مزدا

پشت فرمان مزدا 3 جدید مدل 2019

آیا مزدا ۳ جدید زیباترین هاچبک خانوادگی سال‌های اخیر است؟ قطعاً با دیدن خودرو از نزدیک این‌گونه فکر خواهید کرد. زمانی که مزدا دو سال پیش از کانسپت کای رونمایی کرد (نسل جدید مزدا ۳ بر پایه‌ی آن کانسپت بنا شده است) واکنش‌ها به محصول مفهومی ژاپنی‌ها کاملاً مثبت بود.


واضح است که تیم‌های طراحی و مهندسی مزدا حداکثر تلاش خود را برای تولید خودرویی با جذاب‌ترین ظاهر ممکن به کار گرفته‌اند؛ و در سالی که شاهد عرضه‌ی نسل جدید فولکس‌واگن گلف خواهیم بود تازه‌وارد مزدا باید تصویری جذاب و خوب در ذهن خریداران ایجاد کند. مزدا ۳ جدید هم‌اکنون وارد بازار بریتانیا شده و مجله‌ی اتو اکسپرس هم برای اولین بار این خودرو را در جاده‌های این کشور اروپایی رانده است.


مزدا ۳ چند ماه پیش از معرفی رسمی فولکس گلف وارد بازار شده و فعلاً باید با جدیدترین نسل فورد فوکوس دست به یقه شود. هر دو خودرو ظاهری تیز و هیجان رانندگی بالایی دارند هرچند مزدا ۳ در زمان عرضه نسخه‌های کمتری در مقایسه با فوکوس داشته است.


تنها دو پیشرانه برای این خودرو در دسترس است. نیروگاه دیزلی اسکای اکتیو دی قدرت ۱۱۴ اسب بخاری داشته درحالی‌که پیشرانه‌ی بنزینی اسکای اکتیو جی که در تست ما نیز حاضر بوده کمی قوی‌تر است. با اینکه پیشرانه‌ی بنزینی گشتاور کمتر و مصرف سوخت بیشتری در مقایسه با پیشرانه‌ی دیزلی دارد اما انتظار می‌رود این نسخه از مزدا ۳ محبوب‌تر باشد. سومین گزینه‌ی در دسترس که مهم‌تر از همه است اسکای اکتیو ایکس نام داشته و اواخر سال جاری معرفی خواهد شد. این پیشرانه‌ی جدید قول داده مصرف سوخت کم پیشرانه‌های دیزلی را با قدرت پیشرانه‌های بنزینی ترکیب کند که دلیل آن استفاده از تکنولوژی کمپرس جدید می‌باشد.


جای تاسف دارد که پیشرانه‌ی جدید هم‌اکنون در دسترس نیست زیرا پیشرانه‌ی کنونی قوی نیست. گشتاور زیادی هم تولید نمی‌شود و همین امر باعث می‌شود مزدا ۳ جدید شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت بیش از ۱۰ ثانیه‌ای داشته باشد و اصلاً نمی‌توان آن را سریع دانست؛ اما این پیشرانه‌ی قدیمی اسکای اکتیو جی بسیار نرم و روان است. در سرعت‌های بزرگراهی شاهد آرامش بسیار بالای خودرو خواهید بود. همکاری این پیشرانه با شاسی، گیربکس و فرمان به خوبی صورت می‌گیرد و حداقل صدا تولید می‌شود.


اما بی‌هیچ شکی باید گفت مزدا ۳ خودرویی عالی برای سواری است. به خاطر استفاده از پلتفرم و سیستم تعلیق درست شما با پایداری و اعتمادبه‌نفس بالا می‌توانید این هاچبک را در چالش‌ها شرکت دهید. خودرو فوق‌العاده پایدار و مطمئن بوده و اگرچه به اندازه‌ی فوکوس چسبنده نبوده اما کیفیت سواری فوق‌العاده‌ی خود را حفظ کرده است.


با توجه به گشتاوری که این پیشرانه‌ی بدون توربو تولید می‌کند باید گفت راننده به منظور رانندگی اسپورت باید پیشرانه را تحت‌فشار قرار دهد؛ اما گیربکس ۶ سرعته دستی لذت‌بخش بوده و تعویض‌های کوتاه و دقیقی دارد. شاید آرزو داشتید که فرمان کمی سرزنده‌تر باشد اما از نظر استانداردهای هاچبک های خانوادگی فرمان مزدا ۳ کاملاً خوب است. موقعیت راننده نیز به خوبی قابل تنظیم است.


هر کسی که پشت فرمان این خودرو بنشیند تحت تأثیر آن قرار خواهد گرفت. همین موضوع درباره‌ی صندلی سرنشین هم صدق می‌کند چراکه کیفیت کل کابین بالاست. خودروی حاضر در تست از نوع اسپورت لوکس رده میانی بود و اگرچه برای به دست آوردن صندلی‌های چرمی باید مدل GT را سفارش دهید اما متریال بکار رفته در کابین استانداردهای بالایی دارند.


کابین مزدا ۳ جدید بسیار بهتر از فوکوس بوده و احتمالاً از فولکس گلف جدید هم بالاتر قرار خواهد گرفت. موضوع مهم اینکه مزدا ۳ از سیستم اطلاعات سرگرمی جدیدی سود می‌برد. صفحه‌نمایش ۸.۸ اینچی این خودرو بهتر از نمونه‌های قبلی محصولات این برند بوده و کاملاً در دید راننده قرار گرفته است. ناوبری، اندروید اتو و اپل کارپلی هم وجود دارد. تمامی نسخه‌های مزدا ۳ تجهیزات از تجهیزات مناسبی برخوردار می‌باشد. حتی مدل‌های پایه دارای کروز کنترل راداری و چراغ‌های LED می‌باشند.


اما آیا نقطه‌ضعفی هم وجود دارد؟ بله. فرم روان مزدا به معنی فضای کم کابین در بخش عقب است. این بخش همچنین تاریک‌تر از رقبا می‌باشد. ضخامت ستون C نیز باعث شده میدان دید عقب محدود شود. فضای بار ۳۵۱ لیتری نیز باعث می‌شود مزدا ۳ جزو جادارترین خودروهای کلاس نباشد.


در کل باید گفت مزدا قطعاً ارزش خرید را دارد؛ اما اگر بتوانید ۱۵۰۰ پوند دیگر هم خرج کنید بهتر است منتظر عرضه‌ی پیشرانه‌ی جدید اسکای اکتیو ایکس در ماه اکتبر بمانید.


حتی پیشرانه‌ی کمتر از حد ایده آل مزدا ۳ جدید نیز نمی‌تواند بر کیفیت کلی این خودرو تأثیر بگذارد. نسل جدید مزدا ۳ خودرویی بسیار خوب، خوش‌ساخت و مجهز است که جایگزین بسیاری از هاچبک های رده میانی می‌باشد. ما بی‌صبرانه منتظر عرضه‌ی پیشرانه‌ی قوی‌تر اسکای اکتیو ایکس هستیم. اگر این پیشرانه طبق قول‌های مزدا عمل کند و قیمتی رقابتی داشته باشد قطعاً باعث خواهد شد مزدا ۳ به یکی از بهترین هاچبک های خانوادگی بازار تبدیل شود.

مشخصات مزدا ۳ SkyActiv-G 2.0 122PS Sport Lux

  • قیمت: ۲۲۷۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۲۰ اسب بخار/۲۱۳ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۱۰.۴ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۶ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۳ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

[دانلود ویدئو]

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۸ دیدگاه‌ها

  1. NAVID۰۰۹۸

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (10232 ديدگاه)

    جداً که لیاقت خودرو سال را داره .
    تو کلاس خودش مگه بهتر از این هم پیدا میشه ، با اینکه خودم عاشق تویوتا هستم .

    تا کی باید حَسرَت به دل بمونیم ، بخدا دل ما سنگ شده از بس که همه چیز را ممنوع کردند .

    موافقم 1
    مخالفم 1
  2. F22RAPTOR

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2599 ديدگاه)

    ۴ سیلندر ۲لیتری ۱۲۰اسب؟
    اشتباه نشده؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. sina

      ۷ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2644 ديدگاه)

      مصرف سوختشم اخه اونقدی نیست بگیم به اون خاطر بوده!
      یکم عجیبه

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. حسین دهمرد

      ۷ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (2433 ديدگاه)

      امین جان درعوض ۲۱۳ نیوتون متر گشتاور داره بعلاوه نرمی پیشرانه(شاید مزدا طوری تنظیمش کرده که شمع دیرتر جرقه بزنه که اینجوری قدرت و بهره وری کاهش پیدا میکنه ولی در عوض باعث میشه موتور نرمتر کار کنه)

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. F22RAPTOR

        ۷ خرداد ۱۳۹۸
        سوابق: (2599 ديدگاه)

        چاکریم حسین جان
        مرسی داداش واقعا سوال بود برام

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حسین دهمرد

          ۸ خرداد ۱۳۹۸
          سوابق: (2433 ديدگاه)

          مخلصیم دادا

          موافقم 0
          مخالفم 0
  3. فورد

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (856 ديدگاه)

    والا من طراحی سری قبل و بیشتر می پسندیدم یه جورایی زمخت شده

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. sina

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    جز اون فرو رفتگی پشتش هیچ نقطه ضعف دیگه ای نداره!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. farhad

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (134 ديدگاه)

    ساده الان زیباست فردا هم زیباست

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. بهزاد

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (64 ديدگاه)

    آخه کی اهمیت میده اسم موتور و تکنولوژی به کار رفته چیه…؟
    اسب بخار مهمه…..

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. رنو 5 زرد قناری

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (143 ديدگاه)

    به معنای واقعی زیباست و همینطور جاش تو ایران خالیه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. رامتین

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (3050 ديدگاه)

    حتی اگه واردات خودرو آزاد بشه، بهمن این کلاس خودرویی را وارد نمیکنه. یا سدان یا کراس اور.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    مزدارا عشق است.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. مهدی

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (552 ديدگاه)

    پدال هاش چقدر زشته
    اما غیر از پدالاش ماشین محشره عالی است

    موافقم 0
    مخالفم 0
  11. Sina

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (365 ديدگاه)

    جای خالی نسخه اسپید به شدت احساس میشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. بهنام

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (492 ديدگاه)

    یکی از زیباترین هاچبک های تولید شده است. لیاقت اینهمه تعریف و تمجید رو کاملا داره. مزدا بهترینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیر

    ۷ خرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (771 ديدگاه)

    186 اسب نسخه آمریکا انگلیس نمیدونم

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. بهنام

      ۸ خرداد ۱۳۹۸
      سوابق: (43 ديدگاه)

      خیلی کنده بقیش عالیه کلا مزدا هروی زد ندید قبوله ، اما یه موتور تو بذاره روش خوب میشه
      الان صفر تا صد ۱۰ ثانیه خوب نیست دیگه
      مزدا ۳ باید حدود ۵ باشه تا حالشو ببری

      موافقم 0
      مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا