متفرقه

پنج تکنولوژی مهم خودرویی در نمایشگاه CES 2015

تکنولوژی‌های خودرویی که غالباً در گذشته در نمایشگاه سالانه الکترونیک مصرف‌کننده (CES) معرفی شده‌اند، همواره بر مواردی مانند استریوها، آمپلی‌فایرها و اسپیکرها متمرکز بوده‌اند؛ تجهیزاتی که روز به روز بر قدرت و شدت صدای آن‌ها افزوده شده است. ولی امروزه همه به دنیای گجت‌ها علاقه‌مند شده‌اند و خودروسازان نیز همگام با ارتقای قدرت پیشرانه، این تجهیزات را نیز مدّنظر قرار داده‌اند و حضور چشمگیری در این نمایشگاه بزرگ تکنولوژی در ژانویه هر سال میلادی دارند.

Conti magic user interface
Conti magic user interface
یکی از دلایل هجوم خودروسازان به CES 2015 این است که این نمایشگاه فرصتی برای معرفی کامل تکنولوژی‌های الکترونیکی است؛ چیزی که معمولاً در نمایشگاه‌های اختصاصی اتومبیل نادیده گرفته می‌شود. پس از مشاهده کانسپت‌ها و تکنولوژی‌های متعدد خودرویی در روزها و شب‌های زیاد در لاس‌وگاس، آنچه در ادامه می‌بینید، پنج تکنولوژی کلیدی در نمایشگاه CES امسال است.

۱) خودروهای با راننده خودکار

رانندگی خودکار، چیزی است که دیر یا زود اتفاق خواهد افتاد. کانسپت آئودی A7 پایلوتد در CES با طی مسیری به اندازه ۵۶۰ مایل (۹۰۰ کیلومتر) از سان فرانسیسکو تا لاس‌وگاس در آزمایش دنیای واقعی، نظر همه را به خود جلب کرده بود. این دست از خودروها نزدیک‌تر از آن چیزی هستند که فکر می‌کنیم؛ کانسپت مرسدس‌بنز «لاکچری این موشن» F015 با رانندگی خودکار یکی دیگر از نمونه‌های آن‌هاست.

Mercedes-Benz f-015 luxury in motion-concept
Mercedes-Benz f-015 luxury in motion concept
Mercedes-Benz f-015 luxury in motion-concept
Mercedes-Benz f-015 luxury in motion concept
این کانسپت جمع‌وجور الکتریکی که توسط دیتر زتچ (Dieter Zetsche) رئیس دایملر معرفی شده، توصیفی از آینده اتومبیل در قالب «پیله‌های ابریشم بر روی چرخ‌ها» است. درون این خودرو، چهار صندلی راحتی قرار گرفته‌ان که قابلیت چرخش دارند و سرنشینان می‌توانند روبروی همدیگر بنشینند. همچنین اگر چهار مسافر روبروی همدیگر نشسته باشند و بخواهند به جای توجه به یکدیگر، با ابزارهای الکترونیکی مشغول باشند، ۶ نمایشگر لمسی با وضوح بالا در پنل ابزارها و پنل‌های کناری خودرو، F015 را تبدیل به یک «دیجیتال آرنا» می‌کنند. کنترل این نمایشگر می‌تواند به صورت لمسی یا با حرکت بدن و یا چشم‌ها انجام شود. صندلی‌های الکتریکی خودرو در هنگام باز شدن درها به اندازه ۳۰ درجه به بیرون می‌چرخند تا رفت و آمد به داخل کابین راحت‌تر گردد. F015 به اندازه ۵۱۸۲ میلی‌متر طول و ۱۵۲۴ میلی‌متر ارتفاع دارد و چرخ‌های ۲۶ اینچی آن تا جای ممکن در گوشه‌ها قرار گرفته‌اند تا حداکثر فضا برای سرنشینان ایجاد گردد. این خودرو همچنین در حالت راننده خودکار، با استفاده از LED موجود در جلوپنجره خود می‌تواند یک علامت «محل عبور عابران پیاده» به افراد عابر نشان دهد تا آن‌ها از شرایط بدون راننده وحشت نکنند و با خیال راحت از خیابان بگذرند.

Audi A7 sportback piloted driving concept
Audi A7 sportback piloted driving concept
۲) CarPlay و Android Auto

در انتهای دیگر طیف تکنولوژی‌های معرفی شده مانند کانسپت راننده خودکار مرسدس‌بنز، معرفی نمایشگر جدید Display Audio هیوندای قرار داشته است. این رادیوی جدید، اولین سیستمی است که می‌تواند هر دو سیستم‌عامل اپل CarPlay و گوگل Android Auto را به صورت هم‌زمان بر روی داشبوردهای مدل‌های ۲۰۱۶ ارائه کند.

Volkswagen Golf R touch concept
Volkswagen Golf R touch concept
این Display Audio یک رادیوی متوسط است که به صورت استاندارد در تریم‌های مختلف یا آپگریدهای متعادل در مدل‌های دیگر ارائه خواهد شد. گوگل و اپل در نیمه اول سال ۲۰۱۴ پلتفرم‌های مستقل خود را برای سیستم‌های داخل خودرو معرفی کردند و در پایان ۲۰۱۴ نیز تصمیم گرفتند آن‌ها را برای خودروهای مختلف مورد استفاده قرار دهند. در عین‌حال، این دو غول تکنولوژی تحت‌تأثیر چرخه‌های آهسته تولید در خودروسازی قرار گرفته‌اند. البته اگر یک فراری FF تهیه کرده باشید، می‌توانستید از سیستم Carplay در سال ۲۰۱۴ بهره‌مند باشید.

Hyundai audio display infotainment screen android
Hyundai audio display infotainment screen android
ابزار Display Audio به رانندگان مدل‌های ۲۰۱۶ هیوندای اجازه می‌دهد که گوشی‌های هوشمند گوگل یا اپل خود را به پورت USB خودرو متصل کنند و تصویر سیستم راهبری، صوتی و دیگر برنامه‌ها را بر روی نمایشگر مشاهده کنند. در نتیجه سیستم Display Audio هیچ‌گونه ابزار پخش CD یا سیستم راهبری داخلی نخواهد داشت.

۳) پردازش کامپیوتری با قدرت بالا

کنفرانس خبری Nvidia نمونه‌ای کامل از حال و هوای یک نمایشگاه تکنولوژی مانند CES بود. وقتی مدیرعامل Nvidia، جن‌سان هوآنگ از پردازنده X1 جدید این کمپانی با قدرت پردازش یک میلیاردی رونمایی کرد، مانند این بود که بازوی قدرتمند یک چارجر هل‌کت را در یک مدل دارت قرار دهید. این موضوع سر و صداهای زیادی را در این نمایشگاه برانگیخت.

Nvidia drive cx
Nvidia drive cx
پردازنده X1 قدرت زیادی را برای کامپیوتر خودروی درایو PX اتو-پایلوت Nvidia فراهم می‌کند و در نتیجه می‌تواند داده‌ها از هر نوع حسگری دریافت کرده و با استفاده از روش «آموزش عصبی عمیق»، موارد زیادی را مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی، عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حتی تفاوت بین وسایل نقلیه مختلف را تشخیص دهد. در همین حال، درایو PX در طول زمان می‌تواند مانند سیستم‌های موجود دستیار راننده، شرایط فضای رانندگی را یاد بگیرد و نیازی به برنامه‌ریزی برای تشخیص اشیای خاص نداشته باشد.

Nvidia drive cx
Nvidia drive cx
این بدان معناست که دوربین‌های متصل به درایو PX اگر تنها دست یا سر یک عابر پیاده را در پشت یک اتومبیل پارک‌شده ببینند، می‌توانند وی را به عنوان یک انسان تشخیص دهند. این سیستم همچنین می‌تواند چراغ‌های ترافیکی و علائم راهنمایی و حتی جاهای پارک خالی را برای راننده مشخص کند. سیستم Nvidia درایو PX را باید به‌عنوان یک مغز متفکر در خودرو درنظر گرفت که از تمام موارد پیرامون خودرو آگاه است، ولی برای جلوگیری از تصادف نمی‌تواند کاری انجام دهد. بدیهی است که این تکنولوژی شرایط را برای خودروهای با راننده خودکار بیشتر فراهم می‌کند.

۴) کنترل با حرکت بدن یا ژست‌های حرکتی

پس از مشکلات پایان‌ناپذیر سیستم «مای‌فورد تاچ»، هر خودروساز دیگری از آوردن لفظ «تاچ» در عنوان سیستم اطلاعات و سرگرمی‌اش خودداری می‌کرد و یا اینکه یک رابط کاربری ایجاد می‌کرد که کاملاً کنترل‌های فیزیکی را کنار می‌گذاشت. ولی کانسپت گلف تاچ R که فولکس‌واگن در نمایشگاه CES ارائه کرده، هر دوی این موارد را در خود دارد؛ با این تفاوت که شاید اصلاً نیازی به لمس کنترل‌ها نباشد و سیستم با حرکات بدن هدایت شود.

Volkswagen Golf R touch concept
Volkswagen Golf R touch concept
گلف تاچ R از یک جفت صفحه‌نمایش‌های لمسی خازنی در وسط استفاده می‌کند؛ یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی بزرگ ۱۲/۸ اینچی و یک نمایشگر کوچک‌تر ۸ اینچی در زیر که برای کنترل هوا که پس از لمس دکمه‌های مجازی، یک لرزش اندک به نشانه عملکرد این دکمه از خود نشان می‌دهد. فولکس‌واگن طراحی خوبی در سازماندهی اطلاعات در یک تم شبیه ویندوز داشته و از لیست منوهای گیج‌کننده خبری نیست. به‌علاوه اینکه یستم اطلاعات و سرگرمی در گلف تاچ R به راننده امکان کنترل وسیعی را در مورد اطلاعات نمایش داده شده می‌دهد. با این وجود، نوار لغزنده خازنی برای تنظیم صدا، یکی از مشکلات فورد و لینکلن و همین‌طور سیستم CUE در کادیلاک بوده است.

BMW idrive gestures
BMW idrive gestures
با توجه به قابلیت صفحه لمسی در تشخیص حالت بدنی، نه‌تنها می‌توان به عملکردهای اطلاعات و سرگرمی با یک اشاره دست دسترسی داشت، بلکه مواردی مانند سقف آفتابگیر، پنجره‌ها و حتی نور بالاها را می‌توان به این صورت فعال کرد. در همین حال، در برخی مواقع باید مراقب حرکات خود باشید، زیرا در زیر باران نباید سقف آفتابگیر شما باز شود.

۵) بهبود عملکرد تلماتیک

در نمایشگاه CES 2014، شورولت اتصال ۴G را برای اتومبیل‌ها و تراک‌هایش معرفی کرد. سپس نوبت به سیستم «ذخیره‌کننده داده‌های عملکردی» برای کوروت رسید و همین‌طور یک فروشگاه برنامه‌های جدید برای سیستم اطلاعات و سرگرمی مای‌لینک ارائه شد. در واقع، جنرال‌موتور بسیاری از تکنولوژی‌های خود را در نمایشگاه سال قبل نمایش داد و امسال تنها به نمونه‌ای از شورولت ولت مدل ۲۰۱۶ بسنده کرد که در نمایشگاه دیترویت نیز کاملاً رونمایی شده است. برای سیستم OnStar المان‌های مختلفی اضافه شده است؛ از جمله یک سیستم «پیش‌بینی مشکل» که داده‌های سلامت خودرو مانند باتری، استارتر و سیستم سوخت را کنترل و گزارش می‌کند و قبل از اینکه موجب یک مشکل جدّی شوند، به راننده اطلاع می‌دهد.

2016 Chevrolet Volt Interior
۲۰۱۶ Chevrolet Volt Interior
ولی دو ویژگی الکترونیکی دیگر هستند که حس کنترل بیشتری را از طرف سیستم ایجاد می‌کنند. AtYourService می‌تواند کوپن‌های تخفیف و پیشنهادات RetailMeNot را در نمایشگر داشبورد نشان دهد و Dunkin’ Donuts نیز برنامه آن‌بوردی است که تخفیف‌های مناسب را به راننده پیشنهاد می‌کند. امکان دیگر این سیستم، یک برنامه مانیتورینگ راننده است که راننده را برای ایمنی بهتر در پشت فرمان راهنمایی می‌کند و گزینه ارسال نتایج به بیمه «پروگرسیو» را برای تخفیف‌های احتمالی بیمه در خود دارد. خوشبختانه این سیستم‌ها در وسایل نقلیه جدید جنرال‌موتور به صورت انتخابی خواهند بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۵۲ دیدگاه‌ها

  1. حسین

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    سلام دوستان میدونم جاش نیست ولی ممنون میشم اگه جواب بدید چون هرروز پدال و سایر سایتا رو میخونم ولی باز نتونستم تصمیم بگیرم من یه شاسی بلند می خوام بگیرم یه ماشین خانوادگی صفر هم میخوام باشه. در خدود 400 میلیون خودم نظرم رو x3 بود ولی x4 خیلی خوشگله میگن سرنشینا توش راحت نیستن به فکر لندکروز هم بودم ولی با این قانون به صرفه نیست ممنون میشم دوستان نظراتشونو بگن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. نوید

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1525 ديدگاه)

      دوست عزیز
      نظر من اینه
      گزینه ی اول پرادو
      و گزینه ی دوم فرچونر
      البته در رنج 350

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. باربد★فقط GM★فقط کامارو★

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (810 ديدگاه)

        حسین عزیز همون X3 خیلی خوبه فقط سواریش زیاد نرم نیست در عوض تو جاده چسبندگی مطلوبی داره.
        ایمنیشم خیلی عالیه.فکر میکنم گزینه ی مناسبی برای یک شاسی بلند خانوادگی باشه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علي

          ۲ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (108 ديدگاه)

          به نظر من بین x3 و x4 و پرادو هر سه تاشو سوار شو ببین از دومش بیشتر خوشت میاد
          بالاخره هر کس سلیقه ای داره دیگه !

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. 4MATIC

        ۲۸ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1054 ديدگاه)

        نوید لکسوسRXرویادت رفت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. علي

          ۲ بهمن ۱۳۹۳
          سوابق: (108 ديدگاه)

          RX قیمت صفرش الان ز 500 تومن بیشتره

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. سیاوش

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (86 ديدگاه)

      به نظر من حتما x4 بگیر خیلی خوشگل تره ….
      به نظر من هم واقعا لندکروز وپرادو با اینکه عالی هستد این قیمت نمی ارزند.

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1525 ديدگاه)

        دوستان
        شما حتما توجه دارید که همه چیز ظاهر نیست
        اتفاقا لندکروز و پرادو نسبت به خیلی از ماشین ها می ارزند اونم به نسبت قیمتشون

        جدا از این بحث ها
        شما اگه زیاد اهل سفری
        برو سراغ پرادو

        ولی اگه مسرفت شهریه برو دنبال x4

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. 4MATIC

        ۲۸ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1054 ديدگاه)

        به هرحال خودت می دونی ولی من بی ام وX4روتوخودروبر دیدم شما یه گزینه ی دیگه هم داریPORSCHE MACANمن توی معین موتور نمایندگی پورشه رفتم دیدم واقعا از هرنظر ازX4سرتره

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. mostafa

          ۲۹ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (17 ديدگاه)

          پورش ماکان که به یه با انصافش بخوری 600 تومنه!
          ولی قیمتش تو خارج از x4 ارزونتره میاد اینور گرونتر میشه
          حسین جان واقعا امتحان کن؛
          x4 و x3 فرقی تو سواریشون ندارن!x4 از ظاهر خوشگلتره فقط

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. احمدرضا ب ام و

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (394 ديدگاه)

      دوست عزیز x4 یه ماشین خوش استیلو خوبه و راحت و یکمی هم متفاوت
      x3 ماشین زیبا پر امکانات و راحته
      تویوتا هم که فوق العاده کاربردی هستن
      انتخابات خیلی عالی هستن
      به نظر من x4 عالیه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    4. سجاد

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (15 ديدگاه)

      من فک میکنم حسین همه رو سرکار گذاشته!
      چون کسی که بین سری X بی ام و مردد هست ، کافیه یه توک پا بره نمایشگاه ، ضمن بهرمندی از توصیه های فروشنده سوار ماشینها بشه ، یه دوری بزنه تا تصمیمش رو بگیره!
      نه اینکه بیاد تو وب سایت از چندتا پراید سوار و پژو سوار بپرسه X3 بهتره یا لندکروز . . .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. فرامرز

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1595 ديدگاه)

        سجاد جان خیلی از بچه هایی که اینجا هستن ماشین های خیلی بهتر از پراید سوار شدن. من خودم آلمان زندگی میکنم و درسته که ماشین ندارم اما کرایه کردم و به عنوان مسافر و همراه دوستام انواع خودروها رو تجربه داشتم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. امیر محمد

          ۲۷ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (279 ديدگاه)

          دقیقا درست میگی من خودم گواهینامه ندارم ولی سوار خیلی از ماشین ها شدم که حد اقل تو ایران کمیابن

          موافقم 0
          مخالفم 0
      2. شهریار

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (176 ديدگاه)

        دمت گرمممممممممممممممم

        خوب اومدی اینو
        کل مطلب رو ضایع کرد..نویسنده کلی زحمت کشیده بنده خدا ..کلی چیز آموزنده عنوان شده اونوقت ایشون میاد کلاس x رو برا ما میزاره مناقصه>>>شما همون X33 رو بگیر به نفعته ..
        هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد

        موافقم 0
        مخالفم 0
      3. 4MATIC

        ۲۸ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1054 ديدگاه)

        داداش این جا همه پراید سوار وپزو سوار نیستن
        بعدشم خوب بیچاره یه سوال کرد دیگه
        مگه چی شده؟؟

        موافقم 0
        مخالفم 0
      4. mostafa

        ۲۹ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (17 ديدگاه)

        کافر همه را به کیش خود پندارد!
        سجاد جان؛دلیل نمیشه چون شما پراید یا پژو داری همه پراید و پژو داشته باشن!

        موافقم 0
        مخالفم 0
    5. MAFIA

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (435 ديدگاه)

      به درد من نمی خورن این تکنولوژی ها.

      حاضرم با پولی که بابت این تکنولوژی های بی مصرف میدم برم و از خوردن شیشلیک و پیتزا و کباب و سوشی لذت ببرم

      موافقم 0
      مخالفم 0
    6. فرامرز

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1595 ديدگاه)

      پرادو نرم نیست. کلاْ لندکروزها (شامل پرادو) از نظر هندلینگ بیشتر شبیه تراک هستن تا سواری (البته شاسی بلندهای لکسوس از این نظر خیلی بهترن). این در حالیه که ایکس ۳ اسپرته. از نظر سرعت و تعادل تو سرعت بالا هم که قابل مقایسه نیستن. من به چشم خودم دوبار پرادو چپ شده در وسط اتوبان دیدم!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    7. ASTON MARTin

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1346 ديدگاه)

      شاخص اختراع ایران به هفت هشت رتبه پایینتر سقوط کرد
      حالا ما انتظار خلق ماشین پرنده نداریم رانا و پژویی که زیر 10 هزار دلارم تو امریکا نمیخرنو چرا کاری براش نمیکنن اینا؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    8. 4MATIC

      ۲۸ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1054 ديدگاه)

      حسین اقا 500ملیون برای لندکروز واقعا منطقی نیست
      شما الان می تونی با450ملیون یه بنزGLK350 4MATICاتاق جدید بگیری ویا بی ام وX3,ولی اگه قابلیت افرود برات مهمه می تونی یه لندکروز 2010تا2012بگیری
      ولی سمت پرادو نرو چون نه ترمز های خوبی داره ونه اپشن ودرنمونه یGXواقعا ماشین لشه چون داشتیم دارم بهت می گم

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. علي

        ۲ بهمن ۱۳۹۳
        سوابق: (108 ديدگاه)

        در مورد پرادو درسته آپشن هاش کمه و نمونه GX اون خیلی کنده چو 4 سیلندر 2700 سی سی هستش ولی اگه شما نمونه 6 سیلندر 4000 رو سوار شده باشیتن به خاطر وزن کمترش نسبت به لندکروز هم ترمز های بهتری داره هم یک مقدار سریعتره و ترمز های عقبش هم مثل جلو دیسکیه برخلاف مدل های GX که عقبش کاسه ای بود.
        البته ضاهرا قدرت موتورش در مدل های 2010 به بالا که فیس لیفت شده از لندکروز هم بیشتره حدود 260 اسب شده فکر میکنم
        ولی کلا هم ÷ردو هم لندکرز ماشینای کم استهلاک و کم خرجین و دیر خرا میشن البته خوب مصرف بنزین بالاتری دارن

        موافقم 0
        مخالفم 0
    9. shahryar

      ۲۸ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (237 ديدگاه)

      شما فکر لندکروزو نکن اصلا ، ایکس3 هم شاید فنربندیش تو شهر خوشایند نباشه،بین گزینه هات ایکس4 بهتره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. نوید

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1525 ديدگاه)

    هفت شهر عشق را عطار گشت
    ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. سجاد

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (203 ديدگاه)

      آخ گفتی !! ولی هر وقت این جشنواره های CES یا MWC یا … رو می بینم و این پیشرفت فوق العاده سریع رو ، به خودم افتخار می کنم که تو دوران تحصیلات ، رشته ریاضی فیزیک رو انتخاب کردم !!!
      اگه ریاضیات تو زندگی نباشه ، هیچی نیست .. هیچی !!!

      واقعا لذت بردم .. مرسی

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. نوید

        ۲۷ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (1525 ديدگاه)

        سجاد جان درود بر شرفت
        آفرین به این سلیقه
        فقط رشته ی ریاضی
        من فکر میکنم اکثر کسایی که اینجا هستند رشته ی ریاضی رو پیش گرفتند
        زیرا …

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهین

          ۲۷ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (4524 ديدگاه)

          بنده ی حقیر تجربی و رشته ی زیست شناسی خوندم! :)

          همیشه از عدد و رقم فراری بودم و هستم! ولی به طور مثال

          کتاب زیست 300 صفحه ای رو در عرض یک روز می خوندم و

          امتحانش نمره ی بالایی کسب میکردم!

          توانایی و علاقه ی هر فردی متفاوته و هر کس باید با توجه

          به علاقه و استعدادش رشته ی خودشو انتخاب کنه.

          ارادت

          موافقم 0
          مخالفم 0
    2. ALIUnited

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (135 ديدگاه)

      هست وادی طلب آغاز کار
      وادی عشقست از آن پس بی کنار

      “جواب شعر بالا از عطار”

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. علی - کیوج

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (173 ديدگاه)

    اگه یه rx350 2013 بخری از همه نظر به نفعته کیفیتش عالیه استهلاکشم پایین موتورشم که قوی اه داداشم 2012 شو داره از همه چیش راضیه تا حالا بجز تعویض روغن هیچ خرج دیگه یی نکرده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. احمدرضا ب ام و

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (394 ديدگاه)

    rx هم گزینه ی خوبیه راجب قیمت gx اطلاعی ندارم ولی اگه به بودجت میخوره برو دنبالش

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. قاتل خودروها کوروت

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (43 ديدگاه)

    تکنولوژی های کامپیوتری بیشتر مال امریکاست اپل گوگل انویدیا …

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. صادق

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (2124 ديدگاه)

      داداش تا رفتی آمریکا، ماکروسافت رو حساب کن ;)

      ارادت

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. حسین

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (6 ديدگاه)

    نمیدونم x4 خیلی ظاهر خوبی داره ولی میگن صندلی عقبش 3 ن
    فر نمیتونن بشینن پاها اذیت میشه و ارتفاع سقفشم کمه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. کافر مقدس

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1635 ديدگاه)

    لامصب این خارجی ها چیزی ب اسم بن بست ایده و نوآوری ندارن!

    پدال چرا از مناظره دیروز خبری نمیذاری؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. saeid

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (188 ديدگاه)

    بسم حق

    فک کن تو هواب ابری یابرفی سرت بخواره
    و تو ی فورد نشسته باشی : )))
    یا تو شورلت باشیو همراه اول ببخشید شورلت هی براتون پیام تبلیغاتی
    و تخفیف و اهنگ پیشواز شورلت و بفرسته

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. احسان

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    قیمت x4 از لکسس LX570 فقط 30هزار درهم ارزونتره یعنی حدود 30 میلیون تومن! تو ایران 1میلیارد اختلاف قیمت داره این یعنی مافیای تویوتا لکسس تو ایران

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. احسان

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    یه سری به سایت drivearabia.com بزنین از قیمت تویوتا خندتون میگیره لندکروز 180 هزار درهم مدل 2015! اونوقت مدل 2013 تو ایران 600میلیونwtf؟؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهرام

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (3 ديدگاه)

      دوست عزیز
      این اختلاف قیمت به خاطر اینه که دیگه خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی اجازه ورود ندارن . اگه دقت کرده باشین ‍پرادو لندکروز یا اف جی کروزر صفر دیگه وارد نمیشه و هرچی تو بازار هست از قدیمه. به همین خاطر قیمت این ماشینا اکلی گرون شده.
      با تشکر

      موافقم 0
      مخالفم 0
  11. احسان

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    قیمت x4 مدل 2015 حدود 130میلیون تو دوبی از rx مدل2015 گرونتره ولی تو ایران مدل 2015 x4 حدود 150میلیون از مدل 2013 rx ارزونتره!! تو ایران جا افتاده که تویوتا و لکسس استهلاک نداره خب به چه قیمت؟؟ 6برابر ارزش جهانی ماشین پول بدی که استهلاک نداره؟؟با 600میلیون پول لندکروز 2013 میری cls500 2012 میگیری که لاقل نگن چوپونی!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. یه پسر

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (1135 ديدگاه)

      خیلی جالبه یه همچین چیزی

      حالا قرار شده واردات غیر شرکتی هم ممنوع بشه که این باعث فضای بسته تری میشه و از این اتفاقا بیشتر

      در مورد تویوتا هم بگم که من منکر کیفیت لکسوس یا تویوتا نمی تونم بشم
      اما مگه چقد ارزش داره که این همه آدم هزینه کنه بابتش؟!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. سد مصطفی

      ۲۸ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (7 ديدگاه)

      چوپون!!!!!!
      واقعا کسی که لند سواره چوپونه؟؟؟؟؟!!!!!
      نه داداش من کسی که لند داره به ابهت و بزرگی ماشین اهمیت میده و سوار هر کوچولوی تازه بدوران رسیده غرب زده اروپایی نمیشه…..
      من لند داشتم به خاطر خونم پول کم اوردم فروختم پرادو گرفتم…الان دوباره پول اومده دستم میخوام یه لند 2013 کم کار بخرم 520 تومن….
      با یه چرخش از روی cls و E-class و حتی گنده شاسی بلندای اروپاییتونم که X3 یا کاین رد میشم….
      چوپووووووون !!!!!!!!!!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. محسن

        ۲۸ دی ۱۳۹۳
        سوابق: (85 ديدگاه)

        عزیز من لندکروزو با ای کلاس و ایکس۳ و کاین مقایسه نکن!
        اگه مَرده بیاد از رو g63 6*6 رد بشه…

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. سد مصطفی

          ۲۸ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (7 ديدگاه)

          اون ماشینی که تو میگی اصلا suv فول سایز نیست که بیام با اون مقایسه کنم که…..
          اون یه وانته…..وانت معمولیم نیست وانت 3 محورس که تویوتا اصلا توی اون کلاس ماشینی نداره…چون نیازی ام بهش نیست…. هر کاری توی این دنیا باشه با غولهای تویوتا لند و پرادو یا در نهایت با وانتای تویوتا مثل تاکوما، توندرا و هایلوکس میشه انجام داد.هر تپه و کوهی باشه ازش بالا میریم با اینا….جنگ 8 ساله ما رو مثکه یادت رفته که ایران با کمک تویوتاهای ژاپن پیروز میدان شد ….
          اون وانت 3 محوره بنز هم فقط یک خودرو تبلیغاتی است واسه اینکه بگه منم بلدم ماشین آفرود بسازم…که البته اگه بلد بود با دو محور میساخت و همون کارایی رو ازش میگرفت….
          قبول کن داداش من که بنز آفرود ساز نییییییست…..

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. سد مصطفی

          ۲۸ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (7 ديدگاه)

          بعدشم این دوستمون میخواد با این پول توی ایران یه شاسی بلند بخره….به نظرت با این پول میشه تو ایران g63 6*6 بخره؟؟؟؟ اصلا هست ؟؟؟ اصلا دارییییم ؟؟؟
          :)))
          در ضمن
          فلسفه وجودی شاسی بلند اینه که اگه یه جا مجبور شدی جاده رو بیخیال شی و از توی دشت و دمن و کوه و تپه بری بالا بتونی بری…..پیشنهادم اینه اگه ایکس 3 یا کاین یا ML یا Gl یا X5 یا x6 یا x1 :))))) داشتین هروقت به یه جایی رسیدین که باید از جاده میزدید بیرون….همونجا راهنمای راست رو بزنید و توقف کنید و برای تویوتاهایی که دارن با قدرت از کوه میرن بالا دست بزنید…شاید یکیشون اومد همتونو به هم گره زد انداخت پشت وانت بردتون بالا….
          ماشین شهری میخواستین که نباید شاسی بلند میخریدید که باید سی کلاس میخریدید خیلی ام خوبه…خوشگلم هست…از کمری ام خیلی بهتره

          موافقم 0
          مخالفم 0
        3. یه پسر

          ۲۸ دی ۱۳۹۳
          سوابق: (1135 ديدگاه)

          ولی جدا از بحث اروپایی و ژاپنی بودن و چوپونی این چیزا

          کاربرد این تانک های جنگی مخصوصا تویوتا ها چیه ؟؟

          مگه غیر اینه که اکثر مالکینش یا بازاری ان یا موارد مشابه

          آخه وجدانا کدوم یکی از مالکین این ماشین ها این ماشینا رو مث عربا می ندازن رو تپه چاله ؟

          با کاربرد این ماشین ها یه چیز دیگه است و واسه شرایط خودشونه

          یکی از دوستام بورس شده دانشگاه برارای ایتالیا (خوش به حالش ) اومده بود ازش درمورد فراری بقیه ماشینای ایتالیای پرسیدم که اونجا چه اوضاعی داره ماشین و این حرفا
          می گفت اصلا تو اروپا کسی حتی طرف ماشین سدان هم به اون حد نمی ره و همه دنبال هاچبک های کوچیک شهری ان مث فیات
          ابارث و …

          چون تو فرهنگ اونا با بلند بودن ارتفاع ماشین آدم ارزشش بیشتر نمیشه

          دوستان امکانات برای راحتی نه …

          خود من گاهی از ضعیف بودن ماتیزم ناراحتم اما امروز پشت چراغ قرمز یه انسان نمایی گردش به راست رو گرفت

          بخدا اگه ماتیز نبود باید 2 دقیقه وامی ستادم تا چراغ سبز بشه همونطوری که از آینه که نگاه کردم پژوی پشت سرم ایستاده بود و هعی بوق می زد

          موافقم 0
          مخالفم 0
  12. یه پسر

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (1135 ديدگاه)

    اینجا که ترمز ای بی اس و چهار تا شیشه برقی و یورو چهار که اصلا مزیتی تو رانندگی و سواری ماشین نیس اپشن حساب میشه و خداتومن از بابتش پول می گیرن

    یکی از آشناهامون دوو اسپرو اتومات داره که 23 سال کارکرده با 250 هزار کیلومتر
    چن وقت پیش از اداره شون یه تیبای قسطی گرفته بود
    اما تیبا رو فروخت اسپرو نگه داشت بهش گفتم واسه چی اینکار رو کردی چرا ماشین صفر رو رد کردی

    گفت والا به نظرم اسپرو ماشین صفر تری بود نسبت به تیبا :)

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. صادق

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2124 ديدگاه)

    شاید تا 20 سال پیش (حتی کمتر) میشد گفت که حدود 90 درصد فعالیت یه ماشین مکانیکیه، ولی الان اگه نگیم دخالت کامپیوتر بیشتر از 50 درصد هست، حداقل میشه گفت که برابرن (قسمت کامپیوتری و مکانیک)

    واقعا هم جالبه و هم عجیب

    توی 5 مورد بالا هم، غیر از رانندگی خودکار، از پردازنده ی nvidia واقعا شگفت زده شدم، شرکتای تولید کننده ی پردازنده خیلی به پیشرقت تکنولوژی کمک میکنن

    ارادت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. behdad

    ۲۷ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (44 ديدگاه)

    ببخشید سوال نا بجا میپرسم میخواستم ببینم وقتی میگن گیربکس 7سرعته منظور از 7 سرعته تعداد دنده های جلوو یا با دنده عقب و اینا؟؟؟؟؟/

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهین

      ۲۷ دی ۱۳۹۳
      سوابق: (4524 ديدگاه)

      دوست عزیزم منظور دنده های جلو هستش.
      دنده عقب رو چون همه ی خودرو ها دارن،حساب نمیکنن.
      ارادتمندم

      موافقم 0
      مخالفم 0
  15. احسان

    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    بهرام جان ماشین بالای 2500 چه خاصیتی داره که ملت دنبالشن؟ الان که تراک های فورد و شورلت هم موتورهای HEMIشونو با 6.2لیتر حجم انداختن دور، وقتی BMW از یه موتور 2 لیتری و مصرف پایین راندمان بالاتری از موتورای 4لیتری تویوتا میگیره!! موتور 4لیتری که الان تو پرادو و fj و لندکروز استفاده میشه مال سال 1996 که سال 2010 فقط کورس پیستونش بهینه سازی شد!! ممنوعیت واردات شامل هیوندای سنتنیال 8 سیلندر هم میشه ولی قیمتش بالا نرفته!! تب تویوتا تو ایران خیلی بالاس

    موافقم 0
    مخالفم 0
  16. احسان

    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (46 ديدگاه)

    سد مصطفی چرا میخای 520 میلیون بدی لند بخری؟ اگه میخای از روی بنز و بی ام و رد شی پاژن بگیر 500 میلیون اضافه رو پس انداز کن داداش! اگه راضی نشدی یه لودر بگیر از رو خونه ها رد شو…فقط بپا game over نشی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  17. Ahmad..F12

    ۲۸ دی ۱۳۹۳
    سوابق: (2543 ديدگاه)

    انیس جان ممنون عالی بود

    همشون خوبن واقعاً ولی به نظر سیستم مرسدس بنز و آئودی و سیتم تلماتیک شورلت خیلی جالب و پیشرفته ترن

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا