مزدا

30 سال با مزدا میاتای دوست‌داشتنی…

مزدا MX-5 میاتا سی‌امین سالگرد تولید خود را جشن گرفته و نسخه‌ای سفارشی از آن با سقف تولید ۳ هزار دستگاهی معرفی شده است. این سال‌ها برای میاتا واقعاً فوق‌العاده بوده‌اند اما آیا می‌دانستید که یک مسابقه بین تیم‌های طراحی مزدا در سال ۱۹۸۳ به راه افتاده بود تا بتوانند خودروی اسپورت سبک‌وزن و ارزان‌قیمت را تولید کنند؟

مزدا MX-5 فیس‌لیفت
همچنین چندین خودروی مفهومی در خلال چهار نسل MX-5 معرفی شده که متأسفانه راهی به خط تولید پیدا نکرده‌اند. در ادامه شما را با تاریخچه‌ی پرفروش‌ترین رودستر جهان آشنا می‌کنیم.

  • پروژه‌ی پیشرانه وسط، طراحی دیفرانسیل عقب


پیش از آنکه خودروی محبوب پیشرانه جلو و دیفرانسیل عقب کنونی متولد شود سه پلتفرم وجود داشت که گزینه‌ی احتمالی استفاده در پروژه‌ی رودستر مزدا محسوب می‌شدند. یکی از آن‌ها پروژه‌ی پیشرانه وسط و طراحی دیفرانسیل عقبی بود که در تصویر مشاهده می‌کنید.

آیا حالا می‌توانید میاتای اسپورت را با چنین طراحی‌ای تجسم کنید؟

  • پروتوتایپ مزدا MX-5


خوشبختانه طرح پیشرانه جلو و طراحی دیفرانسیل عقب برنده شد. دو نمونه‌ی پیش‌تولیدی بکار گرفته شد که یکی در تصویر هم مشاهده می‌شوند. خودروی جلویی کار می‌کند درحالی‌که خودروی عقبی تنها به‌صورت مدل است.

  • مزدا MX-5 نسل اول


اولین نسل مزدا میاتا در سال ۱۹۸۹ و در نمایشگاه شیکاگو معرفی شد. این خودرو تا سال ۱۹۹۷ در خط تولید بود و از جمله ویژگی‌های طراحی برجسته‌ی آن می‌توان به چراغ‌های مخفی شونده اشاره کرد.

  • مزدا MX-5 الکتریکی


یک نسخه‌ی پیش‌تولیدی الکتریکی از این خودرو در سال ۱۹۹۳ و با کمک‌های Chugoku تولید شد. این خودرو می‌توانست به حداکثر سرعت ۱۲۹ کیلومتر در ساعت برسد و محدوده حرکتی ۱۷۷ کیلومتری داشت. این نسخه از میاتا سنگین‌تر بوده و به همین خاطر در ادامه پروتوتایپ هیدروژنی MX-5 هم متولد شد.

  • کانسپت مزدا میاتا M اسپیدستر


میاتا M اسپیدستر کانسپت در سال ۱۹۹۵ پدیدار شد و از شیشه‌ی جلوی کوچکی برخوردار بود که پذیرای آینه‌های جانبی هم شده بود.

  • کانسپت مزدا میاتا M کوپه


در سال ۱۹۹۶ مزدا کانسپت متمایزی را در نمایشگاه نیویورک معرفی کرد. این خودرو از پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری ۱۳۳ اسب بخاری استفاده می‌کرد اما متأسفانه هیچ‌وقت وارد خط تولید نشد.

  • مزدا MX-5 نسل دوم


دومین نسل این رودستر محدود که با کد NB شناخته می‌شد در سال ۱۹۹۷ معرفی شد اما در سال ۱۹۹۸ و به‌عنوان مدل سال ۱۹۹۹ روانه بازار شد. این خودرو استفاده از چراغ‌های جلوی مخفی شونده را کنار گذاشت ولی همان تناسبات اسپورت نسل پیشین را داشت.

  • کانسپت مزدا میاتا مونو پوستو


این خودروی مفهومی که در نمایشگاه SEMA سال ۲۰۰۰ معرفی شد از بدنه‌ی تک‌نفره‌ی رترو استفاده کرده بود. در بطن این خودرو پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری توربو با قدرت ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور ۳۳۰ نیوتون متر قرار گرفته است.

  • مزدا MX-5 کوپه


در اواخر تولید نسل دوم میاتا، نسخه‌ی کوپه‌ی آن تنها در بازار ژاپن عرضه شد. تنها ۱۷۹ دستگاه از این خودرو تولید شد که از این میزان هم تنها ۶۳ دستگاه از نوع S با قدرت ۱۶۰ اسب بخار بودند.

  • مزدا MX-5 نسل سوم


سومین نسل میاتا در سال ۱۹۹۵ متولد شد و تا سال ۲۰۱۵ نیز در خط تولید باقی ماند. این برای اولین بار بود که شاهد استفاده از سقف سخت برقی در میاتا بودیم. این نسخه هم‌اکنون با پسوند RF شناخته می‌شود.

  • کانسپت مزدا MX-5 سوپرلایت


مزدا به منظور گرامیداشت بیستمین سالگرد تولید میاتا اقدام به معرفی کانسپت سوپرلایت در نمایشگاه فرانکفورت کرد. این خودرو تنها ۱۲۶ اسب بخار قدرت داشت اما به خاطر بدنه‌ی بسیار سبک‌وزن خود شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ۸.۹ ثانیه‌ای را ثبت می‌کرد.

  • کانسپت مزدا MX-5 GT


کانسپت موردبحث در سال ۲۰۱۲ معرفی شد. این خودرو توسط متخصصان مسابقه‌ی جوتا اسپورت ساخته و پرداخته شده بود. جدای از سیستم تعلیق و کابین سفارشی، پیشرانه‌ی ۲ لیتری ۲۰۸ اسبی نیز جزو متمایزترین ویژگی‌های GT محسوب می‌شد.

  • کانسپت مزدا MX-5 سوپر ۲۵


این کانسپت نیز با در نظر گرفتن شرایط مسابقات استقامت جهانی توسعه یافته است. خودروی سوپر ۲۵ در سال ۲۰۱۵ و به خاطر گرامی داشت پیروی تاریخی مزدا در مسابقات لمانز سال ۱۹۹۱ معرفی شد.

  • مزدا MX-5 نسل چهارم


نسل کنونی MX-5 در سال ۲۰۱۴ و به عنوان یکی از جذاب‌ترین رودسترهای بازار معرفی شد. این خودرو در نسخه‌ی فست بک تاشونده RF نیز تولید می‌شود و دو پیشرانه را می‌توان برای آن سفارش داد. میاتا در سال ۲۰۱۸ فیس لیفت شد و قدرت پیشرانه‌ی آن به ۱۸۱ اسب بخار رسید.

  • یک‌میلیون دستگاه


یک میلیونمین دستگاه از رودستر محبوب مزدا در ۲۲ آوریل سال ۲۰۱۶ و ۲۷ سال پس از تولید این خودرو تولید شد.

  • کانسپت مزدا MX-5 اسپایدر


اسپایدر کانسپت در نمایشگاه SEMA سال ۲۰۱۵ و به همراه کانسپت اسپیدستر معرفی شد. این خودرو ساختار سبک‌وزن میاتا را به همراه کیت بدنه‌ی آئرودینامیک فیبر کربنی به نمایش گذاشته بود.

  • مزدا MX-5 اسپیدستر اوولوشن


اسپیدستر اوولوشن کاملاً جلب‌توجه می‌کند. با کاهش هرچه بیشتر وزن شاهد معرفی خودرویی گیرا هستیم. در بدنه و کابین این خودروی مفهومی تضاد رنگ سفید و مشکی بسیار جذاب از کار درآمده است.

میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

شاهین احمدزاده

نویسنده و مترجم مجله "پدال"

مطالب مشابه

‫۱۳ دیدگاه‌ها

  1. Alireza

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (629 ديدگاه)

    از اون ماشیناییه ک نمیشه دوسش نداشت
    مثل مینی

    موافقم 1
    مخالفم 0
    1. محمد

      ۴ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1433 ديدگاه)

      دقیقا
      عشق و دیگر هیچ

      موافقم 0
      مخالفم 0
    2. مزدا

      ۵ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (2029 ديدگاه)

      یک عدد عشق همیشه دوست داشتنی

      موافقم 0
      مخالفم 0
  2. NAVID۰۰۹۸

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (10057 ديدگاه)

    این خودرو به شدت انرژی مثبت ساطع میکنه .

    یادتون میاد زمانی که برنامه تاپگیر ، این خودرو را به همراه فیات کروک و خودرویی دیگر به منطقه عراق و سوریه بُرد و چه کارهایی که باهاش نکردن .

    نسل جدیدش ، فوقعلاده شده ، ولی نسلهای قبلیش هم فوقعلاده بوده ، .
    خیلی دوست داشتم این خودرو را در ایران سوار میشدم .

    موافقم 0
    مخالفم 0
  3. مانی

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (2486 ديدگاه)

    نسل سوم برای سال 95 خیلی خوشگل بود ولی نسل جدید برای 2015 خیلی نه

    موافقم 0
    مخالفم 0
    1. Mad.z.Max

      ۵ فروردین ۱۳۹۸
      سوابق: (1839 ديدگاه)

      ماشالا کلا دیسلایک

      موافقم 0
      مخالفم 0
      1. مانی

        ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
        سوابق: (2486 ديدگاه)

        منظورم 2005بود

        پدال اشتباه نوشت منم روش

        موافقم 0
        مخالفم 0
        1. Mad.z.Max

          ۱۱ فروردین ۱۳۹۸
          سوابق: (1839 ديدگاه)

          منم تعجب کردم..

          موافقم 0
          مخالفم 0
  4. Abbas

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (875 ديدگاه)

    و ما همچنان تو کف مزدا ۳ جدید قدیمی

    موافقم 0
    مخالفم 0
  5. محمد

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (1433 ديدگاه)

    چقدر جذاب بود “چراغهای مخفی شونده” در دوران کودکی و نوجوانی ما
    و چقدر خوبه که مزدا تا اینجا در مورد میاتا، بهترین تصمیمها رو گرفته
    و در آخر هم اینکه فکر میکنم همین آخرین طراحی بدنه میاتا که سال ۲۰۱۴ معرفی شد،
    به همین شکل میتونه تا حداقل ۵-۶ سال دیگه با رقباش رقابت کنه
    این ویژگی زبان طراحی مزداست که به راحتی از مد نمیوفته ساده اما در عین حال هماهنگ و زیبا
    و رنگ قرمز محصولات مزدا هم که به آتش میکشه روح و روان مخاطب رو

    موافقم 0
    مخالفم 0
  6. شاهین

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (856 ديدگاه)

    اسپیدستر اوولوشن عجب چیزیه

    موافقم 0
    مخالفم 0
  7. حسین وی

    ۴ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (463 ديدگاه)

    خودروییه که ثابت میکنه با
    قیمت پایین
    موتور کم حجم
    میشه بهترین سواری و کیفیت عالی رو از ماشین گرفت

    موافقم 0
    مخالفم 0
  8. سیدمهران میرابوالقاسمی

    ۵ فروردین ۱۳۹۸
    سوابق: (259 ديدگاه)

    مزدارا عشقه

    موافقم 0
    مخالفم 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفاً از نوشتن به‌صورت پینگلیش، اجتناب نمایید. نظرات حاوی توهین، عبارات غیراخلاقی، سیاسی، مطالب غیر مرتبط، اسپم، ترول و تبلیغاتی پذیرفته نمی‌شوند. برای تغییر آواتار خود می‌توانید از سایت گراواتار استفاده نمایید.

دکمه بازگشت به بالا