مزدا

بررسی تخصصی مزدا CX-3 فیس‌لیفت 2018

مزدا امسال ضعیف نبوده است. اگرچه این خودروساز ژاپنی مهم‌ترین محصول خود یعنی مزدا ۳ جدید را در نمایشگاه خودروی لس‌آنجلس معرفی خواهد کرد اما ۴ عضو خانواده‌ی مزدا در طول ۹ ماه گذشته به‌روز شده‌اند.


صادقانه باید گفت به‌روزرسانی‌های صورت گرفته در محصولات این شرکت به جز MX-5 قوی‌تر کاملاً حداقلی بوده و همین موضوع درباره CX-3 2018 هم صدق می‌کند. به این ترتیب تغییرات کمی را در ظاهر مشاهده می‌کنیم و در کابین نیز شاهد فرمانی متفاوت هستیم. تکمیل کننده‌ی کارها نیز ایجاد تغییراتی در سیستم تعلیق و پیشرانه است.


شما با نگاه کردن به ظاهر این کراس اوور به سختی خواهید توانست تفاوت‌ها را تشخیص دهید. تنها تغییر مهم ظاهری در CX-3 نصب جلوپنجره جدید است. ستون‌ها نیز طرح تیره‌تری دارند تا روی طراحی شناور سقف تأکید شده باشد.


با قدم گذاشتن به داخل کابین هم فضایی آشنا را مشاهده خواهید کرد. ترمزدستی سنتی حذف شده و جایگزین آن کلیدی الکترونیکی است. کنترلر مولتی‌مدیا نیز موقعیت بهتری در کنسول مرکزی پیدا کرده و دسترسی به آن آسان‌تر است. همچنین استراحت گاه دست خوبی بین صندلی راننده و سرنشین نصب شده است. وسط صندلی‌های عقب را نیز هم‌اکنون می‌توان تا کرد تا نگه‌دارنده‌های فنجان پدیدار شوند.


مدل‌های فول تری که یکی از آنها در تست نیز حضور دارد ترکیب لذت بخشی از چرم و آلکانترا را ارائه می‌کنند. فضای داخلی CX-3 فیس لیفت بسیار دلپذیر بوده و کیفیت کلی آن نیز ما را بیشتر از فولکس‌واگن T-Roc تحت تأثیر قرار می‌دهد. البته سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا که هم‌اکنون با اپل کارپلی عرضه می‌شود مدرن‌ترین نمونه‌ی موجود در بازار نیست.


خریداران می‌توانند یک پیشرانه‌ی دیزلی جدید را انتخاب کنند اما پیشرانه‌ی بنزینی ۲ لیتری ۱۱۹ اسبی که در تست هم حاضر است پرفروش‌ترین مدل این کراس اوور باقی خواهد ماند. این پیشرانه هم به‌روزرسانی شده و اصلاحات داخلی آن باعث شده‌اند مصرف سوخت بهتری را شاهد باشیم.


ماهیت خطی پیشرانه به خوبی با شاسی، فرمان و گیربکس ۶ سرعته دستی CX-3 هماهنگ است. در کل هماهنگی اجزای فنی این خودرو باعث شده‌اند محصول به‌روز شده‌ی مزدا یکی از هیجان‌انگیزترین سواری‌ها را داشته باشد. البته گشتاور ۲۰۶ نیوتون متری پیشرانه در دورهای پایین کشش زیادی را به ارمغان نمی‌آورد و از این نظر برخی پیشرانه‌های توربوی رقبا برتر هستند.


با اینکه مزدا CX-3 فیس لیفت از متریال عایق صدای بیشتر سود می‌برد اما با بالا رفتن دور پیشرانه شاهد صدای بیشتر هستیم. اگرچه حداکثر گشتاور تولیدی در دور ۲۸۰۰ حاصل می‌شود اما حداکثر قدرت پیشرانه تا دور ۶ هزار در دسترس نخواهد بود. این موضوع برای رانندگی اقتصادی خیلی خوب نیست و رقبای سه سیلندر توربو شاید هزینه‌های مالکیت و مصرف سوخت کمتری برای اکثر رانندگان داشته باشند.


در بزرگراه وضعیت آرامی را شاهد هستیم اما CX-3 هنوز هم از وجود صدای باد و جاده در سرعت‌های بالا رنج می‌برد. با سفارش پیشرانه‌ی قوی‌تر ۲ لیتری و گیربکس اتوماتیک اوضاع بدتر هم می‌شود و بنابراین باید خود را برای شنیدن صدای پیشرانه هم آماده کنید.


مزدا سیستم تعلیق را نیز بازنگری کرده اما سواری آن همانند قبل است. CX-3 دست‌اندازها را جذب می‌کند و در جاده‌های پرپیچ‌وخم نیز کنترل بدنه‌ی مناسبی دارد. البته برخی لرزش‌ها به کابین وارد می‌شود که برای چنین خودروی دینامیکی طبیعی جلوه می‌کند.


فضای بار ۳۵۰ لیتری مزدا CX-3 فیس لیفت در میانه‌های کلاس قرار می‌گیرد اما صندلی‌های عقب برای سرنشینان کمی تنگ هستند.

شما شاید برخی رقبا را ارزان‌تر از مزدا بدانید اما به منظور رقابتی نگه‌داشتن CX-3، مدل پرچم‌دار اسپورت Nav+ فاقد برخی تجهیزات همچون هشدار توجه راننده، چراغ‌های جلوی LED و هشدار نقاط کور می‌باشد. این تجهیزات بخشی از پکیج ۶۵۰ پوندی هستند. پوشش کامل چرم در کابین نیز یک آپشن هزار دلاری خاص این تریم می‌باشد.


مزدا CX-3 هنوز هم کراس اووری با شاخصه‌های رانندگی هیجان‌انگیز است. البته پیشرانه‌های تنفس طبیعی سنتی دیگر باب میل همه‌ی خریداران نبوده و گزینه‌ها و رقبای جادارتر و کاربردی‌تر زیادی در بازار وجود دارند.

مشخصات مزدا  CX-3 Sport Nav+ 2.0 SKYACTIV-G 121PS Manual

  • قیمت: ۲۱۶۹۵ پوند
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
  • قدرت/گشتاور: ۱۱۹ اسب بخار/۲۰۶ نیوتون متر
  • گیربکس: ۶ سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
  • شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۹ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۱۹۱ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت: ۶.۲ لیتر در هر صد کیلومتر

منبع: autoexpress

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. معین م

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (64 ديدگاه)

    یادش بخیر دو ماه پیش تو لاهیجان یه گذرشو دیدیم با هزار زحمت نگهش داشتیم دو تا داداش گل و مشتی بودن اجازه دادن یکم با ماشین ور رفتیم واقعا محشره اصن حرفی برای گفتن نمیزاری

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. R

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (225 ديدگاه)

    عقبش یه خورده بهتر میتونست طراحی بشه ولی در کل عالیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. me84

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (1772 ديدگاه)

    .
    وقتی یه چیزی خوبه، نباید زیاد بهش دست زد. طراحی این ماشین هم همینطوره. بخاطر همین مزدا زیاد کاری روش انجام نداده. اما با صدای زیاد موتور حال نکردم.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. حسین وی

      ۱۴ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (463 ديدگاه)

      داداش به خدا اینا ایرادای بنی اسرائیلیه
      شما سوار مزدا 3 2005 ام بشو 150 تا باش برو فک میکنی 90 تا داری میری
      اصلا اینجوری نیست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  4. Kian70

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (107 ديدگاه)

    من یکی که واقعا لذت میبرم از خوندن خبرای این ماشینای نازنین
    پدال مرسی که هستی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. شاهين

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (856 ديدگاه)

    موتور مزدای من ١۴٧ اسبه،اونم ٢ لیتریه، پس چرا این شده ١٢٠ اسب؟!

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عطا

      ۱۵ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      دوست عزیز، چرخه موتور مزدای شما،،کارنو هست،،ولی چرخه این موتور،، اتکینسون،، هست

      موافقم 0
      مخالفم 0
  6. Bideski

    ۱۴ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (82 ديدگاه)

    براچی قدرت موتورش اینقدر کمه؟
    چهار سیلندر ۲لیتری ۱۱۹ اسب؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. saeed

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (349 ديدگاه)

    با این موتور قدرت 147 اسبی هم داره تو مدلای ارائه شده تو آمریکا.این یه نسخه با توان پایین از موتور 2 لیتری هست که تنظیماتش رو حداقل قدرته برای مصرف پایین .مثلا از این موتور روی مزدا cx5 بالای 160 اسب قدرت میگیره .موتور کلا قدرتش تو یه بازه رنج میتونه متغیر هست و بر اساس نیاز میشه تنظیماتشو و در نهایت قدرتشو تغییر داد .بسته به نوع نیاز داره.البته به نظرم بعد از معرفی موتور 2 لیتری جدیدش مزدا (که با سوپر شارژ هست)بهتره رو موتور 1.5 لیتریشم توربو یا سوپر شارژ بزاره و جایگزین این موتور کنه برای توانهای کم .اونجوری هم احتمالا مصرف پایین تر میاد و هم توربو یا سوپرشارژ رو دورهای پایین بهتر عمل میکنه نسبت به موتور تنفس طبیعی.
    ضمنا فکر کنم بعد از مزدا 3 این خودرو اولین ماشینی باشه که نسل جدیدش ارائه میشه و طبیعیه الان فیس لیفت سنگینی نداشته باشه.ظاهرا هم قراره ابعادش به میزان قابل توجهی رشد کنه (که بدین ترتیب عمده نقطه ضعف این خودرو برطرف میشه) هم موتور جدید 2 لیتری 187 اسبی روش سوار شه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. عطا

      ۱۵ مهر ۱۳۹۷
      سوابق: (13 ديدگاه)

      نه دوست عزیز، اگه قرار باشه برای کاهش مصرف سوخت، قدرت موتور رو کاهش بدند،خوب این چه کاریه!!!موتور کوچکتر استفاده میکنن،،موتور این مزدا روی چرخه اتکینسون کار میکنه و آلودگی کمتری نسبت به موتور های هم قدرت ولی با حجم کمتر تولید میکنه،یعنی مثلا یه موتور 1600 سی سی 120اسب بخار و حدودا 165نیوتون متر گشتاور تولید میکنه،ولی اگه یه موتور 2000سی سی با چرخه اتکینسون داشته باشیم،با همون مقدار مصرف سوخت،میشه 120اسب و حدود200نیوتون متر گشتاور به دست آورد در حالی که میزان آلایندگی کمتری تولید میکنه و دقیقا همین مورد باعث شده مزدا از چرخه اتکینسون استفاده کنه،!!پاس کردن مقررات آلایندگی سفت و سخت اروپا بدون استفاده از توربو شارژ!!!!

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed

        ۱۵ مهر ۱۳۹۷
        سوابق: (349 ديدگاه)

        عزیزم در واقع این موتور ،موتور اکونومیکه مزداس روی این مدل به جای استفاده از یه موتور کم حجم مثلا ۱ لیتری توربو شارژ که خیلی کمپانیها استفاده میکنن.جاش مزدا میاد از چرخه اتکینسون استفاده میکنه (برای چرخه اتکینسون بهترین حالت موتور هیبریدیه که جبران خروجیه کمو بکنه)اما جاش مجبوره از موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی استفاده کنه که اولا قدرت از یه حداقلی پایینتر نره در ثانی از گشتاور بیشترش(در مقایسه با خروجی)استفاده کنه تو دور گیری.در ثانی کاهش مصرف با بهتر شدن تست آلایندگی در ارتباطه مستقیمه.از بابتی با موتور ۲ لیتری مزدا تو مدل مزدا ۶ استیشن بالای ۱۶۰ اسب توان میگیره و استانداردهای سخت اروپا رو هم‌پاس میکنه.در واقع این به نوعی موتور اکونومیک‌محسوب میشه چون موتور ۱.۵ لینری گشتاورش پایینه برای این مدل و از بابتی تو مقاله همین سایت اومده بود مدیران مزدا اساسا اعتقادی به موتور کم‌حجم با توربو شارژ ندارن.موفق باشی

        موافقم 0
        مخالفم 0
  8. دانیال

    ۱۵ مهر ۱۳۹۷
    سوابق: (134 ديدگاه)

    من به غیر از کنسول وسط اش که اصلا چنگی به دل نمیزنه و شبیه ی ماشین معمولیه بقیه شو واقعا می پسندم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. هادی

    ۱۹ مرداد ۱۳۹۸
    سوابق: (1 ديدگاه)

    مزدا عشق منه !!!!!!!!
    323 ، مزدا 3 ، مزدا 3 نیو ، مزدا 6
    سه مدل اولو داشتم و دارم، مزدا 6 منتظرش بودم که تحریم شدیم نتونستم البته هست ولی صفرش یه چیز دیگس
    عاشقتم مزدا ، بالاخره میخرمت ، حتی شده یه روز به عمرم مونده باشه
    عاشقتم ژاپن

    موافقم 1
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا