متفرقه

کاهش 43 درصدی تصادفات با سیستم‌های ترمز خودکار

تکنولوژی رانندگی خودکار طبق گفته‌ها باعث بهبود قابل‌توجه ایمنی خواهد شد اما نباید سیستم‌های فعلی را هم از یاد برد.


در مطالعه‌ای که اخیراً توسط موسسه بیمه ایمنی بزرگراه‌ها صورت گرفته چگونگی تأثیر سیستم‌های هشدار برخورد از جلوی مجهز به ترمز اضطراری خودکار بررسی و میزان اثربخشی آن‌ها مشاهده شده است. نتایج به دست آمده بسیار جالب هستند چراکه گفته شده این تکنولوژی می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی تعداد تصادفاتی را که هرروز رخ می‌دهند کاهش دهد.


اگرچه جدیدترین مطالعه صورت گرفته تنها خودروهای مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ جنرال موتورز را بررسی کرده اما گفته شده خودروهایی که از سیستم هشدار برخورد جلوی مجهز به ترمز اضطراری خودکار سود برده‌اند ۴۳ درصد کمتر از سایر مدل‌ها تصادف از پشت داشته‌اند. زمانی که بحث تصادفات از پشت همراه با جراحت می‌شود، خودروهای مجهز به این تکنولوژی ۶۴ درصد بهتر از سایر مدل‌های بی‌بهره از تکنولوژی ترمز اضطراری خودکار عمل می‌کنند.

حتی خودروهای پایه‌تر که دارای سیستم هشدار برخورد از جلوی بدون ترمز اضطراری بوده‌اند هم بهتر از خودروهای عادی عمل می‌کنند. تصادفات از پشت این خودروها ۱۷ درصد کمتر بوده درحالی‌که تصادفات منجر به جرح نیز ۳۰ درصد کاهش یافته‌اند.


جدای از کاهش تعداد تصادفات، این تکنولوژی به‌طور قابل‌توجهی تعداد تصادفات منجر به جرح را نیز کاهش می‌دهد. احتمالاً دلیل این موضوع به خاطر مزیت آگاه شدن رانندگان از تصادفی بالقوه و چگونگی کاهش سرعت در صورت تصادف حتمی می‌باشد.

جدیدترین تحقیق صورت گرفته از داده‌های مطالعات پیشین که خودروهای آکورا، فیات-کرایسلر، هوندا، مرسدس، سوبارو و ولوو را بررسی کرده بود استفاده کرده است. در آن مطالعه گفته شده سیستم‌های هشدار برخورد که دارای ترمز اضطراری خودکار هستند باعث کاهش ۵۰ درصدی تصادفات از پشت می‌شوند. تعداد تصادفات جرحی نیز ۵۶ درصد کاهش یافته است.


Jessica Cicchino نویسنده این مقاله می‌گوید:

شواهد حاکی از آن است که سیستم یاد شده به خوبی عمل می‌کند و حتی زمانی که تنها به پاسخ راننده متکی نباشد بهتر هم خواهد بود.

اگرچه سیستم‌های ترمز اضطراری بیشتر از گذشته به‌صورت استاندارد در خودروها نصب می‌شوند اما هنوز راه زیادی تا جهانی شدن آن‌ها باقی مانده است. البته این موضوع تا سپتامبر ۲۰۲۲ تغییر خواهد کرد چراکه ۲۰ خودروساز این سیستم را به‌صورت استاندارد روی همه‌ی محصولات خود نصب خواهند کرد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    ۴۳٪ کاهش تصادف؟؟؟
    بعید میدونم اینجا به این زودیها اجباری بشه
    بالاخره خودروسازان و تعمیرکارها هم باید نون بخورن
    ماشینی که تصادف نکنه ایمنیش بالا باشه به چه دردی میخوره؟؟؟
    این خارجیا گرفتن نبض بازار تو دستشونو بلد نیستن اصلا

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. More

      ۲۵ آبان ۱۳۹۷
      سوابق: (32 ديدگاه)

      خودرو سازا کم دارن نون میخورن؟
      در ضمن اگر قرار بود همه شغلا حفظ شه هنوز گاری سازی و شمشیر سازی باید داشتیم
      در اصل وقتی تو یجا کار کم میشه از یکجا دیگه کار زیاد میشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. كامي

        ۲۵ آبان ۱۳۹۷
        سوابق: (686 ديدگاه)

        حق با توعه ..
        اما فک میکنم دوستمون مزاح کرد

        موافقم 0
        مخالفم 0
  2. كامي

    ۲۵ آبان ۱۳۹۷
    سوابق: (686 ديدگاه)

    من که توی ترافیک خییییلی خیلی بهش نیاز دارم .. بس که حواسم به همه چی هست غیر از جلو ?

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا