتری خود نیست اما در سرعت تخلیه و شارژ مجدد از طریق برق مستقیم کاملاً مناسب یک هایپرکار است.
لامبورگینی هنوز میزان دقیق انتشار گاز CO2 هیولای جدید خود را اعلام نکرده اما از موتور دوازده سیلندر آن انتظار می‌رود که بیش از ۳۰۰ گرم گاز CO2 در هر کیلومتر منتشر کند.
شروع قیمت سیان از ۳.۶ میلیون دلار است.

۱۰. تویوتا GR سوپراسپرت کانسپت:


همان طور که میدانیم تویوتا در کلاس‌های هاچ بک، سدان، استیشن و کراس اوور در راستای استفاده از تکنولوژی هیبرید پیشتاز بوده است. با ارائه این کانسپت تویوتا در بخش سوپراسپرت ها هم از سایر شرکت‌ها عقب نمانده است.
سومر اسپرت دو نفره ای که برای اولین بار در ژانویه ۲۰۱۸ در موتوشوی توکیو به دید عموم در آمد.
بدنه سفید رنگ فوق العادهٔ این سوپر اسپرت بر روی یک شاسی فیبرکربن سوار شده است همچنین در قسمت جلوی خودرو ورودی‌های هوای بزرگی وجود دارد که به هنگام راندن هوا را به پشت چرخ‌های جلو هدایت می‌کند.
قلب تپنده این خودرو شامل یک موتور ۲.۴ لیتری شش سیلندر توئین توربو بنزینی به همراه یک موتور برقی که در مجموع قادر به تولید ۹۸۶ اسب بخار قدرت هستند.
تویوتا هنوز حداکثر سرعت و شتاب صفرتاصد این هیولا را فاش نکرده است و شروع قیمت آن از یک میلیون دلار می‌باشد.

جمع آوری کننده اطلاعات و نویسنده: صابر عامری

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

جواد عقیلی

داستان از جایی شروع می شه که پدال گاز رو فشار بدیم.

مطالب مشابه

‫۱۴ دیدگاه‌ها

  1. مهدی ۹۱۱

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (459 ديدگاه)

    این ۹۱۸ چقدر خوبه و البته مرسدس وان و لا فراری هم قشنگن

    موافقم 1
    مخالفم 0
  2. علیرضا

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (425 ديدگاه)

    به نظرم تاریخ دیگه رقابتی که بین ۹۱۸ و p1 و لافراری ایجاد شد رو به خودش نمیبینه . این سه هایپرکار دقیقا در پیچ تاریخی تغییر بنزین به الکتریکی سه اثر هنری خلق کردند که اوج صنعت خودرو در عصر حاضر رو نشون داد .

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. Farzad

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2568 ديدگاه)

    اسب سرکش دیوانه کننده : فراری لافراری ❤?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Ali Keyhani

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (657 ديدگاه)

      اگر بخوام بین همشون دوتا رو انتخاب کنم
      اول لافراری بعد 918
      Sf90 هم احتمالا توی دو سه سال آینده خیلی ازش بشنویم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Farzad

      ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
      سوابق: (2568 ديدگاه)

      V90 , پورشه کاین ، lc500

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. ایمان

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    الماس دنیای خودرو ؛ یک عشق بی پایان ….
    اسب سرکش مارانلو با زیبایی وصف نشدنی
    ❤❤ LaFerrari ❤❤

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. OMID

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2172 ديدگاه)

    رگرا:/

    موافقم 1
    مخالفم 1
  6. پویا

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (44 ديدگاه)

    کاش کمی هم راجب نحوه عملکرد هیبریدی ها هم توضیح میدادین. این ک چجوری کار میکنن و باتری ها کی شارژ میشن و هزینه نگهداریشون چجوریه و غیره. از دوستان اگر کسی اطلاعاتی داره ممنون میشم ک اینجا بنویسه تا کسایی مثل من ازش استفاده کنن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. Enzo

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (319 ديدگاه)

    SF90استراداله.نزدیک هزارتا قدرت .شتاب 2.5.فقط پونصدهزاردلار!!!.یه ده پونزده سال دیگه ارزشش چندین برابر میشه.معامله برد،برد به این میگن .فرراری ساخته میشه که هم بهت حال بده .هم سرمایتو چند برابر کنه.دمش گرم فرراری???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. Hamidreza

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2442 ديدگاه)

    p1 که عشقه بعدشم SF90

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. ایمان

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (3880 ديدگاه)

    SF۹۰ حداکثر سرعتش ۳۴۰ کیلومتره نه ۳۷۰
    گرچه مطمئنم از ۸۱۲ سوپرفست که ۳۶۰ کیلومتر رو ثبت کرده سریع تره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. Saeed

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (757 ديدگاه)

    همه‌ی این هایپر کار های هیبریدی عالین ولی جای یکیشون به شدت خالیه
    کونیگ‌زگ رگرا
    قوی ترین هایپر کار هیبریدی با نوآوری های بسیار عالی و همچنین شتاب دیوانه وار ۰_۴۰۰ تو ۲۰ ثانیه‌ای!!!!!!
    عجیبه که نزاشتینش تو مقاله!!!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. حسین دهمرد

    ۲۱ بهمن ۱۳۹۸
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    تا حالا از این زاویه به لکسس نگا نکرده بودم. خوفناکه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Ali Keyhani

    ۱۴ مرداد ۱۳۹۹
    سوابق: (657 ديدگاه)

    شتاب لافراری رو اکثر سایت ها 2.4 تا 2.6 ثانیه ثبت کردن
    تاپ اسپید sf90 هم چیزی که فراری به شکل رسمی گفته 340 هس نه 370

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا