متفرقه

وضعیت بحرانی فروش خودرو در چین به خاطر شیوع ویروس کرونا

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، شیوع ویروس کرونا تأثیر خود روی بازار خودروی چین را نشان داده است زیرا فروش خودرو در این کشور در نیمهٔ نخست ماه فوریه کاهش خیره‌کنندهٔ ۹۲ درصدی داشته است. کاهش فروش در چین در هفتهٔ اول فوریه حتی از این هم بدتر بوده است به‌گونه‌ای به‌طور میانگین روزانه فروش فقط ۸۱۱ دستگاه خودرو در سراسر چین به ثبت رسیده که این رقم کاهشی ۹۶ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. البته به گفتهٔ انجمن خودروهای سواری چین (CPCA)، این رکورد گستردهٔ فروش اثر موقتی شیوع کرونا است و انتظار می‌رود با بازگشایی مجدد نمایندگی‌های فروش، این تعداد افزایش یابد.

دبیر کل CPCA «کوی دونگشو» دراین‌باره می‌گوید:

در هفتهٔ اول فوریه به‌سختی کسی در نمایندگی‌های خودرو دیده می‌شد زیرا اکثر مردم در خانه‌های خود مانده‌اند. همچنین در هفته‌های اول فوریه نمایندگی‌های معدودی باز بودند که در آن‌ها هم حضور خریداران بسیار کم بوده است

در واکنش به این موضوع، جیلی سرویس فروش جدیدی بنام «بدون تماس» را راه‌اندازی کرده است که به افراد امکان می‌دهد خودروی موردنظر خود را به‌صورت آنلاین خریداری کنند و درب منزل تحویل گیرند. شرکت‌های دیگری مثل نیسان و هوندا اما به دنبال اعلامیه‌های دولتی، از سر گرفتن فعالیت کارخانه‌های تولیدی خود را حداقل تا ۱۱ مارس به تعویق انداخته‌اند.

بحران کرونا در چین اما نه‌تنها بازار خود این کشور بلکه زنجیرهٔ تأمین قطعات جهانی را هم مختل کرده است زیرا خودروسازان جهانی امکان دریافت قطعات لازم برای تولید محصولات خود را ندارند. به این دلیل، فیات-کرایسلر مجبور شد تولید مدل ۵۰۰L را در کارخانهٔ خود در صربستان متوقف کند و جگوار-لندروور نیز در صورت ادامهٔ این وضعیت با کمبود قطعات مواجه خواهد شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. ممد ژانگولر

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (3454 ديدگاه)

    به نظرم ویروس کرونا یکی از سیاسی ترین ویروسهای دنیاست.
    فقط کافیه نمودار آلودگی هوای شهرهای چینو ببینید.
    به شدت پایین امده . ولی به قیمت جان هزاران نفر و ….

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Sam

      ۶ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (7 ديدگاه)

      موضوعی که اذیتم میکنه توهم توطئه ایرانی ها و باز هم کارشناسی و ادعا پر تمامی اموره
      برای نمونه گفتن این ویروس کار آمریکاست تا به اقتصاد چین آسیب بزنن، اما نمیفهمن مگر چین سگ‌دونیست؟ هزاران هزار سیاست مدار و نخبه و دانشمند و تحلیلگر داره که قطعا بیشتر از ما نگران کشورشون هستند، چین اگر یک درصد شک کنه کار آمریکا یا هر کشور دیگری بوده، ویروسی صدبرابر خطرناک تر روانه اون کشور میکنه، بعد هزار کیلومتر اونطورف تر مردم معلوم الحال ایران به تفسیر و کارشناسی میپردازن
      توهم در ریشه‌ی ماست، هنر نزد ایرانیان هستو بس

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. pooriya.bmw.germany

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (584 ديدگاه)

    ایشالله که دنیا از شر چین خلاص شه هر چی میکشیم از چینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. بیژن

    ۵ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (255 ديدگاه)

    امیدوارم این بحران سقوط قیمتها ی خودروها بزودی در ایران هم اتفاق بیافته.
    خسته شدیم بخدا.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا