متفرقه

نقش قابل‌توجه سیستم‌های ایمنی در کاهش تصادفات خودرویی

رانندگان همچنان درباره‌ی تکنولوژی سواری خودکار نظرات متفاوتی دارند اما مطالعه‌ی جدید انجام شده نشان می‌دهد که سیستم‌های ایمنی پیشرفته می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی ریسک تصادفات را کاهش دهند.


این مطالعه که توسط موسسه تحقیقات حمل‌ونقل دانشگاه میشیگان انجام شده تعداد ۳.۷ میلیون دستگاه خودروی جنرال موتورز متعلق به مدل سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷ را بررسی کرده است. محققان سپس داده‌های تصادف ۱۰ ایالت آمریکا را باهم مقایسه کرده‌اند تا میزان تأثیرگذاری سیستم‌های ایمنی را تخمین بزنند.

با توجه به نتایج این مطالعه می‌توان گفت سیستم‌های ترمز اضطراری خودکار دارای هشدار برخورد جلو می‌توانند میزان تصادفات از عقب را تا ۴۶ درصد کاهش دهند.


اما این مطالعه درباره‌ی تصادفاتی که با تغییر لاین حرکتی رخ داده می‌گوید سیستم‌های هشدار تغییر لاین مجهز به هشدار نقطه کور جانبی می‌تواند تا ۲۶ درصد باعث کاهش برخوردها شود. همچنین دستیار حفظ خودرو بین خطوط و هشدار خروج از مسیر نیز تا ۲۰ درصد تصادفات را کاهش می‌دهند.


چراغ‌های جلو نیز نقش مهمی در ایمنی داشته و گفته می شود چراغ‌های جلوی دارای تراکم بالا می‌توانند باعث کاهش ۲۱ درصدی کاهش خودرو با عابران پیاده، دوچرخه‌سواران و حیوانات در شب شوند. زمانی که خودرو به چراغ‌های جلو با نوربالای خودکار مجهز باشد میزان کاهش تصادفات ۳۵ درصد خواهد بود.


اما بیشترین میزان کاهش تصادفات به استفاده از ترمز خودکار عقب مربوط می شود. این سیستم که دارای دوربین دید عقب، دستیار پارک عقب و هشدار ترافیک پشتی می‌باشد تا ۸۱ درصد باعث کاهش تصادفات خودرو در صورت دنده‌عقب رفتن می شود. سیستم‌های یاد شده به‌صورت جداگانه نیز در دسترس بوده و باعث کاهش ۲۱ تا ۵۲ درصدی تصادفات مرتبط می‌شوند.


البته نتایج به دست آمده توسط موسسه تحقیقات حمل‌ونقل دانشگاه میشیگان خیلی سورپرایز کننده نیست زیرا مطالعه‌ی قبلی IIHS نیز نشان داده احتمال تصادف جلو و به عقب خودروهای مجهز به هشدار برخورد از جلو و ترمز اضطراری خودکار ۴۳ درصد کمتر از خودروهای فاقد این سیستم‌ها می‌باشد. همچنین گفته شده تعداد مجروحان تصادفات در خودروهایی که به سیستم‌های کمک‌راننده‌ی پیشرفته مجهز هستند به‌طور قابل‌توجهی کمتر است.


جنرال موتورز از نتایج به دست آمده در این مطالعه راضی بوده و گفته است:

خودروهای هوشمندتر و ایمن‌تر نقش مهمی در کمک به حفظ جان انسان‌ها بازی می‌کنند. این تکنولوژی‌ها بخش مهمی از دیدگاه جنرال موتورز در وجود دنیایی بدون تصادف، بدون آلایندگی و بدون ترافیک را تشکیل می‌دهند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

یک دیدگاه

  1. سعید سابق

    ۲۵ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (222 ديدگاه)

    فکر کنم روز به روز مهارت ها و الزامات رانندگی از راننده به ماشین منتقل میشه و رفته رفته راننده ها نقش یه تکیه آجر رو ی پدال گاز رو بازی می کنن ….
    از طرف کافیه توی یوتوب در مورد تصادفاتی که در اثر تاخیر و یا کارنکردن سیستم های ترمز اضطراری سرچ کنید تا ببنید که رانندگانی که به این سیستم ها عادت کرده بودن در زمان بروز مشل و حادثه ، فکر می کردند که سیستم اضطراری خودرو وارد کار میشه اما اینطور نمی شد و تصادفات فجیعی اتفاق می افتاد.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا