متفرقه

کمپرهای الکتریکی، رؤیای دارندگان خودروهای برقی

شرکت‌های تولیدکننده کمپر و تریلرهای مسافرتی در حال ورود به نسل بعدی این وسایل با تکیه بر انرژی الکتریکی هستند. موضوعی که می‌تواند برای دارندگان خودروهای الکتریکی بسیار جذاب باشد.

در این میان چند شرکت پیشرو در این زمینه در حال توسعه مدل‌های مسافرتی مخصوص خودروهای الکتریکی هستند. ازجمله شرکت ایراستریم که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تریلرهای مسافرتی است. همچنین شرکت اروپایی Dethleffs که تصویر کمپر الکتریکی آن را در زیر می‌بینید و Polydrops که یک نمونه موجود در بازار دارد.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود به‌زودی شاهد انواع مختلفی از کمپرهای الکتریکی با ابعاد و شکل‌های آئرودینامیکی و ویژگی‌های مختلف در بازار باشیم. اکثر تریلرهای سنتی از فناوری بالایی سود نمی‌برند. هرکدام از شرکت‌های تولیدکننده هم با پکیج‌های باتری، صفحات خورشیدی و موتورهای الکتریکی سوابق و تجاربی اندوخته‌اند. اما هنوز حرکت منسجم و فوق‌العاده‌ای در این زمینه دیده نشده است.

در رندری که مشاهده می‌کنید، یک تسلا متصل به یک تریلر الکتریکی دو موتوره است. این کمپر با باتری‌های ۲۴۰ کیلووات ساعتی و دو موتور الکتریکی، نیروی محرکه خود را تأمین می‌کند و فشاری به خودروی یدک‌کش وارد نمی‌کند. حتی با استفاده از بازیافت انرژی جنبشی در ترمزها، باتری‌های آن شارژ می‌شوند. باتری‌های این کمپر همچنین می‌توانند به کمک باتری‌های اصلی خودرو آمده و نیروی لازم در زمان کمبود شارژ را تأمین نمایند.

بعلاوه استفاده از باتری و انرژی الکتریکی در سطح بالا، می‌تواند نیاز به ژنراتور برای تأمین انرژی کمپر برای پخت و پز و گرمایش و تهویه و غیره را نیز کاملاً مرتفع سازد.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

مطالب مشابه

‫۳۰ دیدگاه‌ها

  1. حمید رضایی

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (73 ديدگاه)

    کمپر باشعور :))

    موافقم 20
    مخالفم 2
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (10056 ديدگاه)

    کرونا باعث لغو خیلی از مسافرت‌ها شده در این یک‌ساله !
    اما از وقتی قیمت دلار و عوارض خروجی و بلیط هواپیما گرون شده ، مسافرت‌های بین‌شهری مردم در ایران بالاتر رفته و همینطور هزینه‌ی اقامت در شهرهای توریستی هم بالاست ( تازه اگر هتل‌ها را در نطر نگیریم و خانه‌های خصوصی و اقامت‌گاه‌های گردش‌گری را در نظر بگیریم ) !

    اما در ایران به جز چند شرکت و شخص که به تعداد انگشت‌های دو دست هم نمیرسند ، کار کمپرسازی انجام میدهند که همیشه‌ هم سرشان شلوغ هست و این در حالیه که هیچ‌کدامشان استاندارد مشخصی ندارند و ای کاش یکی از شرکت‌های خودروسازیمون به این قضیه ورود کنه و گواهینامه‌ی مخصوص هم به خریداران این مدل کمپر‌ها با آموزش لازم بدهند که با یکبار خرید کمپر در ایران بتوانند تا سال‌های سال در بحث هزینه‌های جانبی سفر صرفه‌جویی کنند و با بیشتر سفر کردن هم ایران را بیشتر بشناسند که چه کشور غنی و زیبایی داریم و هم باعث گردش مالی در این صنعت بسیار پرسود شوند که حتی میشه با امیدوار‌ کردن جوانان مناطق کوچک و محروم از مهاجرت‌هایشان به شهرهای بزرگ جلوگیری کرد و با ورود مسافر‌ها و امنیت برای کمپرها ایجاد شغل و درآمد کرد !

    فقط یه مدریت هدفمند میخواد که پس از تمام شدن کرونا ، شروع به عمل بکنند !!!

    در خارج از کشور به خصوص در آمریکا ، کپرسازی و سفر با کمپر مثل آب خوردن هست و عادی شده ، همینطور در اروپا ، چون خیلی میتونه در صرفه‌جویی هزینه‌ها کارساز باشه و منفعت‌های بسیار زیادی برای مردم و همینطور دولت داره !

    موافقم 21
    مخالفم 5
    1. محمد رستمی نژاد

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (69 ديدگاه)

      کو گوش شنوا نوید جان
      آشغال سازان (ایران خودرو و سایپا) که دوست دارن ما بمیریم

      موافقم 9
      مخالفم 3
    2. نوید جهرمی

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (3685 ديدگاه)

      گل گفتی نویدخان

      موافقم 5
      مخالفم 1
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10056 ديدگاه)

        درود بر آقای جهرمی نازنین .

        موافقم 8
        مخالفم 1
    3. fk

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (23 ديدگاه)

      مگه قبل کرونا وضع ایران چه شکلی بود ؟؟؟؟
      الان چه فرقی کرده ؟؟؟
      جز کوچیک شدن سفره دوسوم مردم
      قبل کرونا همین جوری ایرانیها سفر میکردن
      الانم تو اوج محدویت بازم
      مهم فرهنگ استفاده از داشتهامونه که نداریم
      همین که همه چیزو گردن اینو اون بندازیم یاد بگیریم مسئولیت پذیر باشیم حداقل در قبال خودمون
      فرصت زیادی نداریم بهتره به خودمون بیایم

      موافقم 4
      مخالفم 2
      1. NAVID۰۰۹۸

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (10056 ديدگاه)

        کرونا و دلار و …. مسائلی هستند که باعث کاهش سفرهای برون‌مرزی شده که باعث میشه سفرها‌ی داخلی بیشتر بشه !

        برای کوچک شدن سفره‌های مردم هم ، پریزیدنت روحانی آماده‌ی شنیدن صحبت‌های شما هستند !

        موافقم 1
        مخالفم 0
        1. fk

          ۴ اسفند ۱۳۹۹
          سوابق: (23 ديدگاه)

          موافقم با بخش اول گفتهات
          ولی روی صحبت من با انسانهاس
          با ادمیت!!!!!!!!!!!!

          موافقم 1
          مخالفم 1
    4. رضا

      ۶ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (112 ديدگاه)

      و صنعت اجاره ی خودرو منجمله کمپر تو اروپا و امریکا. طرف میتونه برا یک هفته یا دو هفته کمپر اجاره کنه.
      تو هلند اجاره ی یک هفته ایی کمپر حول و هوش ۵۰۰ یورو هست. بیمه شاملشه. ۵۰ یورو اما اضافه باید بدی اگه بخوایی از کشور خارج کنی که اونم برا بیمه هست که تو خارج کشور معتبره. اینو بزار کنار اینکه یه کارگر ساده تو هلند ۳ هزار یورو درامدشه. کارگر ساده یعنی ادمی که یه دسته دستشه و میره ادامسای پرت شده از خیابون رو جمع میکنه. یا برگ درختا رو جارو میکنه. یا تو زمستون شن رو پیاده رو میپاشه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  3. محمد رستمی نژاد

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (69 ديدگاه)

    ما بدبخت ها که نباید مثل اونا باشیم
    ما فقط بدبختی برامون خوب هست
    خوبی هاش واسه اوناس

    موافقم 10
    مخالفم 1
  4. محمد رستمی نژاد

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (69 ديدگاه)

    کلا با این جور کمپر ها حال نمیکنم
    اونا که خود ماشین کمپر هست خوبن که پژو سیتروئن چند تا کمپانی دیگه به‌صورت‌ ری بج شده میزنن قیمت هاشون هم در حدود ۷۰ هزار دلار هست

    موافقم 9
    مخالفم 0
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      محمد آقا
      اگر بومی‌سازی بشه ، قیمتش هم میشکنه !
      در باب اینکه خودروسازانمون میخواهند ما بمیریم ، اینه که مدریت قدرتمندی ندارند و تعداد افراد مداخله‌گر در این دو شرکت و مافیا بازی ، بیداد میکند ( مانند فوتبالمون ) که خودشان هم قبول دارند ولی فقط قبول دارند اما واکنشی عملگرایی ندارند ، چون قضیه ریشه‌ای خراب هست !

      موافقم 8
      مخالفم 2
      1. یزدان

        ۵ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (3 ديدگاه)

        بومی تو ایران؟
        اصولا بومی یعنی اینکه اونقدر فروش داشته باشه که هزینه ها در بیاد. تو ایران هیچی بومی نیست. هرچیزی که گفتن بومی هست شما فرض کن مونتاژ هست. یا اینکه با بودجه دولتی نهایتا ۱۰ تا از یه محصول به صورت بومی ساختن و بعدم چون نمیصرفه همینو با قطعات خارجی مونتاژ میکنن.
        چرا نمیصرفه؟ چون مردم با این قیمت نمیتونن بخرن پی نمیصرفه که بومی بسازن. نمیصرفه یه کارخونه برا تولید مثلا ۱۰۰ تا محصول بزنن. نمیصرفه کارخونه قطعه برا ۱۰۰ تا محصول بزنن. پس باید قطعه رو از یه جای دیگه اورد. از کارخونه ایی که مثلا میلیونی در سال قطعه میزنه. که اکثرا خارجی ان.
        به جز تولید کارگاهی که طرف ۱۰ تا کارگر داره و محصولات خیلی خیلی ساده رو تولید میکنه.

        موافقم 0
        مخالفم 0
    2. yazdan

      ۵ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (3 ديدگاه)

      اتفاقا این کمپرهایی که وصل میشن بهتره. شما نیاز نیست دوتا ماشین بخری. اتفاقا امار فروش این کمپرای مستقل بیشتره نسبت به اون ونها.
      شاید فکر کنین این کمپر یا این ونهای کمپر جدید هستن. اما از نظر تاریخی قدمت زیادی دارن. و اتفاقا تو قدیم تعدادشون خیلی خیلی بیشتر بود. شرکتهایی که کمپر یا ماشین کمپر میسازختن بیشتر بود. بعد بحران اقتصادی تو دهه هفتاد و دهه نود میلادی و ۲۰۰۷ خیلیا سبک زندگیشونو عوض کردن و ترجیح میدن با همون ماشین برن مسافرت تا اینکه کمپر بخرن. قدیما بچه زیاد داشتن حتی تو امریکا و کشورای غربی حداق ۴ تا بچه داشتن و کمپر نیاز بود تا برن مسافرت. بلیط هواپیما گرون بود. اما الان اکثرا تک فرزندن و یا ۲ تا دارن و یا ترجیح میدن با هواپیما برن به مقصد یا با همون ماشینشون برن.
      از نظر ابعاد و سایز هم تغییر کرده. قبلا مثلا اندازه های RV یا کمپرها بزرگتر بود. اکثرا سایز مینی بوس یا اتوبوس بود. اما الان اکثرا اندازه ون شدن.
      و جالبه بدونین ۲۰۲۰ یکی از بدترین سالها برا فروش کمپر تو امریکا بود. چون استیل و الومینیوم تولیدی خود امریکا خیلی گرون در میاد. و اکثر سازنده های امریکایی از چین و الومینیوم وارد میکردن و باهاش کمپر میساختن. اما ترامپ تعرفه ها رو شدیدا بالا میبره و تو ۲۰۲۰ امار فروش کمپر ۲۲ درصد سقوط میکنه. چون قیمتا بالا میره.
      و تو امریکا صنعت کمپر خیلی بزرگ هستش. ۳۲ میلیارد دلار فروش سالانه ی کمپر هستش. این امار فقط برا فروش کمپرهای ساخت خود امریکا هست. کمپرهای وارداتی رو محاسبه نکرده
      اما بهترین دوره برا کمپر سالهای ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ میلادی بود. اما از سال ۲۰۱۴ فروش کمپر و rv دوباره روند رو به رشد به خودش گرفته بود که با این تعرفه های ترامپیسم سال ۲۰۲۰ سقوط ۲۲ درصدی داشته.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  5. محمد رستمی نژاد

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (69 ديدگاه)

    بچه ها نظرتون چی هست که یک گروه تشکیل بدهیم از همین بچه ها سایت

    موافقم 1
    مخالفم 12
    1. Vsting max

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (61 ديدگاه)

      افرین منم امروز به این فکر میکردم

      موافقم 2
      مخالفم 12
    2. Me

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (314 ديدگاه)

      ???

      موافقم 2
      مخالفم 11
      1. Vsting max

        ۳ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (61 ديدگاه)

        اقا موافقید یه گروه بزنیم

        موافقم 0
        مخالفم 9
  6. حمید

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (370 ديدگاه)

    کمپر هایی که یدک بسته میشن ، تو ایران مجوز میخواد تا جایی که میدونم ،چون باعث لذت شگرفی میشه در ادمی !

    موافقم 10
    مخالفم 1
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      درسته آقا حمید
      متاسفانه اگر توریست از خارج وارد بشه ، میتواند کاپیتاژ کند و بیاورد !
      اما در ایران یا به صورت شخصی این عمل را در خودروهای ون انجام میدهند یا بر روی خودروهایی که از قدیم وارد شده بازسازی میکنند که در کارت خودرو هم کارائیش مشخص شده که بسیار هم محدود و کم هستند !

      اما اگر کسی بخواهد مثلاً مینی‌بوس بخرد و اون را تبدیل به کمپر کند ، پلیس این حق را دارد جلوگیری کند و جریمه و پارکینگ ببرد چون در قانون اجازه نمیدهند !
      اما هستند کسانی که فولکس‌های قدیمی را بازسازی و کمپر میکنند ولی پلیس جریمه میکنه اما با این گرانی سفر ، به جریمه‌اَش می‌ارزد و انجام میدهند !

      موافقم 9
      مخالفم 0
      1. جلیل

        ۴ اسفند ۱۳۹۹
        سوابق: (6 ديدگاه)

        موتور هوم میگن به اینایی که مینی بوس یا ون رو کمپر میکنن. شرکتای زیادی هستن و شخصا ۳ چهار سال پیشا از نزدیک یکیشو دیدم مارکش فیات بود و مارکشو اون موقع تو ذهنم سپردم رفتم اینترنت دیدم شرکتش هلندی هست در واقع. ون اتوبوس مینی بوس کامیون خلاصه هرچی که بگی رو تبدیل به موتورهوم میکنه.

        موافقم 1
        مخالفم 0
  7. Meysam

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (5 ديدگاه)

    دلایل زیادی هست که کمپرها در ایران رواج پیدا نمی‌کنند ولی مهمترین اون بدلیل نبود پارکینگ به خصوص در شهرهای بزرگی مثل تهران است که بیشتر خانواده ها برای جای پارک خودرو شخصی هم مشکل دارند چه برسد به پارکینگ بزرگ برای کمپر به خصوص برای خانواده‌ها متوسط و رو به پایین چون در بیشتر کشور ها بیشتر این دسته افراد هستند که برای کاهش هزینه‌های سفر از کمپر استفاده میکنند
    به نظرم یکی از راه‌حل‌ها اینه که شرکت های باشند که این کمپرها را خریداری کرده و به مردم کرایه بدن برای سفر که هزینه اش هم مناسب باشه.

    موافقم 3
    مخالفم 5
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      Meysam جان
      مگه کامیون یا ترانزیت‌ها را می‌آورین تو کوچه خیابان پارک میکنیم که نگران جای پارک کمپرها باشیم !
      گاراژ و پرداخت حق ماهیانه برای چنین مواردی هست که در حاشیه شهر‌ها نگهداری میکنند !

      موافقم 6
      مخالفم 2
    2. جلیل

      ۴ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (6 ديدگاه)

      همش اشتباهه.
      تو هیچ کشوری پارکینگ داخل شهر برا کمپر وجود نداره. اکثرا تو حیاطشون نگهداری میکنن یا تو گاراژ. گاراژای سقف دار که برا گذاشتن کمپر یا قایق هستن. گاراژ گرم بهشون میگن. اینا معمولا اطراف شهر یا تو منطقه صنعتی هستن و میشه ماهانه یا سالانه اجاره کرد. پارکینگهای داخل شهر تو اکثر شهرا پولی هست و حتی ۲۴ ساعت نمیشه پارک کرد. به جز پارکینگهای طولانی مدت که تو ایستگاه قطار یا فرودگاه هستن. بعدش میرسیم به پارکینگهای سرپوشیده و طبقاتی داخل شهر که تقریبا ۹۰ درصدشون فاقد پارکینگ بزرگ برا کمپر هستن. اما تو هر شهری معمولا ۱ دونه پارکینگ طبقاتی هست که محل مخصوص کمپر داره. اما قیمتشم بیشتره و اینکه برا چند ساعت میشه پارک کرد. فوقش ۲۴ ساعت. تو خارج کسی که کمپر میخره میره شهر باقی شهرا رو بگرده ببینه کمپر رو میبره تو این پارکینگا میزااره چند ساعت شهر رو میگرده با اتوبوس یا تراموا یا تاکسی. در واقع هیچ بنی بشری نمیاد با کمپر از این موزه به اون موزه بره. تو همین تهران پارکینگ که توش کمپر رو ببری هست. به جز گاراژای مختلفی که شما میتونی روزانه کرایه کنی.

      بعدم تو اروپا و امریکا یه محل هایی هست به اسم کمپ. تقریبا هر شهر یا روستا یکی یا چندتا محل کمپ داره که یا مال شهرداری همون شهره یا خصوصیه. کمپها همه یا اطراف شهره یا کنار رودخونه و پارگ بزرگ. یعنی تو هسته های مرکزی شهر قرار نداره. اندازشونم خیلی بزرگه مثلا ۱۰۰ هکتار. تو کمپ استخر هست معمولا هاستل داره کلبه داره. و همشونم بلااستثنا محلی برا پارک کمپرهای مختلف داره. کمپرهایی که اندازه اتوبوس بزرگه میتونه راحت پارک کنه. کمپر اصولا اسمش از همین کمپ گرفته شده یعنی همه چی داره هرجا که خواستی میتونی باهاش بری کمپ بزنی. حتی یه قسمتی دارن برا کسایی که پیاده سفر میکنن و چادر میزنن و تنها پول استفاده از حمام و سرویس دستشویی رو میدن.
      ما خیلی مونده بازم میگم خیلی مونده به شهرسازی معمولی تو دنیا برسیم.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  8. Elmiraj

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3088 ديدگاه)

    کمپر ها شونم دارای قوای محرکه و باتری شدن…!!
    از این انرژی برای پخت و پز و گرمایش هم استفاده می‌کنند…‌‌!!!
    .
    سطح رفاه را نگاه تو رو خدا……

    موافقم 6
    مخالفم 5
  9. Ahmedreza2002

    ۳ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (1465 ديدگاه)

    اومدن اما چقد دیر
    واقعا چرا انقد دیر؟
    بیش از دوازده سال از معرفی مدلای الکتریکی با کیفت و تکلونوژی پیشرفته میگذره

    موافقم 4
    مخالفم 3
    1. NAVID۰۰۹۸

      ۳ اسفند ۱۳۹۹
      سوابق: (10056 ديدگاه)

      دیرررررر !
      تازه اول بسم‌الاه برقی شدن و پیشرفتش هستیم !
      حداقل ۱۰ سالی مونده تا همگانی و کمی تکامل شارژ و بَردبالا پیدا کنند !

      هنوز خیلی راه هست تا تامین برقش کم مصرف‌تر و بهینه بشه !!!

      موافقم 5
      مخالفم 0
  10. REZA ///AMG

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (2283 ديدگاه)

    ایده هایی که اینجا مطرح شدن متعلق به الان نیستن و البته کاربریشون هم خیلی فراتر از کمپره
    ایجاد یک نیروی محرکه در تریلر، تحرک کامیون رو بیشتر میکنه و خیلی از محدودیت های اتصالات مثل hitch یا 5th wheel رو کاهش میده و اجازه ایجاد Road Train های طولانی تر و ظرفیت بار بیشتر رو هم میده
    وجود یک محرک الکتریکی در خود اتصالات هم به بهتر پیچیدن کمک میکنه
    البته درچات آزادی اینجا خیلی بیشتر از چیزی میشه که یک راننده بخواد کنترلش کنه اما فراموش نکنیم انقلاب خودروهای خودران در حال وقوعه و شاید در آینده اصلا چیزی به اسم “کشنده” نداشته باشیم و فقط یه تعداد تریلر متصل به همدیگه پشت سر هم در حال حرکت باشن

    موافقم 2
    مخالفم 0
  11. ?Ali Hossein?

    ۴ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (494 ديدگاه)

    کمپر برقی شه ما مشکلی نداریم
    ولی اگه اسوره ها برقی شن ما بد جور مشکل داریم.!…??

    موافقم 1
    مخالفم 0
  12. yazdan

    ۵ اسفند ۱۳۹۹
    سوابق: (3 ديدگاه)

    ببینین ما اقتصادی داریم که اسمشو نمیخوام بگم اما بدتر از کمونیستی هست. همتون میدونین اسمش چیه. تو چنین اقتصادی اصولا سرگرمی تفرح سیاحت معنی نداره . فقط یه قشر خاص حق داره این چیزا رو داشته باشه که شاید به ۱ درصد نرسه. اصولا به همین علته جامعه و مملکت ما اصلا جایی برا خیلی چیزا نداره. تو چنین جامعه ایی شما کمپر بخری که چی بشه؟ قوانین اصلا اجاززه نمیده. ماشین اصلا فضای خصوصی حساب نمیشه. همه تون جریانشو میدونین.
    تو ایران شما یه پارک یه منطقه ی توریستی یه جایی نشون بده که بشه با کمپر رفت. اصلا ارزش داشته باشه بری با کمپر. به جز شمال قزوین که خودم رفت در واقع تو ایران هیچ جایی نداریم. تو کشورای خارجی ببینی هر صد کیلومتر پارک منطقه حفاظت شده و جایی داره که میشه رفت.
    اصلا جامعه ی ما طوری ساخته شده که این چیزا توش معنی نداره. شما ۲ ماه تعطیلات داری اخه؟ کسی برا ۱ هفته تعطیلات کمپر نمیخره.
    بعدم کمپر محفظه های اب اشامیدنی، اب سینک و محفظه اب دستشویی داره. اون دستشویی وقتی کارتو میکنی همه چی تو یه محفظه میره. بهش black water میگن. خب اینو کجا خالی میکنی؟ لابد فکر میکنی میزنی کنار جاده و اونجا خالی میکنی.
    کلا فرهنگش برا ما نیست. ارزونترین کمپری که پشت ماشین بشه وصلش کرد ۵۰۰ میلیونه. ایا جامعه قادر به خریدش هست؟ نیست. خب وقتی اکثر مردم قدرت خرید نداره نه فرهنگش میاد نه جا میوفته نه پارکها و مناطق توریستی برا کمپر خودشونو اماده میکنن. چون نمیصرفه. باید بصرفه.
    لابد انتظار دارین دولت بیاد هزینه کنه؟ یکی از دلایلی که تو غرب این همه خدمات هست به این دلیله که مردم قدرت خریدشون بالاس ۱۰۰ درصد این امکاناتی که دارن رو مردم خودشون پولشو میدن. دولت تنها قوانین رو تصویب میکنه که چطوری باشه و حتی نظارت با دولت نیست و با شهرداری یا استانداریهاست.
    برا همینه میگم اقتصاد ما اسم خاصی داره و این اقتصاد از بیخ و بن اشتباهه و تو این اقتصاد هیچوقت شما این چیزا رو نمیتونی ازش انتظار داشته باشی.
    تو چنین اقتصادی که جامعه بر اساسش شکل گرفته هیچوقت ۸ ساعت کار رو نمیبینی. چون چنین چیزی مزموم هست. بده. یعنی چی ۸ ساعت کار؟ انسان باید ۱۵ ساعت کار کنه . طوری که این انسان وقتی ۵۰ ساله شد اندازه ی ۱۰۰ ساله ی غربی باشه. انسان اصولا در چنین جامعه و اقتصادی ابزاره.
    برا همینه ما تو این جامعه هیچوقت گسترش شهرها رو بر اساس اصولی شاهدش نیستیم. به صورت اصولی هیچ خونه ایی نباید رو یه زمین ۱۵۰ متری ساخته بشه. اما مناطق جدید شهری که توش ساخت و ساز میشه زمینها معمولا ۱۰۰ تا ۲۰۰ متره. بخوان خیلی حال بدن ۲۵۰ متری تقسیم میکنن. نتیجش میشه اشباع جمعیت در هکتار بالا رفتن اصطکاک. گرونی بیش از حد. کمبود امکانات و خدمات شهری.
    و دلیلش چیه؟ ایران نسبت به جمعیت خیلی بزرگه. ایران با این مساحت حدود ۸۳ میلیون نفر جمعیت داره. اما تو ترکیه مثلا که جمعیت دقیقا برابر ما هست یعنی ۸۳ میلیون جمعیت داره اما نصف ما هست شما هیچوقت شاهد این نیستی که زمین رو ۱۰۰ متری تقسیم کنن بفروشن. چون غیر قانونیه.
    چرا ما با مساحت دوبرابری نسبت به ترکیه داریم چنین کاری میکنیم؟ چون تو اقتصاد ما باید سختی بکشی. زندگیت باید جهنمی باشه. تو هر زمینه ایی. و شاید بگین ربطش چیه؟ ربطش اینه که ترکیه یا باقی کشورای همرده مردمشون قدرت خریدشون بالاست. میتونن هزینه ی انشعابات بیشتر رو بدن. اگه زمین تو ایران برا ساخت وساز ۵۰۰ متری باشه یعنی شهرداری باید انشعابات رو ۵ برابر کنه. لوله ی بیشتری باید کار بزاره. برق همچنین. گاز همچنین. جاده همچنین کلا همه چی باید بیشتر ساخته بشه. و اینا هزینه داره. اینجاست که اشتباه بودن اقتصاد ما معلوم میشه. تو اقتصاد ما انسان هیچوقت قدرت خرید و دستمزدش بالا نمیره. و در نتیجه انسان تو این اقتصاد اصلا نمیتونه هزینه ی ۵ برابری انشعابات و عوارض شهرداری رو بپردازه. تو ترکیه و باقی کشورا برا تمیز کردن جاده مردم سالانه پول میدن. فکر کنین تو تهران فقط ۲ میلیون نفر زندگی کنه. چون استاندارد همینه. تهران مساحتش برا ۲ میلیون نفره نه بیشتر. ایا ۲ میلیون ساکن تو تهران با این درامد میتونن از پس عوارض و هزینه های نگهداری شهر بر بیان ؟ نه. چون درامد کمه. تو اقتصاد ما عموما نمیتونن درامد بالا داشته باشن. پس باید جمعیت رو بالا برد تا هرکدوم یه چندرغاز پرداخت کنن و هزینه ها در بیاد.
    تمام شهرای ما همینه. شهرای ما معمولا ۵ برابر ظرفیتشون جمعیت دارن. اما از این طرف خدمات شهری برا مثلا ۲ میلیون هست. خدمات اجتماعی برا ۲ میلیون هست. ما تو ایران پارک شهری اصلا نداریم. این پارکهایی که میبینین معروف به پارکهای محلی هست اما رنگشون میکنن به اسم پارک شهری قالب میکنن. تنها پارک شهری تو ایران تو قزوینه. یه زمانی پارک شهر تهران چون جمعیت کم بود بله نقش پارک شهری داشت. اما الان جمعیت چندبرابر شده پارک شهر شده پارک محلی.
    بدبختی اینه همین یه تیکه زمین ۱۰۰ متری رو به قیمت بالا میفروشن. خونه ایی هم که ساخته میشه همچنین.
    یادتون باشه تو کشوری هستین که قدرت خرید بالا رو یه چیزی بر خلاف دین میدونن. همتونم سخنرانیهاشونو شنیدین.
    تو این اقتصاد گسترش شهری توسعه ی مملکت باعث میشه اقتصاد کله پا بشه. چون همه چی دولتیه. هرچیزی که ساخته میشه باید از پول نفت بیاد و دولت بپردازه. توسعه اینجا میشه بر علیه رشد اقتصادی. خب اینجاست که هرکی پول داره بیشتر از سفره برمیداره اونیکه نداره حتی حق نداره به سفره دست بزنه.
    اما اگه سیستم اقتصادی عوض بشه و نوع چینش اجتماع و سیستم اجتماعی عوض بشه توسعه شهری باعث رشد میشه. مثلا تهران برا ۲ میلیون نفر باشه خب باید مناطق و شهرهای جدید برا ۱۵ میلیون ساخته بشه و اینجا هزینه ها رو دیگه دولت نمیده. همون ۱۵ میلیون نفر میدن. زمینها به لوتهای ۵۰۰ متری واگذار میشه. استانداردها بالا میره چون دیگه دولت هزینه نمیده و مردم خودشون هزینه میکنن و این مردم ساختمون و خونه هاشون رو طوری میسازن که حداقل ۱۰۰ سال عمر کنه. اما الان تو ایران خونه ایی که ۲۰ سال پیش ساخته شده رو کلنگی باید حساب کرد. بازسازی تو ایران معنی نداره خونه میسازن ۲۰ بعد باید بکوبن چون کلنگیه. کیفیت اونقدر افتضاحه که نمیصرفه بازسازی کنی. باید بکوبی.
    حالا شما اینو تو یه کشور دیگه بگو بهت میخندن. تو اجر مثلا ما چیزی به اسم اجر فشرده تقریبا نداریم. گل و ملات رو میریزن رو قالب و همونو میبرن و اتیش میکنن و میشه اجر. اما این روش برا هزار سال پیشه.
    چندسالی هست که تو کشورای غربی اینطوری اجر نمیسازن. چند صد ساله که ملات رو وقتی تو قالب میزاره فشرده میکنن بعدم مدت بیشتری تو اتیش میزارن. برا همینه تو غرب ساختمونا بعد چندصد سال پابرجا هست. تو ایران چه ساختمونایی ۵۰ ساله پابرجا هستن؟ ساختمونایی که زمان شاه با روش غربی ساخته شدن.
    اما تو اقتصاد ما بنا به دلایلی این نوع کسب و کار و تجارت بد هست. شخصا یکی از ایت الله ها سخنرانیشو شنیدم. طرف مخالف بود. طرف میگفت ساختمونی که چند صد سال دوام بیاره ضد دین هست. چون باعث تنبلی میشه و مردم تنبل میشن. میگفت ساختمون باید طوری باشه هر چند سال خراب کنی بسازی دوباره.
    شاید تو یوتوب فیلمشو پیدا کنین.
    برا همینه میگم اقتصاد ما اصلا جایی برا این چیزا نداره. چون اقتصاد و این سیستم اقتصادی ما اصلا اجازه نمیده قشر عموم قدرت خرید در سطح جهانی داشته باشه. ساخت یه سالن ورزشی تو ایران به صورت خصوصی غیر ممکنه. چون هزینه اش اونقدر بالاست که دولت باید بسازه و حتی وزارت ورزش باید هزینه هاشو بده. چون قدرت خرید مردم اونقدر پایینه که حق اشتراکش حتی پول برقو تامین نمیکنه. یه سالن ورزشی معمولی استاندارد تو محله ی متوسط هزینه اشتراکش ماهی ۱ میلیونه حداقل. کی میتونه بده ؟ برا همین باید هی دولت بده.

    تو این سیستم اقتصادی اصلا چیزی به اسم تولید نداریم. چون تولید و توسعه بر خلاف دین هست. بر علیه دینه. اسرافیگری میشه. تو این اقتصاد مردم باید مثل حیوون تو یه سری سگدونی به اسم شهر زندگی کنن چون یه خونه یا ساختمون استاندارد بر خلاف دینه. تو این سیستم ۴ نفر باید تو ۱۰۰ متر خونه تو ۱۰۰ متر زمین زندگی کنن تا اسراف نباشه.
    همونطور که گفتم ما دو برابر ترکیه زمین داریم و اتفاقا مساحت قابل زندگی تو ایران ۲ برابر ترکیه هست. ترکیه همش کوهستانیه اما ما نه. اما قیمتها تو ایران چندبرابر ترکیس. چون اگه قیمت زمین و خونه تو ایران به اندازه ترکیه باشه مردم مصرفگرا میشن. پول اضافی رو میرن خوش میگذرونن. مثلا کمپر میخرن. چون ما اقتصادمون اصلا اجازه نمیده مردم مصرفگرا باشه پس باید همیشه مردم اونقدری درامد نداشته باشن یا پس انداز نداشته باشن که مصرفگرا بشن. مثلا نتونن کمپر بخرن. باید اینقدر هزینه ها رو بالا برد تا مردم درامدشون رو هی خرج کنن. و چه چیزی بهتر از مسکن؟ هرجای دنیا بری مسکن اولین نیاز بشره. فرقی نداره ایران باشه روسیه باشه چین باشه یا امریکا.
    اینطوری قدرت خرید مردم گرفته میشه. درامدشون کلا صرف مسکن میشه. فرصت برا چیزای دیگه پیدا نمیکنن.
    تو روستاها یه سر بزنین مسکن سر به فلک زده. قیمت تو روستاها شده اندازه شده اونم میلیاردی. ۲۰۰ متر زمین تو خیلی از روستاها میلیاردی شده. روستایی که حتی جاده هاش اسفالت نیست. امکانات نیست.

    اما تو کانادا تو سایت realtor.ca میتونین ببینین تو روستاها زمین چند هزار متری رو ۱۰۰ میلیون تومن میفروشن. روستاهایی که کلی امکانات داره. حتی اتش نشانی داره.
    چرا خیلی از مردم میرن کانادا؟ چون الان وضع طوری شده که هزینه های زندگی تو ایران داره به کانادا میرسه. طرف براش میصرفه بره کانادا زندگی کنه تا ایران. الان هزینه زندگی تو ایران نصف کانادا شده. اما قدرت خرید مردم ۳۰ برابر کمتره. پس برا طرف مصرفه بره کانادا یا یه کشور خارجی دیگه زندگی کنه.

    اقتصاد ما از بیخ ویرانه.

    https://www.realtor.ca/real-estate/22574836/50-mcnee-st-hearst-hearst

    این لینک بالا رو ببینین. حدود ۱۳۰ هزار متر زمینه. تو اونتاریو. تنها ۴ میلیارد تومن. تازه تو منطقه مسکونی هست. ینی پرت نیست. همه چی داره. و دقیقا چسبیده به مهمترین اتوبان کانادا هستش.البته بعضیا میگن اتوبان ترنس کانادا مهمترینه. اما اتوبان ترنس کانادا از اکثر مناطق عبور نمیکنه. فقط یه لینک بین شرق و غرب کاناداست. اما اتوبان ۱۱ از مناطق و شهرای مسکونی میگذره برا همین ارزشمندترینه. حالا بگردین ببینین تو ایران ۱۳۰ هزار متر زمین تو چنین منطقه ایی چقدر میشه.

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا