متفرقه

دردسر جدید خودروسازان، کمبود لاستیک!

خودروسازان همچنان با مشکل کمبود چیپ ها و نیمه‌رساناها دست‌به‌گریبان هستند و احتمالاً این مشکل به این زودی‌ها حل نخواهد شد. دردسر جدیدی هم وجود دارد و آن‌هم به لاستیک مربوط می‌شود.

تحلیلگران هشدار داده‌اند که تأمین جهانی لاستیک به اندازه‌ی بحرانی کم شده و یکی از دلایل آن افزایش تقاضا برای دستکش‌های لاستیکی و نوار بسته‌بندی در زمان همه‌گیری کرونا می‌باشد. تأمین این ماده هم به خاطر وجود برخی بیماری‌ها در کشورهایی همچون ویتنام و تایلند که تولیدکننده‌های عمده لاستیک در جهان می‌باشند افت داشته است.

بلومبرگ می‌گوید علاوه بر این موارد کشور چین به منظور افزایش ذخایر ملی خود اقدام به خرید گسترده لاستیک در سال پیش کرده است. در ماه فوریه قیمت لاستیک طبیعی به ۲ دلار در هر کیلوگرم رسید که بالاترین میزان طی ۴ سال اخیر بوده است. رابرت مِیِر مدیر اجرایی اسبق شرکت لاستیک‌سازی هالیکان معتقد است قیمت لاستیک طبیعی طی ۵ سال آینده به ۵ دلار در هر کیلوگرم خواهد رسید.

او می‌گوید:

مشکلات تأمین لاستیک که هم‌اکنون می‌بینیم ساختاری هستند. این موارد به این زودی‌ها تغییر نخواهند کرد.

فورد و استلانتیس تائید کرده‌اند در حال بررسی کمبود لاستیک هستند اما فعلاً چیزی را حس نکرده‌اند. جنرال موتورز نیز می‌گوید فعلاً درباره تأمین لاستیک نگران نیست. میشلین نیز افزوده با استفاده از نقل‌وانتقال هوایی از آسیا در حال رفع برخی موانع می‌باشد.

سخنگوی شرکت فولی و لاردنر گفته است:

قطعاً اوضاع در حال بدتر شدن است. کمبود لاستیک هم‌اکنون در حد کمبود چیپ نیست اما در آینده چنین اتفاقی رخ خواهد داد.

مسئول شرکت مشاوره‌ای مک کنزی استیو هم گفته است:

این مسئله مشابه بحران دستمال توالت در زمان همه‌گیری کروناست. اگر شما بتوانید به پلاستیک یا لاستیک دست پیدا کنید بیش از حد نیاز سفارش خواهید داد زیرا نمی‌دانید که بار بعدی خواهید توانست چنین کاری را انجام دهید یا خیر؟

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۳ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (10206 ديدگاه)

    ای گند بزنن به این چین با این ویروسی که به عَمد انداخت به جون دنیا تا اقتصادش را یه آبدیت اساسی کنه !

    یعنی روحیه برای کسی نمومده و تمام این بدبختی‌ها به این کرونای کثیف برمیگرده که همه را محتاط کرده !

    مطمئناً پس از اتمام این ویروس در جهان ، یه نیازی اساسی برای بازگشت روحیه‌ها و بازگشت به زندگی نرمال نیاز هست که همین باعث گسترش انفجار گونه‌ی سفرها و ثروت‌های از دست رفته و بازگشتشان به جیب ضررکرده‌ها میشود مثل هتل‌ها و رستوران‌ها و و و و …. !

    بعضی وقت‌ها فکر میکنم میگم این گناه مردم چین نبست که باید چوب دولت‌مردانشان را بخورند که اینقدر در آمریکا و کشورهای دیگر ، مورد ظلم و ستم و فحش قرار گرفته‌اند ، اما از یک طرف هم میبینیم که جهنم هر برخوردی باهاشون میشه چون نفع این سیاست کثیف دولتش در جیب همین مردم میره که دست انداختن به سلامتی جهانی !

    باید یه فکری کنند این جمعیت چین کم بشه و از دَم عقیمشون کنند ، نکبت‌های کمونیست دیوانه را !

    همینطور پیش بره ، تا صد سال آینده جدایه از کالاها‌ی چینی که جهان را کاملاً فتح کرده ، مردمانشان هم نُطفه انداخته‌اند و گسترش پیدا کرده‌اند به سبب ثروتشان و کلاً یه جهان میماند و یک شکل و قیافه‌ی انسانی با چشمانی زشت و بادامی از چینی‌ها !

    حداقل اگر مثل کره‌ای‌ها خوشگل بودند یه چیزی ، چینی‌ها اکثریت زشترین مردمان جهانند که مثل زامبی هروز به دنیا نمی‌آیند بلکه انگاری ساخته میشوند و گسترش پیدا میکنند تا زمین را بخورند و نفرینش بکنند !

    یه روز چیپ کم میاد ، یه روز لاستیک ، یه روز دارو ، یه روز فلان و یک روز بهمان که تمام این بدبختی‌ها را جمع ببندی میشود از دست دادن اعصاب و روان که وقتی تو ایران هم باشیم با این وضع دیگر بدتر و ضربدر ۱۰۰۰ باید کرد چنین مشکلاتی را و و و … !

    موافقم 65
    مخالفم 14
  2. BenzSLR

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1962 ديدگاه)

    دستمال توالت نباشه میمیرن مگه آب و غذا هست ؟ خارجی ها هم یه کارایی میکننا.

    موافقم 25
    مخالفم 4
    1. RezaRs

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (1613 ديدگاه)

      چون واقعا هست به اون علت

      موافقم 13
      مخالفم 6
    2. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (10206 ديدگاه)

      بله دوست عزیز
      توالت‌های فرنگی بیشتر کشورهای جهان مثل ایران یا ترکیه ، امارات ، قطر و کلاً کشورهای مسلمان نیست که با آب خودشان را بشویند و برای همینه تا یه تَقی به توقی میخوره ، دستمال‌ها بلعیده میشوند !!!

      یه چیز جالب از یک شخص فرانسوی که برایم ذکر میکرد و خودم با تعجب تحقیق کردم ببینم درست میگوید یا نه ، فهمیدم بله ، درست هست گفته‌ی ایشون ( مردم فرانسوی‌ها چنان به کتاب‌خواندن علاقه دارند و دانش بالایی دارند که وقتی در خیابان و حتی مترو و تاکسی میبینیدشان ، در حال کتاب خواندن هستند و اکثراً هم سکوت عجیب و آرامی دارند در محافل عمومی و صحبت کردنشان هم یه حالت دلنشینی دارد ) که اصلاً چی شد که فرانسه شد مهد عطر جهان و در دنیا عطرهایش معروفیت بالایی دارد که میگفت به این دلیل که از قدیم ( حتی ۱۰۰۰ سال پیش ) تا به امروز ، اروپائیان بخصوص فرانسوی‌ها عادت داشتند در خیابان دستشویی خود را انجام دهند و این عادت باعث شد که راه چاره را پیدا کنند و آن هم ساختن عطر و گسترشش بود که امروزه میبینیم اینقدر ماهر شده‌اند که بهترین عطرهای جهان را تولید و عرضه میکنند اما جالبتر اینه که اگر دوستان رفته باشند حتماً دیده‌اند و بو را فهمیده‌اند که چقدر راحت کنار خیابان و کوچه‌ها و در مترو و… ادرار میکنند و بو میآید و جالبتر که این قضیه بسیار عادی هست برای اکثریت مردم فرانسه بخصوص پاریس !

      یه چیز جالبتر که در تحقیقاتم فهمیدم لباس کنیزه‌ها در کاخ ورسای همیشه تیره رنگ بوده و این هم دال بر این بوده که در این کاخ ، کارکنانش در خود اتاق‌ها دستشویی میکردند و این باعث میشد که لباس‌ها را رنگ تیره انتخاب و بپوشند تا کمتر جِلوه و مکمل مدفوع و اِدرارشان باشد !

      (البته اگر دوباره دوستان جو گیر نشوند و من را متهم به فلان و بهمان نکنند ) !

      موافقم 33
      مخالفم 6
      1. BenzSLR

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (1962 ديدگاه)

        حقیقتش حالم به هم خورد

        موافقم 26
        مخالفم 0
        1. Navid_bivaN

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (3691 ديدگاه)

          متأسفانه حقیقت داره

          موافقم 9
          مخالفم 0
    3. abdi_porsche fan

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (496 ديدگاه)

      داش من ما مصرف ابمون بیشتر اونا مصرف دستمال البته خیلی حیاتی جلوه میدن

      موافقم 11
      مخالفم 0
  3. ناشناس

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (93 ديدگاه)

    اگه ایرانی ها بودن لاستیک رو اپشن میزاشتن مردم مجبور شن بعدن خودشون لاستیک بخرن

    موافقم 23
    مخالفم 0
  4. SF90 STRADALE

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3894 ديدگاه)

    این خارجی ها خیلی سخت می گیرن
    حتماً نباید لاستیک پیرلی و میشلین بندازین زیر ماشین
    از لاستیک بارز و کویرتایر استفاده کنید مگه دنیا به آخر میرسه ؟؟
    اینجا همه چی هست و هیچ کمبودی هم خدا رو شکر نداریم و میتونیم صادرات هم داشته باشیم

    موافقم 30
    مخالفم 1
    1. Reza Hosseini

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (88 ديدگاه)

      تازه کویر تایر خط تولید لاستیک ۲۰ اینچش رو هم افتتاح کرد که به درد ژرمن ها میخوره?
      نا سپاسی موج میزنه

      موافقم 14
      مخالفم 5
      1. mahan

        ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        اره دیگه رینگ رو بشکونیم.تعلیق و جلوبندی رو فنا بدیم.هیچ کس حاظر نیست لاستیک بدردنخور بندازه زیرماشینش.

        موافقم 12
        مخالفم 0
        1. NAVID۰۰۹۸

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (10206 ديدگاه)

          آقا ماهان
          باور کن مردم ما ، مردم عجیبی هستند در برخی موارد اصلاً حساب کتاب بَلَد نیستند !
          کسی را میشناسم خودش فنی‌کار خودرو و قطعه فروش هست که تا به حال بارها چوب خرید لاستیک چینی را خورده اما باز هم چینی میخره و دلش خوشه که ارزان و خارجی هست و مثلاً ایرانی نیست اما نمیفهمه که اگر پول لاستیک خوب خارجی بده ، از هزینه‌های جانبی زیادی صرفه‌جویی میکنه و تازه حداقل تا ۵ سال راحت بهش کار میده !
          من حتی لاستیک ایرانی را از چینی بهتر میدانم ، البته نه از هر برندی !
          مثلاً بارز آشغالِ به تمام معنا شده ولی کویر‌تایر هنوز کیفیتی در حد قیمت خودش داره که خوبه !

          در کامنت‌های گذشته از لاستیک زیاد صحبت کردیم ، اما پیشنهاد من برای خودروهای روتینِ ایرانی و وارداتی ، لاستیک‌های کره‌ای هست که کیفیت بسیار خوبی دارند و حدود دو سالی هم میشه که باکیفیت‌ترین لاستیک سازی جهان هانکوک کره میباشد و سپس میشلن میباشد !

          موافقم 13
          مخالفم 4
        2. mahan

          ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          درسته نوید جان سر پست لاستیک چون من یک تحقیقی کرده بودم برای لاستیک نوشتم بهترین لاستیک هارو.دقیقا خیلی تاثیر داره مخصوصا توی افرود تاثیرش رو چندین برابر حس می کنی.تازه لاستیک یک بخش کار هست.
          پارسال چند ویدئو منتشر میشد از استفاده از روغن موتور های ایرانی و غیر استاندارد(منظورم اینه که استاندارد برای اون موتور نیست)رو توی خودرو های خارجی میریختن و افتخار می کردن سر همین یکی از عزیزان توی c200 روغن موتور ایرانی انداخته بود و کلا ایرانی سرویس کرده بود که دهن ماشین و کیف پولش رو همه رو انتحاری سرویس کرد.مردم عجیبی هستیم.این نکته هایی که گفتیم بخش کوچکی هستش تازه.یسریا رو میشناسم اصلا اعتقادی به ماشین خوب ندارن چه برسه لوازم جانبی ماشین خوب.با اون دسته خسیس کاری ندارم ولی یک دسته هستند هزارتا خرج الکی می کنند.خرج های جانبی بیخود باز نمی کنم خودت میدونی ولی اعتقاد داره ماشین باید ایرانی باشه که ارزون باشه و خدماتش هم ارزون باشه بعد میبینی یک خرج های الکی توی موارد دیگه میکنه.یک بار بهشون من همیشه سر حرف شد میگم ماشین خوب بهایی هست که وقتی ما سالم هستیم میدیم حتما نباید خدای نکرده تصادف بشه بگیم ای کاش ماشین امن میخریدیم!حالا همین موضوع با ابعاد کوچکتر توی قطعه هم هست.
          اگر کسی لاستیک باکیفیت خواست بهترین ها برای استفاده های متفاوت رو نوشتم:
          اول میشلن .تجربه شخصیم بود.بعدش پیرلی و بعدش کانتیننتال رو قبول دارم و درنهایت بریجستون (البته بیشتر برای سدانها)
          البته برای اس یو وی من پیشنهاد می کنم دانلوپ برای استفاده شهری و برای افرود که بازم کویری هست و جنگلی هست برای کویری لاستیک نکسن واقعا خوبه و برای افرود جنگلی میکی تامپسون و بی اف گودریچ و کوپر(مخصوصا کوپر اگه پیدا کردید که خیلی بهتر از همهست)

          موافقم 8
          مخالفم 0
        3. NAVID۰۰۹۸

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (10206 ديدگاه)

          آقا ماهان
          این تجربه‌ی من هست هم برای سدان ، کراس‌اوور ، SUV ((( نظر شخصی ))) .

          قبل از هر چیزی بگم که ، در ایران بهترین انتخاب برای لاستیک ، فاق بلند هست ، البته که باید با سرعت کم رانندگی رفت و من هم به ندرت دیگر بالای ۱۲۰ تا سرعت بروم در حالی که یه زمانی عاشق تند رفتن بودیم !!!

          نکسن خوبه اما خشک و برای چاله چوله‌ها قلمبه میزنه بیرون ، میشلن هم همینطوره اما نرم و عمر بالایی داره ، اما این بر میگرده به فاق کوتاه و جاده‌های بد ما نه مشکل لاستیک !

          دانلوپ طول عمر بسیار بالاتری نسبت به بقیه داره و تویوتا‌سوارها خوب میدونند دانلوپ چه ارزشی داره ، اما برای کراس‌اوور سواری را خشک میکنه و در SUV هم اصلاً به کار آفرود نمیاد و فقط برای کویر و ماسه خوبه اما یه چیز دیگه که هست بسیار برای هندلینگ خوب عمل میکنه !

          کومهو مثل دانلوپ میمونه اما اصلاً طول عمر دانلوپ را نداره ولی گل خوشگلی در تمام مدل‌هایش داره !

          اما هانکوک که هم برای سدان و هم شاسی‌بلند بسیار لاستیک معرکه‌ای هست و هم ترمزگیری خوبی داره که قشنگ خودش را نشون میده پس از تعویضش با مارک‌های دیگر ، بسیار نرم و بی‌صداست در جاده و خیابان و ارتعاش را جذب میکنه ، طول عمرش هم به مانند کومهو میمونه ولی مثل میشلن و دانلوپ نیست در هنگام پیچیدن و سرعت رفتن و هندلینگش به پای بقیه نمیرسه !

          یوکوهاما که دیگر فکر نکنم در ایران کسی بفروشه ، اما یه زمانی حدود ۱۰ سال پیش بود در بازار برای سدان‌ها که بینظیر بود و نمیدونم چرا دیگه نیومد ، البته ایرانه دیگه ، همه چیزش از دوبی وارد میشه که خب شاید باشه در بازار و ما خبر نداریم !

          خداروشکر تنها چیزی که میدونی تقلبی نداره و تو پاچه‌ی خریدار نمیره ، لاستیک هست که میشه همه چیزش را چِک کرد و مطمئن شد از خریدش .

          موافقم 6
          مخالفم 1
        4. Rman

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (108 ديدگاه)

          نوید من تو یه شرکت واردات لاستیک کار می کنم. نظرت در مورد بهتر بودن لاستیک های ایرانی نسبت به چینی ها که کلا غلطه. الان 2 ساله ادتیوهای لاستیک وارد نمیشه و لاستیک های ایرانی افت کیفیت پیدا کردن.
          نظرت در مورد رنک یک هانکوک تو دنیا اونم تو دو سال متوالی هم خیلی غلطه دیگه. هانکوک جزو پنج تای اول هم نیست. ولی باز اگر رفرنسی برای حرفت داشتی بگذار.
          اقا ماهان لیست انتخابت به عنوان یه مصرف کننده خیلی خوب هست. البته باز تو هر برندی مدل های خوب و بد داریم اما برندهای مورد نظرت تقریبا بهترین ها بودن. آفرین. قشنگ معلومه لاستیک زیاد ناکار کردی. ?????

          موافقم 4
          مخالفم 2
        5. mahan

          ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
          سوابق: (2324 ديدگاه)

          ارمان جان درسته منم منظورم مدل های خواستیش هست مثلا برای بی ام و 730 یادمه قبل عید لاستیک ران فلت پیرلی مدل P ziro 35R21 گرفتم با اینکه خیلی کمیاب تر از 30R21 هست و یک تومن گرونتره اگه اشتباه نگم به هر حال اهل فن شمایید.ولی واقعا لاستیک خوبیه.یا اینکه دیروز تهران بودم برای x4 لاستیک پیرلی 30R21 گذاشتم با اشنا گرفتم 24 تومن در صورتی که هانکوک 5 تومن و دانلوپ 7 تومن ولی میدونی کیفیت پیرلی رو ندارن.اصلا برای بی ام و یا پیرلی باید باشه یا میشلین.البته شما که صاحب حرف هستید توی این بخش لاستیک های بهتر چی هستند؟
          در مورد لاستیک های افرود و برای اس یو وی من به این رسیدم و به هرکی تو گروه افرود پیشنهاد دادم راضی بوده نمی دونم نظر شما چیه؟راستش توی دبی هم کم توی ماشین های افرود صحرا ندیدمشون:دانلوپ برای استفاده شهری و برای افرود که بازم کویری هست و جنگلی هست برای کویری لاستیک نکسن واقعا خوبه و برای افرود جنگلی میکی تامپسون و بی اف گودریچ و کوپر(مخصوصا کوپر اگه پیدا کردید که خیلی بهتر از همهست)
          اره تجربه لاستیک همچنین ترک دادن رینگ زیاد دارم????فک کن من دانلوپ ۲۸۵/۶۰R18 مدل GRANDTREK رو اخرین بار پاره کردم.ببین دیگه چیه.یا مثلا بدی پیرلی اینه وقتی داری دودش میکنی هم خوش حالی هم ناراحت.
          می خواستم بهترین لاستیک های موجود تو ایران رو بهم معرفی کنی اخه من خیلی به لاستیک اعتقاد دارم.و اینکه بگی کدوم لاستیک هایی که انتخاب می کنم خوب نیست.بگیرمش

          موافقم 0
          مخالفم 3
    2. Aryan kia

      ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (574 ديدگاه)

      آره مثلا رو بوگاتی شیرون بارز بندازن بعد با سرعت ۱۶۰ تا همش منفجر بشه???

      موافقم 2
      مخالفم 4
      1. mahan

        ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
        سوابق: (2324 ديدگاه)

        بارز رو شما به همین ماکسیما ببندی پدرش درمیاد

        موافقم 4
        مخالفم 1
  5. حمید

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (3 ديدگاه)

    با درود خدمت شما. من یک هفته ای پاریس بودم توی تابستان و همه جاش رو گشتم ولی ندیدم کسی توی خیابون ادرار کنه….

    موافقم 14
    مخالفم 6
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (10206 ديدگاه)

      حمید جان
      چرا ، خیلی راحت این کار را میکنند ، طوری که مردم عادی هیچ واکنشی هم نشان نمیدهند !

      در ایستگاه‌های مترو که وضع وحشتناکه از بوی ادرار !

      باور کنید خودم هم تعجب میکردم !

      از یک طرف معماری بینظیر ساختمان‌ها و شهرسازیشان مدهوش میکنه و از طرفی هم فرهنگی که برای آنان چنین جا افتاده و برای ما چنان !
      حتی حمام کردنشان هم جالبه !

      اما باور کنید هرآنچه در فرهنگ ما ایرانی‌ها هست ، بهترین است ، حداقل از نظر بهداشتی ما مسلمانان و بخصوص ما ایرانی‌ها قدمتی طولانی داریم !
      دوستانی که تاریخ را میخوانند بهتر میدانند و بنده هیچ ادعایی ندارم ، اما فکر میکنم اولین سرویس بهداشتی را ما ایرانی‌ها در جهان ساخته‌ایم که بر میگردد به زمان هخامنشی‌ها ، همینطور سیستم فاضلاب را !

      موافقم 13
      مخالفم 7
    2. 2646

      ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
      سوابق: (344 ديدگاه)

      :)

      موافقم 0
      مخالفم 5
  6. محمد مختاری آذر

    ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (1000 ديدگاه)

    چیپ برای خودروسازی های جهان کم بود حالا کمبود لاستیک

    موافقم 5
    مخالفم 4
  7. Aryan kia

    ۳۰ فروردین ۱۴۰۰
    سوابق: (574 ديدگاه)

    واقعا لاستیک روی سواری ماشین خیلی تاثیر داره من تفاوت لاستیک میشلن و بارز رو زمانی فهمیدم که النود داشتیم اول لاستیک بارز روش بود ولی بعد بابام ۴ تا میشلن نو اصل خرید وصل کردیم بهش اصلا فک کردیم ماشین داره رو هوا راه میره از بس که سواریش نرم شده بود و هیچ چاله چوله ای رو حس نمیکرد
    ولی من فک میکنم ژاپن یه لاستیک ساخته که هر وقت پنچر میشه از خودش یه شیره چسبناک میده بیرون و لاستیک ترمیم میشه

    موافقم 3
    مخالفم 3

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا