متفرقه

کم کردن کیلومتر خودروها، عادی‌تر از آنچه فکر می‌کنید!

یکی از معضلاتی که خریداران خودروهای دست‌دوم و به خصوص خودروهای گران‌قیمت وارداتی با آن مواجه هستند کم کردن کیلومتر کارکرد خودرو توسط مالک است. البته این روزها در بازارهای جهانی خبرهای زیادی از کم کردن کارکرد خودروها به گوش نمی‌رسد اما احتمالاً این روند عادی‌تر از آن چیزی است که اکثر افراد فکر می‌کنند.


NBC12 برای بررسی این موضوع با یکی از مدیران کار فاکس صحبت کرده و او می‌گوید حدود ۱.۶ میلیون خودرو در آمریکا با دست‌کاری کیلومتر کارکرد خود مواجه بوده‌اند. این عددی شوکه کننده است و کریس باسو نیز خاطرنشان می‌سازد این امر هزینه‌ای میلیون دلاری روی دست مصرف‌کنندگان می‌گذارد زیرا خریداران معمولاً برای خودروهایی که کارکرد کمتری دارند مبلغ بیشتری پرداخت می‌کنند.

متأسفانه فرایند کم کردن کیلومتر خودرو کاملاً ساده بوده و می‌توان با کمک یک دستگاه ارزان‌قیمت که به کامپیوتر خودرو وصل می‌شود این کار را انجام داد. باسو و تکنسین همکار او در کمتر از ۳۰ ثانیه نشان می‌دهند که می‌توان کارکرد ۳۷۰۶۶۹ کیلومتری یک شورولت سیلورادو ۲۰۰۶ را به ۲۰۹۹۹۲ کیلومتر رساند.


این تفاوت واقعاً قابل‌توجه بوده و برای فروشنده‌ای فریبکار کاملاً سودآور است. همان‌گونه که باسو خاطرنشان می‌سازد، شاید یک پیکاپ قیمت ۳۷۰۰ دلاری داشته باشد اما قیمت آن با کم کردن کیلومترش می‌تواند به بیش از ۸ هزار دلار هم برسد. خب شاهد سود بیش از ۴ هزار دلاری در ازای کاری هستیم که کمتر از ۱ دقیقه طول می‌کشد.

با توجه به داده‌های کار فاکس می‌توان گفت کم کردن کیلومتر کارکرد خودروها در تگزاس معمول‌تر است زیرا آن‌ها بیش از ۱۷۴ هزار مورد مشکوک به این کار را یافته‌اند. از دیگر مکان‌هایی که بیشترین میزان کم کردن کیلومتر خودروها رخ می‌دهد می‌توان به فلوریدا (۶۳۲۹۰ مورد)، جورجیا (۶۰۳۶۸ مورد)، ایلینویز (۶۰۲۲۸ مورد) و ویرجینیا (۵۱۱۵۴ مورد) اشاره کرد. البته آریزونا، کلرادو و میشیگان نیز جزو ایالت‌هایی هستند که بیش از ۳۰ هزار مورد مشکوک به این کار غیرقانونی در آن‌ها مشاهده شده است.


کار فاکس تخمین می‌زند هرساله کارکرد نزدیک به ۲۰۰ هزار خودرو کم می‌شود اما خوشبختانه افراد با توجه به برخی نکات می‌توانند متوجه این مسئله شوند. این شرکت پایگاه داده‌ای فراهم کرده که افراد تنها با وارد کردن شماره شناسایی خودرو در آن می‌توانند از کارکرد واقعی خودرو اطلاع یابند. همچنین با پرداخت هزینه‌ای اندک می‌توان گزارش‌های وسیع‌تری را دریافت کرد.

علاوه بر این می‌توان به حس ششم خود و همچنین احساس کلی درباره‌ی یک خودرو توجه نمود. اگر خودرو ظاهر غیرعادی‌ای دارد اما کارکرد پایینی را نشان می‌دهد قطعاً موضوع مشکوکی وجود خواهد داشت.

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۷ دیدگاه‌ها

  1. محمد

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    این آمار تو مشور ما به شکل واضحی بالاتره

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. احمد

      ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (124 ديدگاه)

      جلوی خودم داخل تعمیرگاه یه سمند ef7 مدل 91 رو که کارکرد 210 هزارتا داشت ، دست کاری کردن ، گذاشتن 90 هزارتا!!!
      50 هزارتومنم پول گرفت جناب تعمیرکار!
      تازه این جناب تعمیرکار می گفت روزی 8-9 تا ازین مشتری ها داره

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. احمد

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (124 ديدگاه)

    جلوی خودم داخل تعمیرگاه یه سمند ef7 مدل 91 رو که کارکرد 210 هزارتا داشت ، دست کاری کردن ، گذاشتن 90 هزارتا!!!
    50 هزارتومنم پول گرفت جناب تعمیرکار!

    موافقم 1
    مخالفم 0
  3. نوید جهرمی

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (3685 ديدگاه)

    این آمار در انگلستان و آلمان هم بالا بود. برا کشورای دیگه رو ندیدم. عجیبه وقتی یه کلاه برداری به این واضحی اینقدر فراگیره و هنوز براش کار خاصی رو انجام ندادن.
    اما یه خوبی دارن که قانون دارن. بتونی اثبات کنی که اینجوری کلاه سرت رفته میتونی بابای فروشنده رو بیاری جلو چشش.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. Hemichan

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (715 ديدگاه)

    “کار فاکس تخمین می‌زند هرساله کارکرد نزدیک به 200 هزار خودرو کم می‌شود”
    با یه تجارت میلیارد دلاری روبرو هستیم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Khosrow

    ۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
    سوابق: (2282 ديدگاه)

    مردمان پست ..

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      در حالی که کیلومتر ماشینش دستکاری شده، دیسلایک را میفشارد..

      موافقم 3
      مخالفم 1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا