متفرقه

نه به گیربکس‌های ۷ سرعته دستی

هنوز تا پیدا کردن یک گیربکس ۷ سرعته دستی که تمام انتظارات را برآورده کند، راه زیادی مانده است. البته باید اذعان نمود که این گیربکس‌ها با افزایش نسبت دنده و کاهش دور موتور در بزرگراه همراه هستند؛ موضوعی که به شتاب بهتر و همین طور، کیفیت سواری و مصرف سوخت، کمک زیادی می‌کند. امّا «طرح پیچیده دنده‌ها» و «نسبت دنده اضافه» مواردی هستند که استفاده از آنها در دنیا واقعی، کمتر رضایت‌بخش است. اگر با این گفته‌ها موافق نیستید، یک خودرو را مثال بزنید که به خاطر یک دنده بیشتر نسبت به فرم ۶ سرعته، عملکرد بهتری پیدا کرده است. از طرف دیگر، هیچ خودروی ۷ سرعته‌ای را نمی‌توان یافت که در مقایسه با یک گیربکس ۶ سرعته، وضعیت بدتری داشته باشد.


آستون‌مارتین را درنظر بگیرید. وقتی این کمپانی اعلام کرد که مدل V12 وینتیج S قرار است صاحب یک گیربکس دستی شود، مطمئناً خیلی‌ها از آن استقبال کردند؛ چرا که این خودرو صرفاً از یک گیربکس ۷ سرعته عجیب و غریب همراه با پدل‌شیفتر استفاده می‌کرد. بخش بازاریابی آستون‌مارتین تمام هم و غم خود را بر روی معرفی گیربکس جدید ۷ سرعته دستی گذاشت که تنها برای ۱۰۰ دستگاه خودرو در ایالات متحده مورد استفاده قرار می‌گرفت و این در حالی بود که می‌توانست به جای آن از یک گیربکس ۶ سرعته دستی کمک بگیرد. گیربکس ۷ سرعته اتصال‌های سنگینی دارد و در آن فاصله دنده‌ها بسیار کوتاه هستند. امّا چرا باید از چنین ابزاری برای انتقال یک پیشرانه قدرتمند و با گشتاور بالای V12 کمک گرفت؟


البته خبر بد این است که مدل جدید «وینتیج» نیز قرار است باز هم از گیربکس دستی ۷ سرعته استفاده کند. به مانند قبل، موتور V-8 مجهز به توربوشارژرهای دوقلو که توسط AMG تأمین شده، دارای آن‌چنان سطح قدرتی است که نسبت اضافه دنده‌ها به درد آن نمی‌خورد. مدل قدیمی‌تر V12 وینتیج (قبل از اینکه نسخه S به بازار بیاید) و DBS، و همین‌طور V8 وینتیج، از گیربکس ۶ سرعته دستی برخوردار بودند که عملکرد بسیار بهتری داشت.


ژرمن‌ها نیز کار بهتری در این زمینه انجام نداده‌اند. در مدل جدید پورشه ۹۱۱ GT3 مجهز به پکیج «تورینگ»، پروفایل جمع‌وجور بدون حضور بال عقب و گیربکس ۶ سرعته دستی، شرایط مناسبی را در هنگام تعویض نسبت انتقال قدرت فراهم کرده‌اند. امّا در همین حال، یک ۹۱۱ کاررا ۴S مدل ۲۰۱۷ با گیربکس ۷ سرعته دستی‌اش می‌تواند شما را کاملاً ناامید کند. اتصال دنده به خوبی در جای خود محکم نیست و شیفتر در حالی که با دنده ارتباط دارد، می‌تواند اندکی به اطراف حرکت کند؛‌ یک تنظیمات نامطمئن و غیردقیق.

وقتی ۹۱۱ کاررا T ارائه شد، انتظار بر این بود که این خودرو یک نسخه ارزان‌قیمت‌تر از ۹۱۱ GT3 باشد. یکی از بهترین حرکت‌هایی که پورشه می‌توانست در این زمینه انجام دهد، انتخاب یک گیربکس ۶ سرعته به جای نمونه استاندارد ۷ سرعته در ۹۱۱ بود.


البته ژرمن‌ها و بریتانیایی‌ها تنها طرف‌های مقصر در این ماجرا نیستند. این موضوع به «کوروت» مرتبط است. چرا باید خودرویی مانند کوروت با این سطح از قدرت و گشتاور، نیاز به این نسبت از دنده وجود داشته باشد؟ البته قابل درک است که این نسبت دنده اضافه می‌تواند برای سیستم انتقال قدرت اتوماتیک کارآیی داشته باشد؛ چرا که در این حالت، راننده نیازی به استفاده از ابزار برای انتخاب دنده مناسب ندارد. امّا در همین حال، استفاده از چنین گیربکسی در فرمت دستی، کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد.


امّا ابعاد این موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شوند و گسترده‌تر هستند. همه ما می‌دانیم که عمر گیربکس‌های دستی رو به زوال است. اگر این گیربکس‌های قدیمی و در عین حال «هیجان‌انگیز» بخواهند همچنان در دنیای خودرو حضور داشته باشند، کمپانی‌های سازنده می‌بایست همچنان آنها را برای لذت بیشتر در رانندگی آماده کنند. گیربکس‌های ۷ سرعته صرفاً به خاطر تعداد بالاتر دنده‌ها نمی‌توانند عملکرد بهتری نسبت به ۶ دنده‌ها داشته باشند. البته باید اذعان کرد که دنده هفتم باعث می‌شود که موتور با دور پایین‌تری حرکت کند و همراه با صرفه‌جویی در مصرف سوخت، آلودگی CO₂ کمتری داشته باشد. امّا تنظیمات پیچیده در این گیربکس باعث می‌شود که دیگر رانندگی با یک خودرو سه‌پداله، آن‌چنان لذتی برای راننده فراهم نکند. این روزها خریداران خودروهای با گیربکس دستی، بر اساس شتاب صفر تا ۱۰۰ یا میزان مصرف سوخت، خودروی خود را انتخاب نمی‌کنند، بلکه بیشتر به کیفیت و لذت رانندگی بها می‌دهند.


کلید این موضوع در گیربکس‌های دستی، توقف در عدد ۶ و صرف‌نظر از دنده هفتم به بعد است. خوشبختانه پورشه در نسل بعد ۹۱۱ به این موضوع پی برده و آستون‌مارتین نیز در برخی نسخه‌های وینتیج شرایط را تغییر داده است. همچنین کوروت نیز در مدل جدید، چنین مسیری را در پیش گرفته است. در دنیای خودرو، خیلی‌ها نگران از دست رفتن گیربکس‌های دستی هستند، امّا این موضوع را نیز باید اضافه کرد که اگر گیربکس‌های دستی ۷ سرعته حذف شوند، کسی دلش برای آنها تنگ نمی‌شود.

منبع: automobilemag

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

مسعود انیس حسینی

مسعود انیس حسینی، مترجم اخبار و مطالب در سایت پدال

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. مهدی

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (5358 ديدگاه)

    گیربگس دستی خیلی لذت بخشه

    موافقم 6
    مخالفم 0
    1. سام

      ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
      سوابق: (709 ديدگاه)

      من هم رانندگی با گیربکس های دستی را خیلی دوست دارم،البته در جاده های خلوت و نه در ترافیک شهرها و جاده های شلوغ.در چنین جاده هایی گیربکس اتوماتیک راننده را هم کمتر خسته می کند و هم تمرکز او را بر روی فرایند رانندگی افزایش می دهد.

      موافقم 1
      مخالفم 0
  2. حسین دهمرد

    ۲۸ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (2431 ديدگاه)

    همش یه دنده اضافه تره که اونم تقریبا نقش اور درایو داره خو استفاده نکنید ازش انگار حتما لازمه از دنده ۷ هم استفاده بشه.بعدم مگه یه دنده اضافه تر چند کیلو وزنشه؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. رضا

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (29 ديدگاه)

    گیربکس دستی لذت بخشه ولی نه با پراید!!!!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. محمد

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1 ديدگاه)

    آقا مقاله اصلا علمی نبود شما سطح عملکرد این خودزو هارو نگاه کن بعد میفهمی هفتمین دنده لازمه بعدم ی جوری صحبت کردی که انگار همه این ماشینارو تست کردی دیدی خبری نیست از منابع بهتر استفاده کن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. یاس ی

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    بحث سر دقت گیربکس 7 دنده هستش نه وزنش، توی خیلی ازتستهایی که خوندم و دیدم اکثر راننده ها از دقت پایین تعویض دنده کوروت با گیربکس 7 دنده دستی شکایت داشتن، خصوصا تعویض اشتباه دنده ها.
    از این موضوع که بگذریم چقدر این911 خوش عکسه، از هر زاویه ای ازش عکس بگیری زیباست، کوروت هم با اون چهار خروجی فلوتی شکل از نمای عقب خیلی زیبا در میا د توی عکسها.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. آرین

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (94 ديدگاه)

    برای ماشینای پرفورمنس 7 دنده بیشتر لازمه
    ولی خب نیاز به توسعه بیشتر داره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. یاس ی

    ۲۹ خرداد ۱۳۹۷
    سوابق: (1019 ديدگاه)

    به قول دوستمون آرین قطعا دنده های بیشتر لازمه ولی با کیفیت و دقت بالاتر، الان شرکتها دارن به سمت گیربکسهای 9 و 10 سرعته میرن ولی اونا چون اوتومات هستن مشکل دنده های دستی را ندارن. یک تست از کوروت دیدم که راننده با دنده های فرد به مشکل بر میخورد، نه همیشه ولی گاهی دنده 5 به جای 3 جا میخورد یا 7 به جای 5، خلاصه دقت بالایی میطلبه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا