متفرقه

پیامدهای بزرگ لغو نمایشگاه ژنو 2020

قرار بود نودمین دوره نمایشگاه خودروی ژنو به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای خودرویی دنیا از امروز شروع به کار بکند اما خب شیوع ویروس کرونا همه‌چیز را تغییر داد. دولت سوئیس به خاطر پیشگیری از شیوع این بیماری اقدام به منع برگزاری هرگونه تجمع بیش از هزار نفر کرد که خب نمایشگاه ژنو نیز شامل این قانون شد. این کار نه‌تنها ضرر هنگفتی به شهر ژنو زد بلکه برخی خودروسازان هم که به دنبال معرفی محصولات جدید خود در این نمایشگاه داشتند متضرر شدند.

کونیگ زگ، پاگانی و ریماک جزو نمونه‌های بارز از خودروسازان کوچکی هستند که شاید فاقد منابع جایگزین برای معرفی محصولات جدید خود در جایگاهی دیگر باشند. البته خودروسازان بزرگ‌تر می‌توانند خود را با این شرایط تطبیق دهند. شرکت‌هایی همچون ب ام و، آئودی، مرسدس بنز، پورشه و مک لارن در حال برنامه‌ریزی برای رونمایی زنده از محصولات خود هستند.

موضوع این است که چنین برنامه‌هایی شاید نشان دهنده‌ی افول هرچه بیشتر نمایشگاه‌های خودرویی سنتی می‌باشند. برای مثال فورد، مزراتی، لامبورگینی، ولوو، نیسان و اینفینیتی قبلاً از حضور در این نمایشگاه انصراف داده‌اند و بجای آن رویدادهای خصوصی برای معرفی محصولاتشان را انتخاب کرده‌اند. این برندها به زودی مراسم‌های جایگزینی در نظر خواهند گرفت و در این موقع می‌توانند بازخورد این روش را بسنجند. اگر برای مثال رونمایی زنده ب ام و از کانسپت i4 به خوبی پیش برود شاید باواریایی ها دیگر در نمایشگاه‌های هزینه بری همچون ژنو شرکت نکنند.

هرچه باشد مردم این روزها بخش اعظم خبرها را از طریق شبکه‌های اجتماعی و در گوشی‌های هوشمند خود دریافت می‌کنند. رونمایی خصوصی و زنده محصولات با این روش کاملاً همخوانی دارد زیرا خودروسازان می‌توانند در یک زمان با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنند.

قرار است ماه آینده نمایشگاه نیویورک هم شروع به کار بکند اما ویروس کرونا فعلاً جایی نرفته است. شاید این رویداد نیز به خاطر حفظ سلامت عموم مردم لغو شود. فورد برانکو یکی از محصولات شاخصی است که شنیده شده در نیویورک رونمایی خواهد شد هرچند فورد قبلاً برنامه رونمایی زنده از این خودرو را نیز داشته است.

همچنین خودروسازان میلیون‌ها دلار را صرف غرفه آرایی، حمل‌ونقل و… می‌کنند. در نمایشگاه ژنو، غرفه داران پول خود را باز پس نخواهند گرفت زیرا این مقامات سلامت سوئیس بوده‌اند که نمایشگاه را لغو کرده‌اند نه متصدیان نمایشگاه!

به این ترتیب خودروسازان شرکت‌کننده ضرر هنگفتی را متحمل شده‌اند؛ اما مراسم‌های زنده و خصوصی نه تنها هزینه‌ی کمتری دارند بلکه لغو احتمالی آن‌ها راحت‌تر خواهد بود.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (297 ديدگاه)

    اتفاقا وقتی جداگانه مثل تسلا محصولاتشونو معرفی میکنن خیلی بیشتر محصولاتشون به چشم میاد تا اینکه یهو توی چند روز رگباری پشت سر هم همه محصولاشونو معرفی کنن -و اینکه اینجوری مستقل معرفی کردن باعث میشه همیشه خبرای خوب معرفی خودورویی رو بشه توی طول سال شنید و خیلی بهتره تا اینکه اکثرشون توی چند روز معرفی بشن و بقیه سال هیچ خبری نباشه از معرفی هیچ محصول جدیدی

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. ADAK

      ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
      سوابق: (1845 ديدگاه)

      البته اونطوری یه محسناتی داره
      اما بدیش برای ما جهان سومی ها این که اگه بخوایم بریم ، اونطوری تو طول چند روز اکثر برند و مدلهای جدید را می تونیم ببینیم اما همایش خصوصی فقط 1 برند را میشه ملاقات کرد
      نکته بعدیش این که در نمایشکاههای سنتی چون تاریخش مشخصه برا ما که باید دنبال شینگن و پرینت حساب و اینا باشیم قابل برنامه ریزی تره تا اون

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. آرین

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (444 ديدگاه)

    هر دو روش لازمه. هم آنلاین هم نمایشگاه
    افرادی که برای دیدن ماشین های جدید به نمایشگاه میان رو میشه خریدار بالقوه در نظر گرفت که ارزش هزینه های نمایشگاه رو داره در حقیقت بازده هزینه های معرفی بالاست ولی تو حالت زنده نمیشه بازدهی هزینه برای معرفی ماشین رو محاسبه کرد چون با این حجم از تبلیغات اینترنتی بیشتر مردم فقط بیننده هستن
    از طرف دیگه دیدن ماشین واقعی مثلا تو نمایشگاه یا تو خیابون خیلی میتونه تاثیرگذارتر باشه و افراد بیشتری رو به فکر داشتن اون ماشین یا کالا بندازه
    یک موضوع دیگه اینکه هزینه برگزاری نمایشگاه خیلی کمتر درمیاد تا برگزاری مراسم خصوصی
    نمایشگاه های سنتی نباید افول کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. Hadi

    ۱۳ اسفند ۱۳۹۸
    سوابق: (2200 ديدگاه)

    حیف شد که برگزار نشد ولی رونمایی آنلاین بهتره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا