متفرقه

کاهش ظرفیت باتری یک خودروی الکتریکی در سال چقدر است؟!

کمپانی Geotab داده‌هایی درباره کاهش ظرفیت باتری خودروهای الکتریکی با گذشت زمان را منتشر کرده است.


Geotab از داده‌ها ۶۳۰۰ خودروی مربوط به مصرف‌کنندگان شخصی و ناوگانی در سراسر جهان استفاده کرده و فهمیده که باتری خودروهای الکتریکی بطور متوسط در هر سال حدود ۲.۳ درصد از ظرفیت خود را از دست می‌دهند. این کمپانی می‌گوید با این روند اکثر باتری‌ها فراتر از عمر مفید خودروها کاربردی خواهند بود.


این مطالعه نشان می‌دهد که روش خنک یا گرم شدن مجموعه باتری توسط هوا یا مایع می‌تواند روی طول عمر آن تأثیر بگذارد. در یک مقایسه، ظرفیت باتری تسلا مدل S سال ۲۰۱۵ در هر سال بطور متوسط ۲.۳ درصد کاهش یافته درحالی‌که ظرفیت باتری نیسان لیف ۲۰۱۵ کاهش متوسط ۴.۲ درصدی در سال را نشان داده است. تسلا از سیستم خنک‌کنندگی مایع استفاده کرده درحالی‌که نیسان از سیستم هوا خنک استفاده می‌کند.


Geotab می‌گوید تخریب باتری خطی نیست و به همین خاطر کاهش آهسته در طول سالیان آتی می‌تواند با یک کاهش شدید همراه باشد. همچنین تعدادی از مالکان خودروهای تسلا گفته‌اند با به‌روزرسانی از راه دوری که تسلا برای محافظت از باتری‌ها منتشر کرده، شارژ باتری خودرو سریع‌تر خالی شده است.


موضوع جالب اینکه داده‌ها نشان می‌دهند خودروهای الکتریکی که به‌صورت متعدد مورداستفاده قرار می‌گیرند هیچ افت ظرفیت بیشتری در مقایسه با خودروهایی که معمولاً رانده نشده یا شارژ نمی‌شوند نشان نمی‌دهند. البته محلی که خودرو استفاده می‌شود نیز یکی از عوامل طول عمر باتری محسوب می‌شود. خودروهایی که در هواهای گرم رانده می‌شوند سریع‌تر از مکان‌هایی با هوای سرد با کاهش ظرفیت باتری مواجه می‌شوند. شارژ پشت سرهم و زود باتری نیز کاهش ظرفیت باتری را سرعت می‌بخشد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1325 ديدگاه)

    البته باتری های ایران سالیانه پنجاه درصد توانشون از دست میدن و اگر شانس بیاری دو سال برات فقط بتونن استارت بزنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. Mopar or No Car

    ۲۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (1198 ديدگاه)

    خیلی خوبه که. ذهنیت من خیلی بیشتر از اینها بود. چون باتری گوشی موبایل خیلی زودتر خراب میشه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. رحیم

      ۲۹ آذر ۱۳۹۸
      سوابق: (104 ديدگاه)

      برای اینکه باطری موبایل روزی حداقل یکبار وچه بسا دو یاسه بار شارژ و خالی میشه یعنی در طول دوسال حدود هزار چرخه طی میکنه و باید عوض بشه. ولی خودرو برقی با میانگین برد ۲۰۰الی۳۰۰کیلومتر که ه روز رونده نمیشه اونجا حمل و نقل عمومی توسه یافته و به صرفه و راحت است. فاصله هر شارژ با شارژ بعدی شاید یک هفته یا ده روز طول بکشه.
      در واقع باطری خودرو های برقی هم تعداد چرخه شارژ و دشارژ حدود هزار رو میتونن تحمل کنن ولی هزار سیکل اونها حداقل هفت هشت سال طول میکشه

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. 

    ۲۷ آذر ۱۳۹۸
    سوابق: (11564 ديدگاه)

    خوبه
    منم توقع ببشتر از این رو داشتم
    البته همینطور که اینجا گفته شده شیب کاهش ظرفیت ممکنه در سالهای بعد شدیدا افزایش پیدا کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا