چشم اندازمزداهفته نامه

بهترین شاسی‌بلند کامپکت کار اند درایور: مزدا CX-5

به منظور تعیین بهترین شاسی بلندها و پیکاپ تراک های سال ۲۰۱۸، برندگان سال ۲۰۱۷ به همراه خودروهایی که کاملاً جدید بوده یا به‌روزرسانی زیادی را تجربه کرده‌اند با یکدیگر مقایسه شده اند. خودروهای حاضر در این مسابقه باید قیمت پایه کمتر از ۸۰ هزار دلار داشته و از ۳۱ ژانویه سال ۲۰۱۸ برای فروش عرضه شده باشند. هر خودرو توسط تیم داوری کاملاً حرفه‌ای بررسی مفصل شده و برندگان از طریق رأی داوران انتخاب شده‌اند. هر خودرو باید در فاکتورهای کلیدی‌ای چون ارزش، لذت رانندگی و انجام مناسب مأموریت‌های خاص در کلاس خود سرآمد دیگران باشند.


در برابر محبوبیت فوق‌العاده بالا، کراس اوورهای کامپکت سواری کاملاً مضحکی را در برابر سدان های برجسته صنعت خودرو دارند. بدنه‌های بلند آن‌ها هندلینگ را به سخره گرفته و سیستم چهار چرخ محرک آن‌ها روی وزن خودرو اثر منفی دارند؛ و بسیاری از مدل‌ها تلاش می‌کنند تا پیشرانه‌های ۴ سیلندر کوچک را با گیربکس‌های CVT ترکیب نمایند و مصرف سوخت مناسبی ارائه کنند. خب بیایید نگاهی هم به نیمه پر لیوان بیندازیم. فرم بدنه کاربردی کراس اوورهای کامپکت فضای مناسبی برای سرنشینان فراهم کرده و سیستم چهار چرخ محرک نیز به درد آب‌وهوای بد می‌خورد. همچنین موقعیت رانندگی بالاتر به بهبود میدان دید کمک می‌کند. برای گزینش بهترین خودروی این کلاس انتخاب ما واضح بوده است: آیا ما باید خودرویی را انتخاب می‌کردیم که توازن مناسبی از تمامی فاکتورها را ارائه می‌کرد یا اینکه باید به خودرویی توجه می‌کردیم که در برخی زمینه‌ها کاملاً برجسته بوده است؟ ما با انتخاب روش دوم به مزدا CX-5 رسیدیم!


پس از اینکه اولین پیچ را پشت سر بگذارید خواهید فهمید که مزدا چیزی متفاوت است. CX-5 با تمایل شدیدی دستورات راننده را اجرا می‌کند. شاسی این خودرو از نظر کنترل بدنه فوق‌العاده بوده و برای ارائه هندلینگی هیجان‌انگیز سفتی مناسبی دارد. البته که این شاسی به خوبی ناهمواری‌ها را نیز جذب می‌کند. چیزی که باعث دلپذیری بیشتر CX-5 می‌شود به‌روزرسانی‌های مناسبی است که شامل مرکز ثقل پایین‌تر و فاصله بیشتر بین چرخ‌های روبرویی می‌شود.

البته CX-5 خودروی اعداد نیست. تنها پیشرانه قابل انتخاب که از نوع ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری است قدرت ۱۸۷ اسب بخاری داشته که بد نیست اما برخی رقبا پیشرانه‌های دیگری هم دارند که قوی‌تر است. درحالی‌که مصرف سوخت این کراس اوور در کلاس خود بهترین نیست مزدا از معدود خودروهایی است که در بخش بزرگراهی بهتر از تخمین EPA عمل می‌کند. همچنین مدل سال ۲۰۱۸ این خودرو از تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر نیز بهره می‌برد که مصرف سوخت را بهبود بخشیده است.


پیشرانه CX-5 از نوع تنفس طبیعی بوده و پاسخ خطی و دقیق به پدال گاز دارد. این مورد در پیشرانه‌های توربو معمولاً به چشم نمی‌خورد. درحالی‌که استفاده از گیربکس‌های CVT در این کلاس معمول است اما مزدا از پیشرانه ۶ سرعته مرسوم و سنتی استفاده کرده است. این پیشرانه معکوس‌های مناسبی دارد. ارائه قدرت پیشرانه در دورهای بالا بهتر از اکثر مدل‌های توربو بوده اما این موضوع باعث ایجاد سروصدای زیاد نمی‌شود زیرا مزدا از متریال ایزوله کننده صدای بیشتری استفاده کرده است.

مزدا سی ایکس 5

مزدا سی ایکس 5

حس اشرافیت را می‌توان در کابین CX-5 دید. اگرچه که این خودرو جادارترین صندلی‌های عقب یا صندوق‌عقب کلاس را ندارد اما کیفیت آن واقعاً برجسته است. طراحی و متریال بکار رفته جذاب است. ما همچنین موقعیت رانندگی عالی این کراس اوور را تحسین می‌کنیم. حتی نسخه پایه CX-5 نیز تجهیزات زیادی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به پایش نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و صفحه‌نمایش ۷ اینچی اشاره کرد. علیرغم اینکه مزدا CX-5 دینامیک سواری و کابین بهتری نسبت به رقبا دارد اما بهای آن درست با رقبا همخوانی دارد. یک کراس اوور کامپکت انتخابی کاربردی است اما نیازی نیست که مضحک باشد.

مشخصات مزدا CX-5

  • نوع خودرو: پیشرانه در جلو، دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک، ۵ نفره، ۴ درب هاچبک
  • قیمت پایه: ۲۵۱۲۵ تا ۳۱۹۲۰ دلار
  • پیشرانه: ۴ سیلندر ۲.۵ لیتری ۱۸۷ اسب بخاری
  • گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک با حالت تعویض دستی
  • وزن خالص: ۱۶۱۰ تا ۱۶۷۸ کیلوگرم
  • شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت: ۸.۱ ثانیه
  • مسافت ۴۰۰ متر: ۱۶.۳ ثانیه
  • حداکثر سرعت: ۲۱۰ کیلومتر در ساعت
  • مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۹.۸/۸.۴/۹ لیتر در هر صد کیلومتر

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۲۷ دیدگاه‌ها

  1. Pooriya:::BMW:::GERMANY

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (584 ديدگاه)

    عالیه مزدا
    فوق العادس خیلی دوست داشتنیه این ماشین
    کاش میشد محصولات روز این برند مطرح به صورت وارداتی در کشور عرضه میشد
    مخصوصاً الان که جلوی ورود برندهای پرمیوم گرفته شده مزدا میتونه در بازار ایران موفق شود

    موافقم 2
    مخالفم 0
    1. فورد

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      طراحی عالی کیفیت عالی قیمت مناسب قدرت موتور خوب دیگه چی میخواین؟

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. Mohsen

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (77 ديدگاه)

      چقد این ماشین خوبه
      ولی حیف که حتی اگه وارد بشه هم به خاطر کیفیت بنزین هامون سریع موتور ماشین به فنا می ره

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. شاهین

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (856 ديدگاه)

        نه داداش موتورش توربو که نیست…با بنزین سوپر و یا اینکه هر سه باک بنزین عادی یه اکتان بریزی مثل ساعت سالها کار میکنه

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mohsen

          ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (77 ديدگاه)

          موتور های مزدا درسته که توربو نیستن ولی ضریب تراکم بسیار بالایی دارن و سیستم سوخت رسونیشون هم حساسه بعد چند سال مشکل براشون پیش می یاد(تجربه کردم که می گم ) البته برا خیلی ها هم مشکل پیش نمی یاد ولی به نسبت خیلی ماشین ها حساس تره خیلی از bmw شرایطش بهتر نیست نسل بعدی موتور های مزدا(skyactive x) رو که اصلا نمی شه اورد تو همون یکی دوسال اول به جایی میرسه که هر دفعه کارواش بری نیاز باشه موتور رو هم بازی کنی شمع و فیلتر بنزین و پمپ بنزین رو تمیز یا تعویض کنی

          موافقم 0
          مخالفم 0
    3. شاهین

      ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      به من اجازه بدید تا رسما مزدا رو بهترین سازنده خودروهای اقتصادی در جهان اعلام کنم.بزرگترین سازنده تویوتاست اما قطعا خوش ساخت ترین و زیباترین مزداست

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. ایلیا

        ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (731 ديدگاه)

        اجازه ی ما دست شماست.

        موافقم 0
        مخالفم 0
      2. رضا

        ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1 ديدگاه)

        باعرض سلام واحترام .ولی من جسارتاباحرف شمازیادموافق نیستم وبه هیچ عنوان مزداروبهترازتویوتانمیدونم .شایدتاحدکمی ازنظرهندلینگ و زیبایی طرح والمانهای خارجی اونم نه داخلی خودروی مزدابه نسبت ماشینهای تویوتاسرترباشه ولی دربقیه موارددیگه ازقبیل مصرف سوخت ومیزان آلایندگی یاکم استهلاک بودن ومیزان دوام وعمرماشین وسیستم تعلیق و…. تویوتاازمزدابهتره .کلابه نظرمن درحالت کلی ( ازهمه لحاظ وخصوصا به صرفه بودن برای مشتری )هیچ خودرو وبرنددیگه ای درژاپن وفراترازاون درسطح جهانی درحدتویوتانیست .تاکیدمیکنم هیچ برندی حتی مثلا خودرویی مثل هونداکه سیویکش امسال بالاترین میزان فروش درقاره آمریکاروداشت!!! این نظرمنه وبهش اعتقادراسخ دارم چون تویوتا جایگاهش فرازونشیبی نداره وهمیشه محصولاتش یادرصدره جدوله ویاجزوبهترینها وپرفروشترینهای جهانه ولی برندهای دیگه امتیازشون اینگونه نیست وبشدت افت وخیزدارن واون حس اعتمادواطمینان روبه هیچ عنوان مثل تویوتا نمیتونن به انسان منتقل بکنن.واقعابایدبه مدیرعامل فعلیه این شرکت جناب آقای اکیوتویوداوهمچنین مدیران موفق وبرجسته قبلیه این کمپانیه بزرگ ومعظم که تونستن جایگاه این شرکت روبه این درجه ازافتخاروشایستگی برسونن تبریک گفت وبه احترامشون کلاه ازسربرداشت

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. حمیدرضا

          ۲ اسفند ۱۳۹۶
          سوابق: (60 ديدگاه)

          افت مزدا به خاطر مالکیت توسط فورد بود که این مسئله حل شده و الان هم اگه مزدا گاهی سوتی میده از سکل های همون دوره س

          موافقم 0
          مخالفم 0
  2. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (259 ديدگاه)

    من هروقت مزدا را می بینم روحم تازه میشه انگار داره باهام حرف میزنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. sina

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (2644 ديدگاه)

    خعلی غوله این ماشین
    کمتر ماشینی میتونه CRV رو که همین ماه قبل کراس اور سال شد رو کنار بزنه.
    واقعا کراس اورها مزدا هر سه تاشون شاهکارن.

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. امین

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (14 ديدگاه)

    خدایی چه داخلش چه بیرونش با آدم حرف میزنه.
    از توسان و اسپورتیج قطعن بهتره کاش این مدل میومد تو ایران. واقعن بی نظیره مزدا

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. حسین 2

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (41 ديدگاه)

    مگه میشه اخه با فلز و پلاستیک همچین جیگری ساخت .به شخصه عاشق طراحی داخلی ماشین هستم که در این مورد مزدا و لکسوس همیشه قابل تحسین هستند .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. پرسپولیس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (260 ديدگاه)

    من امشب برنامه ماشین هفته رادیدم درمورد همین مزدا سی ایکس 5بودخیلی جالب بود مثل همین مطلب سایت اشارهاای خوبی به این خودرو داشت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. سلطان اس 500

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (7 ديدگاه)

    دوستان به نظرتون اگر این ماشین وارد بشه از فولکس واگن تیگوان و تویوتا راو4 گرونتر میشه؟ من از یکی از مدیران بهمن خودرو شنیدم با قیمت 300 پیش فروش خواهد شد..اما بعید میدونم از سانتافه ارزونتر باشه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. #ali.m#

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    طرز کار موتور hcci در واقع به صورت ترکیبی از موتور دیزل و بنزینیه .
    چیزی که ایدش برمیگرده به سال ها پیش .
    خودرو ساز هایی مثل بنز .جنرال موتورز و هیوندای قبلا توی توسعه ی این سیستم شکست خوردن یا ازش نا امید شدن .

    اما مزدا همچنان با پافشاری داره ادامه میده.
    این موتور ها امکان استفاده از مخلوط خیلی رقیق سوخت و هوا رو در اختیار دارن پس مصرف سوخت و الایندگی کاهش پیدا میکنه .
    علاوه بر این ضریب تراکم hcci بسیار بالاست
    که البته ممکنه باعث خود اشتعالی یا (ناک)بشه  .به خاطر همین باید از بنزین با اکتان خیلی بالا استفاده بشه .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  9. #ali.m#

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    معایب:hcci در دور موتور های مشخصی ننظیم میشه .و با افزایش سرعت دور موتور و سوخت ورودی این سیستم عملکرد خودش رو از دست میده. چون طوری طراحی شده که با مقدار سوخ و هوای مشخصی کار کنه.
    راه حل جنرال موتورز واسه این مشکل اینه که موتور ها فقط تو دور موتور پایین از hcci استفاده کنه .
    #2یکی دیکه از مشکلاتشون شروع کار تو هوای سرده .که مثل دیزلی ها سخت گرم میشن .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  10. آرمین

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (79 ديدگاه)

    خواهشا راجع به بنزین اطلاع غلط ندین.خودم 4 ماهه این ماشین رو دارم با موتور 2500 و اکثرا هم سوپر میزنم.کسایی هم هستن که چند ساله دارن و همین بنزینهای ایران رو میزنن که هیچ مشکلی ندارن.بهترین ماشینه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. شاهين

      ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
      سوابق: (856 ديدگاه)

      قابل توجه اون دوستی که از ضریب تراکم بالا میگفت.من مزدا داشتم قبلا.مشکلی نداشتم.ایشون هم که خودش این ماشینو داره. اگر به خاطر بنزین ، موتور قرار بود بیاد پایین الان همه بنز و ب ام و های تو ایران موتورش ترکیده بود

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. #ali.m#

        ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
        سوابق: (1836 ديدگاه)

        در برابر دونستن اینقدر مقاومت نکنید ?

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. شاهين

          ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (856 ديدگاه)

          شما هم در برابر تجربه مقاومت نکن. تجربه بهتر از تئوریه

          موافقم 0
          مخالفم 0
        2. #ali.m#

          ۱۶ بهمن ۱۳۹۶
          سوابق: (1836 ديدگاه)

          یعنی شما اندازه گرفتی ضریب تراکم کمتر بوده؟
          و خود شرکت متوجه نشده ک زیاد نوشته .
          دوست عزیز من چیزی ک گفتم از نکات خوب این ماشین بود .نه بد
          مشکل بنزین بد ایرانه .نه موتور مزدا .
          کاری هم ب مزدا ی مونتاژ ایران ندارم .
          تکنولوژی یکی دوسال اخیر مزدا رو نوشتم .

          موافقم 0
          مخالفم 0
  11. حسین وی

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (463 ديدگاه)

    دیگه عادت کردم اسمه مزدارو فقط تو لیست بهترین ها ببینم

    موافقم 0
    مخالفم 0
  12. Alitalia

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (66 ديدگاه)

    تورو خدا یکی بیاد منو نجات بده. بغض گلومو گرفته، دارم از غصه و فشار میترکم. با دلار ۵٠٠٠ تومانی هم این ماشین ١٣٠ میلیون بیشتر نیست. خدایا دقیقاً کجایی؟؟؟

    موافقم 0
    مخالفم 0
  13. امیر رضا

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (92 ديدگاه)

    خدا شرایط قومی رو تغییر نمی دهد مگر اینکه خودشون،شرایط خودشون رو تغییر دهند.
    ماها نمیدونم جامعه مثل یه کشتیه و افرادجامعه مثل سر نشین هاش،هر کس که جای خودشو به بهانه ی اینکه مال خودشه سوراخ کنه،هممون غرق میشیم…
    فقط من برای کسی که سانتافرو با افزایش صد میلیونی بازم میخره متاسفم…
    اینجور آدما مارو به اینجا رسوندن…
    همه برای یکی،یکی برای همه!

    موافقم 0
    مخالفم 0
  14. Ali

    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (31 ديدگاه)

    من کارم تعمیرات صندلی خودروعه چنبار صندلی مزدا۳تعمیرکردم واقعا کیفیت مواد بکار رفته درماشینای مزدا حرف نداره وتنها صندلی بود ک من دیدم از چرم طبیعی استفاده کرده ماشینای دیگه چرم مصنوعی استفاده میکنن

    موافقم 0
    مخالفم 0
  15. سعید

    ۱۹ بهمن ۱۳۹۶
    سوابق: (1 ديدگاه)

    با سلام این ماشین تو منطقه ازاد انزلی۱۳۰ تومن پولشه .بین تویوتا راو۴ و این شما کدومو انتخاب میکنین

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا