مزدا

تجربه رانندگی با نسخه پیش‌تولیدی اولین خودروی الکتریکی مزدا

اجازه ندهید که بدنه‌ی مزدا CX-30 توجه شما را به خود جلب کند زیرا زیر پوست این بدنه پروتوتایپ توسعه‌ای اولین خودروی الکتریکی مزدا قرار دارد. هیچ نام رسمی برای این خودرو تعیین نشده هرچند در بغل خودرو عبارت e-TPV دیده می‌شود که مخفف خودروی تکنولوژی الکتریکی می‌باشد؛ اما ما قبل از رونمایی رسمی این خودرو در نمایشگاه توکیو پشت فرمانش نشسته‌ایم تا ببینیم چه در چنته دارد.


مزدا تائید کرده مجموعه باتری ۳۵.۵ کیلووات ساعتی این خودرو نیروبخش یک پیشرانه‌ی الکتریکی با قدرت ۱۳۸ اسبی و گشتاور ۲۶۵ نیوتون متری خواهد بود. این پیشرانه به همراه یک گیربکس تک سرعته باعث به حرکت درآمدن چرخ های جلو می‌شود.


علاوه بر استفاده از شارژر ۶.۶ کیلوواتی برای استفاده‌ی خانگی، مزدای الکتریکی می‌تواند با شارژر سریع ۵۰ کیلوواتی هم همراه شود.


باتری این خودرو ظرفیت نسبتاً کمی داشته و برد حرکتی بین ۱۹۰ تا ۲۴۰ کیلومتری ایجاد می‌کند که خیلی زیاد نیست اما مدیران مزدا ادعا می‌کنند این برد حرکتی حدود ۹۵ درصد از مشتریان را پوشش می‌دهد چراکه مشتریان چنین خودرویی در روز کمتر از ۱۰۰ کیلومتر را طی می‌کنند.


البته افرادی که خواهان برد بیشتری هستند باید منتظر نسخه‌ی برد بلند این خودرو باشند که از پیشرانه‌ی بنزینی روتاری جمع‌وجوری استفاده خواهد کرد. این پیشرانه به منزله‌ی یک ژنراتور بوده و می‌تواند برد کلی خودرو را دو برابر کند.


قدرت این پیشرانه کمتر از خودروهای محبوب دیگر همچون هیوندای کنا الکتریکی و نیسان لیف می‌باشد و پروتوتایپ مزدا از نظر شتاب گیری سریع قطعاً پشت سر بسیاری از خودروهای رقیب دیگر قرار می‌گیرد. پرفورمنس این خودرو را بیشتر می‌توان با پیشرانه‌های ۱.۶ لیتری توربودیزل مقایسه کرد. با این وجود انتقال قدرت به نرمی صورت می‌گیرد و برای استفاده‌های روزمره پرفورمنس کافی وجود دارد.


جالب اینکه صدای داخل کابین به‌طور سورپرایز کننده‌ای مشابه خودروهای درون‌سوز است. صدای دیجیتالی پیشرانه‌ی الکتریکی به داخل کابین تزریق می‌شود و حس طبیعی‌تری را به این خودرو می‌بخشد. ایده‌ی مزدا این بوده که راننده باید با گوش‌های خود سرعت و شتاب خودرو را متوجه شود. این کار جواب داده اما خب صدا همیشه وجود داشته و شاید این موضوع خوشایند برخی خریداران خودروهای الکتریکی نباشد. همچنین خودرو در سرعت‌های پایین صدای ویژه‌ای برای جلب‌توجه عابران پیاده ایجاد می‌کند.


تنها میزان کمی از احیای نیروی ترمز در این خودروی پیش‌تولیدی وجود داشته و مزدا در حال اضافه کردن پدال‌هایی در پشت فرمان برای اجازه دادن به رانندگان برای انتخاب میزان احیای ترمز است. احتمالاً این خودرو دارای عملکرد تک پدالی مشابه نیسان لیف خواهد بود.


با وجود سیستم تعلیق منفعل و وزن کلی حدود ۱۶۰۰ کیلوگرم، کیفیت سواری خودروی الکتریکی مزدا نرم بوده است. زمانی که این خودرو با سرعت بالا وارد پیچ‌ها شود برخی تکان های بدنه مشهود خواهد بود اما خب تمامی این موارد در حد شاسی بلندهای اسپورت است.


چیزی که واضح است نبود وزن محسوس در مقایسه با دیگر محصولات الکتریکی می‌باشد. مهندسان مزدا خواسته‌اند از وجود یک سواری هیجان‌انگیز مطمئن شوند و حتی پس از تست کوتاه نیز به نظر می‌رسد که آن‌ها در مسیر صحیحی حرکت می‌کنند.


استفاده از باتری کوچک و محدوده‌ی حرکتی نه چندان زیاد باعث نمی‌شود که مزدا در بحث خودروهای الکتریکی خودروسازی برجسته باشد اما این خودرو به خوبی فلسفه‌ی مزدا را نشان می‌دهد. احتمالاً تولید مدل برد بلندتر این خودرو باعث جلب نظر افراد بیشتری خواهد شد و در آینده نیز شاهد گزینه‌های بیشتری از سوی پلتفرم الکتریکی جدید این برند خواهیم بود.

مشخصات پروتوتایپ الکتریکی مزدا

  • قیمت: مشخص نشده
  • پیشرانه: تک پیشرانه‌ی الکتریکی
  • قدرت/گشتاور: ۱۳۸ اسب بخار/۲۶۵ نیوتون متر
  • گیربکس: تک سرعته اتوماتیک، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: مشخص نشده
  • برد الکتریکی: ۱۹۰ کیلومتر (تخمینی)
  • موعد عرضه: تابستان ۲۰۲۰

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۸ دیدگاه‌ها

  1. مزدا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (2029 ديدگاه)

    چه شود موقعی که با رنگ البالوی ببینمش??
    خیلی دوست دارم داخل کابینشو ببینم چه تغییری کرده به خاطره الکتریکی بود.
    امیدوارم به خاطر الکتریکی بودن به ایران وارد بشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۱۸ شهریور ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      ولی بخاطر مزدا بودن وارد نمیشه ?
      بینظیری مزدا، حتی با همین رنگ پلاتینی
      البته بجز درب سوکت شارژ الکتریکی که توی نسخه تولیدی قطعا اصلاح خواهد شد

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. سینا

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (69 ديدگاه)

    چقدر شیک و زیباست این مزدا …البته عقبش میتونه طراحی قویتری داشته باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. ali a

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (775 ديدگاه)

    طراحیش حرف نداره… موتور قوی تر و برد بیشتر میتونه خیلی پر فروشش کنه…دیگه همه خودروسازا میرن طرف موتور الکتریکی…

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. حسین وی

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (463 ديدگاه)

    عکس هفتم رو ببین چه دلبری میکنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. Me

    ۱۷ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (59 ديدگاه)

    خیلی خوبه.مخصوصا میکروتوربین و رنج اکستندر .من عاشق این کانفیگم.ترکیب یه موتور الکتریکی و یه میکروتوربین و یه برند معتبر.شورلت بولت و ب ام و i30???

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    مزدارا عشق است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سروش

    ۱۸ شهریور ۱۳۹۸
    سوابق: (228 ديدگاه)

    قیمت این نسخه زیر ۳۰هزار باشه محشره و فروش بالایی می کنه. صد درصد نسخه قوی تر با برد ۴۰۰ کیلومتر هم لازم داره

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا