متفرقه

کیسه‌های هوای خارجی برای ایمنی بیشتر خودروها

قطعه ساز مشهور آلمانی یعنی ZF کیسه‌های هوایی طراحی کرده که در خارج خودرو باز می‌شوند. این کیسه‌های هوا آماده‌ی ورود به بازار هستند.


ZF یک دهه را صرف توسعه‌ی این کیسه‌های هوای جدید کرده و آن‌ها را در سمپوزیوم ایربگ ۲۰۱۸ در منهایم رونمایی کرده است. این کیسه‌های هوای خلاقانه باعث بهبود ایمنی محصولات می‌شوند. در طراحی این کیسه‌ها نیز خودروهای خودران و احتمال تغییر مکان نشستن افراد در نظر گرفته شده‌اند.

کیسه‌های هوای موردبحث در داخل رکاب‌های جانبی خودرو و در طول درب‌ها نصب می‌شوند. حسگرهای موجود در روی بدنه بی‌وقفه اقدام به پایش اوضاع کرده و اگر تصادف قریب‌الوقوعی را تشخیص دهند کیسه‌های هوا در کمتر از ۱۰۰ میلی‌ثانیه باز خواهند شد.


کیسه‌های هوای خارجی به متفرق شدن آنی نیروهای حاصل از تصادف جانبی خودرو کمک می‌کنند. تست‌های انجام شده توسط ZF نشان می‌دهند این کیسه‌های هوا ریسک نفوذ به کابین را تا ۳۰ درصد و ریسک جراحت افراد را ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد.

راه‌حل ZF واقعاً خلاقانه و پیشرفته است. علاوه بر خودرو کیسه‌ی هوا، این کمپانی بسته‌ای کامل از حسگرهای راداری، دوربین‌ها و حسگرهای لیدار را توسعه داده که زمان باز شدن کیسه‌ی هوا را تشخیص می‌دهند. این رادارها مخصوصاً برای اندازه‌گیری فاصله سودمند بوده و دوربین‌ها نیز به سرعت می‌توانند تفاوت بین اشیا را تشخیص دهند. لیدار نیز برای تشکیل نقشه سه‌بعدی از آنچه در کناره‌های خودرو می‌گذرد بکار می‌رود.


این قطعه ساز مشهور دنیای خودرو به دنبال فروش این کیسه‌های هوا و حسگرهایش به خودروسازان است. به منظور کاهش هزینه‌ها می‌توان عملکردهای دیگری را نیز به حسگرها سپرد و از آن‌ها برای استفاده در سیستم‌های هشدار خروج از مسیر و نگه داشتن خودرو بین لاین ها نیز کمک جست.

انتظار می‌رود اولین خودروهای مجهز به این تکنولوژی ظرف دو سال آینده وارد بازار شوند.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۴ دیدگاه‌ها

  1. Genius

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (1237 ديدگاه)

    پدال جان میشه ازت خواهش کنم این اخبار رو نذاری برای اینکه تو مملکتی که کیسه هوای شاگرد رو هم هنوز آپشن میدونن و هروقت تو انبار کیسه کم بیارن اون رو حذفش میکنن حرف زدن از اینکه اونوریا حتی برای کاهش آسیب به بدنه خودرو هم فکر راه چاره اند فقط باعث میشه درد ما بیشتر بشه:=((

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. فرشید

      ۸ اسفند ۱۳۹۷
      سوابق: (58 ديدگاه)

      البته این راه حل به منظور کاهش آسیب به بدنه نیست، بیشتر به خاطر محافظت افراده چراکه ضربه از بغل خودرو میتونه به مراتب آسیب بیشتری به سرنشینان و مخصوصا به دو نیم کره مغز وارد کنه.

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. danial

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (466 ديدگاه)

    اینو تو ایران بزارن همه مردم همون یک دقیقه اول ک رانندگی کنن میاد بیرون بس ک همه تو هم تو هم میرونن دقت کنید ماشین هایی که رادار نقطه کور دارن وقتی تو ترافیک میوفتن کلاً هر دو آینه همینجوری روشنه بس ک ملت میرن تو هم خیابون 4 لاین میشه 5 لاین ی وقتا 6 لاین

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. پیکان جوانان گوجه ای

    ۸ اسفند ۱۳۹۷
    سوابق: (990 ديدگاه)

    واقعا بدرد ایران میخوره چون کلی بریدگی که کاملا غیر استاندارد هستش تو جاده ها داریم که باعث تصادف از بغل میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا