متفرقه

هیدروژن، راهکاری برای کاهش مصرف سوخت

امروزه مصرف سوخت یکی از فاکتورهای اصلی در انتخاب هر خودرویی محسوب می‌گردد. همچنین برای بسیاری قدرت موتور نیز جزو اولویت‌های انتخاب یک خودرو است. اما همه نمی‌توانند خودروی پرقدرت یا کم‌مصرف با آخرین فنّاوری روز را خریداری نمایند.

کیت هیدروژن
کیت هیدروژن

هیدروژن امروزه عنصری شناخته‌شده در بحث حمل‌ونقل است و خودروهای هیدروژن سوز با پیل‌های سوختی گران‌قیمتشان چند سالی است که به بازار عرضه شده‌اند.
اما این تنها راه استفاده از این عنصر سبک وزن نیست.

بگذارید اول مزایای استفاده از عنصر شماره یک جدول مندلیف را شرح دهیم. همه می‌دانیم که با سوختن هیدروژن ماده آلاینده‌ای تولید نمی‌گردد و تنها ماده تولید شده بخار آب است. اما شاید همه ندانند که سرعت سوختن هیدروژن حدود ۶ تا ۱۵ برابر بیشتر از بنزین است. (۳ تا ۶ سانتی‌متر بر دقیقه در مقابل ۰.۲ تا ۰.۹ سانتی‌متر بر دقیقه)
درنتیجه موتورهایی که از هیدروژن استفاده می‌کنند به سیکل ایده‌آل ترمودینامیکی نزدیک‌ترند و بهره‌وری بیشتری دارند. هیدروژن در محدوده وسیع قابل اشتعال است، یعنی در مقایسه با دیگر سوخت‌ها با نسبت سوخت به هوای متفاوتی قابل اشتعال است به زبان دیگر هیدروژن در بازه غلظت ۴% تا ۷۵% حجمی قابل اشتعال است.


هیدروژن برای مشتعل شدن به انرژی کمی نیاز دارد به‌طوری‌که با جرقه‌ای کوچک مشتعل می‌گردد.
هیدروژن دمای خودسوزی بالایی برابر با ۵۳۶ درجه سانتی‌گراد دارد (دمایی که ماده بدون محرک خارجی همچون جرقه و با افزایش دما خودبه‌خود مشتعل می‌گردد.) به زبان دیگر اکتان هیدروژن بالاست. که در خودروهای با نسبت تراکم بالا مزیت مهمی برای سوخت محسوب می‌گردد. (دمای خودآتش گیری چند سوخت: دیزل: ۲۱۰، بنزین:۲۴۶ تا ۲۸۰، بوتان: ۴۰۵، اتانول ۳۶۵)


ضخامت لایه خاموش شدن هیدروژن کم است. به زبان دیگر شعله‌های هیدروژن نسبت به سوخت‌های دیگر قبل از خاموش شدن به دیواره سیلندر نزدیک‌تر می‌شوند؛ بنابراین هیدروژن دیرتر خاموش می‌شود.
ضریب پخش هیدروژن نسبت به سوخت‌های دیگر بسیار بیشتر است. و این مزیت بزرگی است؛ زیرا اولاً مخلوط سوخت و هوای یکنواخت‌تری را تشکیل می‌دهد. ثانیاً اگر نشت هیدروژن اتفاق بیفتد خطر انفجار بسیار کم خواهد بود.
تا اینجا از مزایای هیدروژن گفتیم اما هیدروژن بی‌عیب نیست. هیدروژن چگالی کمی دارد درنتیجه ذخیره آن برای محدوده حرکتی مناسب کار سختی است. همچنین چگالی انرژی کمی دارد؛ درنتیجه قدرت خروجی موتوری که از آن استفاده می‌کند کم می‌شود.

حال چگونه مصرف سوخت با استفاده از هیدروژن کم می‌گردد؟

شرکت‌های مختلفی در دنیا وجود دارند که کیت‌های برق‌کافت آب (تجزیه آب به عناصر تشکیل‌دهنده، هیدروژن و اکسیژن) را برای نصب روی خودروها به فروش می‌رساند.


فرستادن هیدروژن به همراه بنزین (یا دیگر انواع سوخت) به داخل محفظه احتراق مزایای زیادی به همراه دارد، اگر یادتان باشد گفتم هیدروژن سرعت سوختن بیشتری از بنزین (و انواع دیگر سوخت) دارد. درنتیجه پس از جرقه زدن به‌سرعت محفظه احتراق را پر می‌کند و مخلوط بنزین و هوا به‌صورت یکنواخت‌تر و کامل‌تر می‌سوزد، که این مهم باعث کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها، افزایش بهره‌وری و درنتیجه افزایش قدرت موتور نیز می‌گردد.
همچنین دمای بالای سوختن هیدروژن باعث پاک شدن دوده‌های جمع شده در محفظه احتراق می‌گردد که این نیز کارایی موتور را افزایش می‌دهد.

با نصب کیت‌های تولید هیدروژن روی خودرو می‌توان تا حدود ۳۰ درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی کرد.

افزایش قدرت و گشتاور نیز به ترتیب حدود ۷ تا ۲۵ درصد خواهد بود. اگر کمی اطلاعات در مورد الکترونیک داشته باشید می‌توانید خودتان نیز اقدام به ساخت و نصب این سیستم نمایید. کیت‌هایی ازاین‌دست قیمتی حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰۰ دلار دارند و روی انواع وسایل نقلیه قابل‌نصب‌اند؛ از موتورسیکلت تا کشنده‌ها، درواقع این سیستم را می‌توان روی انواع موتور درون‌سوز نصب نمود.


در حال حاضر میلیون‌ها دستگاه ازاین‌دست، در حال استفاده است و تاکنون به‌غیراز عمر ۷۰۰۰۰ کیلومتری ژنراتور هیدروژن مشکل دیگری گریبان گیر این وسیله نشده است.
در پایان امیدوارم شرکت‌هایی در ایران هم به تولید این محصول بپردازند تا حداقل کمی از آلودگی شهرهای ایران کاسته شود.

میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۱۷ رای

حسین مقدسی

علاقمند به دنیای موتورسیکلت ها، نویسنده و مترجم پدال

مطالب مشابه

‫۲۶ دیدگاه‌ها

  1. ‌‌‌‌‌‌‌‌‌:::فرشاد:::

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (3019 ديدگاه)

    ممنون بابت نگارش چنین مطلبی ❤ با این‌جور مطالب، پدال علاوه بر یه سایت خبری و سرگرمی، به یه سایت آموزشی هم تبدیل میشه.

    موافقم 5
    مخالفم 1
  2. الف.ی

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (1643 ديدگاه)

    میدونستید ماده ای که از سوختن هیدروژن تولید میشه همون آب خودمونه؟
    در واقع برای تهیه خالص ترین آب دنیا تنها راه اینه که هیدروژن رو بسوزونی محقق ها دارن کار میکنن تا آب خروجی از اگزوز خودرو رو به آب آشامیدنی تبدیل کنن چه شود!!!!!! باکت رو پرکن آب خونتم تامین کن!!!!!!!

    موافقم 3
    مخالفم 2
    1. ahmad

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (659 ديدگاه)

      سوخت خالص هیدوژن بسیار کم و بسیار گران قیمته. (زیرا فشرده سازی اون کار بسیار سختی است)

      موافقم 4
      مخالفم 0
    2. علیx76

      ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
      سوابق: (1204 ديدگاه)

      اگه اینطور در نظر بگیریم ماده ی حاصل از سوختن بنزین هم فقط آب و کربن دی اکسیده
      ولی در عمل هزار تا کوفت و زهرمار دیگه هم تولید میشه

      موافقم 0
      مخالفم 3
      1. الف.ی

        ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
        سوابق: (1643 ديدگاه)

        نه داداش من خودم رشتم شیمیه توی بنزین برای افزایش عدد اکتان تترا اتیل سرب هست که وقتی میسوزه علاوه بر کربن دی اکسید و آب اکسید های سمی سرب هم تولید میشه بنزین سرب دار همینه دیگه ولی برای خلوص هیدروژن لازم نیست اون کوفت و زهر مار هایی که شما میگی رو بهش اضافه کنن همون کربن دی اکسید و آب بودن جداسازی بخار آب ازش رو خیلی سخت میکنه فشرده سازی هیدروژن هم با توجه به تکنولوژی های روز خیلی هم کار سختی نیست حتی استون مارتین یه موتور 6 لیتری 12سیلندر تنفس طبیعی ساخته که سوختش هیدروژن و 560 اسب بخار تولید میکنه

        موافقم 8
        مخالفم 0
  3. ماسل

    ۳۰ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (2433 ديدگاه)

    آقا خوندم نتونستم تشکر نکنم ایول دارید دمتون گرم

    موافقم 2
    مخالفم 0
  4. ali a

    ۳۱ شهریور ۱۳۹۶
    سوابق: (775 ديدگاه)

    امیدوارم واقعا در عملی باشه و واقعا 25% از مصرف کم کنه و ایران هم بیاد…و چیزه الکی مثل سایکلون3 که چند سال پیش کلی تبلیغشو تو ایران میکردن نباشه که اصلا کارایی نداشته باشه !

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حامد یعقوبی

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      سلام
      این دستگاه توی ایران تولید میشه و فروش خوبی هم پیدا کرده ،بین ۳۰ تا ۶۰ درصد هم از مصرف سوخت خودرو کم می‌کنه و قدرت و شتاب خودرو هم به شدت افزایش پیدا می‌کنه اسم سایتش هم آبسوز هست

      موافقم 2
      مخالفم 1
  5. حمیدرضا

    ۶ مهر ۱۳۹۶
    سوابق: (2415 ديدگاه)

    خیلی عالی بود از نگارنده مطلب تشکر ویژه میکنم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. جواد

    ۱۳ دی ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام چجوری وبا چه شرایطی میشه و از کجا میشه خرید

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. حامد یعقوبی

      ۱۶ فروردین ۱۴۰۲
      سوابق: (2 ديدگاه)

      پیج اینستا ابسوز بزنید

      موافقم 0
      مخالفم 0
  7. سپنتا

    ۱۰ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام و تشکر
    این ایده را حدود 8 سال قبل یکی از دوستانم درست کرده بود و حدود 40% بدون هیچ مشکلی صرفه جویی در مصرف سوخت داشت
    ایده عملی و بسیار ساده است و حتی ساده تر از طرح شماست
    با 7 ورق استیل با سایز 7*20 و فاصله یک سانت بین آنها که با یک عایق جدا شده بودند و صفحات فلزی یکی در میان به برق مثبت و منفی متصل شده بود درست کرده بود
    نکته اینکه برق این دستگاه حتما باید بعد از روشن شدن موتور وصل شود چون احتمال انفجار دارد و یک سوپاپ یکطرفه برای جلوگیری از خطر برگشت شعله به دستگاه باید نصب گردد

    موافقم 14
    مخالفم 0
    1. بهناد دلداده

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      اقای سپندا چیزی که شما میگید نشودنیست با الیاژاهن وفولاد نمیشه چون موادترکیبی اب سودا بیکربناته لذا فولاد و اهن والمینیوم در مقال لب وجریان الکتریسته فوری خورنئگی پیدا میکنه وبعدارده دقیقه روشن بودن ان اب تماما تبدیل زنک اهن میشه وهیدروژن قطع میشه وفقط گرمای زیاد تولید میکنه تنها فلز پودر پلاتین است که تن هم بایدبا ان فولاد روکش شود وکار شرکت مخصوصی هست وهرگرم گرد پلاتین 5ملیون تومان هست واین دستگاهای ازمایشگاهی که فقط درخد تدریس دردانشگاها میباشد قیمتش 300ملیون تومان هست

      موافقم 2
      مخالفم 1
  8. Fr

    ۲۶ آذر ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    هیدروژن یک گاز خورنده است که سریعا با فلزات واکنش می دهد و باعث خوردگی می شود اونوقت ما میایم مصرف رو کم کنیم میزنیم سر سیلندر و محفظه احتراق رو داغون می کنیم باید دو برابر بنزین پول تعمیر موتور بدیم

    موافقم 2
    مخالفم 13
  9. علی

    ۱۰ دی ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    من این ژنراتور را ساختم و الان رو خودرو نصب کردم باور کنید قدرت موتور افزایش یافته بنزین تو جاده باسرعت میانگین ۱۱۰ تا ۴.۷مصرف میکنه الان روی برق ان کار میکنم راستی خودرو من سمند موتور ملی است امیدوارم هر چه زودتر سیستم برق را تکمیل کنم

    موافقم 12
    مخالفم 1
    1. مهدی

      ۲۱ آبان ۱۳۹۹
      سوابق: (1 ديدگاه)

      سلام میشه توضیح بیشتری بدهید

      موافقم 2
      مخالفم 0
    2. بهناد دلداده

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      سلام اقای علی دروغ اینقدر نساز من 3ساله رو این پروژه دارم کار میکنم واصلا چنین چیزی امکان نداره بله میشه برای ده دقیقه کار کند اما هیدروژن با درصد ناخالص و ترکیبهای اب وفلز مخلوط شده یعنی شما به محض وصل کردن برق دی سی فوری فلزتون شروع میکنه خورندگی واب کلا میشه زنگ اهن با فلزات اهن و فولاد والمینیوم نمیشه فقط با زغالها وفلزات گرافیکی میشود و ان هم مشکل خوش را دارد زغال منظورم زغال گرافیکی هست همون که تو باطی های رادیو وچراغ قوه هست دوم فلزات گرافیکی هرگرم پودر ان 5 ملیون تومان هست بخاطر همین دستگاهای ازمایشگاهی کوچ 300 ملیون تومانه مشکل دوم چون مقدار مصرفی امپراین روش زیاده از3امپر تا 10امپر هست بعدازنیمساعت کارکردن اینجور دستگاه تمام سیم کشی ماشسن گرم میشود واتیش میگیرد مشکل سوم این دستگاه بعداز 5دقیقه کارکردن تولید هیدرونش کم میشود وبه نوسان میافتد در ضضمن باید سرراه هیدروژن به ماشین فیلتر تنظیم خروج هیدروژن باشد والا نمیشه هرچقدرهیدروژن بشود بخورد ماشین داد درضمن هیدروژیک نوع گاز هست مثگار ماشین باید ریکلاتور مخصوص خودش باشد
      علی اقا شما احتمالا خواب دیدی چون شبشداشتی تو یوتوب این فیلمهای هیدروژ میدیدی
      این یوتوب همه دروغه وتغلب به نام خودت ثبتشون نکن
      موفق باشید

      موافقم 5
      مخالفم 3
      1. یوحنا اسماعیلی

        ۱۹ خرداد ۱۴۰۱
        سوابق: (1 ديدگاه)

        جناب دلداه با شما موافق هستم و ایشون احتمالا داشته از یوتوب میدیده و در آخر نتونسته انجام بده .
        من هم ساختم ولی هرکاری کردم دیدم آب سیاه میشه و همون دقایق اولیه تولید گاز میکرده . تازه اونم با فلز 316 ضد اسید و خورندگی . با گرافیک هم امتحان کردم بهتر از قبلی بود ولی در کل بیخیال شدم و الان دارم روی یه چیز دیگه که از ماده معدنی هستش کار میکنم و احتمالا این بهتر از قبلی جواب بده . اگر تونستم نتیجه بگیرم حتما توی پدال اطلاع میدم
        موفق باشید

        موافقم 2
        مخالفم 0
        1. meysam

          ۱۴ تیر ۱۴۰۱
          سوابق: (3540 ديدگاه)

          در پاسخ به آقای دلداده:
          این پروژه شدنیه. البته یه جاهایی رو درست گفتی و یه جاهایی کاملا اشتباه.
          بنظر میرسه ایرادات این دستگاه رو نتونستی برطرف کنی که من یک سری نکات مهم رو بهت میگم که رعایت این موارد باعث میشه دستگاه خیلی خوب کار کنه
          1. جنس صفحات: برای ساخت این ژنراتور باید از استیل 316 استفاده کرد.
          2. اندازه صفحات: داغ شدن دستگاه رابطه مستقیمی با مساحتی داره که در معرض محلول الکترولیت قرار داره و طبق یه فرمول خاصی بدست میاد و وقتی از یک سطح کوچک جریان زیادی بگذره داغ میشه
          3. آمپراژ: بر اساس حجم موتور به آمپراژ مناسب خودش نیازه که فرمول داره
          4. محلول الکترولیت: بهتره از هیدروکسید پتاسیم استفاده کرد که الان خیلی گرون شده ولی جایگزین ارزان قیمتش هیدروکسید سدیم هستش
          نکته مهم اینکه غلظت این محلول رابطه مستقیمی با داغ شدن دستگاه داره. هرچی غلظت بالاتر بره جریان بیشتری رد میکنه و از طرفی غلظت بالا، خورندگی بالاتری هم ایجاد میکنه
          5. سلول تر و خشک: سلولهای خشک راندمان بالاتری دارند ولی هزینه و پیچیدگی ساختشون بالاتره
          6. تعداد صفحات: این مورد خیلی مهمه و همچنین خیلی مهمه که چندتا قطب مثبت و چند تا منفی داشته باشی. در یک موتور 4 سیلندر با حجم زیر 2.5 لیتری، استفاده از 7 ورق کاملا مناسبه. یک قطب مثبت، یک قطب منفی و مابین این دو، 5 ورق خنثی باید قرار بگیره.
          7. آب مقطر: دلیل قهوه ای شدن آب، استفاده از آب معمولی و همچنین ورقهای غیر استیل 316 است. اگه از آب مقطر و استیل 316 استفاده کنید آب تغییر رنگ نمیده

          در مجموع تمام ایراداتی که شما گفتید کاملا قابل رفع هستن و کار پیچیده ای هم نیستو نیازی به فلزات گرانبها هم نیست.

          ولی 3 مورد خیلی مهم را باید در نظر داشته باشید:
          1. اینکه گفتی دستگاه گرم میشه و بیشتر از 10 دقیقه کار نمیکنه، علاوه بر مواردی که بالا گفتم شما حتما باید از یک CCPWM استفاده کنید. PWM وسیله ای برای کنترل جریان است و این کارو با کنترل ولتاژ انجام میده. ولی مشکل PWM های معمولی اینه که بعد از مدتی که دستگاه کار میکنه گرما ایجاد میشه و این گرما خودش موجب میشه جریان بیشتری از دستگاه عبور کنه و جریان بیشتر دوباره منجر به گرمای بیشتر میشه و این چرخه ادامه پیدا میکنه و باعث هدر رفت انرژی میشه. برای جلوگیری از این اتفاق، از CCPWM استفاده میکنند که بطور خودکار جریان را ثابت نگه میداره. یعنی اگر مثلا شما جریان را روی 4 آمپر تنظیم کنید، بعد از مدتی کار که دستگاه گرم شد، این گرما باعث میشه جریان بیشتری عبور کنه و CCPWM این را میفهمه و با کاهش ولتاژ، جریان را ثابت نگه میداره و این باعث میشه حرارت دستگاه کنترل بشه و خنک کار کنه.

          2. شما باید روشی برای جداسازی هیدروژن از اکسیژن داشته باشید وگرنه عملا ساخت و نصب این دستگاه کاملا بیهوده است. به این دلیل که سنسور اکسیژن ماشین به اون مقدار اکسیژن اضافی تولیدی این دستگاه واکنش نشون میده و مخلوط سوخت و هوه را رقیق درنظر میگیره و درنتیجه به ECU دستور تزریق سوخت بیشتری را ارسال میکنه. اما اگه هیدروژن را از اکسیژن جدا کرد و هیدروژن خالص را به موتور ارسال کرد این مشکل پیش نمیاد چون سنسورها قادر به تشخیث هیدروژن نیستند

          3. گاز هیدروژنی که تولید میشه کاملا متاثر از اون ماده ایه کخ بعنوان الکترولیت استفاده میکنی. بخاطر همین گفتم که بهتره از هیدروکسید پتاسیم استفاده کنی. شما میتونی حتی از نمک هم استفاده کنی ولی در اینصورت گازی که از الکترولیز آب تولید میشه درصد خورندگی بالایی خواهد داشت که در درازمدت به قطعات داخلی موتور آسیب میزنه.

          ور در آخر باید بگم که از خیرش بگذر، چون آلیاژ مورد استفاده در موتورها، رابطه مستقیمی با نوع سوخت و حرارت ایجاد شده داره. هیدروژن وقتی میسوزه حرارت خیلی بالاتری نسبت به بنزین و گازوئیل ایجاد میکنه و این برای موتور اصلا خوب نیست. حاصل سوختنش هم بخار آبه که اینم در درازمدت برای موتور خوب نیست.
          دلیل اینکه موتورهای دوگانه CNG بعد از مدتی واشر میسوزونن هم اینه که آلیاز موتورهای بنزینی و دیزلی متناسب با CNG طراحی نشدن و ؤ گاز خشکیه و حرارت حاصل از سوختن اون هم بشدت بالاتر از بنزینه. به همین دلیل در شرکتهای معتبر وقتی محصولی دوگانه سوز تولید میکنن، موقع طراحی موتور، از آلیاژی استفاده میکنن که بتونه هم با بنزین و هم با CNG کار کنه.

          موافقم 18
          مخالفم 0
  10. وحید

    ۱۱ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلا م درمورد این صفحه خیلی متشکرم من خودم در مورد همین کیت ها کار میکنم میتونم با شما در این باره در ارتباط باشم

    موافقم 3
    مخالفم 0
    1. آرسام

      ۱۰ آبان ۱۴۰۲
      سوابق: (1 ديدگاه)

      آقا وحید عزیز درود …. من این دستگاه رو درست کردم و واسه الکترولیت از نمک استفاده کردم … روی موتورسیکلت جواب داد اما اینقده آب قهوه ای شده که توی ظرف دیده نمیشه …. من واسه موتور دیزل آبکشی سرزمین میخوام همین کیت رو درست کنم ، از شما خواهش میکنم من رو راهنمایی کنید .

      موافقم 0
      مخالفم 1
  11. meysam

    ۲۹ بهمن ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    سلام آقا وحید. چطور میتونم با شما در تماس باشم؟
    من دنبال ساخت این کیت برای یه دیزل ژنراتور کوچیک تو شهرستان هستم.
    اگه لطف کنین به من کمک کنین ممنون میشم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهناد دلداده

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
      سوابق: (4 ديدگاه)

      میتونی توضیحاتی که به علی دادم و سپندا بخونی متوجه میش که جریان از چه قراره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  12. بهناد دلداده

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۰
    سوابق: (4 ديدگاه)

    سلام چنین چیزی با فلزات موجو محاله ومتاسفانه فلزات گرافیکی هرگرم پودرش 5ملیونه

    موافقم 0
    مخالفم 2
  13. shahram

    ۲۸ مهر ۱۴۰۰
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام ،من این کیت رو شروع به ساخت کردم ،ولی یک اینورتر یا تنظیم کننده خروجی هیدروژن لازم هست ،که هیدروژن تولید شده رو به اندازه کافی به سمت موتور و کاربراتور هدایت کنه ،اگر کسی بود برای همکاری و یا راهنمایی ممنون میشم
    متشکرم 🙏🙏🌹

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. مهدی عظیمی

    ۱۷ شهریور ۱۴۰۱
    سوابق: (1 ديدگاه)

    سلام
    دوستان عزیز
    اینجانب از تبادل علم و تجربیاتتوت لذت بردم
    از همه مهمتر و لذت بخش تر این ارتباط بدون توهین
    و محترمانه ولی کوچولو تعنه آمیز که عادی و اجتناب پذیر است
    اینجانب در زمینه NGO نجبگان و ایده پردازی و سرمایه گزاری فعالیت دارم
    و چندین سال پیش با آقای علاالدین جاسم زرگانی آشناشدن که در این زمینه خیلی موفق هست
    البته شرکتها و گروه های علمی و پژوهشی هایی که در این زمینه دست آوردهای موفقی که به تولید هم رسیده آشنا شدم
    جالب بگم که العان ۴دستگاه خودرو لندکروز ۲۰۱۰ ۶سیلند راهور البرز آبسوز شده توسط تیم زرگانی که سردار هادیانفر تایید کرده
    جای کار داره از لحاظ تجربه و ایده و تکنولوژی باهم بیشتر دست و دلباز باشید
    موفق باشید عزیزان

    موافقم 4
    مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا