مزدا

تأیید رسمی بازگشت پیشرانه‌های وانکل مزدا

مزدا از چندین دهه پیش از پیشرانه‌های وانکل یا روتاری در محصولات خود استفاده می‌کرده است و در طول تاریخ خود محصولات زیادی را با این نوع پیشرانه روانهٔ بازار کرده است؛ اما آخرین ساختهٔ مزدا که از موتور وانکل استفاده می‌کرد، کوپهٔ اسپرت RX-8 بود که با خاتمهٔ تولید آن در سال ۲۰۱۲، پیشرانه‌های وانکل نیز توسط این شرکت کنار گذاشته شدند؛ اما طی سال‌های اخیر شایعات زیادی مبنی بر احتمال بازگشت موتورهای وانکل مزدا مطرح شده که البته هیچ‌یک از آن‌ها تاکنون به واقعیت تبدیل نشده‌اند.

Mazda RX-8

بااین‌حال قبلاً گفته شده بود که مزدا در حال کار بر روی ساخت یک خودروی الکتریکی است که به یک موتور وانکل هم مجهز است اما این موتور، چرخ‌ها را به حرکت درنمی‌آورد بلکه صرفاً به‌عنوان یک افزایش‌دهندهٔ بُرد عمل می‌کند. حال این خبر رسماً توسط مزدا تأیید شده و گفته شده که موتورهای وانکل این شرکت سال آینده بازخواهند گشت. در این رابطه، معاون ارشد فروش و خدمات پس از فروش مزدای اروپا آقای «Martijn ten Brink» گفته است که موتورهای وانکل مزدا پس از چند سال غیبت نهایتاً سال آینده بازمی‌گردند اما ممکن است شیوهٔ بازگشت آن‌ها مطابق انتظار طرفداران نباشد.

Mazda RX-Vision Concept

وی در ادامه گفته است:

ما در استراتژی ۲۰۳۰، طرحی کلی برای آینده داریم که ساخت خودرویی الکتریکی بخشی از این برنامه است چراکه برخی بازارها به چنین خودرویی نیاز دارند؛ اما با وجود ساخت خودروی الکتریکی، مزدا هنوز هم به پیشرانه‌های سنتی باور دارد و این موتورها همچنان تا چندین سال آینده در صنعت خودروسازی حضور خواهند داشت. حتی بین ۱۵ تا ۲۵ سال آینده، این پیشرانه‌ها همچنان در خودروها حضور خواهند داشت چراکه خودروهای هیبریدی و پلاگین‌هیبریدی نیاز به یک موتور درون‌سوز هم دارند.

Mazda Vision Coupe Concept

به گفتهٔ مزدا، خودروی الکتریکی آیندهٔ این شرکت بر اساس پلت‌فرم ماجولار کوچک مزدا ساخته می‌شود و اندازه‌ای نزدیک به مزدا ۳ خواهد داشت. همچنین همان‌طور که گفته شد، در این ماشین از یک موتور وانکل تک روتوره هم برای افزایش بُرد استفاده خواهد شد؛ اما در خبری غیرمنتظره، ten Brink گفته است که خودروی الکتریکی-وانکل مزدا لزوماً خودرویی اسپرت نخواهد بود. درواقع ممکن است مانند میتسوبیشی که کوپهٔ اسپرت اکلیپس خود را به یک کراس‌اوور تبدیل کرد، مزدا هم از این قوای محرکه در یک کراس‌اوور استفاده کند.

بنابراین با توجه به این اظهارات ممکن است هیچ‌یک از کانسپت‌های جذاب RX-Vision و Vision Coupe هرگز به تولید نرسند و نسل موتورهای وانکل مزدا بجای خودروهای اسپرت ازاین‌پس در یک کراس‌اوور ادامه پیدا کند؛ اما از سوی دیگر ممکن است ten Brink قصد پنهان کردن هویت دقیق محصول الکتریکی مزدا را داشته باشد. درهرحال حداقل هم‌اکنون مطمئن هستیم که به‌زودی موتورهای وانکل مزدا بازخواهند گشت حتی اگر در قالب یک افزایش‌دهنده بُرد باشد.

موتور دورانی یا چرخشی وانکل
موتور دورانی یا وانکل

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

امیر دهقان

نویسنده و مترجم پدال، عاشق ماشین، عشقی که حد و حصر نداره

مطالب مشابه

‫۶ دیدگاه‌ها

  1. Roham

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (728 ديدگاه)

    موتور وانکل خروجی خیلی خوبی داره ولی مصرف سوختش خیلی بالا بود که اگه مزدا فکری به حالش نکنه به مشکل بر می خوره

    موافقم 0
    مخالفم 0
  2. #ali.m#

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (1836 ديدگاه)

    بعد از موتور تراکمی بنزین سوزی که ساخت (اسکای اکتیو ایکس)
    فکر نمیکنم ساخت ی موتور وانکل و از بین بردن بخشی از معایبش برای مزدا کار سختی باشه .
    چون ثابت کرده کار هایی رو میتونه بکنه که بزرگترین خودروساز های جهان در انجامش ناتوانن .
    ?مزدا?

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. #ali.m#

      ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
      سوابق: (1836 ديدگاه)

      یکی از اون معایبی ک بالا تر گفتم الایندگیه .
      یکی دیگش هزینه تولیدشونه ک بیشتر از موتور های پیستونی هست .

      یکی دیگه از مشکلاتش مصرف سوخت زیادشه که با خاطر کشیده بودن محفظه احتراق و ضریب تراکم پایینه
      اما اینکه چرا باز هم بعضیا قبلا ازش استفاده میکردن یا دنبال استفاده ی مجدد هستن .اینه ک
      1_این موتور ها قطعه متحرک خیلی کمتری ب نسبت بقیه دارن.یه موتور وانکل 3قطعه متحرک اصلی داره.این درمقایسه با عدد 40در انجین های پیستونی خیلی کمتره و باعث قابلیت اعتماد بیشتر میشه .
      2_بالانس خوبی داره و بسیار نرم کار میکنه .
      3_چون حرکت قطعات اهسته و ارومه استهلاک خیلی کمتری داره .

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. Saeed Boroomand

        ۲۴ اسفند ۱۳۹۶
        سوابق: (477 ديدگاه)

        یه سری مزایا دیگه هم داره
        نسبت وزن به توانش زیاده و گزینه خوبی برای هیبربد کردن.
        اگه موتوربرای عملکرد روی یه دور خاص بهینه کنن مشکل آلایندگی اش از بین میره، مشکلات مربوط به روغن کاری هم قابل کنترل تر میشه قطعا و بخصوص تین که یه موتور درون سوز توی هیبرید سری نیازی به حجم بزرگ و توان بزرگ نداره اصلا، یه ماشین نرمال صد اسبی رو میشه با سی چهل اسب و استفاده از هیبرید سری راه انداخت. چون روتاری ارتعاش های کمتری هم داره میشه برای دور موتور های خیلی بالا هم تنظیمش کرد.
        با وجود این کلا موتور روتاری هر چند برای این کاربرد بهتر از موتور های معمولیه و میتونه ارزون تر باشه اما میکرو توربین ها میتونن خیلی بهتر باشن باز هم.

        موافقم 0
        مخالفم 0
  3. سید مهران میرابوالقاسمی

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (259 ديدگاه)

    ای کاش یه ماشین اسپرت تولید کنه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  4. زکریا

    ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
    سوابق: (310 ديدگاه)

    اول که تیترو دیدم خیلی خوشحال شدم ولی بعد خوندنش حالم گرفته شد.
    حالا این به کنار مزدا حداقل میاتا رو داره ولی میتسو الان فقط شاسی بلندای کسل کننده تولید میکنه.

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا