متفرقه

آینده سلول‌های خورشیدی در صنعت خودرو

غول الکترونیکی پاناسونیک قبلاً تولید سلول‌های خورشیدی ۱۸۰ واتی را که می‌توانند در سقف یک خودرو نصب شوند را آغاز کرده است. جدیدترین نسل تویوتا پریوس پلاگین هیبریدی اولین خودرویی است که از سقفی با چنین سلول‌های خورشیدی بهره می‌برد.


تنها سازنده‌های معینی از تکنولوژی سلول‌های خورشیدی در زمینه‌های متنوع، از کاشی‌های سقف گرفته تا چادرها و حتی کوله‌پشتی‌ها استفاده کرده‌اند و هم‌اکنون نیز خودروها نشان‌دهنده تجارتی پرسود هستند.
یکی از مدیران پاناسونیک می‌گوید:

سقف خودروها این پتانسیل را دارد که به بازار جدیدی برای پانل‌های خورشیدی تبدیل شود. ما برای اولین بار با تولید انبوه خودروهایی که از خورشید نیرو می‌گیرند در صنعت خودروسازی تاریخ‌ساز می‌شویم.


پاناسونیک چند ماه پیش با تسلا برای ساخت سلول‌های خورشیدی در تأسیساتی در نیویورک همکاری نمود. این کمپانی ژاپنی طی این همکاری هزینه‌های فرایند ساخت را خواهد پرداخت و شهر خورشیدی نیز سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در طی ۱۰ سال در تأسیسات جدید خواهد داشت.

افرادی که به جذابیت قدرت خورشیدی شک دارند تنها به فروش تویوتا در ژاپن نگاه کنند؛ جایی که تویوتا در ماه آوریل تعداد ۱۳۵۰ دستگاه از پریوس های جدید مجهز به پانل‌های خورشیدی را فروخته است. این تعداد فروش نشان دهنده ۹ درصد از کل فروش پریوس بوده است.


جدیدترین نسل پریوس اولین خودروی تولید انبوه دنیاست که از پانل‌های خورشیدی استفاده کرده و این پانل‌ها قدرت را مستقیماً به باتری اصلی خودرو می‌فرستند. به دلیل تفاوت‌های فصلی تابش خورشید، فاصله متوسط طی شده با یک‌بار شارژ بین ۲.۹ تا ۶.۱ کیلومتر خواهد بود.

به منظور ساخت پانل‌های خورشیدی برای پریوس جدید، مهندسان پاناسونیک در ابتدا باید مجموعه‌ای از شرایطی که پانل‌های خورشیدی در سقف یک خودرو داشتند را گردآوری می‌کردند؛ یعنی باید لرزش‌ها، ظاهر غیرقابل‌پیش‌بینی سایه‌ها و محدودیت فضا برای نصب پانل‌ها را در نظر می‌گرفتند. البته نصب پانل‌ها روی سقف یک خودرو بجای نصب روی یک سطح تخت دیگر مانعی بود که مهندسان با آن روبرو شدند.

مدیر پاناسونیک گفت به منظور مواجه با مشکلات متعدد تابش نور خورشید، پاناسونیک مجبور شد دیودهای فرعی داخل پانل‌ها را تنظیم کند و بدین ترتیب جریان نرم و آرام الکتریکی تضمین شد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۳ دیدگاه‌ها

  1. سینا

    ۷ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (8 ديدگاه)

    رو سمند جواب میده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. مهدی

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (263 ديدگاه)

    آفرین به تویوتا که دوباره از ایده های نو استفاده کرده و قدم در راه رساندن الایندگی ماشینا به حدااقل ممکنه گذاشته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Mori Ca

    ۸ تیر ۱۳۹۶
    سوابق: (15 ديدگاه)

    کاملا مناسب ایرانِ.. کاش بجای این همه شعار درباره مسایل مختلف دنیا١ خورده به وضعیت سلامت هوای تنفسی مردم فکر می شد..

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا